2012-05-25, 09:30
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tharathas
Då det inte är min dator vet jag inte om jag vågar chansa på den där varianten ifall det skulle gå fel, så jag fortsätter nog leta efter någon passande skiva på nätet ett tag till..

Tack för svaret dock
Det där är ingen chansning! Det är Acers (och även andra tillverkares) metod att på ett mycket smidigt sätt få datorn som den var när den nysåldes. Och, antagligen följde det inte ens med några skivor.

Manualen hittar du här:
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers
Senast redigerad av Skadat gods 2012-05-25 kl. 09:43.
Citera
2012-05-25, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tharathas
Då det inte är min dator vet jag inte om jag vågar chansa på den där varianten ifall det skulle gå fel, så jag fortsätter nog leta efter någon passande skiva på nätet ett tag till..

Tack för svaret dock

Så funkar det på Acer (och alla andra märken vad jag vet), varför vill du inte insallera på det viset? Går ju dessutom snabbare än att installera från skiva.
Citera
2012-05-25, 14:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Mystiskt läge här....
Du har med all säkerhet löss i burken. Tanka hem, installera, uppdatera och kör en fullständig kontroll med Malwarebytes Anti-Malware. Kör i felsäkert läge om det strular.

Mer relevant tråd kanske: Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden.
https://www.flashback.org/t607650
Citera
2012-05-25, 21:56
Medlem
Pee-ka-boos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
...
Svar till er båda: Jag hade ett usb-trådlöst nätverkskort i den och jag har noterat att windows enhetshanterare tror att jag har två tangentbord ikopplade. Jag drog ur det usb-kortet och kör med sladd nu istället, sedan dess har det fungerat (fast det var igår så det kan mycket väl återkomma). Och windows säger att jag bara har ett tangentbord nu (det som är ikopplat). Kan detta vara en logisk förklaring eller är det bara sammanträffande?

Svårt med felsökning när man inte är på plats & kan pilla ... sen har jag ju noll koll på Intel i.o.f.s.
men det verkar ju som du hittat orsaken till problemet.
Det skulle kunna vara nån liten skitgrej i BIOS som datorn stör sig på. Kolla t.ex. boot-ordningen så att den står på hårddisk först och inte USB eller nåt. Verkar ju inte vara nåt allvarligt fel, fast det är ju irriterande.
Citera
2012-05-26, 11:18
Medlem
Hej! nu är det så att min dator har varit konstig dom senaste 6-7 månaderna. Uppstarter kan ta 4-5 minuter nästan och "svchost.exe" tar upp all min cpu. Usch, är så trött på detta nu.

Kör på en windows 7 64-bit
http://i.imgur.com/PewSU.png <---- Bild på processer

Vet inte vad jag ska göra... Har googlat men finner ingen med samma problem som mig.

Om jag avslutar processen så kommer den tillbaka efter 2-3 sekunder, sen tillslut när jag har avslutat den några gånger så blir datorn "normal" igen.
Har scannat efter virus och malware men det verkar inte vara det heller.

Vill göra så mycket som möjligt för att inte behöva ominstallera datorn.

Har ett till problem, när jag laddar upp en fil så fastnar min dator, te.x om jag skulle köra bredbandskollen och den kommer till "uppladdning" så går den igång på kanske 1.4gig så fastnar datorn DIREKT. Ljudet hänger sig på den tonen den var på, typ "RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" musen går inte att röra på och det spelar ingen roll hur länge man väntar utan den kräver att man startar om den med hjälp av att trycka på strömknappen.

Vad fan är detta?
Senast redigerad av 41DS 2012-05-26 kl. 11:26.
Citera
2012-05-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pee-ka-boo
Svårt med felsökning när man inte är på plats & kan pilla ... sen har jag ju noll koll på Intel i.o.f.s.
men det verkar ju som du hittat orsaken till problemet.
Det skulle kunna vara nån liten skitgrej i BIOS som datorn stör sig på. Kolla t.ex. boot-ordningen så att den står på hårddisk först och inte USB eller nåt. Verkar ju inte vara nåt allvarligt fel, fast det är ju irriterande.

Hmm nej det kom tillbaka igår, samma sak igen "windows kunde inte startas normalt". Idag (nu) när jag slog på datorn så starade den fint. Stört. Får väl skicka in den kanske, tack ändå
Citera
2012-05-27, 11:31
Medlem
x1ofdewms avatar
Hejsan

Använder windows 7 och har problem med att mitt trådlösa nätverkskort Qualcomm Atheros AR5B97 Wireless Network Adapter(Ja, installerat nya drivrutiner åt det) stänger av sig själv då och då. Ibland behöver man starta om datorn för att få tillbaka nätverkskortet och ibland klarar datorn av att reparera det själv när man klickar på 'Troubleshoot' och låter den göra sin grej.

