2009-11-12, 21:48
Medlem
Ställer samma fråga som Freedie ställde tidigare. Jag har en bärbar Acer med Windows Vista förinstallerat.

Acer har tagit sig friheten att slänga med en j*vla massa program jag inte vill ha.

Därför vill jag formatera om datorn. Problemet är att jag inte fått med någon Vista CD som jag kan göra det med.

Har ni något tips på hur jag ska göra?

Tack på förhand!
Citera
2009-11-12, 22:34
Medlem
Hejsan alla,

har precis installerat Windows 7 Ultimate x64 på min burk, allt funkade skitbra till för några dagar sen.
Från den dagen så blir datorn seg, jag får fpsdropp i spel och ja allt blir segt. Detta inträffar efter att datorn varit på mer än ca. 12h.

Nu är det så att jag är less på det och undrar om det är möjligt att nedgraddera mig till Windows XP x86 utan att jag ska behöva
formatera alla mina 3 hårdiskar. För enligt gamla erfarenheter när jag gjorde så att jag formaterade bara disken där Windows
låg på så självklart försvann ju alla "register" till olika program och genvägar och massa funkade inte som det ska.

Om någon vet om det är möjligt eller om ni kanske vet något program som "reparerar" efter jag bara installerat om C: så är jag
tacksamm för svar!?

/Johan
Citera
2009-11-14, 18:47
Medlem
Olle24s avatar
Formatera vista och installera XP

Jag har problem med att formatera vista och installera XP, jag har gjort så att jag bootar med cdn och jag får upp Windows XP setup men när Windows XP setup har gått igenom min dator så får jag upp ett fel och kan inte fortsätta.

Kan någon berätta för mig hur jag ska installera XP på min dator?
Citera
2009-11-14, 18:52
Medlem
AquaRegias avatar
Det skulle underlätta om du säger vad du får för fel.
Citera
2009-11-14, 19:55
Medlem
Guesswhoiams avatar
Har försökt själv Flera gånger att byta till xp från vista. Det är nästan omöjligt.. Microsoft vill inte att folk ska använda xp o äldre som 98/95 o sådant. Så om du hittar ett sätt. Säg hur du gör!
Citera
2009-11-15, 00:33
Medlem
Olle24s avatar
"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen bör du utföra följande steg:

kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats. kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad. kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad. Starta sedan om datorn.

Teknisk information:

*** STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Varför fungerar det inte?
Citera
2009-11-15, 00:52
Moderator
Protons avatar
Googlat på stop-felet?
Citera
2009-11-15, 01:44
Medlem
Olle24s avatar
Åh vilket simpelt fel det var, glömde helt bort att jag kunde googla på stop felet. Tackar för tipset.

Om någon har samma problem som mig så är det bara att skicka ett pm så kan jag berätta hur man ska åtgärda problemet
Senast redigerad av Olle24 2009-11-15 kl. 01:54.
Citera
2009-11-15, 03:03
Medlem
hasenfrasens avatar
Din XP-skiva supportar inte SATA-diskar? Ställ in i BIOS att den ska emulera IDE eller skaffa en XP med SP2 eller SP3.
Citera
2009-11-16, 16:38
Medlem
koalas avatar
Hej, jag har försökt installera om windows xp från start eftersom min dator beter sig så konstigt. skule alltså vilja rensa rubbet och starta om.

Nu till problemet, När jag startar min dator kommer först windowsloggan upp, sedan står det att den ska fortsätta installera windows xp, sen när jag satt i windowsskivan som den vill så kommer den lixom inte längre. bara står still och det står 34 min kvar.

Hur gör jag? Vill att allt ska rensas och ett nytt windows installeras.
Citera
2009-11-17, 15:48
Medlem
Hej!
Jag har en dator (xp) med 2st hårddiskar. Kan kalla dem för hårddisk 1 och 2.

Igår så formaterade och installerade jag om mitt os som låg på hårddisk 1, allt gick bra och de fungerade fint, MEN idag tänkte jag att jag skulle kunna formatera om min hårddisk 2 där jag förvarade film, musik etc. Felet var att jag gjorde exakt samma sak som med hårddisk 1 och nu när jag startar datorn så startas datorn med de nyaste installationen av os från hårddisk 2.

Jag är riktigt kass vad de gäller datorer så jag skulle behöver lite hjälp med hur jag kan ändra så att jag startar datorn med mitt operativ från hårddisk 1.
Läste runt lite om slave och master men jag fattade inte hur jag ska göra.

/henric
Citera
2009-11-17, 18:42
Medlem
Djeavulsnallens avatar
är det möjligt att kunna formatera om datorn utan en fungerande CD-läsare?
En polare fixade nämligen ihop datorn då den köptes och CD läsaren har inte funkat alls, har heller aldrig haft något direkt behov utav den. Fast nu bör en omformatering ske och ja.. tar det stopp för mig här nu eller går sånt att lösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in