2013-10-15, 21:50
Medlem
xx-och-yys avatar
http://www.youtube.com/watch?v=HMR2iVUXbkQ&feature=c4-overview&list=LLTVN-67xcd33K4eIVWWjmCw

Bosnien har ingen framtid så länge Bakir izmetbegovic pratar som han gör i länken.

http://www.youtube.com/watch?v=wC9G64EqIFI

Dodik är inte bättre

Citera
2013-10-16, 04:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Tvivlar jag på, ni hade ändå varit på samma nivå som de andra zigenarländerna albanien,makedonien,bulgarien och rumänien

Bih har varken industri,turism eller något annat att prata om, de som hade lite hjärna har lämnat landet för gott och återvänder aldrig, kvar är fåraherdar med medeltidsattityd

Roligt att du nämner albaner. Balkans äldsta folk samt en av världens mest homogena folkgrupper. Inga besläktade folkgrupper samt egen gren inom indoeuropeiska språket. Albanerna är direkta avkomlingar av illyrerna, inte ni kroater som kom till Balkan från Polen.

Så håll din käft lilla honunge, lek inte allan på internet..
Citera
2013-10-16, 20:26
Medlem
Messials avatar
http://sportsport.ba/bh_fudbal/navijaci-u-kaunasu-slozni-ovo-je-usputna-stanica-do-brazila/115802

http://www.klix.ba/vijesti/crna-hronika/u-svojoj-posljednjoj-izjavi-hasib-je-pozelio-da-ne-bude-saobracajnih-nesreca/131016119

http://www.klix.ba/vijesti/crna-hronika/trojica-navijaca-bih-poginuli-u-poljskoj-vracajuci-se-sa-utakmice-u-kaunasu/131016077

Killen som för talan efter 00:30 i detta klipp, sägs ha omkommit i en bilolycka i Polen imorses, där en bil med bosniska muslimska supportrar var inblandad i en trafikolycka. Bilen, en Renault Megane, krockade med en långtradare på en polsk landsväg.

Killen i fråga har en svart tröja med texten "Ljuti krajisnik" eller något i den stilen, han sa att han önskade en seger mot Litauen, och att alla skulle komma hem levande och oskadda. Vilket öde, om de handlade om personen i fråga. Även någon i hans sällskap babblade något om Allah och sådant religiöst snack.

Tjejen till höger i början utav klippet, gör detta klipp värt att se om och om igen. Även bland muslimska kvinnor, så finns de godingar. Undrar om hon har en partner, skämtar.

Även i en höstack, kan de finns ett guldkorn.

Gillar bosniakiska tjejer serbisk kobasica?

Hon vore kul som sällskap i en Hästens.
Senast redigerad av Messial 2013-10-16 kl. 20:37.
Citera
2013-10-16, 21:20
Medlem
Messials avatar
http://www.expressen.se/gt/har-hanger-flaggan-al-qaida-anvander/

Väntar på att "blackkjack", "Tvrtko" och "ZmajOdBosne" skall kommentera denna artikel - och de faktum att bosniska muslimer i Göteborg firade med en Al-Qaida flagga, efter avancemanget till Bosnien och Hercegovinas första mästerskap någonsin, och satte upp flaggan vid fönstret - så att den kunde beskådas utifrån.

Hur förklarar ni detta? Den bosniska muslimen ser ingenting fel med en Al-Qaida flagga, snarare är de väl som en svensk flagga?

Bör man akta sig för bosniska muslimska kvinnor, likt den jag pratade om i ett klipp som jag länkade? Vad händer med en själv, om bosniska muslimska farbröder, pappor och bröder kommer på att tjejen/dottern träffar en serb?

Man blir inte halalslaktad eller bränd på bål?
Senast redigerad av Messial 2013-10-16 kl. 21:23.
Citera
2013-10-16, 21:37
Medlem
blackjackks avatar
Har tyvärr ingen tid att delta i diskussioner pga tidsbrist men ville dela med mig glädjen till VM platsen med mina landsmän här inne (efter att ha firat den hårt i real Life ).

Salih Redzic sammanfattade det bra

”De har ingen aning om vad de gjort för folket”

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/article17668924.ab

”Handlar inte ens om fotboll”

Arbetslöse supportern Salih Redzic, 52, kunde genom gråten konstatera:

– De har ingen aning om vad de gjort för folket här. Vi behöver alla lite Brasilien. Det handlar inte ens om fotboll längre. Det handlar om en känsla som många av oss glömt bort och den yngre generationen aldrig fått uppleva, känslan av att lyckas.

