2012-04-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Googla på hur du tar bort dom, w7 funkar hur bra som helst utan pagefile och 16GB ram, hiberfil.sys används om datorn går i nån form av sovläge.
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Vissa program, där konstruktören haft otur i det där med tänket, förutsätter att det finns en fysisk växlingsfil att swappa till. Vill även minnas att Windows 7 mappar ut några mindre kartor ibland och söker efter efter en växlingsfil om sådan finns. Någon halv-GB bör man därför bjuda på just in case, även om man har rejält med RAM-minne. Regleras enkelt i Prestandaalternativ under "Avancerat - Virtuellt minne" i Systemegenskaper.

Hibernatefilen är det bara att fimpa efter att man har stängt av funktionen, om man inte anväder sig av denna.

En defragmentering av systemdisken är alltid bra efter att man har strypt ner växlingsfilen samt har fimpat hibernatefilen, så att utrymmet de upptog kan balanseras ut mot sammanhängade filer av befintligt material.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Aldrig stött på det själv och då har jag inte kört med växlingsfil på över 3år, sluta med de redan när jag körde xp, förövrigt kan w7 skapa en växlingsfil automatiskt om de skulle behövas och slänger då också upp ett meddelande om det.

Torde va lämpligt med en defragmenteras en ssd förkortas livslängden och en ssd blir inte direkt långsammare av att datan är defragmenterad, finns ju inga rörliga delar utan allt ligger elektroniskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Ja, det är väl självklart. Visste inte att vi diskuterade en SSD i kommentarskedjan, men märkte det först nu när jag gick tillbaka till ursprungsinlägget. Miss av mig.

Folk med mekaniska hårddiskar bör dock läsa och lära.
Växlingsfilen får ligga kvar på c:, nerställd till 2GB. Det kan jag bjuda på, men 16GB kändes lite väl tilltaget..

Och hiberfilen känns som att man mestadels har hjälp av på en laptop, om jag fattat det hela rätt, vilket det här inte är. Så den skulle utan problem kunna plockas bort. Men hur?
Citera
2012-04-11, 17:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KexxeT
Växlingsfilen får ligga kvar på c:, nerställd till 2GB. Det kan jag bjuda på, men 16GB kändes lite väl tilltaget..
Hur viktigt det är vet jag inte men läst att man ska undvika att ha växlingsfilen på ssd då det görs mycket skrivningar som förkortar livslängden på ssd'n men vad du skulle kunna göra är att köra växlingsfilen på en ramdisk.
Ramdisk är en lagringsenhet som skapas i ram-minnet och har läshastigheter på 2000+MB/S, förövrigt djävligt bekvämt att ha när man ska packa upp bl.a dvd-filmer, tv-serier och spel.

Citat:
Och hiberfilen känns som att man mestadels har hjälp av på en laptop, om jag fattat det hela rätt, vilket det här inte är. Så den skulle utan problem kunna plockas bort. Men hur?
https://encrypted.google.com/#hl=sv&output=search&sclient=psy-ab&q=ta+bort+hiberfil.sys+windows+7&oq=ta+bort+hib erfil.sys+windows+7&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=hp.3...204 l4424l0l4655l30l18l0l12l12l0l122l1139l15j3l30l0.fr gbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp= 2df581258605e011&biw=1233&bih=884
Citera
2012-04-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Grattis! Du har nu ett filsystemsformat/diskformat som Windows inte kan hantera.

Hur många partitioner har du på disken/diskarna?
Hur många fysiska diskar finns i systemet?

Själv skulle jag radera alla partitioner, skapa nya, reparera MBR och nyinstallera Windows. Hoppas att du inte hade något av vikt på/i din testmiljö
Har nog 2 partitioner, C och H - som jag installerade MacOSX på.
Det finns bara 1 fysisk disk, eller kanske 2.., C och D isåfall.
Hade inget livsviktigt på någon av diskarna, men vore ganska skönt om det gick att få tillbaka och kunna starta upp windows utan att behöva formatera. Skulle vara mycket tacksam om du/någon kunde hjälpa mig med detta elände som jag skapat mig. Tack på förhand!
Citera
2012-04-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelAnder
Tja! har hänt något konstigt med mina laptop för någon dag sedan. Taskbaren typ markeras lite då och då märkte det när jag kollade på film och tyckte inte det var särskilt störande då men när jag skulle spela ett spel märkte jag att spelfönstret minimerades och skrivbordet visades detta hände ungefär var 3:e minut eller något. Har scannat efter virus och så men hittar inget. Någon som kan hjälpa mig kanske?

Det löste sig när jag tog bort UIODetect.exe i system32 mappen. Ingen aning om det är säkert eller ej att ta bort den men för tillfället funkar det bra
Citera
2012-04-11, 22:23
Medlem
Hej!

