Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Godkväll. Jag vet inte riktigt var denna fråga skall postas så jag prövar här. Moderator får gärna förflytta den till var denne anser inlägget passas lämpligast. Det är en god vän till mig som har problem med sin nya dator som han själv byggt ihop. Han bad mig posta hans frågan.
"jag köpte en ny dator som jag skulle bygga ihop idag. när vi hade byggt färdigt den så såg vi att det inte gick att boota windows 7 (piratkopia, men testad så att den funkar). Det kommer upp "Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information" och man kan inte trycka vidare på next efter att man formaterat nån som vet hur man kan fixa detta?"
Tack på förhand.
Är det hela hårddisken som ska formateras eller är den partitionerad?
I det första fallet så är det ju enkelt, före installationen har du ju möjlighet att ta bort alla partitioner och låta Windows skapa nya - vilket kommer innebära att du får en extra på 100 mb, för deras återställningsfiler, om jag minns rätt - och sen ska det bara vara att installera.
Funkar inte detta så finns det ett bra sätt till: ladda ner en linuxdist, t ex Ubuntu, bränn på CD och boota från den.
Där kan ni sen komma åt Diskhantering och kan på det viset radera hela hårddisken och formatera den till NTFS när ni ändå håller på.
Om inte detta heller funkar så låter det ju som om hårddisken är skadad.