Fotbollsframgångar har varit sällsynta för landet sedan inbördeskriget för 20 år sedan. 100 000 personer dog i kriget och landet har ärr i form av en enligt AP 25-procentig arbetslöshet och politiska stridigheter.

– Vi har inga andra anledningar att vara lyckliga, säger 20-årige studenten Benjamin Saric till AP om VM-platsen.

Så stolt över de bosniska fansen, det bosniska landslaget och hela det bosniakiska folket som stöttat landslaget i vått och torrt, äntligen kom avancemanget som vi har förtjänat så mycket!
Citera
2013-10-16, 22:08
Medlem
Tvrtkos avatar
Vilken härlig vinst. Var där live och när slutsignalen kom så blev det mycket känslosamt. Några grät och själv blev man nästan lite tårögd.

Messial

Tekbir!!!

Skämt åt sido, har varit i den "moskén" och vad jag vet så verkar dom inte alls vara fientliga. Dom är inte precis som dom i gornja maoca. Men jag faktiskt skiter fullständigt att dom hängde upp en flagga som enligt muslimen själv inte representanterade al qaida.

Han la upp flaggan på grund av det var muslimsk högtid och inte för att fira matchen så det har ingenting med matchen att göra.

Vad hände med detta messial?
Citat:
En enstaka person kan inte representera vad en hel folkgrupp och ett helt land tycker och tänker.
Citera
2013-10-16, 22:25
Medlem
Messials avatar
De gäller fortfarande, du missade kanske min komplimang gällande tjejen i klippet som jag länkade tidigare, gällande matchen igår.

Skulle kanske aldrig vilja eller kunna ha ett förhållande eller gifta mig med en muslimsk kvinna (hade inte fungerat, kulturkrock), men visst finns de fina bosniakiska kvinnor också. De är inte någon kvinna som har satt upp en Al-Qaida flagga, garanterat, utan en skäggig farbror från Bosnien och Hercegovina eller Sandzak.

Men de finns många bosniska muslimska män som inte förtrycker kvinnor i den egna folkgruppen, men tyvärr finns de en hel del sådana som åker till Syrien exempelvis. Men en sak är intressant, varför fördömer aldrig de vettiga muslimska männen och kvinnorna de dåliga som Islam står för, och personer som den i Göteborg i de här fallet - samt personer som Mevlid Jasarevic? De är alltid så tyst bland er då.

Man är snabba med att fördöma de cetniker/cetnikanhängare som har helskägg, men inte sina egna.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Vilken härlig vinst. Var där live och när slutsignalen kom så blev det mycket känslosamt. Några grät och själv blev man nästan lite tårögd.

Messial

Tekbir!!!

Skämt åt sido, har varit i den "moskén" och vad jag vet så verkar dom inte alls vara fientliga. Dom är inte precis som dom i gornja maoca. Men jag faktiskt skiter fullständigt att dom hängde upp en flagga som enligt muslimen själv inte representanterade al qaida.

Han la upp flaggan på grund av det var muslimsk högtid och inte för att fira matchen så det har ingenting med matchen att göra.

Vad hände med detta messial?
Citera
2013-10-16, 22:26
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
http://www.expressen.se/gt/har-hanger-flaggan-al-qaida-anvander/

Väntar på att "blackkjack", "Tvrtko" och "ZmajOdBosne" skall kommentera denna artikel - och de faktum att bosniska muslimer i Göteborg firade med en Al-Qaida flagga, efter avancemanget till Bosnien och Hercegovinas första mästerskap någonsin, och satte upp flaggan vid fönstret - så att den kunde beskådas utifrån.

Hur förklarar ni detta? Den bosniska muslimen ser ingenting fel med en Al-Qaida flagga, snarare är de väl som en svensk flagga?

Bör man akta sig för bosniska muslimska kvinnor, likt den jag pratade om i ett klipp som jag länkade? Vad händer med en själv, om bosniska muslimska farbröder, pappor och bröder kommer på att tjejen/dottern träffar en serb?

Man blir inte halalslaktad eller bränd på bål?