Jag har en fråga till er data kunniga

Det är såhär att jag har en laptop som jag har en jävla massa onödig skit på. Så jag funderar på att göra en reboot på datan men har dock inte gjort någon/några backup cds på operativ systemet. Min fråga lyder därför, kan jag göra backup cds nu utan att allt skit kommer "med" på cdn? Är det möjligt?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-04-12, 00:37
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitaren
Hej!

Jag har en fråga till er data kunniga

Det är såhär att jag har en laptop som jag har en jävla massa onödig skit på. Så jag funderar på att göra en reboot på datan men har dock inte gjort någon/några backup cds på operativ systemet. Min fråga lyder därför, kan jag göra backup cds nu utan att allt skit kommer "med" på cdn? Är det möjligt?

Väldigt tacksam för svar!
Svar Nej, det skulle du isf gjort när systemet var färskt.

Tanka hem manualen från din datortillverkares supportsidor och läs i den om hur du gör en Fabriksåterställning/recovery.

Om du berättar märke och modell så kanske du får bättre hjälp.
Citera
2012-04-12, 10:29
Medlem
MissMDs avatar
Jag vet inte om detta har skrivits förut.. men jag behöver lite hjälp med omformatering..

Om jag har en äkta version av Windows 7 på datorn och behöver formatera om.. Kan jag då ladda ner en piratkopia och skriva in produktnyckeln från den äkta varan till den piratkopierade varan?
Eller funkar det inte så?

Windowsskivan är nämligen borta, och nej.. Det är inte min dator utan jag hjälper en vän att fixa hennes arbetsdator.
Citera
2012-04-12, 11:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Jag vet inte om detta har skrivits förut.. men jag behöver lite hjälp med omformatering..

Om jag har en äkta version av Windows 7 på datorn och behöver formatera om.. Kan jag då ladda ner en piratkopia och skriva in produktnyckeln från den äkta varan till den piratkopierade varan?

Windowsskivan är nämligen borta, och nej.. Det är inte min dator utan jag hjälper en vän att fixa hennes arbetsdator.

Det är inte skivan som styr detta, det är licensen. Så svaret på din fråga är, det ska inte vara några problem. Du får då tänka på att hämta hem rätt version till din licens.
Citera
2012-04-12, 12:11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD

Är det en märkesdator så söker du efter "installera om Windows" Ominstallera windows" etc. på tillverkarens webbplats!

Det brukar röra sig om ett par tangenttryck som skall till vid uppstarten!
Sedan installeras Windows från en återställningspartition på disken!

Citera
2012-04-12, 12:20
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert_Fox
Jaja..De vet jag...Kallar Sata3 för Sata6 för de e så det står hos Dustin etc..

Du förstår väl att det är skillnad på vilken VERSION av Sata-standarden det rör sig om och vilken ordningsnummer sata-kontakterna har på ditt moderkort!

Har du 6 sata-kontakter så "heter" den 1:A Sata-kontakten Sata1 (oavsätt om den uppfyller standarden för Sata3 & har stöd för "6Gb/s satadiskar"),

din andra Sata-kontakt heter: Sata2..

Din sista sata-kontakt heter SATA6 oavsätt vilken SATAstandard den stödjer!?

Skilj på Sata-kontakt nummer och satastandard!
(PS! de flesta moderkort stöder bara Start från Sata 1 tom. 4 (obs! Kontaktnr) så har du din satadisk i satakontakt 6 så kan inte windows startas. pga. moderkortets begränsningar!)
Citera
2012-04-12, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Är det en märkesdator så söker du efter "installera om Windows" Ominstallera windows" etc. på tillverkarens webbplats!

Det brukar röra sig om ett par tangenttryck som skall till vid uppstarten!
Sedan installeras Windows från en återställningspartition på disken!

Inte säker på detta men ligger inte en windows installation på en annan partion på märkesdatorerna? Så då kan du ändå formater c och sedan installera.
Citera
2012-04-12, 16:29
Medlem
K0ndas avatar
Hal.dll / ntoskrnl.exe - blue screen! w7

Halloj,

Har ett problem med att jag då och då får blue screen, ibland kan det gå en vecka utan blue screen, andra gånger är det 5gånger per dag.

Tankat diverse uppdateringar till alla drivers med hjälp av DriverMax som man fick som rekommendation i några trådar gällande problemet, men det har inte hjälpt.

Enligt whocrashed så är det oftast hal.dll men ibland även ntoskrnl.exe som är anledningen

"crash dump file: C:\Windows\Minidump\040912-16754-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x12A3B)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA8004B00028, 0xB4002000, 0x81000135)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.
"
Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA8004B00028
BCP3: 00000000B4002000
BCP4: 0000000081000135
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
"
crash dump file: C:\Windows\Minidump\033012-18829-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x4B16CC)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA80053D58F8, 0x0, 0x0)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.
"

Någon som har någon bra lösning på mitt problem?

Tack på förhand!
Senast redigerad av K0nda 2012-04-12 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in