2013-10-18, 00:41
Medlem
Messials avatar
Varför skrev du och många andra in sig i folkräkningen, om du själv tycker att de är lite trist och att resultatet kommer vara missvisande?

De bästa hade varit om endast bosatta i Bosnien och Hercegovina hade fått skriva in sig, för poängen med denna folkräkning var att se hur många som verkligen bodde i landet idag.
I världen sägs de finnas ca 8 miljoner kroater, om alla dessa hade skrivit in sig i folkräkningar i Kroatien, så hade statistiken visat att Kroatien har nästan eller lite mer än 9 miljoner invånare. De hade varit kraftigt missvisande.

Nu kommer kanske Bosnien och Hercegovina ha totalt ca 4 miljoner invånare, och det kommer ge en bild utav att befolkningen inte minskade så mycket under kriget, och att inte mer än kanske 100 000 maximalt - dog.

Personligen anser jag att EU/USA borde ha haft hand om folkräkningen, att Bosnien och Hercegovina behöver ha någon som har fullmakt utifrån, något i stil med en god man. Politikerna och nationen, klarar uppenbarligen inte en seriös folkräkning på egen hand, utan att vara flummig.

Man borde även ha pressat diasporan hårdare, exempelvis haft ett samarbete med t ex svenska myndigheter - se vilka som bodde i den aktuella staden där nere innan kriget - och om de även har en adress i utlandet. Nu räckte de väl med att bara registrera sig på en adress där nere, och koka ihop något i stil med "Nej nej, jag bor inte i utlandet. Bara här nere.".

Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Vet någon när statistiken från folkräkningen kommer sammanställas? Lite trist är det att statistiken inte kommer vara särskilt tillförlitlig då tiotusentals (om inte hundratusentals) bosniska medborgare som bor i utlandet (inklusive jag själv) skrev in oss i folkräkningen.
Citera
2013-10-18, 10:05
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Vet någon när statistiken från folkräkningen kommer sammanställas? Lite trist är det att statistiken inte kommer vara särskilt tillförlitlig då tiotusentals (om inte hundratusentals) bosniska medborgare som bor i utlandet (inklusive jag själv) skrev in oss i folkräkningen.

Om två månader, vad jag hört.
Citera
2013-10-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Självklart finns det en gemensam nämnare bland alla tre folken långt bak i tiden för annars hade vi inte haft ett relativt likt språk, mentalitet osv. Det jag "visade" i föregående inlägg var att det fanns "ickemuslimer" som såg sig som bosniaker redan på 1800-talet genom sin litteratur, något många som förnekar BiH som land och folk förnekar än idag trots att det finns bevis. Bosniak är inget påfund från 1992 som Alija Izetbegovic myntade om, utan det sträcker sig längre bak i tiden.
Det förklarar fortfarande inte varför vissa bosniaker menar att bosnienserber/kroater egentligen är bosniaker, trots att dessa ser sig själva som serber/kroater.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Vilket efterblivet inlägg. Vi skulle kunna ställa samma fråga till er. Det är ju ni serber som hävdar att vi alla är serber så varför döda sitt eget folk?
Efterblivet? Ta och svara på det istället för att spela allan, clown.
Citera
2013-10-18, 15:53
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Det förklarar fortfarande inte varför vissa bosniaker menar att bosnienserber/kroater egentligen är bosniaker, trots att dessa ser sig själva som serber/kroater.

Men lägg av, ni serber har ju världsrekordet i att försöka övertyga andra folkslag att de ursprungligen är serber. Visst förekommer det hos oss också men inte ens i närheten som det förekommer hos ditt folkslag.
Citera
2013-10-18, 17:40
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna

Ta o svara på samma fråga som jag ställde så svarar jag tillbaks.
Citera
2013-10-18, 18:10
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=CCbm40pKjwY&list=UUI5WT_mtzJEAruqbUrZUPng

Lite åsikter om vad folk i Banja Luka tycker om BiHs landslag.