Jag respekterar den troende människan, vilken religion det än är. Att se den flaggan bland sandzakflaggan, bosniska flaggan (ljiljani och den grönvita*) och svenska flaggan ser inte bra ut. Den flaggan har jag inte ens sett i Bosnien (förutom araber som håller upp den på youtube 1992-1993), vem fan hänger upp den i Sverige? Jävla idioter, som handen i handsken för att få dålig publicitet.

* Journaliskåren i Sverige, påpekar att den grönvita flaggan med en halvmåne är Pakistans flagg, dumma fördomfulla obildade jävlar. Man vet inte vem som är dummare, den som hängde upp flaggan den svartvita arabflaggan eller journalisterna som skrev artikeln.
Citera
2013-10-16, 23:10
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vart finns de kroater och katoliker som såg sig som bosnier, och som bodde i området kring Nordvästra Bosnien och i städer som exempelvis Gradiska, Banja Luka, Prijedor, Derventa och andra städer som ligger i detta område - idag?

Skiljer dessa sig verkligen från kroater i Hercegovina? Har hört att kroaterna i Nordvästra Bosnien ansåg att de "såldes ut" eller "offrades" utav Franjo Tudman. Stämmer det?

I koncentrationslägrena Omarska, Manjaca och Trnopolje kring Banja Luka/Prijedor - satt de även kroater. Dessa var i samma sits som muslimerna, dvs bosniakerna.

I staden Prijedor fanns de en kroatisk man som enligt flera källor, gick ut i staden i maj 1992, tillsammans med flera andra - för och försöka befria staden, men de gick tydligen inte så bra för honom. Han hette Slavko Ecimovic? Hans fru blev offer för VRS (Republika Srpskas armé), och även hennes föräldrar och hans föräldrar också. Barnen var inte hemma, och överlevde.

Slavko Ecimovic fördes till koncentrationsläger, där han torterades och misshandlades, och anklagades för och vara en kroatisk Ustasa och extremist. Han blev mördad i lägret, och visades sedan upp för allmän beskådan i staden Prijedor, enligt vittnen så var personen i fråga nästan omöjlig att känna igen. Vart finns barnen idag? Hur mår de? Lever de? De fick tydligen hjälp med att komma med en s k konvoj, ut ur staden och landet.

Stackars barn, i krig är de alltid barnen som får betala de högsta priset, de har inte gjort någonting och de vet inte vad som sker och de kan inte historian. Tänker då på bosniakernas/kroaternas/serbernas gamla konflikter, som sedan bottnade i att den ena sidan gav igen för gammal ost.

Kan en sådan person som "OsmanVallo", "Lastpass" och alla andra kroater på Flashback - känna medlidande och sympati för sådana som Slavko och hans barn? Även om dessa inte delar samma dröm, om en styckning utav Bosnien och Hercegovina, och en anslutning utav Hercegovina till Kroatien. Kan en bosniak känna medlidande och sympati för dessa?

1. Dom kroaterna från Norra Bosnien finns mestadels över floden Sava eller Knin där dom "bytt boenden" med serberna som bodde i Kroatien innan kriget. Eller så bor dom som diasporan i Tyskland, Sverige etc.

2. Ja det gör dom eftersom dom genomlidit samma etniska rensning och haft minst lika tuffa förluster som påföljd som bosniakerna i Norra Bosnien. Därav "känner man samhörighet" med varandra än idag, då man aldrig råkat i konflikt med varandra i just den delen av BiH. Det sägs att Tudjman sket i dom, men det vet jag inte något om det stämmer eller ej - troligtvis sket han i dom då nästan alla kroater i norra BiH är borta.

3. Kroaterna satt med bosniakerna i samma läger "med samma villkor". Dock var dom i färre antal. Då många kroater bodde utanför Prijedor, Ljubija och Kurevo området så deporterades rätt många till S.Most där det också fanns ett konc.läger av skälen då det låg närmare än Omarska/Keraterm - sett från Ljubijas riktning.

