2013-10-14, 20:06
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Bosniaker här på flashback menade innan att lirare som Agolli, Lila och allt vad de heter - är bättre än Natasic i Manchester City, Kolarov i samma klubb, Ivanovic i Chelsea, Nemanja Matic i Benfica och Nemanja Vidic i Manchester United.

Ett gott råd, om ni inte förstår er på dagens fotboll, uttala då er inte på viset som ni gör - ni blir bara utskrattade och dumförklarade.

Edit: http://www.klix.ba/sport/nogomet/ulicama-kaunasa-sa-bh-tifozama/131014128#1

Gällande Bosnien och Hercegovinas möte med Litauen imorgon, de är inte låga krav som supportrarna till denna nation har, på sitt landslaget.

Gubben på tredje bilden i länken, framför bussen till vänster, kräver och förväntar sig enligt banderollen en finalplats i Brasilien. En annan artist, "DJ Krmak", förväntar sig VM-guld och storslaget firande i Sarajevo efter turneringen - i sin sång sjunger han, att han redan kan se guldmedaljen runt Safet Susic hals. De som ska spela har alltså nästan omänskligt höga krav från folket på sig.

Du får gärna hänvisa till det inlägget där bosniaker menat att "albanska spelare är bättre än serbiska".

Om du inte vore en sån psykopat så hade du förstått att dessa fans skriver sådana banderoller med en nypa salt, vi är skämtsamma av oss som folk inte blodsugare som ni...psykopater.

Håller du på Bosnien imorgon?

Seså gå och ta din medicin nu.
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-10-14 kl. 20:09.
Citera
2013-10-14, 20:22
Medlem
Messials avatar
De är inte omöjligt.

Om Kroatien möter Sverige i ett eventuellt Play-Off, så dyker jag kanske upp på arenan, eller ser matcherna hos någon kroatisk vän eller i en lokal tillsammans med många kroater.
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Du får gärna hänvisa till det inlägget där bosniaker menat att "albanska spelare är bättre än serbiska".

Om du inte vore en sån psykopat så hade du förstått att dessa fans skriver sådana banderoller med en nypa salt, vi är skämtsamma av oss som folk inte blodsugare som ni...psykopater.

Håller du på Bosnien imorgon?

Seså gå och ta din medicin nu.
Citera
2013-10-14, 21:36
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Det är inte konstigt, kommunismen tog kål på nästan allt som representerade den bosniakiska litteraturen och historian under dom decennierna den skitideologin härjade i BiH.
Allt handlar egentligen om hur man själv känner sig.
Det som Knežević och Jukić skrivit har inte större betydelse än vad dessa lagt efter sig i den bosniakiska litteraturen:
Avdo Karabegović – Hasanbegov
Omer Skopljaković
Omer-beg Sulejmanpašić
Aliverić Tuzlak
Nuridin Ibnul-Hadžer

Idag är det annorlunda, och kanske inte så många bosniaker som skulle känna att de har en serbisk (eller kroatisk) identitet.. men det förekommer i några enstaka fall och dessa blir genast idiotförklarade av de andra. Det har alltså funnits olika uppfattningar tidigare genom historien också, precis som det finns idag.
Hänger du med?
Dessa "diskussioner" om Bosniers identitet är egentligen meningslösa, eftersom man inte kan ändra på vad människor själva känner sig som.
Och vilken roll spelar det egentligen om man haft förfäder som varit bogomiler, katoliker eller ortodoxa.. mest troligt är ju lite av varje och vissa har ju bytt religion från katolik till ortodox eller tvärtom. Till och med Nemanjići har varit katoliker en gång i tiden.

Ju mer du tittar på dessa saker, desto mer kommer du (antagligen) komma fram till liknande slutsatser som jag själv har gjort.. och det är att vi alla (ortodoxa, muslimer, katoliker) hänger ihop på ett sätt.. det som knyter oss samman är vår historia, språket och inte minst genetiken.
Citera
2013-10-14, 21:47
Medlem
Citat:
We Bosniaks, the once-famous people, now that we are barely alive, our friends of science see us as head detached from the Slavic tree and pity us ... It is time to awake from a long lasting negligence; give us the cup, and from well of apprehension, inexhaustibly gain knowledge, wisdom; firstly let us try to cleanse our hearts from prejudice, reach for books and magazines, let's see what the others did, so that we can use the same means, that our nation of simple people from the darkness of ignorance to the light of truth we bring. ”

—Ivan Frano Jukić.