Vet inte vad jag ska googla på. Någon som vågar sig på en gissning vad det är för fel?
Citera
2012-05-27, 12:08
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Hejsan

Använder windows 7 och har problem med att mitt trådlösa nätverkskort Qualcomm Atheros AR5B97 Wireless Network Adapter(Ja, installerat nya drivrutiner åt det) stänger av sig själv då och då. Ibland behöver man starta om datorn för att få tillbaka nätverkskortet och ibland klarar datorn av att reparera det själv när man klickar på 'Troubleshoot' och låter den göra sin grej.

Vet inte vad jag ska googla på. Någon som vågar sig på en gissning vad det är för fel?

Jag har en gissning...gå in på kortets egenskaper i Enhetshanteraren och stäng av strömspararande.
Troligtvis är det inställt så kortet ska stänga ner sig själv efter en viss tid och ibland kan de ha problem att vakna igen.
Citera
2012-05-27, 13:19
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag har en gissning...gå in på kortets egenskaper i Enhetshanteraren och stäng av strömspararande.
Troligtvis är det inställt så kortet ska stänga ner sig själv efter en viss tid och ibland kan de ha problem att vakna igen.

Hittade det och stängde av det. Hoppas det löser sig nu.. Det är ju bara så random. Ibland fungerar kortet i flera dagar utan att stänga av sig även om jag är borta från datorn långa stunder, och ibland så måste jag starta om datorn flera gånger om dagen... Magkänslan säger att det inte är för att jag är AFK som datorn stänger av nätverkskortet, men who knows, nu stängde jag ju av att den inte FÅR göra det i alla fall...

Citera
2012-05-28, 10:35
Medlem
cmdQs avatar
XP, vad tänka på, bra guider?

Försöker lära mig något av :
"*** Tråden om att formatera, installera och ominstallera, systemåterställa Windows"

Jag söker en guide skriven på lätt svenska som förklarar:

1. Skillnader på olika Windows
(söker man på piratbukten efter "windows xp" så kommer det upp ca 2000 olika torrents.)
Vilken av dessa är bäst, är någon bäst eller är det ens någon skillnad?

2. Hur bränner jag en XP CD-rom
När jag valt vilket windows XP jag vill ha och laddat ner det till min nuvarande dator, vilken av filerna är det som ska brännas till min CD-rom?
Ska alla filer som finns i mappen följa med på skivan eller är det vara iso-filen?

3. Hur går själva installationen till och hur undviker jag BIOS
Hur går den rent fysiska installationen till?
Ska jag sätta i skivan när jag starta datorn?
Är det bara följa en enkel guide?

Vad är BIOS, hur undviker jag att hamna för mycket där?
Mina erfarenheter av BIOS är att det är skrivet på svår engelska och att jag sällan lyckas hantera det speciellt bra.

Just nu sitter jag med en HP som behöver bli helt blåst och där XP ska installeras, och en MBP som jag skriver i från och som jag kommer ladda ner XP med och bränna skivan med.

/Pojkvän
Senast redigerad av cmdQ 2012-05-28 kl. 10:36. Anledning: Ändrar rubrik.
Citera
2012-05-28, 12:09
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
1. Skillnader på olika Windows
(söker man på piratbukten efter "windows xp" så kommer det upp ca 2000 olika torrents.)
Vilken av dessa är bäst, är någon bäst eller är det ens någon skillnad?

Kolla bland kommentarerna ifall de står de fungerar eller inte.

Citat:
2. Hur bränner jag en XP CD-rom
När jag valt vilket windows XP jag vill ha och laddat ner det till min nuvarande dator, vilken av filerna är det som ska brännas till min CD-rom?
Ska alla filer som finns i mappen följa med på skivan eller är det vara iso-filen?

Ladda ner IMGBURN och bränn ut .iso-filen

Citat:
3. Hur går själva installationen till och hur undviker jag BIOS
Hur går den rent fysiska installationen till?
Ska jag sätta i skivan när jag starta datorn?
Är det bara följa en enkel guide?

Stoppa i skivan i datorn. Om inte datorn bootar ifrån cd-skivan så har jag för mig det är F9 eller F11 på en HP för att boota upp ifrån cdn.

I installationen kommer den upptäcka att det redan finns Windows installerat. Följ anvisningarna och välj att du ska ta bort den gamla. Sedan väljer du att formatera hårddisken. (Tänk på att allt försvinner)

Citat:
4. Vad är BIOS, hur undviker jag att hamna för mycket där?
Mina erfarenheter av BIOS är att det är skrivet på svår engelska och att jag sällan lyckas hantera det speciellt bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS
Du ska inte behöva rodda i BIOS. Är sällan du dyker in där sålänge du inte har någon erfarenhet av bios.
Citera
2012-05-28, 20:02
Medlem
Gizmo_Kvacks avatar
Hur söka i Windows 7? (Windows search suger)

Många med mig upplever grova problem med den inbyggda sökfunktionen i Windows 7. Det är ofta man söker efter filer som Windoes Search påstår att den inte hittar men som man sedan hittar liggandes skräpande i någon mapp..

Någon som har hittat en lösning på det här oroligt störnade problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in