2013-03-06, 00:17
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidzo
.

Kyrkan/kloster Tavna som byggdes i slutet av 1200-talet och början av 1300-talet, 150 år innan mosken Ustikolina. http://en.wikipedia.org/wiki/Tavna_Monastery

Ja enligt myter och legender från lokalbor. Här är en iaf lite pålitligare källa.

Tavna Monastery is located 5 kilometers from village Glavicice, or five kilometer drive to west starting from the 25th kilometer of the highway to Zvornik. According to legend, the Monastery has been built during the reign of King Dragutin of Serbia, in the period between 1281 and 1316.
But more probably, the patrons of the Monastery were King Dragutin sons, Uros and Vladislav. The very first records about Tavna Monastery are actually Turkish documents dating from years 1533 and 1548, where it was mentioned under name Grabova. In the documents of the later date, the only mentioned name of the monastery was only Tavna.
http://www.sobijeljina.org/en/315.tavna_monastery.html

Den nämns för första gången dokumenterat på riktigt 1533. Tror att ingen seriös historiker tar lokalbornas myter på allvar, speciellt inte folk från Balkan. Man ska också veta att i Bijeljina har Seseljs radikaler starkt fäste och för de är historieförfalskning vardagsmat.

Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Sen när blev köpcentrum ett mått för välstånd? Kvittar hur många och hur fina dessa köpcentrum är när gemene man inte har råd att handla i dessa köpcentrum.

Håller delvis med visst finns det folk därnere som har bra med pengar speciellt i större städer. Samtidigt kan jag hålla med om att det är lite perverst att man håller på och bygger kanske Europas lyxigaste köpcentrum i just Bosnien.
Dock tror jag inte att någon investerar 100 mille euro utan att göra utomordentlig resarch oavsett hur mycket pengar man än har. Dessa investerare tror starkt på Sarajevo och dess framtida utveckling den saken är säker.
Visst fan är det lite "preseravanje" som man brukar säga därnere med roller coaster för att åka mellan butikerna.
http://www.sarajevocitycenter.com/sccbih/image16.jpg

Detta har jag sett endast i Dubai (på teve) ingen annastans. Enligt uppgifter kommer 1500 pers att anställas, det är ju som en lagom stor fabrik.
Citera
2013-03-06, 00:40
Medlem
lastpasss avatar
Det finns många ortodoxa kroater, typ halva Serbien och Bosnien

Sen har vi basketlegenden Drazen Petrovic som var ortodox kroat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dra%C5%BEen_Petrovi%C4%87

Finns en bra dokumentär om basketen i Jugoslavien under upplösningen och hur det drabbade framförallt kroaterna som heter "Once Brothers"

https://www.youtube.com/watch?v=h_FTjCe1C7Y
Citera
2013-03-06, 00:48
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Indirekt så gör du ju det eftersom du avfärdar hans bok med motiveringen att han dog 1996. Hans bok kom ut 1994, dvs 2 år före Malcolms så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Objektiva böcker? Du hänvisar till en en person som sitter med i det Bosniska Institutet i London och i det Anglo-Albanska förbundet, och en annan som är muslim från BiH och skriver om bla BiH historia. Du kan ju inte på allvar mena att det är objektiva, opartiska källor. Det är som att jag ska börja hänvisa till SANU och Seselj. Tror inte att vi skulle kunna kalla det objektivt och opartiskt, eller hur.

Jag förstår att du ser denna diskussion som avslutad då du inte har kommit med någon saklig information sen vi började skriva. Svårt att inse fakta för min del när du inte har lagt fram någon. Återigen bokomslaget var för att visa var den första bilden kom ifrån. Den bilden som visar att kroater samt serber bebodde Balkan, samt de delar som är BiH idag, redan under 1000-talet vilket du och vissa andra förnekar.

Allt jag har påstått har jag lagt fram konkreta bevis för och inget jag har skrivit har varit saker som jag har hittat på. Jag har i alla fall länkad till någon for utav källor. Vad har du gjort? Jo bla:

* Att serber och kroater idag inte existerar i BiH = Bevisat falskt påstående
* Att serber och kroater inte kallades så innan 1890 = Bevisat falskt påstående
* Att den äldsta mosken i BiH är ungefär 200 år äldre än den äldsta kyrkan = Bevisat falskt påstående
* Att de serbisk ortodoxa kyrkorna inte var serbisk ortodoxa kyrkor (?) för 150 år sedan = Bevisat falskt påstående

Vill dock ge dig en eloge för en sak som du har helt rätt i och det är att BKC kan lika väl stå för Burger King Chicken. Det har du helt rätt i, bra jobbat.

1.Du har aldrig hört talas om folkförflyttningar va? Du visar en bild från 1000-talet. Hur resonerar du? För tusen år sedan så vandrade människor hejvilt, och självklart bodde säkerligen kroater och serber i dagens BiH inget konstigt med det. Då bodde säkert dåtidens svenskar i Skottland på den tiden också.