Fra Antun Knežević was one of the main protagonists of the Bošnjak (Bosniak, Bosnian) identity, and he fiercely advocated against imminent Croatization of Bosnian Catholics on one side, as well as imminent Serbianization of Bosnian Orthodox people on the other, as he called it in his work.

Med det menar du alltså att det egentligen handlar om vad man själv ser sig som, eller? Vilka är ni då att hävda att bosnienserber/kroater egentligen är bosniaker?
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Då är dom muslimska bröderna inte helt fel ute.
Jaså? Intressant. Alltså var kriget ett krig mellan bosniaker. Alltså är Mladic, Karadzic & Co. bosniaker. Varför detta serbiska hat i så fall? Ni borde hata bosniaken Mladic, inte "bosnienserben" Mladic. Ni menar att de egentligen är bosniaker, samtidigt som ni nämner "bosnienserber" i vartannat inlägg och påstår att de är roten till allt ont i BiH. Hur ska ni ha det?
Citera
2013-10-14, 22:02
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Allt handlar egentligen om hur man själv känner sig.
Det som Knežević och Jukić skrivit har inte större betydelse än vad dessa lagt efter sig i den bosniakiska litteraturen:
Avdo Karabegović – Hasanbegov
Omer Skopljaković
Omer-beg Sulejmanpašić
Aliverić Tuzlak
Nuridin Ibnul-Hadžer

Idag är det annorlunda, och kanske inte så många bosniaker som skulle känna att de har en serbisk (eller kroatisk) identitet.. men det förekommer i några enstaka fall och dessa blir genast idiotförklarade av de andra. Det har alltså funnits olika uppfattningar tidigare genom historien också, precis som det finns idag.
Hänger du med?
Dessa "diskussioner" om Bosniers identitet är egentligen meningslösa, eftersom man inte kan ändra på vad människor själva känner sig som.
Och vilken roll spelar det egentligen om man haft förfäder som varit bogomiler, katoliker eller ortodoxa.. mest troligt är ju lite av varje och vissa har ju bytt religion från katolik till ortodox eller tvärtom. Till och med Nemanjići har varit katoliker en gång i tiden.

Ju mer du tittar på dessa saker, desto mer kommer du (antagligen) komma fram till liknande slutsatser som jag själv har gjort.. och det är att vi alla (ortodoxa, muslimer, katoliker) hänger ihop på ett sätt.. det som knyter oss samman är vår historia, språket och inte minst genetiken.

Självklart finns det en gemensam nämnare bland alla tre folken långt bak i tiden för annars hade vi inte haft ett relativt likt språk, mentalitet osv. Det jag "visade" i föregående inlägg var att det fanns "ickemuslimer" som såg sig som bosniaker redan på 1800-talet genom sin litteratur, något många som förnekar BiH som land och folk förnekar än idag trots att det finns bevis. Bosniak är inget påfund från 1992 som Alija Izetbegovic myntade om, utan det sträcker sig längre bak i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Med det menar du alltså att det egentligen handlar om vad man själv ser sig som, eller? Vilka är ni då att hävda att bosnienserber/kroater egentligen är bosniaker?

Se svar ovan.
Citera
2013-10-14, 23:08
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna

Jaså? Intressant. Alltså var kriget ett krig mellan bosniaker. Alltså är Mladic, Karadzic & Co. bosniaker. Varför detta serbiska hat i så fall? Ni borde hata bosniaken Mladic, inte "bosnienserben" Mladic. Ni menar att de egentligen är bosniaker, samtidigt som ni nämner "bosnienserber" i vartannat inlägg och påstår att de är roten till allt ont i BiH. Hur ska ni ha det?
Vilket efterblivet inlägg. Vi skulle kunna ställa samma fråga till er. Det är ju ni serber som hävdar att vi alla är serber så varför döda sitt eget folk?
Citera
2013-10-14, 23:45
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Självklart finns det en gemensam nämnare bland alla tre folken långt bak i tiden för annars hade vi inte haft ett relativt likt språk, mentalitet osv. Det jag "visade" i föregående inlägg var att det fanns "ickemuslimer" som såg sig som bosniaker redan på 1800-talet genom sin litteratur, något många som förnekar BiH som land och folk förnekar än idag trots att det finns bevis. Bosniak är inget påfund från 1992 som Alija Izetbegovic myntade om, utan det sträcker sig längre bak i tiden.
En del av de idéer som Knežević hade kommer direkt från Jukić, och jag tror egentligen inte att någon bestrider att han kallade sig för bosniak?
Som jag förstår det gjorde Knežević en slags vidareutveckling och drog det snäppet längre.