Citerar en skådespelare från BiH: Jadan onaj koji svako jutro ustaje i mrzi drzavu u kojoj se rodio i zivi.
Citera
2013-10-18, 19:20
Medlem
lastpasss avatar
Citat:

Citerar en skådespelare från BiH: Jadan onaj koji svako jutro ustaje i mrzi drzavu u kojoj se rodio i zivi.

Men Bosnien fanns väl inte som land innan 1992 så dom som är födda innan dess föddes i Jugoslavien

Så vad har deras hat mot Bosnien att göra?
Citera
2013-10-18, 19:26
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Men Bosnien fanns väl inte som land innan 1992 så dom som är födda innan dess föddes i Jugoslavien

Så vad har deras hat mot Bosnien att göra?

Jag hoppas du var ironisk där annars är tipset att gå och läsa lite historieböcker.

Bosnien var en av sex delrepubliker i Jugoslavien innan, så då fanns det också som en av sex regioner av den "kommunistunionen". Vi kan gå ännu längre bak i tiden..men jag hoppas detta var till någon hjälp.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wxUxIwMeunw

Här är några journalister och frågar vanligt folk på stan i Mini-Turkiet, positivare svar där än i Banja Luka, som jag länkade i föregående inlägg.
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-10-18 kl. 19:37.
Citera
2013-10-18, 20:58
Medlem
Sunrise01s avatar
Jag vill inte skryta men i princip alla mina analyser visar sig så småningom stämma oavsett om det handlar om fotboll eller politik

De senaste dagarna har det mycket handlat om det historiska VM avancemanget för Bosnien. Men som jag skrev innan EM 2016 kommer Bosnien att vara som starkast då förväntar jag mig minst semi.

Hursomhelst så visar Bosniens diaspora gång på gång ett oerhört engagemang i sitt hemland. Båten mellan Sthlm och Baltstaterna brukar totalt tas över av Bosniensupportrar helgen då Bosnien spelar mot Estland/Lettland/Litauen man har tom eget band med sig.
http://www.youtube.com/watch?v=D1XKY1grx_4

Den Tuzlafödde ortodoxe Marjan är förmodligen Balkans kändaste kommentator just nu hans kärlek till Bosnien är episk tom brekavica låter ok när Marjan komenterar. Marjan visar att alla resonerar inte som tandlösa bönder från de deprimerande och utslagna skithålorna som Sokolac, Laktasi, Livno, Duvno, Govno.
http://www.youtube.com/watch?v=o7xG0FO6ya4

Självaste fotbollsförbundet för inte så länge sedan såg ut som dagens Bosniens presidentråd med tre "presidenter". När man avskaffade de 3 presidenterna i fotbollsförbundet började Bosnien spela väldigt fin fotboll och fotbollsförbundet fungerar i princip felfritt idag. Jag är helt övertygad att om ett par år kommer även den trehövdade presidentrådet att skrotas.

Ja vad ska man tillägga mera än snubben i låten som sjunger oni što nas nevole mogu da nam popuše
http://www.youtube.com/watch?v=QCWQUmT-z1I

Senast redigerad av Sunrise01 2013-10-18 kl. 21:00.
Citera
2013-10-19, 07:47
Medlem
baller08s avatar
Citat:

Trevlig MILF 2:20, synd att hon bar solbrillor och inte ville säga så mycket
Citera
2013-10-19, 13:46
Medlem
Messials avatar
http://doznajemo.com/2013/10/18/nedopustivo-je-da-mijajlovic-prenosi-utakmice-na-ekavskom-komentar-fatmira-alispahica-koji-ce-izazva ti-buru-reagovanja/

Islamisten Fatmir Alispahic gråter ut, och säger att de var så hemskt att Marijan (ortodox kristen från Tuzla) kommenterade matchen mellan Litauen och Bosnien och Hercegovina i tisdags.

Marijans dialekt och uttal kränker Fatmir grovt, och våran vän Fatmir menar att endast en muslim från Bosnien och Hercegovina, skall få kommentera nationen inom idrottssammanhang. Kan tänka mig att han vill få bort Misimovic, Vranjes, Stevanovic, Pandza, Ibricic och en sådan som Sunjic - från landslaget i fråga.