4. Slavko Ecimovic : Hans farföräldrar var ifrån Livno området men Slavkos far hade kommit till Prijedor som ung för att jobba och bosatte sig där. Slavko föddes i Prijedor (Kurevo) och växte upp i staden. Han var utbildad som maskiningenjör och jobbade i staden efter sina studier där han även bildade familj. Han fick två barn med sin fru Cecilija, dom var katoliker till tron men Slavko hävdade alltid att han var bosanac, då hans rötter var från BiH oavsett. Han beskrevs som en händig man med fötterna på jorden och var "kompis med alla" under Titos styre. Hans smeknamn var "Mehanicar" då han uppfattades som väldigt händig av omgivningen. När kriget bröt ut i Kroatien så insåg han vad som höll på att hända, enligt källor så var han en vända i Kroatien på kroaternas sida mot JNA under 91 och kom tillbaka sedan, för han insåg att kriget snart skulle snart sprida sig till hans hemtrakter. Han förmedlade sitt budskap runt i sin omgivning, och det fick senare visa sig att han hade rätt. Kriget hade kommit framför hans tröskel i hans hemstad. Folk (ickeortodoxa) började sättas i konc.läger av serbiska paramilitära styrkor och den dåvarande serbiskdominerade milisen under våren 92. Det var inte bara muslimer och katoliker som drabbades även den lilla massan tjecker* och ukrainare fick gå samma öde till mötes som dom två förstnämnda och blev antigen etniskt rensade eller dödade. Det var total galenskap under den våren i staden Prijedor.

Då bestämde sig Slavko för att göra något åt den rådande situationen som infunnits i staden den perioden, han formerade en grupp med dåligt beväpnade män, cirka femtiotal uppe på Kurevoberget i Ljubija - 12km från stadskärnan. Slavko hade sitt hus längs med Sana floden i området Tukovi - på vägen mellan S.Most och Prijedor. Den 22a maj 92 gjordes en offensiv mot samhällena runt omkring staden, bl.a Hambarine, Carakovo och Kozarac anfölls av serbiska styrkor. Anfallet resulterade att konc.lägre fylldes av män i vapenför ålder dvs från 15-70 åringar blev offer, dom som inte dödades förstås. Enligt uppgifter från Röda Korset dog cirka 400 människor den dagen bara i samhället Hambarine, dom som inte dog placerades i konc.läger medan kvinnor och barn blev tvångsfördrivna från området. 30e maj inleddes en motoffensiv av "Slavkos manskap" man tog sig ner från Ljubija området och forcerade längs den västra sidan av Sanafloden tidigt den morgonen, anfallet började 4.30 på morgonen och man slog sig igenom dom första "checkpointsen" vid centrum, detta resulterade till att cirka 16 serbiska soldater dödades och efter några intensiva timmars strider befann dom sig i stadskärnan av Prijedor. Slavkos mannar var som sagt dåligt beväpnade endast lättare automatkarbiner och något "raketgevär" fanns tillgängligt, detta var förstås inte tillräckligt då serberna svarade med pansarvagnar och riktiga bataljoner.

Senare på eftermiddagen den 30e maj återtog dom serbiska styrkorna kontrollen och upplöste det relativt tunna motståndet som dessa 50-tal män representerade. Slavko togs till fånga och fördes till lägret Omarska, där slogs han blodig att folk inne på lägret inte kunde känna igen honom. Han avled senare som påföljd av sina skador och vittnen sägs att han hade taggtråd invirat runt munnen och att hans ögon var utstuckna. Serberna poserade med hans döda kropp genom staden och till slut hamnade hans kropp, av det som fanns kvar av honom hängd utanför en utbränd katolsk kyrka (obekräftade källor). Även hans föräldrar och resterande familj dödades (förutom sonen och dottern) som påföljd och hans hus, är det inte mycket kvar av heller för den delen. En hemsk historia helt enkelt, omänskligt. Men det var vardagsmat i Bosnien 92-95.

Finns säkert något stavfel, är trött. Ni får ha överseende.

Källor:

*http://www.avaz.ba/vijesti/teme/ko-ce-saprati-ljagu-s-imena-ubijenog-dr-zeljka-sikore

http://mojpd.com/starastranica/index.php?option=com_content&task=view&id=341&Item id=57 - Under kommentaren "Ivana" så är det hans dotter som kommenterat artikeln. Hon bor nu i Zagreb, som jag läst i någon tidigare artikel med henne intervjuad av någon tidning.

Bok: "Kolika je u Prijedoru carsija" - Nusret Sivac

http://blog.dnevnik.hr/boric/2006/07/1621296474/rezak-hukanovicdeseta-vrata-paklapola-godine-zatocenistva-u-logorima-smrti-omarska-i-manjaca.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Prijedor_massacre

http://uk.reuters.com/article/2012/08/06/uk-bosnia-camp-idUKBRE8750X020120806

http://www.skynews.com.au/world/article.aspx?id=912472

http://mojpd.com/starastranica/index.php?option=com_content&task=view&id=2460&Ite mid=43

http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._Eso_Sadikovi%C4%87

http://www.avaz.ba/vijesti/iz-minute-u-minutu/sjecanja-na-dr-esu-sadikovica-zatocenika-omarske
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-10-16 kl. 23:25.
Citera
2013-10-17, 12:19
Medlem
Messials avatar
Till och börja med, väldigt sorglig och tragisk händelse, det är nästan så att man inte tror att de är sant - men de är det, tyvärr.