Kan du visa att det existerade muslimer i Bosnien som nämner det "bosniakiska folket" på 1800-talet?
Detta skulle vara intressant att se. Vi vet om att det fanns muslimer som såg sig som serber i slutet av 1800.

Ingen förnekar att Bosnien har en egenhet sedan medeltiden, inte ens de mest extrema serbiska nationalister från Bosnien. Skulle jag spekulera att hela den Bosniska befolkningen varit ortodox kristen, tror jag en större del hade velat vara mer eller mindre självständiga (från centralt styre i Belgrad). Det som gör att de vill ingå i samma stat som Serbien är de andra folken, och du vet kanske att det finns anledningar till det.

Slutsatsen är att man inte kan tvinga på de Bosniska serberna det koncept från Jukić, det var så som han själv kände sig.
1800- talet var en speciell tid, mycket teorier.. och av någon anledning (och troligen en god sådan) slog detta inte riktigt igenom bland den kristna populationen vars rättigheter Jukić kämpade för i det Osmanska riket. Han ville att de kristna i Bosnien skulle jämställas med muslimerna, dvs. bli "medborgare" istället för raja, något som han blev utvisad för. Ironiskt är det idag mest och nästan bara bosniska muslimer som gillar hans idéer.
Citera
2013-10-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
En del av de idéer som Knežević hade kommer direkt från Jukić, och jag tror egentligen inte att någon bestrider att han kallade sig för bosniak?
Som jag förstår det gjorde Knežević en slags vidareutveckling och drog det snäppet längre.

Kan du visa att det existerade muslimer i Bosnien som nämner det "bosniakiska folket" på 1800-talet?
Detta skulle vara intressant att se. Vi vet om att det fanns muslimer som såg sig som serber i slutet av 1800.

Ingen förnekar att Bosnien har en egenhet sedan medeltiden, inte ens de mest extrema serbiska nationalister från Bosnien. Skulle jag spekulera att hela den Bosniska befolkningen varit ortodox kristen, tror jag en större del hade velat vara mer eller mindre självständiga (från centralt styre i Belgrad). Det som gör att de vill ingå i samma stat som Serbien är de andra folken, och du vet kanske att det finns anledningar till det.

Slutsatsen är att man inte kan tvinga på de Bosniska serberna det koncept från Jukić, det var så som han själv kände sig.
1800- talet var en speciell tid, mycket teorier.. och av någon anledning (och troligen en god sådan) slog detta inte riktigt igenom bland den kristna populationen vars rättigheter Jukić kämpade för i det Osmanska riket. Han ville att de kristna i Bosnien skulle jämställas med muslimerna, dvs. bli "medborgare" istället för raja, något som han blev utvisad för. Ironiskt är det idag mest och nästan bara bosniska muslimer som gillar hans idéer.

Öh?

“Ima Bosne, beglerbeže i Bošnjaka u njoj! Bili su prije vas i ako Bog da, biti će i poslije vas!”

Sagt av Kapetan Husein Gradascevic som levde mellan 1802-1834.
Citera
2013-10-15, 01:29
Medlem
Messials avatar
Vart finns de kroater och katoliker som såg sig som bosnier, och som bodde i området kring Nordvästra Bosnien och i städer som exempelvis Gradiska, Banja Luka, Prijedor, Derventa och andra städer som ligger i detta område - idag?

Skiljer dessa sig verkligen från kroater i Hercegovina? Har hört att kroaterna i Nordvästra Bosnien ansåg att de "såldes ut" eller "offrades" utav Franjo Tudman. Stämmer det?

I koncentrationslägrena Omarska, Manjaca och Trnopolje kring Banja Luka/Prijedor - satt de även kroater. Dessa var i samma sits som muslimerna, dvs bosniakerna.

