2012-06-06, 18:48
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Tanka hem imgburn portable och bränn ISOn med, det är enkelt att använda. Använder du ett annat brännprogram så se till att du bränner en skivavbild/image, för du ska icke bara lägga ISO-filen på en skiva för då blir det fel.

Bootar CDn gör du som med Win7-skivan, sen:
Trycker du Enter på första frågan.
Väljer du alternativ 1 (du får trycka på "1" två gånger), sen Enter igen.

Väl inne i programmet jobbar du enklast med högerklick och väljer i den menyn du då får upp. Iom att du inte använt det tidigare så gör endast det du måste, det är lätt att göra ödesdigra/oåterkalleliga misstag (som att radera fabriksåterställningspartioner osv).
Ett tips kan vara att döpa om (Label) Win-partitionen så du sedan vet säkert vilken av partitionerna det är.

"Label win Partitionen"? är det C: du menar? Den heter väl så utan att jag behöver döpa den dvs. C:, hur vet jag förresten vilken som är fabriksåterställningspartiioner? Så att jag nu inte börjar mixtra med en sådan. Skulle nog behöva en guide till hur jag göra en grundlöäggande och långsam formattering av hddn som jag sedan kan lägga in Win 7 Utlimate på, det är det enda jag vill.

Mvh
Izak80
Citera
2012-06-06, 18:58
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dator med äkta windows xp home, ska slänga in w7 32bit men vill inte formatera hårddisken, är det nåt speciellt jag ska tänka på eller är de bara att boota upp från usb-minnet och lägga in det?
Om det är en laptop kan du förebygga eventuella problem genom att ladda ner W7-drivisar till nätverkskortet innan du installerar, i värsta fall kanske du behöver dom. Alltid bra att säkerställa att man har uppkoppling direkt.

Annars är det bara att köra. Du kommer ha hela XP-installationen i C:/Windows.Old när det är klart. Ta backup på krypterade filer om du har såna.
Citera
2012-06-06, 19:30
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
"Label win Partitionen"? är det C: du menar? Den heter väl så utan att jag behöver döpa den dvs. C:, hur vet jag förresten vilken som är fabriksåterställningspartiioner? Så att jag nu inte börjar mixtra med en sådan. Skulle nog behöva en guide till hur jag göra en grundlöäggande och långsam formattering av hddn som jag sedan kan lägga in Win 7 Utlimate på, det är det enda jag vill.

Mvh
Izak80
Den heter inte "C:" när du tittar på den i PW, men du känner igen den på att den har status: "Active & Boot & System". Om den som är "Active & Boot & System" är på endast 100Mb så är det inte den utan någon av de andra, men du vet väl ungefär hur stor den är?

En fabriksåterställningspartition känner du igen på dels storleken. Om du har Win7 som OS så brukar den vara på ca 15Gb och upptaget 9-13Gb ca.

Googla "Partition Wizard portable" och kör den i windows så ser du lite hur den ser ut. När du kör den i windows så heter Win-partitionen "C:", men inte när du kör det med den startbara CDn. Du ska dock inte utföra det du ska göra i windows, och det går inte att ändra C: när du ligger startad i det.

Prova nu programmet innan du ställer fler frågor... våga och vinn

Edit:
I PW gör du så här:
  1. Ta bort C:-partitionen. Om du har en partition på 100Mb så ta bort även den.
  2. Sen högerklickar du på det opartitionerade utrymmet du nu fått och skapar en partition. Välj att den ska vara "Primary" och inte "Logical", döp den till "Win7" eller nåt. Högerklicka sedan på den och välj "Advanced" eller "Modify" och sedan "Set Active".
  3. Klicka på "Apply" för att utföra det du gjort.
Sen är det klart för att installera Win.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-06-06 kl. 20:06.
Citera
2012-06-07, 00:28
Medlem
Jag lånar den här tråden för att inte starta en ny i onödan.

Jag har en bärbar dator (HP) utan CD-rom som jag vill formatera med OS XP. Till min hjälp har jag använt "WinToFlash". När jag startar om datorn genom USBn som innehåller XP så får jag upp blue screen med följande meddelande:

"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
If this is the first time youve seen this stop error screen, restart your pc. If this screen starts again fallow this steps:
Check for viruses, remove new installed harddrives or hard wire controllers. Check your hard drive to make shure its runs propebly....
RUN CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your PC.
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D6524, 0x0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Om jag startar datorn normalt så kommer inte detta meddelande upp, utan enbart när jag rebootar genom USBn innehållandes XP. Vad är problemet och hur går jag vidare för att formatera min CD-rom-lösa bärbara dator? Skall tilläggas att exakt samma CD som jag har överfört till USBn mha. "WinToFlash" har använts för installation/formatering på andra datorer (bl.a. till min Mac genom BootCamp) utan några som helst problem.

