2013-10-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte skert att ni ens kommer p flyget utan visum. Men gr ni det s dra en repa till tex kambodja och flyg in tillbaka till thailand s fr ni 30 nya dagar.

Tnk p att dom brjar rkna med dag 1 och inte som jag gjorde att dag ett var dan efter. Ni mste allts vara ca en vecka i Kambodja/Vietnam eller vart ni nu tar vgen fr att 30+30 ska rcka. Och man plussar inte p sina gamla dar, utan man fr 30 nya, s det gller att resa ganska exakt.

Om ni fr flyga med dom resehandlingarna, det r inte alls skert. Allts om ni har en ToR p 66 dagar och inte en biljett ut inom 30 dagar s kan det bli stopp redan dr utan visum.

Turistvisa, single entry ger er 60 dar som alexx sa, s den mste ni frlnga p plats fr att f ut 30 dar till.

Och att prova resa ut utan giltigt visum r inte nt jag rekommenderar.

r ni i krokarna runt gbg eller sthlm s finns det konsulat/ambassad som fixar det. Annars s r det post som gller. Till gbg som jag har fattat.

Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Tack s mycket fr svar! Ja d r det ju helt klart enklast att bara fixa ett turistvisum d det inte kostar mycket mer n 200kr om jag frsttt det rtt. Men eftersom vi har planerat 66 dagar och visumet gr ut efter 60 dagar.. Blir det ngot problem vid Arlanda d eller vet de att jag tnker frlnga visumet p plats??
Tack!

Jag gjorde en liknande resa fr ngra r sen och frgade om detta p konsulatet i gbg, dom sa att det inte var ngra problem att ha 60+ dagars resa med 60 dagars visum eftersom man har mjligheten att frlnga visumet.
Citera
2013-10-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag gjorde en liknande resa fr ngra r sen och frgade om detta p konsulatet i gbg, dom sa att det inte var ngra problem att ha 60+ dagars resa med 60 dagars visum eftersom man har mjligheten att frlnga visumet.

Grymt!! Tack!! Hela grejen med visum r s jvla frvirrande...
Citera
2013-10-20, 20:24
Medlem
Citat:
Grymt!! Tack!! Hela grejen med visum r s jvla frvirrande...

Jag hller med, det kan vara ngot frvirrande i brjan, men det r bara att va
Citera
2013-10-20, 20:25
Medlem
christerys avatar
Citat:

Men har inte flygbolagen ftt ndrade regler, jag blev ju tillfrgad om visa bara fr min resa i mars p 30 dar.
Citera
2013-10-21, 16:26
Medlem
Josasps avatar
Citat:
Men har inte flygbolagen ftt ndrade regler, jag blev ju tillfrgad om visa bara fr min resa i mars p 30 dar.

Det r egentligen inga regler fr flygbolagen s sett.
Vad som r; de r skyldiga att flyga hem dig gratis om du inte blir inslppt.

S olika bolag, flygplatser och personal r olika nojjiga och vet olika mycket.
Har du koll p att du garanterat kommer bli inlppt och har alla krav med biljetter osv; st p dig i s fall.

Man kan ven vara p skra sidan, eller chansa.

Jag hade hemresebiljett utanfr min visum-tid, men krde lite snabb matte p Arlanda i huvudet p tjejen i inchekningen

Hon: r inte det hr visumet bara giltigt till februari?
Jag: Jod, men det r ju dagarna som spelar roll nr jag vl r dr, eller hur?
Jag: S; 60 + 30, ut ett tag, in igen 60 + 30 ut och in och kommer innan feb det r ju s det rcker eller hur?

Hon frskte begripa och rkna lite snabbt, "hm.... jo ja det r det vl."
S gick det smidigt sen

Citat:
... Hela grejen med visum r s jvla frvirrande...

Citat:
Jag hller med, det kan vara ngot frvirrande i brjan, men det r bara att va

Man tar reda p det man behver sen slr man in det i kalendern

Frresten, om jag r "ADMITTED UNTIL: 25 OCT";
betyder det jag kan frlnga p immigration den 25e OCT utan overstay, eller ska jag g en dag innan?

