Jag är också en människa, med känslor, kött och blod och samvete.
När jag läste om de har fallet, på en länk som jag länkar nu, så brast de faktiskt och jag fällde ett gäng tårar. Personen i fråga förtjänade inte detta, han begick inget folkmord och hans enda önskan och mål var att befria sin stad. Han kallade sig tydligen för bosnier, även om han var katolik och kroat, när de gäller folkgrupp.
Okej, de låter fint gällande monumentet. De visar också att muslimer inte är så radikala som folk tror, eftersom ni kan tänka er att göra ett monument för en man som inte var bosniak. Men samtidigt finns det sådana som exempelvis en viss Thunderman på Flashback, som i Syrientråden ler och njuter utav mord och halshuggningar utav de som han kallar "otrogna", han ser upp till islamister/terrorister och vill själv delta i kriget mot den så "hemska" Assad regimen. Bra att de trots allt finns sådana bosniaker som inte delar hans åsikt och vision.
Gällande barnen, hade han inte en son också? Hur gammal är dottern? Vad heter hon? Man skall egentligen inte lägga ut namn på Flashback, åtminstone inte ett helt namn, men just i detta fallet är de annorlunda. Tror knappast att kvinnan (som hon borde vara idag), kommer läsa på Flashback och "Politik Utrikes" när hon kommer hem från skola/universitet.
Vore kul om man kunde skicka lite pengar, eller någon slags blomma. Både jag själv vore intresserad, men även mina bekanta från staden Prijedor och närområdet. Många utav dessa är som sagt oroliga, och de har inte hört eller sett barnen sedan sommaren 1992. Många försvann ju i de tiderna, och världen är faktiskt jäkligt stor, när någon lämnar så vet man inte vart dessa tar vägen - om de aldrig hör av sig.
Jag har sedan jag läste om Slavko Ecimovic, velat göra någonting tillsammans med min familj, för barnen. Har pratat med flera bosniaker från Prijedor/Kozarac, som kände till Slavko, men som inte vet vad som hände med de på den tiden "små". De har sökt med ljus och lyckta, men inte hittat någonting. Denna familj bodde möjligtvis inte i närheten utav de största hotellet i Prijedor, de hotell som ligger vid någon bro i denna stad, och vid Sana? Har för mig att man kör förbi hotellet, och en bit mot staden Sanski Most. Stämmer det?
En till fråga gällande Slavkos anhöriga som överlevde, och barnen. Vad identifierar de sig som? Ser de sig som kroater, eller bosnier/bosniaker? Känner de tacksamhet till bosniaker som hjälpte dom?
Av de senaste, som man har läst i denna tråd, så kan tydligen även en ortodox kristen och katolik vara bosniak. Finns eller fanns det inte katoliker i de politiska partiet SDA?
Har de blivit som våra vänner "OsmanVallo" och "Lastpass", och skäms de över sitt ursprung i Prijedor och Bosnien och Hercegovina? Vill de stycka det landet i bitar? Eller är de som de kroater, som bodde i de trakterna i Nordvästra Bosnien? Dvs att de skiljer sig från kroaterna i Hercegovina, de som brukar kallas separatister.
Skall vänta på ditt inlägg, efter din arbetsdag. Du verkar genom detta inlägg som du skrev, inte vara "farlig" trots allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZmajOdBosne
Kul att du tog upp honom, trodde jag verkligen inte. Han är en sann hjälte. Patriotska Liga BiH har planer på att uppföra ett stort Ljiljanmonument i Prijedor till minne av honom. Hans dotter bor idag i Zagreb där hon studerar ekonomi. Återkommer mer om honom senare idag , efter jobbet då jag vet väldigt mycket om honom.