Okej, men en liten fråga gällande kroaterna från Norra Bosnien i Sverige idag. Om de nu gick igenom samma helvete som ni muslimer, varför är dessa iskalla idag, när de pratas om Bosnien och i idrottssammanhang (som är så stort for folk i forna Jugoslavien uppenbarligen) - så ser de Bosnien som vilket land som helst, ungefär som ett land som Ukraina eller Ungern exempelvis. Känns som att de dissar er, de umgås inte med muslimer och de besöker regelbundet kroatiska kulturföreningar och dylikt.

De har en sak gemensamt med kroater från exempelvis Livno, de känner tydligen ingenting för den nation som de flydde ifrån - och vad värre är, när de kom till Sverige, så registrerade vissa sig som bosniaker till och med. Bara för att få stanna, då bosniakerna var de mest utsatta utav folkgrupper där nere. När väl PUT kom, då skrattade man i grupp och hånade Svensson för att hen gick på deras påstående att de var bosniaker, sedan började de leva precis samma liv som kroater från Kroatien och de ifrån Hercegovina.

Eller har jag fel? Jag pratar enbart ifrån egen erfarenhet, då jag är bekant med en del kroatiska familjer från Bosniska Krajina och städer som exempelvis Doboj - som också råkade ut för samma sak som Prijedor?

Slavko förtjänade inte ett sådant öde, eller en sådan plågsam och bestialisk död, ingen människa gör det. Inte ens en zigenare eller somalier.
Men Slavko brydde sig kanske "lite för mycket" för sitt och sin familjs eget bästa. Jag menar, han tillsammans med några vänner och bekanta, trodde tydligen på allvar att man skulle befria en stad som Prijedor - med dålig utrustning, och endast ett fåtal automatkarbiner och något raketgevär. Vem som helst hade kunnat räkna ut att deras aktion skulle misslyckas, när serberna tog i med pansarvagnar och riktiga bataljoner. Jag försvarar inte serberna och deras handling i detta fall, men du förstår väl själv att de var lite naivt handlat utav Slavko, och att han borde vetat att chansen var väldigt stor att han skulle misslyckas - och att de inte skulle leda till något bra för honom själv?

Gällande hans vistelse i Kroatien, vet man vad han gjorde där? Begick han något eventuellt krigsbrott? Observera, mitt syfte är inte att håna honom eller hans anhöriga, bara ställa några frågor. En annan sak om frågor kan vara för känsliga och för besvärliga.

Hur lyckades Slavko ta sig till Kroatien, när de var svårt och ta sig in i det "nyskapade" landet? De fanns mycket barrikader och liknande? "Barikade" på bosniska/kroatiska/serbiska.

Gällande hans död, och serbernas behandling utav honom. Finner inga ord, min vän. INGEN människa förtjänar en sådan behandling och tortyr, man mår dåligt när man ser bilden utav Slavko framför sig, gällande de med ögonen och hans kropp (?) vid en utbränd katolsk kyrka. Helt vanställd.

Att man sedan poserade och stoltserade med hans kropp, nej, kan inte beskriva min känsla för det med ord. Jag är också människa, vad ni än tycker om mig - och hur ni ser på mig. Har också känslor och ett hjärta, även om jag kan vara lite "knasig" och hård.
Jag har blivit det de senaste åren, på grund utav de som regeringen gör med Sverige, och även genom "möten" med just bosniska muslimer, kosovoalbaner och även dryga och iskalla kroater från Hercegovina - men även Norra Bosnien. De sistnämnda har jag mött eller tom umgåtts med ett flertal gånger. Man ser hur de funkar, även i de verkliga livet och på facebook. Vad Kroatien än beslutar sig för, och vill, så stödjer dessa Kroatien i bokstavligt talat allt. Precis som serber ifrån Bosnien och Hercegovina stödjer Serbien i allt, exempelvis Kosovo.