Har glmt det dr :P
Citera
2013-10-21, 16:31
Medlem
Citat:

Frmodligen tnkte dom fel, eftersom du har rtt att vistas i Thailand i 30 dagar utan visum som svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Josasp

betyder det jag kan frlnga p immigration den 25e OCT utan overstay, eller ska jag g en dag innan?

Du behver inte vnta till sista dagen, ven om du frlnger dag 30 s fr du 60 + 30 dagar, frmodligen blir det ingen overstay om du kommer den 25/10
Citera
2013-10-21, 16:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp>

Tror det var minst en vecka (7 dagar) innan. Och nn lurig skrivning om att det beror p tjnstemannen osv.

Min plan r att lgga p 30 dagar p mina 60+30 redan i BKK s slipper jag leta efter nn som kan gra det senare. Om jag nu inte stannar i BKK, men det var ju ganska kostsamt.

Men det r ju bara vad jag lst mig till+Alexxz eller om det var Mbelklister som nmnt det, inte nt jag vet av erfarenhet. Frta trippen med visa (annat n VOA) till Thailand blir av i januari.
Citera
2013-10-21, 16:45
Medlem
Citat:
Tror det var minst en vecka (7 dagar) innan. Och nn lurig skrivning om att det beror p tjnstemannen osv.

Min plan r att lgga p 30 dagar p mina 60+30 redan i BKK s slipper jag leta efter nn som kan gra det senare. Om jag nu inte stannar i BKK, men det var ju ganska kostsamt.

Men det r ju bara vad jag lst mig till+Alexxz eller om det var Mbelklister som nmnt det, inte nt jag vet av erfarenhet. Frta trippen med visa (annat n VOA) till Thailand blir av i januari.

Man behver inte ka sju dagar innan, det gr bra ven senare
Citera
2013-10-21, 17:01
Medlem
Josasps avatar
Citat:
Du behver inte vnta till sista dagen, ven om du frlnger dag 30 s fr du 60 + 30 dagar, frmodligen blir det ingen overstay om du kommer den 25/10

Jomen det vet jag att jag inte mste
Brukar alltid g ngon dag innan vanligtvis.

Men nu lmpade sig det bra p fredag fr mig.
Kanske blir att jag tar Tors nd om jag knner fr det.

Vill ju inte casha ngon overstay i ondan.
Citera
2013-10-21, 17:25
Medlem
Citat:
Jomen det vet jag att jag inte mste
Brukar alltid g ngon dag innan vanligtvis.

Men nu lmpade sig det bra p fredag fr mig.
Kanske blir att jag tar Tors nd om jag knner fr det.

Vill ju inte casha ngon overstay i ondan.

Vrt att tnka p r att man inte har en gratis frsta dag nr man ska frlnga sitt visum, p det sttet man har en "gratis dag" nr man lmnar landet ifall man r frsenad ut.
Citera
2013-10-21, 17:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Man behver inte ka sju dagar innan, det gr bra ven senare

Jag kanske var otydlig, man br frlnga minst 7 dagar innan de 60 dagarna har gtt ut.
Citera
2013-10-21, 19:05
Medlem
Citat:
Det r egentligen inga regler fr flygbolagen s sett.
Vad som r; de r skyldiga att flyga hem dig gratis om du inte blir inslppt.

S olika bolag, flygplatser och personal r olika nojjiga och vet olika mycket.
Har du koll p att du garanterat kommer bli inlppt och har alla krav med biljetter osv; st p dig i s fall.

Man kan ven vara p skra sidan, eller chansa.

Jag hade hemresebiljett utanfr min visum-tid, men krde lite snabb matte p Arlanda i huvudet p tjejen i inchekningen

Hon: r inte det hr visumet bara giltigt till februari?
Jag: Jod, men det r ju dagarna som spelar roll nr jag vl r dr, eller hur?
Jag: S; 60 + 30, ut ett tag, in igen 60 + 30 ut och in och kommer innan feb det r ju s det rcker eller hur?

Hon frskte begripa och rkna lite snabbt, "hm.... jo ja det r det vl."

S gick det smidigt sen

Man tar reda p det man behver sen slr man in det i kalendern

D du redan har ett beviljat visum behver du ej en returbiljett, du blandar ihop pplen med pron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in