2.Absolut, du övertygade flashback forum och hela världen med ditt första argument, då du visade en bild som illustrerar Balkan från 1000-talet.

3.När bevisade du att serber inte var kallade bosniaker innan 1890 talet? Måste missat detta totalt.

4. Se Sunrise01 förklaring ovanför mitt inlägg.

5. Att dom serbisk ortodoxa kyrkorna inte var serbiska? ..Det argumentet har jag också missat i dina föregående inlägg, Wikilänkar övertygar mig inte.

Noel Malcolm och Sanimir Resic är kända historiker, erkända nationellt och internationellt. Sanningen kanske inte passar dig då du läst böcker skrivna av Dr Radovan Karadzic, jag förstår dig. Dom två förstnämnda föreläser på olika universitet i sina länder, medan din källa sitter med hörlurar i ett förhörsrum och åtalas för krigsbrott. Han där Arvid du hänvisar om var ju någon slags kommunist, att han skrev en bok 2år innan hans död då han var 81år gammal gör inte saken bättre, han var säkerligen dement och sängliggande vid den tiden samtidigt har jag aldrig stött på det "verket" som du länkade till, och då har jag läst all möjlig litteratur om Balkan. Du måste hittat den boken på Second Hand eller något.

Bra försök iallafall, du lyckades få mig att spendera några minuter på att svara på ditt inlägg såhär sent på kvällen.
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-03-06 kl. 00:52.
Citera
2013-03-06, 00:51
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Det finns många ortodoxa kroater, typ halva Serbien och Bosnien

Sen har vi basketlegenden Drazen Petrovic som var ortodox kroat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dra%C5%BEen_Petrovi%C4%87

Finns en bra dokumentär om basketen i Jugoslavien under upplösningen och hur det drabbade framförallt kroaterna som heter "Once Brothers"

https://www.youtube.com/watch?v=h_FTjCe1C7Y

Visste inte att Drazen Petrovic var ortodox, kul att det uppmärksammas nu. Han var verkligen en riktigt bra basketspelare på sin tid. Once Brothers är bara en sorglig dokumentär, vilket landslag vilka spelare och allt gick åt helvete. Tragiskt.
Citera
2013-03-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Vad spelar det för roll om de inte skulle ses som "riktiga" kroater? Du är hjärntvättad med logiken att religionstillhörigheten har något med etnicitet att göra, dessa två är totalt skilda saker som inte har någonting med varandra att göra.

Men andra ord är du inte kroat längre om du skulle konvertera från den katolska tron till, säg ortodoxa?

Jag är inte hjärntvättad, jag säger bara så som det är och så som det ser ut när man lägger ut alla korten på bordet. Vad etnicitet innebär kan vi fråga oss? För det är klart att en människas etnicitet påverkar religions tillhörigheten och vice versa (inte minst på Balkan). Om vi ska se på etnicitet som de flesta människor runt om i hela världen gör idag och på ett sätt som är allmänt accepterat så kommer en kroat som konverterar till att bli ortodox inte längre att vara kroat i alla fall.

Varför, jo pga av två anledningar: 1. Han kommer varken av den egna gruppen (andra kroater) eller utomstående att längre ses som en kroat, då den kroatiska identiteten och etniciteten bygger på den katolska religions tillhörigheten sedan mer än 1000 år tillbaka.

2. För att bli ortodox måste du döpa dig i en ortodox kyrka, och vilken ska han då döpa sig i för att förbli kroat? Den serbiska? Rumänska? Bulgariska? Eritreanska? Ryska?

Jag kan ju ställa samma fråga till dig vad blir en syrian som konverterar till islam? Eller en grek? Eller en Saudie-arab som konverterar till kristendomen (förutom att h*n blir halshuggen)?

Nu har vi kommit väldigt långt ifrån ämnet. I Bosnien & Hercegovina så finns det idag och har alltid funnits både serber och kroater vilket inte går att förneka hur mycket man än vill det och önskar att det inte vore så.
Citera
2013-03-06, 01:13
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Visste inte att Drazen Petrovic var ortodox, kul att det uppmärksammas nu. Han var verkligen en riktigt bra basketspelare på sin tid. Once Brothers är bara en sorglig dokumentär, vilket landslag vilka spelare och allt gick åt helvete. Tragiskt.
Drazen Petrovic är halvserb och halvkroat. Fadern är ortodox-serb ifrån Hercegovina.
Citera
2013-03-06, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Ja enligt myter och legender från lokalbor. Här är en iaf lite pålitligare källa.

