2010-11-08, 20:56
Medlem
Jag kan säkert hitta svar på denna fråga om jag läser alla 212 sidorna men... Har en dator med förinstallerat XP home edition modell 2002 som jag försökte installera W7 på, gick sisådär-fick blåskärm- datorn fixar inte det av diverse anledningar. Jag har ingen ren XP skiva utan endast recoveryskiva som inte godkänner att minne och hårddisk är uppgraderad sedan starten så nu funkar skivan inte alls. Jag har laddat ner XP via piratebay men kan inte få till en skiva som startar installationen automatiskt. Någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur man gör en bootbar skiva, jag har använt mig av Roxio brännarprogram. Håller på att bryta ihop på denna dator känner jag
Citera
2010-11-09, 07:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annsch
Jag kan säkert hitta svar på denna fråga om jag läser alla 212 sidorna men... Har en dator med förinstallerat XP home edition modell 2002 som jag försökte installera W7 på, gick sisådär-fick blåskärm- datorn fixar inte det av diverse anledningar. Jag har ingen ren XP skiva utan endast recoveryskiva som inte godkänner att minne och hårddisk är uppgraderad sedan starten så nu funkar skivan inte alls. Jag har laddat ner XP via piratebay men kan inte få till en skiva som startar installationen automatiskt. Någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur man gör en bootbar skiva, jag har använt mig av Roxio brännarprogram. Håller på att bryta ihop på denna dator känner jag

Hämta hem IMGBurn och bränn ner filen som en bootbar sådan.

http://www.imgburn.com/index.php?act=screenshots

När du har bränt skivan så ändrar du under Bios så att CD/DVD ligger som första val. Lägg i skivan och startar sedan om datorn. Var uppmärksam nu då du ska trycka på en valfri tangent, te.x Enter. Detta är för att startar skivan ifrån läsaren. Följ sedan ledsagningen.
Citera
2010-11-09, 07:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitax
Tjenare!

Försökte att ominstallera windows vista nyss men failade. Jag använder mig av skiva och när man ska välja vilken drivrutin kom det inte upp någon alls. Det fanns alltså inga drivrutiner tillgängliga (wtf?).

Hur/vad ska jag göra?

Drivrutiner till vad? Inläsning av HDD? Eller menar du efter en ominstallation, d.v.s drivrutiner till hårdvaran?

Du kan kanske utveckla dina frågor en aning?
Citera
2010-11-09, 19:20
Medlem
SpaCCs avatar
Jag har nu åkt på ett virus som lyckats installera sig och gör så jag kommer till en svart skärm där jag kan starta aktivitetshanteraren med en några filer eller aktiviteter.
Dem nya är
hotfix.exe och
Lr3.exe (iGolds)

Men det spelar ingen roll då jag ej har något värdefullt i datorn och tänkte nu ändå omformatera den, dock stöter jag på ett problem här.
Stoppar i skivan för att ominstallera windows, men det händer ingenting. Och eftersom att jag inte kan göra någonting så kan jag ej få min cd läsare att manuellt starta.
Så hur skall jag radera hårddisken helt, eller bara formatera datorn?

Mvh

S
Citera
2010-11-09, 23:01
Medlem
Lieutenants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Stoppar i skivan för att ominstallera windows, men det händer ingenting. Och eftersom att jag inte kan göra någonting så kan jag ej få min cd läsare att manuellt starta.
Så hur skall jag radera hårddisken helt, eller bara formatera datorn?

Kommer du inte in i BOIS så du kan välja att den ska boota från cdn?.

Jag själv sitter på ett jobbigt problem. Har en laptop som blev tappad i marken, när jag startar den så fick jag upp ett fel medelande att windows var skadat och inte kunde startas.

Jag satte då i en windows skiva och formaterade hårddisken. Men nu när jag ska skapa en partion så får jag nåt error att det inte gick att skapa en partion. Jag har testat olika windows skivor och recovery skivorna.

Den säger också till något med device drivers till hårddisken fattas.

Så nu sitter jag är med en laptop som inte har nån partion och vägrar skapa en.

någon som vet vad jag kan göra?.
Citera
2010-11-10, 19:22
Medlem
Okej grappar behöver snabb hjälp här! hållar på att installera windows xp på mitt förinstallerade windows 7 och är nu vid partitionväljningen. Och helt plötsligt har jag 3 stycken att välja mellan;

F: Partition1 <PQSERVICE> [NTFS] 12292 MB < 3193 MB free >
C: Partition2 <SYSTEM RESE> [NTFS] 102 MB < 76 MB free >
D: Partition3 <eMachines> [NTFS] 140233 MB < 90572 MB free >

Ska jag fortsätta tycker ni? Om ja, vilken ska jag välja?
Citera
2010-11-11, 19:12
Medlem
tja, jag har glömt mitt lösenord till administratörskontot, och har nu endast ett standardkonto, jag saknar även skiva för windows 7. Med mitt nuvarande standardkonto kan jag inte återställa eller formatera datorn... är det någon som har haft samma problem som kanske vet vad man ska göra? xD svar uppskattas ^^
Citera
2010-11-11, 21:17
Medlem
SmutsigSockas avatar
HEJ!

