2010-02-11, 15:20
Medlem
DjAlberts avatar
Nu vet jag inte om det är helt rätt att fråga i denna tråd, men kunskapen borde finnas här tycker jag ..

Whatever, går det att installera W7 på en sata-disk utan att genomgå samma tråkiga procedur som med XP ??
Citera
2010-02-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjAlbert
Nu vet jag inte om det är helt rätt att fråga i denna tråd, men kunskapen borde finnas här tycker jag ..

Whatever, går det att installera W7 på en sata-disk utan att genomgå samma tråkiga procedur som med XP ??
Vanligtvis jo. Men är det en OEM-dator kan du inte ta det för givet, fast oftast går det direkt.
Citera
2010-02-11, 15:51
Medlem
DjAlberts avatar
Ingen OEM dator (hemmabygge)
Äkta licens (köpt skiva)
Citera
2010-02-11, 19:21
Medlem
sixpounders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Du kanske ska in på "avancerade alternativ", eller något... Sen kanske det inte direkt står "ominstallera Windows", utan kanske "Återställ fabriksinställningar". Kan du radera partioner i menyn på något sätt?

nej ingen av alternativen är de jag vill ha, endast dessa finns att välja

systemreparation

systemåterställning

Till en vis tidpunkt
återställning av systemavbildning

Windows minnesdiagnostik

kommandotolk
Citera
2010-02-11, 19:24
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civvero
hej, skulle ominstallera datorn tänkte jag. Har gjort det tidigare men har nu glömt hur jag gjorde. Det jag vet är att jag inte behövde använda ngn skiva eller något annat. OM ngn kunde hjälpa hade det varit enormt bra,
Starta om datorn och tryck (antagligen) f10 (där det står "återställning" eller liknande).

Tror mannen ovanför mig inte läste din post ordentligt (om det nu var dig han svarade).

Edit: Vart försvann killen jag citerade? Jag känner mig väldigt förvirrad...
Senast redigerad av boostankan 2010-02-11 kl. 19:46.
Citera
2010-02-11, 19:39
Medlem
sixpounders avatar
Nej, mitt svar hade bara med mitt egna problem att göra
Citera
2010-02-13, 13:27
Medlem
schabo-labos avatar
Hej

Jag har en gammal dator som jag köpt en ny hårddisk till. Hur gör jag med Windows? Jag har köpt datorn begagnad för några år sedan.. och varje gång jag loggar in i Windows så får jag felmeddelande om att jag "eventuellt inte har original"- Windows. Men nu när jag börjar kolla på datorn ser jag att jag har Windows XP HE Produkt Key, innebär det att jag har en licens för original Windows?

Tacksam för svar.
Citera
2010-02-13, 14:16
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej

Jag har köpt datorn begagnad för några år sedan.. och varje gång jag loggar in i Windows så får jag felmeddelande om att jag "eventuellt inte har original"- Windows. Men nu när jag börjar kolla på datorn ser jag att jag har Windows XP HE Produkt Key, innebär det att jag har en licens för original Windows?
Troligtvis, ja.

Citat:
Jag har en gammal dator som jag köpt en ny hårddisk till. Hur gör jag med Windows?
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Vill du utöka hårddiskutrymmet med ytterligare en hårddisk, alltså inte ersätta den befintliga?
Citera
2010-02-13, 14:23
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Vill du utöka hårddiskutrymmet med ytterligare en hårddisk, alltså inte ersätta den befintliga?
Ursäkta att jag var otydlig. Jo, jag vill ersätta den befintliga.

Tack för ditt svar!
Citera
2010-02-13, 14:53
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursäkta att jag var otydlig. Jo, jag vill ersätta den befintliga.

Tack för ditt svar!
Då måste du troligtvis ominstallera hela Windows. Det kan vara så att det kanske går att få över precis allting som det är, alltså EXAKT som det är, med hjälp av en sk "ghost-kopia". Osäker på om det kommer att funka med tanke på att den nya disken är oformaterad och är större, men omöjligt är det inte. Vill du ha kvar allting som det är nu skulle jag råda dig att söka reda på huruvida det funkar att köra en "ghost kopia" på en ny (och större) hårddisk, eller ej.
Citera
2010-02-13, 15:02
Medlem
schabo-labos avatar
Okay tack för hjälpen!
Citera
2010-02-13, 19:06
Medlem
Jag har dragit på mig ett problem som är oerhört irriterande. Min dator låser sig strax efter uppstart och det går ej att komma runt detta med ctrl,alt,del och inte heller genom att systemåterställa (systemåterställning kan inte skydda datorn var vänlig starta om). Allt stannar till och jag kan inte trycka på några ikoner, dock så funkar muspekaren som den ska.

Hur som helst så har jag försökt lösa detta utan framgång så jag har nu bestämt mig för att formatera om den. Jag har rätt skiva och allt bör funka som det ska men när jag har kommit till den blåa sidan och allt har laddat för formatering så står det laddar windows typ och då dör tangentbordet. Efter detta kommer jag fram till menyn där jag ska välja vad jag vill göra, om jag vill reperera formatera om helt eller ta bort olika diskenheter osv men eftersom tangentbordet ej fungerar så är det ju omöjligt att välja alternativ. Jag har försökt med att byta tangentbord och även med att sätta in och ut kontakten men utan framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in