Tavna Monastery is located 5 kilometers from village Glavicice, or five kilometer drive to west starting from the 25th kilometer of the highway to Zvornik. According to legend, the Monastery has been built during the reign of King Dragutin of Serbia, in the period between 1281 and 1316.
But more probably, the patrons of the Monastery were King Dragutin sons, Uros and Vladislav. The very first records about Tavna Monastery are actually Turkish documents dating from years 1533 and 1548, where it was mentioned under name Grabova. In the documents of the later date, the only mentioned name of the monastery was only Tavna.
http://www.sobijeljina.org/en/315.tavna_monastery.html

Den nämns för första gången dokumenterat på riktigt 1533. Tror att ingen seriös historiker tar lokalbornas myter på allvar, speciellt inte folk från Balkan. Man ska också veta att i Bijeljina har Seseljs radikaler starkt fäste och för de är historieförfalskning vardagsmat.

Varför tog du inte med nästa stycke då?

The contemporary church, built on the foundations of the original one, is considered the oldest church among churches and monasteries in this area (Ozren, Liplje, Vozuca and Gostovici). It reminds quite a lot, in terms of its architectural elements, of Tronosa Monastery in Serbia, which is located some 30 kilometers from Tavna, and also considered one of the King Dragutin`s monasteries.

Håller med dig om att man inte ska ta lokala bybrs berättelser på allvar, dock har jag stor respekt för arkeologer. Att den nämns, betyder inte att den BYGGDES just då eller hur? Men även om vi säger att den byggdes 1533, så är det fortfarande mindre än 100 år efter den första mosken och inte i närheten av de nästan 200 åren som Zmaj snacka om eller hur?
Citera
2013-03-06, 01:36
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miantsiuk
Drazen Petrovic är halvserb och halvkroat. Fadern är ortodox-serb ifrån Hercegovina.

Nja, inte riktigt sant...han såg sig själv som kroat och inget annat

Nikola Tesla - ortodox kroat

http://www.hrvatskipravoslavci.com/index.php?option=com_content&view=article&id=542:s rpska-kraa-hrvatskih-velikana&catid=1:vijesti&Itemid=10
Citera
2013-03-06, 01:47
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Varför tog du inte med nästa stycke då?

The contemporary church, built on the foundations of the original one, is considered the oldest church among churches and monasteries in this area (Ozren, Liplje, Vozuca and Gostovici). It reminds quite a lot, in terms of its architectural elements, of Tronosa Monastery in Serbia, which is located some 30 kilometers from Tavna, and also considered one of the King Dragutin`s monasteries.

Håller med dig om att man inte ska ta lokala bybrs berättelser på allvar, dock har jag stor respekt för arkeologer. Att den nämns, betyder inte att den BYGGDES just då eller hur? Men även om vi säger att den byggdes 1533, så är det fortfarande mindre än 100 år efter den första mosken och inte i närheten av de nästan 200 åren som Zmaj snacka om eller hur?

Jag tror knappast att det är några opartiska arkeologer helt ärligt. Det jag ville påpeka med länken att även enligt serbiska källor första gången kyrkan nämns på riktigt är under 1533. Sen kan du fråga dig själv om Tavna kyrkan byggdes under 1200-1300 talet varför nämns den först 1533.
Tror knappast att prästerna mellan 1200-1500 var analfabeter. Serbien ortodoxkristnades väl under 800 talet. Bijeljina gränsar i princip med Serbien.
Senast redigerad av Sunrise01 2013-03-06 kl. 01:53.
Citera
2013-03-06, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
1.Du har aldrig hört talas om folkförflyttningar va? Du visar en bild från 1000-talet. Hur resonerar du? För tusen år sedan så vandrade människor hejvilt, och självklart bodde säkerligen kroater och serber i dagens BiH inget konstigt med det. Då bodde säkert dåtidens svenskar i Skottland på den tiden också.

Jo det har jag och jag är lite skeptisk till dessa men de är en annan femma. Jag resonerar på det sättet att jag vill bevisa för dig att det innan 1890 fanns serber samt kroater i det som är dagens BiH, vilket jag tydligen har gjort då du är överens med mig. Vad gäller svenskarna i Skottland så är jag varken insatt eller intresserad. .

2.Absolut, du övertygade flashback forum och hela världen med ditt första argument, då du visade en bild som illustrerar Balkan från 1000-talet.

"För tusen år sedan så vandrade människor hejvilt, och självklart bodde säkerligen kroater och serber i dagens BiH inget konstigt med det." Citat : ZmajOdBosne

3.När bevisade du att serber inte var kallade bosniaker innan 1890 talet? Måste missat detta totalt.

"För tusen år sedan så vandrade människor hejvilt, och självklart bodde säkerligen kroater och serber i dagens BiH inget konstigt med det." Citat : ZmajOdBosne
[/b]

4. Se Sunrise01 förklaring ovanför mitt inlägg.

5. Att dom serbisk ortodoxa kyrkorna inte var serbiska? ..Det argumentet har jag också missat i dina föregående inlägg, Wikilänkar övertygar mig inte.

