2010-03-23, 01:54
Hallå

Jag har ett problem när jag ska installera windows xp på min burk så får jag fel meddelande:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--IMG_0177.JPG
Allt går bra tills installationen nästan är klar.
Har en acer dator med windows 7 installerat, var vista när jag köpte den.
Har kollat runt men inte fått några vettiga svar, tacksam för svar
Citera
2010-03-23, 05:27
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatza
Hallå

Jag har ett problem när jag ska installera windows xp på min burk så får jag fel meddelande:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--IMG_0177.JPG
Allt går bra tills installationen nästan är klar.
Har en acer dator med windows 7 installerat, var vista när jag köpte den.
Har kollat runt men inte fått några vettiga svar, tacksam för svar
Nu ska vi se, det är alltså din dator som från början hade Vista och sedan W7 och som du nu försöker installera XP på, eller? Jag skulle tro att datorn är inställd på AHCI:

http://forums.whirlpool.net.au/forum...fm/976045.html

vilket den bör vara, men då måste man antingen ha en anpassad XP-CD eller köra f6 under installationen då XP som standard inte stöder gränssnittet. Fusklösningen är att stänga av AHCI i BIOS. Mitt råd: Kör din dator med det OP:t den är levererad med.
Citera
2010-03-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Tillse att datorn har CD/DVD som första bootenhet i BIOS

Starta upp med installations-CD:n i enheten

När det så småningom om kommer upp "installera Windows på den valda partitionen" så välj alternativet att ta bort den partitionen och skapa sedan en ny partition som du sedan installerar Win7 på, innan installationen börjar så formateras disken enligt tidigare valt filsystem.

Saxat
Men hur kommer jag in i biosen? På min gamla dator gick det att trycka på delete när datorn startade så kom man in i boisen. Men på min nya HP dator går det inte (datorn bara piper när jag trycker på delete). Hur gör jag?
Citera
2010-03-23, 15:19
Medlem
Har alldeles precis laddat ner och installerat en piratad version av Windows 7 Ultimate. Använde sedan RemoveWAT för att göra det oupptäckbart för Windows.

Det jag undrar nu är om det är "säkert" att installera uppdateringar via Windows Update?
Citera
2010-03-25, 21:57
Medlem
DaDaniils avatar
Nu var det dags att uppdatera mitt xp till windows 7, så jag gör en extra partition, xp är C:. Jag installerar w7 på K: som jag precis skapat som en primär partition, när jag fört över alla mina filer från C: till K: så vill jag formatera, men här skiter det sig. När jag väljer formatera i diskhanteringen så står det att "det går inte att formatera systempartitionen på den här disken". Men jag har ju windows 7's MBR och jag tycker att det borde gå att formatera xp nu, så vet ni hur jag ska gå tillväga för att få bort C:? Har ingen windows 7 skiva bara ett usb minne med w7 och en xp skiva.
Citera
2010-03-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Nu var det dags att uppdatera mitt xp till windows 7, så jag gör en extra partition, xp är C:. Jag installerar w7 på K: som jag precis skapat som en primär partition, när jag fört över alla mina filer från C: till K: så vill jag formatera, men här skiter det sig. När jag väljer formatera i diskhanteringen så står det att "det går inte att formatera systempartitionen på den här disken". Men jag har ju windows 7's MBR och jag tycker att det borde gå att formatera xp nu, så vet ni hur jag ska gå tillväga för att få bort C:? Har ingen windows 7 skiva bara ett usb minne med w7 och en xp skiva.

Du kan inte formatera system disken när du är inne på operativsystemet, du får boota upp med usbminnet och sedan formatera det därifrån.
Senast redigerad av asd345 2010-03-25 kl. 22:46.
Citera
2010-03-25, 22:50
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asd345
Du kan inte formatera system disken när du är inne på operativsystemet, du får boota upp med usbminnet och sedan formatera det därifrån.

Men jag är ju inne i w7 och ska ta bort xp, måste jag ändå göra så? Om så är fallet är det möjligt att formatera med ett usb minne?
Citera
2010-03-26, 09:17
Medlem
Jag lånade windows 7 home premium 32 bit av en polare , instrallerade det använde det i 30 dagar nu har det kommit upp att det är falskt , och att jag ska skriva in en ny produktnyckel... Men jag beställde win 7 home premium 64 bit . Nu till frågan hur kan jag instrallera det för jag har ju redan win 7 32 bit men inte 64 bit .. Behöver jag bara skriva in produktnyckeln som jag får på den nya skivan så kommer det att funka ?

tacksam för hjälp
Citera
2010-03-26, 09:56
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnord
Jag lånade windows 7 home premium 32 bit av en polare , instrallerade det använde det i 30 dagar nu har det kommit upp att det är falskt , och att jag ska skriva in en ny produktnyckel... Men jag beställde win 7 home premium 64 bit . Nu till frågan hur kan jag instrallera det för jag har ju redan win 7 32 bit men inte 64 bit .. Behöver jag bara skriva in produktnyckeln som jag får på den nya skivan så kommer det att funka ?

tacksam för hjälp
Troligtvis inte. Du måste nog installera om hela systemet.
Citera
2010-03-26, 13:27
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnord

tacksam för hjälp
Samma nyckel funkar i båda versionerna, men jag skulle nog installera om till x64 om jag hade mer än 3 gb minne.
Citera
2010-03-26, 14:04
Medlem
tacksam för svar
Senast redigerad av masse.e 2010-03-26 kl. 15:03.
Citera
2010-03-26, 14:35
Medlem
nvm! det var bara några lätta cookievirus som snabbt togs bort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in