Det är så att jag har köpt lite datordelar och jag har nu lyckats bygga ihop hela skiten efter lite om och men.

Mitt ENDA problem nu är att jag inte kan installera något OS på burken..
Jag har ingen Windows 7 skiva och har ingen möjlighet att varken köpa eller göra på det andra sättet med skiva.

Så jag tänkte installera med USB.

Har följt denna guiden:
http://www.intowindows.com/how-to-in...working-guide/

Nu har jag som sagt ingen skiva med skiten på utan har skaffat mig en .iso-fil som jag extractat innehållet till mitt usb.

Men jag kan inte genomföra steg 6 & 7 utan cd, så där skiter det sig. Försökt göra dem stegen genom att gå in i mappen som iso-filen ligger i men det funkar inte.

Så någon här får Väldigt gärna hjälpa mig med detta problemet, någon annan guide som funkar för mig? Eller hur jag fortsätter detta?

När jag bara stoppar i ett usb som jag inte gjort något med förutom att tömma det och extrahera filerna till det så hittar inte datorn skiten.

Tackar ödmjukast för snabbt svar!
Citera
2010-11-11, 22:09
Medlem
namerlesss avatar
Installerade nyss windows 7 på min dator och nu är det att jag inte har något ljud.
Jag är helt okunnig om datorer.
Och mina drivrutiner som jag fick med på skiva är för gamla.

http://img442.imageshack.us/img442/9156/dator.png

Vad behöver jag?
DESPERAT.

Edit: gammal länk, har som sagt windows 7 nu.
Citera
2010-11-11, 22:25
Medlem
SmutsigSockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namerless
Installerade nyss windows 7 på min dator och nu är det att jag inte har något ljud.
Jag är helt okunnig om datorer.
Och mina drivrutiner som jag fick med på skiva är för gamla.

http://img442.imageshack.us/img442/9156/dator.png

Vad behöver jag?
DESPERAT.

Edit: gammal länk, har som sagt windows 7 nu.

Ah, jag hjälper dig så gott jag kan.

Först kollar du vad du har för ljudkort (om du har något)
Om du inte har något ljudkort (och du haft ljud innan formateringen) så har du ett integrerat (inbyggt) ljudkort i ditt moderkort.

När du kollat vad du har för ljudkort/moderkort så försöker du bara hitta drivrutiner (sök på drivers) via google.

Det borde hjälpa dig.
Om det inte står på ljudkortet eller moderkortet vad det är för några och du inte har några manualer kvar så får du skriva igen, då blir det lite krångligare men det ska gå ändå
Citera
2010-11-11, 22:29
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant
Kommer du inte in i BOIS så du kan välja att den ska boota från cdn?.

Jag själv sitter på ett jobbigt problem. Har en laptop som blev tappad i marken, när jag startar den så fick jag upp ett fel medelande att windows var skadat och inte kunde startas.

Jag satte då i en windows skiva och formaterade hårddisken. Men nu när jag ska skapa en partion så får jag nåt error att det inte gick att skapa en partion. Jag har testat olika windows skivor och recovery skivorna.

Den säger också till något med device drivers till hårddisken fattas.

Så nu sitter jag är med en laptop som inte har nån partion och vägrar skapa en.

någon som vet vad jag kan göra?.

Jag vet ju inte vad du ska göra, men tex kan du ta ur hårddisken ur laptopen och skaffa en extern låda till den och koppla till stationära datorn, så kan du ju experimentera med den där...

eller en sån här tex http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx# om din disk är sata...
Citera
2010-11-11, 22:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigSocka
HEJ!

Det är så att jag har köpt lite datordelar och jag har nu lyckats bygga ihop hela skiten efter lite om och men.

Mitt ENDA problem nu är att jag inte kan installera något OS på burken..
Jag har ingen Windows 7 skiva och har ingen möjlighet att varken köpa eller göra på det andra sättet med skiva.

Så jag tänkte installera med USB.

Har följt denna guiden:
http://www.intowindows.com/how-to-in...working-guide/

Nu har jag som sagt ingen skiva med skiten på utan har skaffat mig en .iso-fil som jag extractat innehållet till mitt usb.

Men jag kan inte genomföra steg 6 & 7 utan cd, så där skiter det sig. Försökt göra dem stegen genom att gå in i mappen som iso-filen ligger i men det funkar inte.

Så någon här får Väldigt gärna hjälpa mig med detta problemet, någon annan guide som funkar för mig? Eller hur jag fortsätter detta?

När jag bara stoppar i ett usb som jag inte gjort något med förutom att tömma det och extrahera filerna till det så hittar inte datorn skiten.

Tackar ödmjukast för snabbt svar!

nu har jag inte läst så noga, men kan du inte använda ett program som gör att du kan mounta din isofil så den blir som en cd skiva för datorn? tex power iso virtual drive manager...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in