2010-05-15, 20:06
Bannlyst
Det är det att datorn är helt omformaterad...
har bärbar o ingen diskett enhet...
Kanske bra o veta att det är 300GB hårdisk...
Senast redigerad av roxs 2010-05-15 kl. 20:09.
Citera
2010-05-15, 20:26
Bannlyst
Hittade detta:
Like Justin said, this error is due to AHCI operating mode for SATA controller enabled in BIOS... To fix this, you will need to enter your BIOS (F2) and change the operating mode from AHCI to ATA.

men det är det att jag kan bar avälja mellan AHCI och IDE och ingen av de hjälper!
Citera
2010-05-15, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Hittade detta:
enter your BIOS (F2) and change the operating mode from AHCI to ATA.

gör som han säger om du har SATA hårddisk .....

Citat:
Check for viruses

och du har nog virus i hårddisken ... du får nedladda Hiren's BootCD 10.4 från någon annan dator å sen boota det från en USB-minne ....

Hiren's BootCD 10.4 http://www.hirensbootcd.net/download...ootCD.10.4.zip

BootCD on USB Pen Disk http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk

Citera
2010-05-21, 13:42
Medlem
niXys avatar
Vilka filer måste jag spara om jag ska formatera men vill ha kvar alla program och alla bokmärken och alla mina såkallade "addons"? När jag formaterade till windows 7 32bit så lyckades jag hitta allting själv men det känns som att jag blivit osmart sen dess Men det är väl mycket i "%APPDATA%" som jag måste spara och sen alla program (ofc?)

En till fråga också, något lätt sätt om vart man kan spara dom medans man formaterar och installerar windows? Har en extern hdd som är ganska full så jag får inte plats med mycket där.. men ska jag göra någon partion och spara saker där? Och kan jag då ta bort partionen senare så att allt hamnar där det borde?
Citera
2010-05-21, 14:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niXy
Vilka filer måste jag spara om jag ska formatera men vill ha kvar alla program och alla bokmärken och alla mina såkallade "addons"? När jag formaterade till windows 7 32bit så lyckades jag hitta allting själv men det känns som att jag blivit osmart sen dess Men det är väl mycket i "%APPDATA%" som jag måste spara och sen alla program (ofc?)
Skippa formateringen och installera bara Win7 på nytt. Då får du allt det gamla undansparat i katalogen windows.old och kan lyfta över saker efter hand du kommer på att de behövs. Det är främst som du säger AppData du har nytta av.
Citera
2010-05-21, 15:37
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Skippa formateringen och installera bara Win7 på nytt. Då får du allt det gamla undansparat i katalogen windows.old och kan lyfta över saker efter hand du kommer på att de behövs. Det är främst som du säger AppData du har nytta av.
okey, men hur får jag bort windows.old senare då? känns ju onödigt att det ska ligga och ta upp plats
Citera
2010-05-21, 15:52
Medlem
boostankans avatar
Citat:
okey, men hur får jag bort windows.old senare då? känns ju onödigt att det ska ligga och ta upp plats
Det är la bara att radera det, det har du väl gjort förut?
Citera
2010-05-21, 21:22
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Det är la bara att radera det, det har du väl gjort förut?
nja, gick att delete'a windows.old mappen men inte alla filer och det tar fortfarande upp plats, typ skrivskyddade filer som inte vill försvinna x).. men jag får väl prova med unlocker
Citera
2010-05-22, 11:28
Medlem
Citat:
nja, gick att delete'a windows.old mappen men inte alla filer och det tar fortfarande upp plats, typ skrivskyddade filer som inte vill försvinna x).. men jag får väl prova med unlocker

Prova med Diskrensning:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...ows-old-folder
Citera
2010-05-22, 17:02
Medlem
Har w7 på min dator nu, ska byta moderkort och behöver därför ominstallera det.
Grejjen är att mitt w7 är nedladdat och jag har ingen skiva att installera w7 med, hur ska jag gå till väga?
Citera
2010-05-22, 17:29
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunil90
Ladda ned en ny iso kanske?
Sedan vad gäller befintliga filer beror ju lita på hur du lagrat dina filer, men det bästa är ju att spara över privata filer på något externt lagringsmedia, i synnerhet om du har lagrat saker på c:
Citera
2010-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ladda ned en ny iso kanske?
Sedan vad gäller befintliga filer beror ju lita på hur du lagrat dina filer, men det bästa är ju att spara över privata filer på något externt lagringsmedia, i synnerhet om du har lagrat saker på c:
Okej, men kan det fungera att installera moderkortet utan att jag ominstallerar w7?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in