Som Milorad Dodik sa i ett klipp, "Republika Srpskas befolkning är enad. Vi stödjer Serbien och Tomislav Nikolic fullt ut, när de gäller Kosovo". Ungefär så låter de även bland kroater, fast de är kroater istället för serber.

Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
1. Dom kroaterna från Norra Bosnien finns mestadels över floden Sava eller Knin där dom "bytt boenden" med serberna som bodde i Kroatien innan kriget. Eller så bor dom som diasporan i Tyskland, Sverige etc.

2. Ja det gör dom eftersom dom genomlidit samma etniska rensning och haft minst lika tuffa förluster som påföljd som bosniakerna i Norra Bosnien. Därav "känner man samhörighet" med varandra än idag, då man aldrig råkat i konflikt med varandra i just den delen av BiH. Det sägs att Tudjman sket i dom, men det vet jag inte något om det stämmer eller ej - troligtvis sket han i dom då nästan alla kroater i norra BiH är borta.

3. Kroaterna satt med bosniakerna i samma läger "med samma villkor". Dock var dom i färre antal. Då många kroater bodde utanför Prijedor, Ljubija och Kurevo området så deporterades rätt många till S.Most där det också fanns ett konc.läger av skälen då det låg närmare än Omarska/Keraterm - sett från Ljubijas riktning.

4. Slavko Ecimovic : Hans farföräldrar var ifrån Livno området men Slavkos far hade kommit till Prijedor som ung för att jobba och bosatte sig där. Slavko föddes i Prijedor (Kurevo) och växte upp i staden. Han var utbildad som maskiningenjör och jobbade i staden efter sina studier där han även bildade familj. Han fick två barn med sin fru Cecilija, dom var katoliker till tron men Slavko hävdade alltid att han var bosanac, då hans rötter var från BiH oavsett. Han beskrevs som en händig man med fötterna på jorden och var "kompis med alla" under Titos styre. Hans smeknamn var "Mehanicar" då han uppfattades som väldigt händig av omgivningen. När kriget bröt ut i Kroatien så insåg han vad som höll på att hända, enligt källor så var han en vända i Kroatien på kroaternas sida mot JNA under 91 och kom tillbaka sedan, för han insåg att kriget snart skulle snart sprida sig till hans hemtrakter. Han förmedlade sitt budskap runt i sin omgivning, och det fick senare visa sig att han hade rätt. Kriget hade kommit framför hans tröskel i hans hemstad. Folk (ickeortodoxa) började sättas i konc.läger av serbiska paramilitära styrkor och den dåvarande serbiskdominerade milisen under våren 92. Det var inte bara muslimer och katoliker som drabbades även den lilla massan tjecker* och ukrainare fick gå samma öde till mötes som dom två förstnämnda och blev antigen etniskt rensade eller dödade. Det var total galenskap under den våren i staden Prijedor.

Då bestämde sig Slavko för att göra något åt den rådande situationen som infunnits i staden den perioden, han formerade en grupp med dåligt beväpnade män, cirka femtiotal uppe på Kurevoberget i Ljubija - 12km från stadskärnan. Slavko hade sitt hus längs med Sana floden i området Tukovi - på vägen mellan S.Most och Prijedor. Den 22a maj 92 gjordes en offensiv mot samhällena runt omkring staden, bl.a Hambarine, Carakovo och Kozarac anfölls av serbiska styrkor. Anfallet resulterade att konc.lägre fylldes av män i vapenför ålder dvs från 15-70 åringar blev offer, dom som inte dödades förstås. Enligt uppgifter från Röda Korset dog cirka 400 människor den dagen bara i samhället Hambarine, dom som inte dog placerades i konc.läger medan kvinnor och barn blev tvångsfördrivna från området. 30e maj inleddes en motoffensiv av "Slavkos manskap" man tog sig ner från Ljubija området och forcerade längs den västra sidan av Sanafloden tidigt den morgonen, anfallet började 4.30 på morgonen och man slog sig igenom dom första "checkpointsen" vid centrum, detta resulterade till att cirka 16 serbiska soldater dödades och efter några intensiva timmars strider befann dom sig i stadskärnan av Prijedor. Slavkos mannar var som sagt dåligt beväpnade endast lättare automatkarbiner och något "raketgevär" fanns tillgängligt, detta var förstås inte tillräckligt då serberna svarade med pansarvagnar och riktiga bataljoner.

