2012-08-24, 13:19
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Hej när jag ska försöka göra en ren installation av windows 7 från nuvarande windows vista så uppstår det lite problem vid boot menyn. Bakgrundsfärgen är grå och visar alternativ av två SATA: Hitachi och något annat konstigt att klicka retur på. Alltså bootmenyn ser lika konstig ut, med eller utan skiva inne i datorn. Och det har gjort det i ca 1 år nu, och hur det kom till kommer jag inte ihåg. Och det känns lite konstigt och inga av de alternativen som det står i en guide finns att klicka på. Behöver hjälp så fort som möjligt. Tack!

Måste du välja hårddisk varje gång du startar datorn?

Vad står det, lite mer exakt?

Om jag förstår dig rätt när du skriver "ren installation", menar du att formatera hårddisken och sedan installera Windows. Har du provat att göra det? Vad händer då?
Citera
2012-08-24, 17:07
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Måste du välja hårddisk varje gång du startar datorn?

Vad står det, lite mer exakt?

Om jag förstår dig rätt när du skriver "ren installation", menar du att formatera hårddisken och sedan installera Windows. Har du provat att göra det? Vad händer då?
Jag fixade det själv genom att kolla i inställningar i BIOS så kunde jag se att dessa SATA alternativen var diskar och den ena var själva CD/DVD saken, som jag sedan valde och sen är allt bara historia.
Citera
2012-08-24, 18:40
Medlem
Hej!

Köpt en bärbar och eftersom den kommer med massa skit så tänkte jag att installera om Windows 7. Eftersom datorn har en ssh på 20gb och en vanlig på 500 gb så installera jag den på 20gb. '

Jag såg att båda hårddiskarna va tillgängliga där man kunde välja men nu efter installation har jag bara 1 hårddisk och det är 20 gb hårddisken? Hur gör jag för få fram min 500 gb?

Det är en Aspire S3-951 och Windows 7 home premium 64bit

Tack för hjälpen!
Citera
2012-08-24, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanikSlagen
Hej!

Köpt en bärbar och eftersom den kommer med massa skit så tänkte jag att installera om Windows 7. Eftersom datorn har en ssh på 20gb och en vanlig på 500 gb så installera jag den på 20gb. '

Jag såg att båda hårddiskarna va tillgängliga där man kunde välja men nu efter installation har jag bara 1 hårddisk och det är 20 gb hårddisken? Hur gör jag för få fram min 500 gb?

Det är en Aspire S3-951 och Windows 7 home premium 64bit

Tack för hjälpen!

har du kolla i diskhantering?det kan vara att du hittar den där och att du får högerklicka och tilldela den en enhetsbokstav om den inte har det
kontrollpanelen>>administrationsverktyg>>datorhant ering>>diskhantering

mvh
t
Citera
2012-08-25, 22:05
Medlem
casanuevas avatar
OMFORMATERA DATOR

Jag behöver omformatera en stationär dator av märket Acer. Tyvärr hittar jag inte en recovery-cd, dock hittade jag en annan recovery-cd, men som tillhör en Fujitsu Siemens. Kan jag använda denna CD på min Acer dator?
Citera
2012-08-26, 00:23
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casanueva
OMFORMATERA DATOR

Jag behöver omformatera en stationär dator av märket Acer. Tyvärr hittar jag inte en recovery-cd, dock hittade jag en annan recovery-cd, men som tillhör en Fujitsu Siemens. Kan jag använda denna CD på min Acer dator?
Nej.
Det står i manualen hur du använder dig av din återställningspartition för att fabriksåterställa (recovery) din dator.
Citera
2012-08-26, 01:05
Medlem
Nej, nu får det fan vara. Jag blir trött och förbannad efter allt letande och Windows 7 (och Bill Gates som säkert försöker göra mitt "liv" väldigt "jobbigt"). Jag söker hur jag ställer in på Windows 7 så att den slutar välja vad jag har för prestandaläge på datorn. Blir så förbannad när skärmarna blinkar till och "texture packet" (?) (temat) blir blått och fult.

Jag har valt att ha det mörkgrått av en anledning, jag gillar det. Hur ställer man in så att Windows slutar ändra och meddela mig när den tycker att det går långsamt? (Datorn är ny så det är inga problem med att den är slö eller någonting, den bara väljer det när man spelar på lite högre grafik eller något sådant.)

Jag vill väl för fan välja själv ifall den ska försämra temat för att förbättra prestandan? Men det vägrar den, den vägrar låta mig välja. Den ska bestämma över mig. Så fan heller.

Tack!

Edit:

Vad i helvete är det här? Jag tryckte ju in på "Supportfrågor om Windows 7" ? (NU får mods allt skylla sig själva som flyttar tråden. Välj att ta bort mitt inlägg eller någonting, men jag tryckte allt in på "Supportfrågor om Windows 7", men kom hit.

(Finns för XP och Vista, men Windows 7 tråden är flyttad eller borttagen?)
Senast redigerad av malkia 2012-08-26 kl. 01:07.
Citera
2012-08-26, 05:44
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmesater
Om jag använder wubi och installerar ubuntu på samma SSD som mitt windows 7 kommer mitt windows 7 försvinna då eller lägger det sig brevid?

Tack för snabbt svar

Med vänliga hälsningar

Thomas Malmesäter

Nej, Windows försvinner inte. Wubi kräver att du har windows installerat. Du installerar och kör via din windowspartition. Du får upp en bootmeny vid uppstart av datorn där du kan välja vilket system du vill starta. När du sedan vill avinstallera Ubuntu (Wubi) så går du in i kontrollpanelen i Windows och avinstallerar det som om det vore ett helt vanligt program.

http://www.ubuntu.com/download/help/install-ubuntu-with-windows
Senast redigerad av TheBurden 2012-08-26 kl. 05:49.
Citera
2012-08-26, 22:02
Medlem
Filantropis avatar
Omformaterad laptop ledde till problem

Hejsan.
Jag köpte för cirka ett år sedan en billig laptop från eMachines för att ha som en sk. "surfdator".
Igår bestämde jag mig för att blåsa ut den helt och installera ett nytt och fräscht Windows 7 64-bit (original). Tydligen så väljer eMachines att inte tillåta en ren formatering genom att enbart köra in en dvd-skiva i läsaren. Istället fick jag gå via CMD för att lyckas formatera disken.

Frid och fröjd efter att jag till slut fått igång Windows 7 så möts jag av ännu fler trubbel. Tydligen så kan jag i princip inte göra någonting med datorn utan eMachines drivrutiner (antar jag), då jag nu med enbart ett standard Windows 7 inte finner mitt grafikkort i datorn, inte kan använda wifi eller få tillgång till Internet via en TP-kabel.

Är jag helt körd, eller bör det vara möjligt att dra ned drivrutiner från eMachines site? Kommer detta då resultera i att jag lär dras med deras skitprogram ändå?

Tack på förhand,
Filantropi
Citera
2012-08-26, 22:08
Bannlyst
DAtormodell?
det ska bara va att ladda ner drivisarna från emachines hemsida
Citera
2012-08-26, 22:25
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetrri
DAtormodell?
det ska bara va att ladda ner drivisarna från emachines hemsida

E442
Jo, det bör ju fungera om jag drar ned det till en USB-sticka och pluggar in den.
Citera
2012-08-26, 22:29
Medlem
0bbAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casanueva
OMFORMATERA DATOR

Jag har installerat om en HP dator med en Fujitsu-skiva. Fungerade fin fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in