"Sedan att dessa kyrkor kallas "serbiska" idag är just för att serbiens ortodoxa kyrkförbund har blandat sig i och anslutit dessa ortodoxa kyrkor till förbundet. Låt oss gå tillbaka cirka 150år i tiden, då tror jag knappast dessa kyrkor hade kallats serbiska i och med förklaringen över.Sedan att dessa kyrkor kallas "serbiska" idag är just för att serbiens ortodoxa kyrkförbund har blandat sig i och anslutit dessa ortodoxa kyrkor till förbundet. Låt oss gå tillbaka cirka 150år i tiden, då tror jag knappast dessa kyrkor hade kallats serbiska i och med förklaringen över." sid 172, punkt 2, ZmajOdBosne

Noel Malcolm och Sanimir Resic är kända historiker, erkända nationellt och internationellt. Sanningen kanske inte passar dig då du läst böcker skrivna av Dr Radovan Karadzic, jag förstår dig. Dom två förstnämnda föreläser på olika universitet i sina länder, medan din källa sitter med hörlurar i ett förhörsrum och åtalas för krigsbrott. Han där Arvid du hänvisar om var ju någon slags kommunist, att han skrev en bok 2år innan hans död då han var 81år gammal gör inte saken bättre, han var säkerligen dement och sängliggande vid den tiden samtidigt har jag aldrig stött på det "verket" som du länkade till, och då har jag läst all möjlig litteratur om Balkan. Du måste hittat den boken på Second Hand eller något.

Kända och erkända av vem? Vart? När? Du tar mina ord ur sammanhanget igen, det jag skrev var att en person som sitter med i ett albanskt och bosniskt förbund, kan omöjligen anses vara objektiv och opartisk när han "skriver historia böcker" där serber omnämns. Skulle du vilja ställa upp i en rättegång där domarens lön betalas av den som åtalat dig? Hur tror du det hade slutat? Ska vi få en opartisk och objektiv bild så kan varken du eller jag använda källor som kan tänkas ha intresse i det hela (slå upp ordet JÄV). Återigen pratar du och hävdar "sanningar" som du inte har några som helst belägg för. Hur vet du om han var dement eller inte? Eller att jag har hitta på boken på second hand? Jag vill inte och försöker verkligen inte vara otrevlig mot dig trots dina påhopp, men väx upp, och kom ut ur sandlådan!

Bra försök i alla fall, du lyckades få mig att spendera några minuter på att svara på ditt inlägg såhär sent på kvällen.

Och åter igen så betyder dina svar ingenting för du undviker mina frågor. Jag svarar på dina frågor, varför svarar du inte på mina? Du byter ämne och skriver om nya saker varje gång utan att svara på det sistnämnda. Jag förstår det i och för sig, då det är svårt att svara på sånt man inte har ett svar på, då är det lättare att dra till med nya osanningar. Problemet för dig är att dom genomskådas väldigt lätt.
Citera
2013-03-06, 01:56
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Nja, inte riktigt sant...han såg sig själv som kroat och inget annat

Nikola Tesla - ortodox kroat

http://www.hrvatskipravoslavci.com/index.php?option=com_content&view=article&id=542:s rpska-kraa-hrvatskih-velikana&catid=1:vijesti&Itemid=10

Han är la ortodox, Österrikare
Senast redigerad av xx-och-yy 2013-03-06 kl. 02:00.
Citera
2013-03-06, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Jag tror knappast att det är några opartiska arkeologer helt ärligt. Det jag ville påpeka med länken att även enligt serbiska källor första gången kyrkan nämns på riktigt är under 1533. Sen kan du fråga dig själv om Tavna kyrkan byggdes under 1200-1300 talet varför nämns den först 1533.
Tror knappast att prästerna mellan 1200-1500 var analfabeter. Serbien ortodoxkristnades väl under 800 talet. Bijeljina gränsar i princip med Serbien.
Once brothers bra dokumentär, Divac ful som fan men duktig basketspelare som verkar inte vara lika radikal som under 90 talet.

Vad skulle arkeologerna få ut av att ljuga? Förstår inte riktigt. Den nämns 1533, men det betyder ju inte att den byggdes då. Varför den inte nämns innan kan jag inte ge dig ett svar på, jag tror inte heller att prästerna var analfabeter. Osmanerna kanske brände de böcker/anteckningar där den nämndes i innan. Den kanske verkligen byggdes 1533, vem vet? Bevisat fakta är dock att den är byggd på samma sätt som Tronosa i Serbien som byggdes i slutet av 1200-talet. Hur som helst, även om den byggdes 1533 så är det inte i närheten av de 200 år som Zmaj snackade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in