Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Skrev tidigare en fråga men fick inte ett hjälpande svar.
Jag har en laptop med en mekanisk HHD och skall byta den till en SSD. Jag har bara en plats för hårddisken och undrar hur jag gör för att få med recovery-delen från laptopen och kunna köra den på den nya disken. Jag vill installera den kopia av W7 som kommer med datorn.
Hur gör jag? Kan jag bara skapa återställnings skivor och starta via dem?
Är en Thinkpad X220 så jag har inte en CD-läsare men beställt en extern men det kanske går att göra recovery-skivor till en USB-sticka?
Ja det är just det som brända återställningsskivor är till för. Frågan är bara om du lyckas med att bränna dem med en USB-DVD-brännare, för mig har det aldrig lyckats att bränna till en sådan, endast att läsa skivor har funkat.
Vill du behålla recovery-partitionen från orginalhårddisken så klonar du hela disken. Enklast görs detta genom att du plockar ur källdisken och sätter i annan dator. Går att spara som fil eller så klonar du Disk>>disk direkt.
Annars så måste du skaffa ett USB-hårddiskkabinett som du kör mot. Acronis True Image eller Norton/Symantec Ghost är bra program för detta, bootbara ISOs/CDs/USBs alltså.