2012-01-31, 14:48
Medlem
epost72s avatar
Har suttit och läst lite om detta med att installera Win från ett USB.

Vad jag fattar för så ska partitionen vara primär aktiv och formaterad till Fat32.
Många har lite omständliga sätt att göra det men enklast borde väl vara att göra detta i diskhanteraren?
Citera
2012-01-31, 15:48
Medlem
LocketPas avatar
Nu har jag stött på ett nytt problem.

Jag kör igång installationen, väljer alltså vilken utav mina två partitioner jag vill ha Windows på, och börjar installationen. Det som händer är att den fastnar på delen Windows-filer expanderas (0%). Det är inte så att datorn hänger sig, och den jobbar på som vanligt, men den står på 0% hela tiden.

Vad beror det på? Har försökt googla det men blir inte klok på det. Provade precis att köra det med en gammal skiva som tidigare fungerat, men utan resultat. Exakt samma sak där.
Citera
2012-01-31, 15:59
Medlem
Juno-Sixs avatar
Hjälp! 32bit -> 64bit

God dag! Ska strax uppgradera moderkort, minne och processor till 64 bit och kommer således behöva ominstallation till w64. Jag har w64 redo, men endast med downloader från mitt gamla universitet. Det är alltså helt legalt.

Min fråga är således; ska jag låta 32bit vara kvar, sätta i hårdvaran, starta upp och sedan installera om till 64? Eller är det någon annan ordning som gäller?

Kan jag ens starta upp w32, ta mig till downloadern och installera 64bit med 64bit-processor?

Adjö!
[edit]: Jag frågar på grund av att jag alltså inte kan boota det nya systemet med en 64-bit w7 på CD och installera från punkt noll så att säga.
Senast redigerad av Juno-Six 2012-01-31 kl. 16:05.
Citera
2012-01-31, 16:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LocketPa
Nu har jag stött på ett nytt problem.

Jag kör igång installationen, väljer alltså vilken utav mina två partitioner jag vill ha Windows på, och börjar installationen. Det som händer är att den fastnar på delen Windows-filer expanderas (0%). Det är inte så att datorn hänger sig, och den jobbar på som vanligt, men den står på 0% hela tiden.

Vad beror det på? Har försökt googla det men blir inte klok på det. Provade precis att köra det med en gammal skiva som tidigare fungerat, men utan resultat. Exakt samma sak där.
Kanske bara att vänta lite?
Citera
2012-01-31, 16:03
Medlem
Downloader?
Det är inte en .iso du laddat ner, som du kan bränna till skiva och boota ifrån?
Citera
2012-01-31, 16:05
Medlem
LocketPas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kanske bara att vänta lite?
Okej. Jag h aldrig fått vänta innan, det är därför jag blev lite orolig. Nu var den stått på noll i typ en halvtimme, är det "normalt"?
Citera
2012-01-31, 16:06
Medlem
Juno-Sixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahla77
Downloader?
Det är inte en .iso du laddat ner, som du kan bränna till skiva och boota ifrån?
Nej, det är en downloader så att säga. Som laddar ner programmet direkt från microsoft.
Citera
2012-01-31, 16:09
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Okej. Jag h aldrig fått vänta innan, det är därför jag blev lite orolig. Nu var den stått på noll i typ en halvtimme, är det "normalt"?
Inte normalt, men vänta en stund till, det kan ta tid, speciellt om du har en trött gammal burk.

Se till att du installerar till den partitionen som i Partition Wizard är "Active, boot, system" bara. Enklast är att du i Partition Wizard döper ("Label") den till Win eller nåt. Annars kanske du får 2 st aktiva partitioner, det är inte att föredra och kan skapa problem senare.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-01-31 kl. 16:12.
Citera
2012-01-31, 16:11
Medlem
Jag gjorde precis samma sak som du, i slutet av november. Av precis samma orsak - nya grejer. Gick då från Windows Vista Business 32-bit till Windows 7 Ultimate 64-bit.

Vad jag gjorde var att installera Windows 7 innan jag ens köpt de nya komponenterna. Detta var dock inte rekommenderat av kunnigt folk på sidor som SweClockers m.fl.

Hursomhelst gick detta absolut felfritt och det var bara till att installera drivrutiner till grafikkort osv när de nya grejerna var ihopsatta. Är du dock osäker ang. denna metoden, tycker jag absolut att du ska besöka i synnerhet Sweclockers. Där finns en hel del bra information om just detta och mycket mer.
Citera
2012-01-31, 16:15
Medlem
LocketPas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Inte normalt, men vänta en stund till, det kan ta tid, speciellt om du har en trött gammal burk.

Se till att du installerar till den partitionen som i Partition Wizard är "Active, boot, system" bara. Enklast är att du i Partition Wizard döper ("Label") den till Win eller nåt. Annars kanske du får 2 st aktiva partitioner, det är inte att föredra och kan skapa problem senare.
Okej. Det där intressant, men väldigt väldigt svårt. Vill du förklara det på ett enklare sätt? Steg för steg liksom.
Citera
2012-01-31, 16:51
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det finns säkert en återställnings/recovery-partition i datorn. Tanka hem manualen från din dators supportsidor, där står det hur du ska göra.

Låt inte min nuvarande brist på kunskap lura dig. Jag har en gång i tiden varit insatt och kunnig inom datorer och byggde då min egen. Således finns det ingen supportsida att vända sig till. Antar att windows skapar en egen recovery-partition? Eller kan man göra en själv?

Mvh
Citera
2012-01-31, 17:07
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Okej. Det där intressant, men väldigt väldigt svårt. Vill du förklara det på ett enklare sätt? Steg för steg liksom.
Tänk alltid "högerklick" i Partition Wizard, det är enklast och du vet att det du gör görs på rätt plats/partition.
  1. Boota med PW-skivan
  2. Högerklicka på den första/översta partitionen som ska vara "Active" och välj "Label"
  3. Ge den "Win" som namn
Om du av misstag har försökt att installera till den andra partitionen (och därigenom gjort den "Active") så högerklicka på den, välj "Advanced" och gör den till "non active" och formatera den sedan.

Den första/översta partitionen är den du bör ha Win på, och den ska då förstås vara "Active, boot, system".

Glöm inte att klicka på "Apply" uppe till vänster i programmet för att utföra det du nu gjort.

Sen bootar du med Win-installationsskivan och installerar till rätt partition "Win".

Funkar det inte nu så boota med PW-skivan igen, högerklicka på disken (ovanför partitionerna, ej på någon partition), välj "Rebuild MBR". Glöm inte "Apply" innan du går ur programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in