2010-09-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det lilla pluset (+) framför HARD DRIVE indikerar att enheten är aktiverad som bootenhet.
Du får trixa så att du får ett plus framför CD/DVD DRIVE också.
Lite gissning men det borde vara så iaf.

Okej, ska försöka med detta
tack så länge!
Citera
2010-09-09, 08:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampelisa
Hur vet man att den bootar på skivan?
Jag trodde det var så att man gick in i BIOS trycktr upp enheten för CD/DVD
tryckte sedan på spara/avsluta..
Men datorn startar som vanligt för mig!

Det är inte så att det står något i stil med "Tryck på tangent för att starta från cd/dvd"????

Håll ögonen på skärmbilderna och ev. stäng av ev. Logga under uppstarten (så du ser all biostext under uppstarten)
Citera
2010-09-09, 13:11
Medlem
Har suttit och meckat lite med att försöka få in Win 7 Pro på min stationära burk, har läst igenom frågor/svar i denna tråd men har fortfarande inte löst mitt problem.

Det är så jag fått Win 7 ifrån skolan, laddat ner ifrån deras ftp och bränt ISO-filen på skiva, ändrar "Boot Sequence" så att "Onboard or USB CD-ROM Drive" står högst upp på listan. Jag startar om datorn men det är fortfarande Win Vista som startar som vanligt

Om ni har någon aning om vad som kan vara fel får ni gärna dela med er, bifogar bild här nedan.

http://img.ihack.se/images/8128403062416.jpg

(sitter på en Dell XPS420 om det kan vara intressant på något vis)
Citera
2010-09-09, 13:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solsson
Har suttit och meckat lite med att försöka få in Win 7 Pro på min stationära burk, har läst igenom frågor/svar i denna tråd men har fortfarande inte löst mitt problem.

Det är så jag fått Win 7 ifrån skolan, laddat ner ifrån deras ftp och bränt ISO-filen på skiva, ändrar "Boot Sequence" så att "Onboard or USB CD-ROM Drive" står högst upp på listan. Jag startar om datorn men det är fortfarande Win Vista som startar som vanligt

Om ni har någon aning om vad som kan vara fel får ni gärna dela med er, bifogar bild här nedan.

Felbränd skiva?

Hur har du bränt ut ISO-filen?

Lättast att skapa en bootbar skiva är med hjälp av IMGBurn.
Citera
2010-09-09, 13:19
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solsson

Troligen ska du även trycka på mellanslag(i bifogad meny) för att datorn verkligen ska försöka boota från den enheten.

Det syns inte riktigt på bilden men det står något om space key som då indikerar hur man aktiverar enheten.
Citera
2010-09-09, 17:19
Medlem
Jag har ett större problem,
Jag verkar ha fått något värre virus så direkt jag startat datorn och kommit in på skrivbordet så stängs datorn av. Jag har försökt omformatera men när XP skivan läses så står det att det är fel på någon fil och att man inte kan fortsätta.

Jag har testat med en annan XP skiva samt en Vista, funkar inte heller. Kan jag omformatera på något annat vis än med skiva?
Citera
2010-09-09, 17:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webber1
så står det att det är fel på någon fil och att man inte kan fortsätta.

Vad exakt står det på denna fil?
Citera
2010-09-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad exakt står det på denna fil?

Olika varje gång jag försöker
Citera
2010-09-09, 17:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Olika varje gång jag försöker

Har du möjligheter att noterar dessa felmeddelande?

Har du provat med Windows 7?
Citera
2010-09-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du möjligheter att noterar dessa felmeddelande?

Har du provat med Windows 7?

Kan anteckna nästa gång, ibland klarar den inte läsa skivan alls..

Har inte testat w7
Citera
2010-09-09, 20:34
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Kan anteckna nästa gång, ibland klarar den inte läsa skivan alls..

Gamla datorer = gamla CD-läsare. CD-läsare är förbrukningsvara. Personer som röker eller lagar mat i närheten av datorn är mer utsatt än vanligt.
Citera
2010-09-18, 16:31
Medlem
Jag vill formatera om min dator till Windows 7, jag kör redan med windows 7 på min Packard Bell men vill ta bort denna för o lägga en ny.. hur gör jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in