Senare på eftermiddagen den 30e maj återtog dom serbiska styrkorna kontrollen och upplöste det relativt tunna motståndet som dessa 50-tal män representerade. Slavko togs till fånga och fördes till lägret Omarska, där slogs han blodig att folk inne på lägret inte kunde känna igen honom. Han avled senare som påföljd av sina skador och vittnen sägs att han hade taggtråd invirat runt munnen och att hans ögon var utstuckna. Serberna poserade med hans döda kropp genom staden och till slut hamnade hans kropp, av det som fanns kvar av honom hängd utanför en utbränd katolsk kyrka (obekräftade källor). Även hans föräldrar och resterande familj dödades (förutom sonen och dottern) som påföljd och hans hus, är det inte mycket kvar av heller för den delen. En hemsk historia helt enkelt, omänskligt. Men det var vardagsmat i Bosnien 92-95.

Finns säkert något stavfel, är trött. Ni får ha överseende.

Källor:

*http://www.avaz.ba/vijesti/teme/ko-ce-saprati-ljagu-s-imena-ubijenog-dr-zeljka-sikore

http://mojpd.com/starastranica/index.php?option=com_content&task=view&id=341&Item id=57 - Under kommentaren "Ivana" så är det hans dotter som kommenterat artikeln. Hon bor nu i Zagreb, som jag läst i någon tidigare artikel med henne intervjuad av någon tidning.

Bok: "Kolika je u Prijedoru carsija" - Nusret Sivac

http://blog.dnevnik.hr/boric/2006/07/1621296474/rezak-hukanovicdeseta-vrata-paklapola-godine-zatocenistva-u-logorima-smrti-omarska-i-manjaca.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Prijedor_massacre

http://uk.reuters.com/article/2012/08/06/uk-bosnia-camp-idUKBRE8750X020120806

http://www.skynews.com.au/world/article.aspx?id=912472

http://mojpd.com/starastranica/index.php?option=com_content&task=view&id=2460&Ite mid=43

http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._Eso_Sadikovi%C4%87

http://www.avaz.ba/vijesti/iz-minute-u-minutu/sjecanja-na-dr-esu-sadikovica-zatocenika-omarske
Citera
2013-10-17, 12:19
Medlem
Messials avatar
En fortsättning utav mitt första inlägg, då det blev för långt enligt Flashback.

Till sist, ibland kan jag vara ironisk också, eller sarkastisk. När jag säger saker som "Sverige måste visa solidaritet", och när jag öser beröm över nybyggarna från Afrikas horn och romer/zigenare. Gällande ens syn på bosniaker och kroater, så kan den pendla, men jag vet att alla inte är likadana. De som jag skrev innan, att man inte skall dra en hel folkgrupp över samma kam - bara för att en muslimsk eller katolsk fanatiker eller tomte snackar och agerar på ett visst sätt - alla är inte likadana.

Jag har dock lackat på ett allt mer vanligt uttryck bland bosniska muslimer i dagarna, "Bajram Brazil Mubarek Olsun". Hur tänker muslimer, genom att komponera detta uttryck egentligen? De får även många "likes" på sidor som facebook, twitter, instagram och diverse nätforum. Man säger även "Allah har gett Bosnien och Hercegovina och dess befolkning en gåva, i form utav ett mästerskap".

Hur fasiken skall kroater och serber kunna känna samhörighet med nationen där nere, och med detta herrlandslag i fotboll? Hur skall Misimovic, Stevanovic och Sunjic känna? Hur skall kroater och serber som vill känna samhörighet, känna en sådan?

Bosnien och Hercegovina kommer aldrig bli ett stabilt land, eller enas, om bosniaker försöker vara dominanta och huvudbefolkningen. Dvs, de som leder landet framåt. Uppenbarligen finns de många muslimer som försöker få landet till och vara deras och muslimskt, vad ni än säger här.
Även era sett till religion, kollegor i MENA (Nordafrika och Mellanöstern, Turkiet inräknat), verkar ha bilden utav att Bosnien och Hercegovina är muslimskt. Diverse kommentarer innehåller meningar som "God (Allah) bless Bosnia and Herzegovina".
Citera
2013-10-18, 00:01
Medlem
blackjackks avatar
Vet någon när statistiken från folkräkningen kommer sammanställas? Lite trist är det att statistiken inte kommer vara särskilt tillförlitlig då tiotusentals (om inte hundratusentals) bosniska medborgare som bor i utlandet (inklusive jag själv) skrev in oss i folkräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in