2012-04-12, 18:33
  #6337
Medlem
Skumt fel. Kan nog vara lite av varje.

Jag tycker du ska börja att starta cmd som administratör och köra kommandot sfc /scannow.
Hittar den några fel?
Därefter kör samma sak men kör kommandot chkdsk /r istället.
Vad säger den?
Citera
2012-04-12, 18:48
  #6338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Svar Nej, det skulle du isf gjort när systemet var färskt.

Tanka hem manualen från din datortillverkares supportsidor och läs i den om hur du gör en Fabriksåterställning/recovery.

Om du berättar märke och modell så kanske du får bättre hjälp.


Jodå. Vissa datorer finns det en programvara för att skapa återställningspartitioner faktiskt.
Då följer inte allt meck med utan det är bara operativsystem och drivrutiner (oftast tillverkarens skitprogram också) på 2-3 DVD-skivor.

Men som han skrev, ge oss tillverkare och modell alternativt kolla i Start --> Program --> Tillverkarens namn --> Återställning/recovery.
Citera
2012-04-12, 19:18
  #6339
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Jodå. Vissa datorer finns det en programvara för att skapa återställningspartitioner faktiskt.
Då följer inte allt meck med utan det är bara operativsystem och drivrutiner (oftast tillverkarens skitprogram också) på 2-3 DVD-skivor.

Men som han skrev, ge oss tillverkare och modell alternativt kolla i Start --> Program --> Tillverkarens namn --> Återställning/recovery.
Upp till bevis, du påstår ju bara! I vilka datorer finns det?

Han frågade: "kan jag göra backup cds nu".
Han frågade inte: "kan jag köra backup cds nu".
En viss skillnad!
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-04-12 kl. 19:21.
Citera
2012-04-12, 19:41
  #6340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Upp till bevis, du påstår ju bara! I vilka datorer finns det?

Han frågade: "kan jag göra backup cds nu".
Han frågade inte: "kan jag köra backup cds nu".
En viss skillnad!

Jag påstår pga att jag innehar den kunskapen.
Han kan fortfarande göra/köra/skapa/bränna backup DVDer med originaloperativet om den funktionen finns ja.
HP har haft det väldigt länge. Vissa ASUS, många Acer och förmodligen flera.


EDIT: Just ja. Proof också. Från HP:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=us&docname=bph07143#N86
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01867124&lc=en&cc=us&dlc=en

Jag kan Googla rätt på fler om du inte hittar själv.
__________________
Senast redigerad av HerrNilsson 2012-04-12 kl. 19:50.
Citera
2012-04-12, 19:43
  #6341
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Är det en märkesdator så söker du efter "installera om Windows" Ominstallera windows" etc. på tillverkarens webbplats!

Det brukar röra sig om ett par tangenttryck som skall till vid uppstarten!
Sedan installeras Windows från en återställningspartition på disken!

Nej, fel! Windows installeras inte vid systemåterställning, det återställs (från en tidigare gjord backup/säkerhetskopiering). Inte samma sak.
Läs på om begreppen säkerhetskopiering/återställning, backup/restore.
Citera
2012-04-12, 19:47
  #6342
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Inte säker på detta men ligger inte en windows installation på en annan partion på märkesdatorerna? Så då kan du ändå formater c och sedan installera.
Jo, en sk fabriksåterställnings/recovery-partition.

Men varför i helvete ska du formatera C: innan du fabriksåterställer den samma! Snälla, sluta gissa, det ställer bara till det för de som behöver hjälp och inte är insatta.
Citera
2012-04-12, 19:53
  #6343
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Jag vet inte om detta har skrivits förut.. men jag behöver lite hjälp med omformatering..

Om jag har en äkta version av Windows 7 på datorn och behöver formatera om.. Kan jag då ladda ner en piratkopia och skriva in produktnyckeln från den äkta varan till den piratkopierade varan?
Eller funkar det inte så?

Windowsskivan är nämligen borta, och nej.. Det är inte min dator utan jag hjälper en vän att fixa hennes arbetsdator.
Numera är CDs/DVDs ersatta med återställningspartition på del av hårddisken (du ser vanligtvis inte den partitionen, HP har den dock synlig på en del bärbara, den brukar då heta "RECOVERY") Har du läst datorns manual?
Citera
2012-04-12, 20:10
  #6344
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Jag påstår pga att jag innehar den kunskapen.
Han kan fortfarande göra/köra/skapa/bränna backup DVDer med originaloperativet om den funktionen finns ja.
HP har haft det väldigt länge. Vissa ASUS, många Acer och förmodligen flera.


EDIT: Just ja. Proof också. Från HP:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=us&docname=bph07143#N86
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01867124&lc=en&cc=us&dlc=en

Jag kan Googla rätt på fler om du inte hittar själv.
Aha, nu hänger jag med. Ett originalprogram som hämtar från RECOVERYn och bränner den infon på DVDs alltså. Det kände jag till sen tidigare... Men varför i helvete sa du inte det på en gång för då?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Vissa datorer finns det en programvara för att skapa återställningspartitioner faktiskt.
Det där påståendet haltar betänkligt, på mer än ett sätt. Jag hoppas verkligen att du inte är pedagog
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-04-12 kl. 20:16.
Citera
2012-04-12, 20:13
  #6345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Aha, nu hänger jag med. Ett originalprogram som hämtar från RECOVERYn och bränner den infon på DVDs alltså. Det kände jag till sen tidigare... Men varför i helvete sa du inte det på en gång för då?

Vadå? Lite utmaning får det väl vara?
Citera
2012-04-12, 23:07
  #6346
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Kan man byta font i win 7? Så det blir annan font på alla ikoner och inne på hemsidor? Jag vill ha apples font som heter "Myriad Pro Semibold"
Citera
2012-04-12, 23:43
  #6347
Medlem
Snälla HJÄLP!!!

Har en Compaq 619 som jag ville formatera om. Tryckte på f10 för att jag läste det på internet.
Det startades ett "disk sanitizer". Datorn körde detta i några timmar och den blev klar för 2 timmar sedan. När datorn startar står det non-system disk or disk error. Replace and strike any key when ready"...Vad innebär detta.. har allt försvunnit från min dator.. I så fall hur ska jag göra. Har ingen Windows skiva.. Jag ville bara formatera om den och nu är det bara en Soppa av det hela!!
Citera
2012-04-12, 23:59
  #6348
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunization
Snälla HJÄLP!!!

Har en Compaq 619 som jag ville formatera om. Tryckte på f10 för att jag läste det på internet.
Det startades ett "disk sanitizer". Datorn körde detta i några timmar och den blev klar för 2 timmar sedan. När datorn startar står det non-system disk or disk error. Replace and strike any key when ready"...Vad innebär detta.. har allt försvunnit från min dator.. I så fall hur ska jag göra. Har ingen Windows skiva.. Jag ville bara formatera om den och nu är det bara en Soppa av det hela!!
Läs manualen, bör stå vad "Disk Sanitizer" gör där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in