I staden Prijedor fanns de en kroatisk man som enligt flera källor, gick ut i staden i maj 1992, tillsammans med flera andra - för och försöka befria staden, men de gick tydligen inte så bra för honom. Han hette Slavko Ecimovic? Hans fru blev offer för VRS (Republika Srpskas armé), och även hennes föräldrar och hans föräldrar också. Barnen var inte hemma, och överlevde.

Slavko Ecimovic fördes till koncentrationsläger, där han torterades och misshandlades, och anklagades för och vara en kroatisk Ustasa och extremist. Han blev mördad i lägret, och visades sedan upp för allmän beskådan i staden Prijedor, enligt vittnen så var personen i fråga nästan omöjlig att känna igen. Vart finns barnen idag? Hur mår de? Lever de? De fick tydligen hjälp med att komma med en s k konvoj, ut ur staden och landet.

Stackars barn, i krig är de alltid barnen som får betala de högsta priset, de har inte gjort någonting och de vet inte vad som sker och de kan inte historian. Tänker då på bosniakernas/kroaternas/serbernas gamla konflikter, som sedan bottnade i att den ena sidan gav igen för gammal ost.

Kan en sådan person som "OsmanVallo", "Lastpass" och alla andra kroater på Flashback - känna medlidande och sympati för sådana som Slavko och hans barn? Även om dessa inte delar samma dröm, om en styckning utav Bosnien och Hercegovina, och en anslutning utav Hercegovina till Kroatien. Kan en bosniak känna medlidande och sympati för dessa?
Senast redigerad av Messial 2013-10-15 kl. 01:31.
Citera
2013-10-15, 01:43
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakurah
Öh?

“Ima Bosne, beglerbeže i Bošnjaka u njoj! Bili su prije vas i ako Bog da, biti će i poslije vas!”

Sagt av Kapetan Husein Gradascevic som levde mellan 1802-1834.
Ok, tack.
Vet du var detta citat ursprungligen kommer ifrån? dvs. när skrevs det första gången (bok, författare, år).
Citera
2013-10-15, 08:19
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vart finns de kroater och katoliker som såg sig som bosnier, och som bodde i området kring Nordvästra Bosnien och i städer som exempelvis Gradiska, Banja Luka, Prijedor, Derventa och andra städer som ligger i detta område - idag?

Skiljer dessa sig verkligen från kroater i Hercegovina? Har hört att kroaterna i Nordvästra Bosnien ansåg att de "såldes ut" eller "offrades" utav Franjo Tudman. Stämmer det?

I koncentrationslägrena Omarska, Manjaca och Trnopolje kring Banja Luka/Prijedor - satt de även kroater. Dessa var i samma sits som muslimerna, dvs bosniakerna.

I staden Prijedor fanns de en kroatisk man som enligt flera källor, gick ut i staden i maj 1992, tillsammans med flera andra - för och försöka befria staden, men de gick tydligen inte så bra för honom. Han hette Slavko Ecimovic? Hans fru blev offer för VRS (Republika Srpskas armé), och även hennes föräldrar och hans föräldrar också. Barnen var inte hemma, och överlevde.

Slavko Ecimovic fördes till koncentrationsläger, där han torterades och misshandlades, och anklagades för och vara en kroatisk Ustasa och extremist. Han blev mördad i lägret, och visades sedan upp för allmän beskådan i staden Prijedor, enligt vittnen så var personen i fråga nästan omöjlig att känna igen. Vart finns barnen idag? Hur mår de? Lever de? De fick tydligen hjälp med att komma med en s k konvoj, ut ur staden och landet.

Stackars barn, i krig är de alltid barnen som får betala de högsta priset, de har inte gjort någonting och de vet inte vad som sker och de kan inte historian. Tänker då på bosniakernas/kroaternas/serbernas gamla konflikter, som sedan bottnade i att den ena sidan gav igen för gammal ost.

Kan en sådan person som "OsmanVallo", "Lastpass" och alla andra kroater på Flashback - känna medlidande och sympati för sådana som Slavko och hans barn? Även om dessa inte delar samma dröm, om en styckning utav Bosnien och Hercegovina, och en anslutning utav Hercegovina till Kroatien. Kan en bosniak känna medlidande och sympati för dessa?

