2012-08-30, 16:04
  #8125
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaxkaj
Varför kan jag inte återställa min Asus Eee PC?

Är ingen hejare på datorer. Vill återställa min dator till fabriksinställningar. Har läst att man ska trycka upprepade gånger på F9 och sedan välja "Restore factory settings". Finns inget sådant.
Har testat trycka F2 (kommer till BIOS setup) med och letat runt bland allt känns det som. Under "Advanced" ska man tydligen kunna välja "OS installation" eller liknande men jag hittar inget sådant heller. Kan välja mellan IDE Configuration, Onboard Devices configuration, CPU configuration....

Antagligen har jag missat nånting. Hjälp tack.

Kanske ska tillägga att jag fick datorn via skolan. Känns väldigt ologiskt men kan det vara någon spärr att jag inte kan återställa datorn?

Gissningsvis så har skolan använt ett deploymentverktyg för att installera operativsystem och mjukvara (Microsoft MDT eller liknande) och då tar man som oftast bort alla sådana recoverypartitioner.
Citera
2012-08-30, 16:09
  #8126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Gissningsvis så har skolan använt ett deploymentverktyg för att installera operativsystem och mjukvara (Microsoft MDT eller liknande) och då tar man som oftast bort alla sådana recoverypartitioner.
Om det är så, kan jag alltså inte återställa datorn? Kan jag göra något liknande?
Tack för snabbt svar.
Citera
2012-08-30, 16:12
  #8127
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaxkaj
Om det är så, kan jag alltså inte återställa datorn? Kan jag göra något liknande?
Tack för snabbt svar.

OM det är på det viset så kan du inte göra något om du inte har tillgång till installationsmedia och då kan göra allt manuellt.
Citera
2012-08-30, 16:18
  #8128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
OM det är på det viset så kan du inte göra något om du inte har tillgång till installationsmedia och då kan göra allt manuellt.
De har faktiskt skickat med en "support dvd". Dock kan datorn inte ta CDs själv och jag har heller ingen portabel makapär som jag kan koppla in via USB. Kan jag sätta in skivan i en annan dator?
Står att "This DVD runs automatically if autorun is enabled. Otherwise, kindly run ASSETUP.exe from the BIN folder."
Kan jag stänga av autorun och >kopiera o klista in< innehållet från CDn på ett USB-minne och sätta in i EeePCn? Antagligen inte men på något liknande sätt..
Citera
2012-08-30, 16:20
  #8129
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaxkaj
Kan jag stänga av autorun och >kopiera o klista in< innehållet från CDn på ett USB-minne och sätta in i EeePCn? Antagligen inte men på något liknande sätt..

Nej. Men du kan tekniskt sätt omvandla den till en ISO; och därefter använda lämpligt verktyg för att skapa en bootbar USB och köra den vägen.
Citera
2012-08-31, 14:44
  #8130
Medlem
skjortgossens avatar
Har just skaffat mig en laptop och tänkte pröva lite olika Linuxdistributioner på den. När jag gick in på Disk Management upptäckte jag att det utöver återställningspartitionen och huvudpartitionen fanns en tredje partition på ca 17 gb. Är denna partition också en del av Windows återställning? Hur kan jag få reda på mer om den?
(Datormodell: Toshiba Satellite P850-133)

http://i49.tinypic.com/id7nf5.png
Citera
2012-08-31, 15:05
  #8131
Medlem
Jag får upp felmeddelandet "Windows could not retrieve information about the disks on this computer" när jag försöker installera om mitt operativsystem. Varför detta felmeddelande?

Jag har redan ändrat i Virtual Disk, så att den är på automatisk men ja, problemet uppstår fortfarande.
Citera
2012-08-31, 17:35
  #8132
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjortgossen
Har just skaffat mig en laptop och tänkte pröva lite olika Linuxdistributioner på den. När jag gick in på Disk Management upptäckte jag att det utöver återställningspartitionen och huvudpartitionen fanns en tredje partition på ca 17 gb. Är denna partition också en del av Windows återställning? Hur kan jag få reda på mer om den?
(Datormodell: Toshiba Satellite P850-133)

http://i49.tinypic.com/id7nf5.png
Ja, det är Windows återställning. Den tredje partitionen kanske används av Linux? Annars kan du ju mounta partitionerna via i Linux (smidigt att göra detta via en live-CD) och kolla innehållet.
Citera
2012-08-31, 18:29
  #8133
Medlem
Kan inte installera W7

Tjenare gott folk!

Ska ominstallera datorn när jag väljer att blåsa allt så säger den "Det gick inte att kopiera de filer som krävs för installationen. Filerna kanske är skadade eller saknas. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x80070017".

vet inte varför de blir såhär och jag har uppgraderat mitt nuvarande w7 därimot har jag ett oäkta w7 installerat för tillfället (installerade fel version med samma skriva)

Tacksam för svar på hur jag kan fixa detta.
Citera
2012-08-31, 18:31
  #8134
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjortgossen
Har just skaffat mig en laptop och tänkte pröva lite olika Linuxdistributioner på den. När jag gick in på Disk Management upptäckte jag att det utöver återställningspartitionen och huvudpartitionen fanns en tredje partition på ca 17 gb. Är denna partition också en del av Windows återställning? Hur kan jag få reda på mer om den?
(Datormodell: Toshiba Satellite P850-133)

http://i49.tinypic.com/id7nf5.png
Jag har ingen koll på vilken standard Toshiba har på sina diskar men det ser lite skumt ut, det att de två mindre diskarna är 100% free, att de är tomma. Kan det bero på att du inte kört en säkerhetskopiering ännu och att det därefter kommer att finnas data på dem? Värt att prova det först kanske.

Om jag skulle testa andra OS på den datorn så skulle jag skaffa en beg HDD och fysiskt byta disk först. Så har man originaldisken intakt senare.
Citera
2012-08-31, 19:24
  #8135
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messageman
Tjenare gott folk!

Ska ominstallera datorn när jag väljer att blåsa allt så säger den "Det gick inte att kopiera de filer som krävs för installationen. Filerna kanske är skadade eller saknas. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x80070017".

vet inte varför de blir såhär och jag har uppgraderat mitt nuvarande w7 därimot har jag ett oäkta w7 installerat för tillfället (installerade fel version med samma skriva)

Tacksam för svar på hur jag kan fixa detta.

Låter som skivan är felbränd eller har skador. Har du provat med en annan release på Windows 7? Samt att du bränner med låg hastighet med te.x IMGBurn. Provar även om du har fler minnesplattor att plocka bort en sticka. Tar bort en och provar igen att läsa in Windowsfilerna.
Citera
2012-08-31, 20:04
  #8136
Awaiting Email Confirmation
Halloj FB:are!

Jag har ett problem jag och en polare till mig har installerat 2 operativsystem på samma dator alltså i disk C har jag vista och i disk D har jag Win 7..Någon som vet om det går att återställa datorn med hjälp av Boot menu eller något liknande? Kommer som sagt inte in på datorn mer än när jag stoppar i recovery disken kan jag välja att återställa datorn men det funkar inte inget händer. Väldigt tacksam för svar! Datorn jag har är en Asus X5DIJ bärbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in