Detta är ingen överraskning, och de visar att även bosniska muslimer utan helskägg - och en annan bostadsort än Gornja Maoca - förespråkar en nation där endast muslimer har den fulla makten, och där endast dessa får styra. Kroater och serber skall gå från sina rättigheter och vetorätt hos de sistnämnda, till att bara sitta i parlamentet i Sarajevo som små barn, och se glada ut inför omvärlden.

Vem som helst kan se att de enda som vill se nationen "enad", är muslimerna. Anledningen som ges, är den att de är för "allas bästa och välbefinnande" samt "för att föra landet framåt", men bakom detta finns de en dold agenda. Man vill bland muslimer styra landet ensamma, och alla som inte är muslimer skall vända sig åt Sarajevo och lyda.

Nu kommer muslimer förneka detta, men detta var precis de som SDA (Stranka demokratske akcije) strävade efter i början utav år 1992. Finns även bevis för detta, när SDA och Alija Izetbegovic är i parlamentet i Sarajevo i april månad 1992, när muslimer samlades runt byggnaden och stormade parlamentet för och få svar - gällande de som höll på och starta i Sarajevo.

Även på Flashback snappar man upp en del misstänksamt, "RonnyKålman" skrev tidigare att muslimerna bör leda Bosnien och Hercegovina i framtiden - och igår skrev Ominus något i stil med, "när bosniakerna får bestämma vilken flagga landet skall ha".
Även "ZmajOdBosne" pratade i liknande termer, upplever jag de som. "All Eyes on the bosniaks", får man en känsla utav. Ni kommer aldrig styra den nation som existerar idag, tjejer och killar! SDA politikerna och anhängarna, den kvällen i april månad 1992, for väldigt illa och de fick tom lämna sitt hemland - och deras vision och ambition straffades väldigt hårt. Bosnien och Hercegovina kommer rent demografiskt och sett till styre, aldrig bli som Kroatien och Serbien! Det är helt enkelt multietniskt, sedan får muslimer helt enkelt gilla läget.

Spelar ingen roll om Ahmed och Armina lämnar Sandzak, och fyller Sarajevo med "Sandzaklije", och sedan knackar på EU/USA dörr - och säger, "titta nu är vi så och så många, läge att ge oss allt styre nu". Denna inflyttning är just detta mål, precis som när de gäller albaner i Makedonien. De förökar sig likt somalier, för och få upp procenten i Makedonien, och sedan knacka på Västmaktens dörr. Samma vision och ideologi, men vet ni... ni kommer aldrig lyckas! Vilka tror ni Västmakten kommer stödja i Makedonien fallet? Makedonier (kristna) eller albaner (muslimer, radikala muslimer tom)? Tror ni att samma makt kommer acceptera och lobba för en stat där muslimer har allt styre, mitt i Balkan? Nej! Man vill inte ha Turkiet i EU, och inte heller ett "Turkiet" i EU. Även Kosovo kommer få de tufft, när de gäller förhandling om medlemskap i EU, mycket på grund utav sin demografi och invånarnas religiösa åskådning.
Senast redigerad av Messial 2013-10-19 kl. 13:53.
Citera
2013-10-19, 15:05
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Jag hoppas du var ironisk där annars är tipset att gå och läsa lite historieböcker.

Bosnien var en av sex delrepubliker i Jugoslavien innan, så då fanns det också som en av sex regioner av den "kommunistunionen". Vi kan gå ännu längre bak i tiden..men jag hoppas detta var till någon hjälp.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wxUxIwMeunw

Här är några journalister och frågar vanligt folk på stan i Mini-Turkiet, positivare svar där än i Banja Luka, som jag länkade i föregående inlägg.

I västra Serbien dvs Sandzak till skillnad från Banja Luka firades det hårt i tisdags iaf
http://www.sport.ba/druga-strana-sporta/nezapamceno-slavlje-u-sandzaku-novi-pazar-je-srce-bosne/
http://www.youtube.com/watch?v=VA-Gd9h3HL4
I Tutin var det tydligen 20000 på gatorna och stan har bara 35000 invånare.

Även de fåtal bosniakerna i Kosovo republiken firade hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in