Kul att du tog upp honom, trodde jag verkligen inte. Han är en sann hjälte. Patriotska Liga BiH har planer på att uppföra ett stort Ljiljanmonument i Prijedor till minne av honom. Hans dotter bor idag i Zagreb där hon studerar ekonomi. Återkommer mer om honom senare idag , efter jobbet då jag vet väldigt mycket om honom.
Citera
2013-10-15, 10:55
Medlem
Messials avatar
Jag är också en människa, med känslor, kött och blod och samvete.

När jag läste om de har fallet, på en länk som jag länkar nu, så brast de faktiskt och jag fällde ett gäng tårar. Personen i fråga förtjänade inte detta, han begick inget folkmord och hans enda önskan och mål var att befria sin stad. Han kallade sig tydligen för bosnier, även om han var katolik och kroat, när de gäller folkgrupp.

Okej, de låter fint gällande monumentet. De visar också att muslimer inte är så radikala som folk tror, eftersom ni kan tänka er att göra ett monument för en man som inte var bosniak. Men samtidigt finns det sådana som exempelvis en viss Thunderman på Flashback, som i Syrientråden ler och njuter utav mord och halshuggningar utav de som han kallar "otrogna", han ser upp till islamister/terrorister och vill själv delta i kriget mot den så "hemska" Assad regimen. Bra att de trots allt finns sådana bosniaker som inte delar hans åsikt och vision.

Gällande barnen, hade han inte en son också? Hur gammal är dottern? Vad heter hon? Man skall egentligen inte lägga ut namn på Flashback, åtminstone inte ett helt namn, men just i detta fallet är de annorlunda. Tror knappast att kvinnan (som hon borde vara idag), kommer läsa på Flashback och "Politik Utrikes" när hon kommer hem från skola/universitet.

Vore kul om man kunde skicka lite pengar, eller någon slags blomma. Både jag själv vore intresserad, men även mina bekanta från staden Prijedor och närområdet. Många utav dessa är som sagt oroliga, och de har inte hört eller sett barnen sedan sommaren 1992. Många försvann ju i de tiderna, och världen är faktiskt jäkligt stor, när någon lämnar så vet man inte vart dessa tar vägen - om de aldrig hör av sig.

Jag har sedan jag läste om Slavko Ecimovic, velat göra någonting tillsammans med min familj, för barnen. Har pratat med flera bosniaker från Prijedor/Kozarac, som kände till Slavko, men som inte vet vad som hände med de på den tiden "små". De har sökt med ljus och lyckta, men inte hittat någonting. Denna familj bodde möjligtvis inte i närheten utav de största hotellet i Prijedor, de hotell som ligger vid någon bro i denna stad, och vid Sana? Har för mig att man kör förbi hotellet, och en bit mot staden Sanski Most. Stämmer det?

En till fråga gällande Slavkos anhöriga som överlevde, och barnen. Vad identifierar de sig som? Ser de sig som kroater, eller bosnier/bosniaker? Känner de tacksamhet till bosniaker som hjälpte dom?

Av de senaste, som man har läst i denna tråd, så kan tydligen även en ortodox kristen och katolik vara bosniak. Finns eller fanns det inte katoliker i de politiska partiet SDA?

Har de blivit som våra vänner "OsmanVallo" och "Lastpass", och skäms de över sitt ursprung i Prijedor och Bosnien och Hercegovina? Vill de stycka det landet i bitar? Eller är de som de kroater, som bodde i de trakterna i Nordvästra Bosnien? Dvs att de skiljer sig från kroaterna i Hercegovina, de som brukar kallas separatister.

Skall vänta på ditt inlägg, efter din arbetsdag. Du verkar genom detta inlägg som du skrev, inte vara "farlig" trots allt.

Citat:
Kul att du tog upp honom, trodde jag verkligen inte. Han är en sann hjälte. Patriotska Liga BiH har planer på att uppföra ett stort Ljiljanmonument i Prijedor till minne av honom. Hans dotter bor idag i Zagreb där hon studerar ekonomi. Återkommer mer om honom senare idag , efter jobbet då jag vet väldigt mycket om honom.
Senast redigerad av Messial 2013-10-15 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in