Tack på förhand.
Senast redigerad av DonRaphael 2012-06-07 kl. 00:31.
Citera
2012-06-07, 00:44
Bannlyst
Skarpare bild, det var bättre förr?

Det förvånar mig varje gång jag tittar på gamla OS, vad skarpt allt är och tvärtom ofta oskarpare suddigt i nyare OS. Har dom bytt bildteknik eller är det jag som inte pillat färdigt?
Citera
2012-06-07, 01:04
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brobyggaren
Det förvånar mig varje gång jag tittar på gamla OS, vad skarpt allt är och tvärtom ofta oskarpare suddigt i nyare OS. Har dom bytt bildteknik eller är det jag som inte pillat färdigt?
Pilla mer, du är långt ifrån färdig
Allt ska vara så stort och uppblåst numera, ju mindre desto skarpare. Jämför XP med 7:an med det i åtanke.

Fast det är klart, om du inte installerat grafikkortsdrivisar så är allt ännu lite extra stort förstås.
Citera
2012-06-07, 01:10
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Jag lånar den här tråden för att inte starta en ny i onödan.

Jag har en bärbar dator (HP) utan CD-rom som jag vill formatera med OS XP. Till min hjälp har jag använt "WinToFlash". När jag startar om datorn genom USBn som innehåller XP så får jag upp blue screen med följande meddelande:

"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
If this is the first time youve seen this stop error screen, restart your pc. If this screen starts again fallow this steps:
Check for viruses, remove new installed harddrives or hard wire controllers. Check your hard drive to make shure its runs propebly....
RUN CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your PC.
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D6524, 0x0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Om jag startar datorn normalt så kommer inte detta meddelande upp, utan enbart när jag rebootar genom USBn innehållandes XP. Vad är problemet och hur går jag vidare för att formatera min CD-rom-lösa bärbara dator? Skall tilläggas att exakt samma CD som jag har överfört till USBn mha. "WinToFlash" har använts för installation/formatering på andra datorer (bl.a. till min Mac genom BootCamp) utan några som helst problem.

Tack på förhand.
Utan att ha googlat på dina felkoder så gissar jag på att BIOS behöver uppdateras för att datorn ska kunna boota på USBn.
Att du provat att boota en annan dator med USBn tar jag för givet, eller borde jag inte göra det?
Citera
2012-06-07, 01:22
Medlem
neqers avatar
Du har väl installerat drivrutiner till grafikkortet och högsta upplösning i Windows?
Citera
2012-06-07, 01:58
Bannlyst
Den är ny, så de ska uppdateras?
Citera
2012-06-07, 02:50
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brobyggaren
Den är ny, så de ska uppdateras?
En dator ska alltid uppdateras, kör Windows Update eller se till att den är inställd på att automatiskt uppdatera systemet.

Vad är det som du tycker är stort då?
Skrivbordets ikoner kan du göra mindre genom att högerklicka på bakgrunden och gå in på "Visa".
Citera
2012-06-07, 02:56
Bannlyst
Citat:
En dator ska alltid uppdateras, kör Windows Update eller se till att den är inställd på att automatiskt uppdatera systemet.

Vad är det som du tycker är stort då?
Skrivbordets ikoner kan du göra mindre genom att högerklicka på bakgrunden och gå in på "Visa".

Update är en pest att skötas manuellt.

Inget är för stort men texter syns sämre ibland. Jag kör samma skärm och olika OS.
Citera
2012-06-07, 10:24
Medlem
Citat:
Utan att ha googlat på dina felkoder så gissar jag på att BIOS behöver uppdateras för att datorn ska kunna boota på USBn.
Att du provat att boota en annan dator med USBn tar jag för givet, eller borde jag inte göra det?

Nej, der borde du inte
Har nämligen ingen annan windows-baserad dator. Skulle kunna åka iväg till någon vän och prova det givetvis. Men jag testar gärna att uppdatera BIOS innan. Skulle vara tacksam om du kunde förklara hur jag skall gå tillväga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in