2011-06-27, 14:32
Medlem
Man kper dubbelt turistvisum.

Man ker in i Thailand och efter ca 57 dagar (under 60 iaf?) s ker man till immigrationsverket och
kper 30 dagar till och nr det har gtt 87 dagar (under 90 iaf?) s ker man ur landet och sedan in i landet igen och stmplar d sin nsta "del" av visumet.

Min frga : Spelar det ngon roll om man stannar utanfr Thailand i 1 dygn eller i 30 dygn innan man tervnder fr att fortstta p sin sista "del" av visumet? Flygresan hem frn Thailand r ju bokad ett viss datum s borde inte vara ngra probs?

Edit:fan va ju inte ens det ja skulle frga verhuvudtaget haha. Kan man bara g till ambassaden i Gteborg och lmna sitt pass, blankett, pass foto fan allt s lser dom det p ngra dagar?

Vill slippa posta grejerna d det kan ta extra tid som inte finns
Senast redigerad av sav 2011-06-27 kl. 14:34.
Citera
2011-07-12, 20:47
Medlem
Nodlezs avatar
Visum regler - AKTUELLA!

Jag tnkte kolla med folk som nyligen kt till Thailand eller befinner sig dr just nu lite om hur dom nuvarandra visumreglerna funkar. Man hr och lser s mycket men samtidigt ndras reglerna rtt ofta s man vill ju veta vad som gller just nu.

Jag planerar p att dra ner till Thailand i Oktober och stanna fram till vren (Mars/April) eller s lnge jag nu pallar . Mitt dilemma just nu r att anska om 60 dagars visumet genom ambassaden hr i Sverige s krver dom att man ska gra sin anskan 3 mnader innan man man anlnder i Thailand.

Det jag undrar ver r hur det nu funkar om man ker dit med en biljett p 6 mnader, men inte har med sig ett visum... D.vs, jag planerar p att gra visaruns och jag har lst att man kan f upp till 90 dagar om man ker till Malayasia och ansker om nytt turistvisum dr. Jag r ju lite orolig ver om man kanske inte blir inslppt p flygplanet eller landet om man har en biljett p s lng tid men inte ett visum som bevis att man tcker hela den tiden. Har vart i Thailand 3 gnger innan, den lngsta perioden var dock p 6 veckor och d gjorde vi en visarun och fick 30 nya dagar... Men nu nr jag planerar p att vara dr i 6 mnader undrar jag om man kan ka ver till dom andra lnderna och f fler dagar i Thailand utan problem, och OM dom slpper in en i landet utan ett 3 entry turist visum.

Vet att det finns trdar om detta, men mycket av det knns gammalt och jag skulle verkligen vilja veta frn ngon kunnig hur det aktuella lget r s jag kan komma ivg i Oktober och slipper vnta tills December istllet !

Tack p frhand.
Citera
2011-07-12, 21:43
Medlem
Cobra-Kajs avatar
Du kanske skulle prova att blddra tillbaks en sida i den hr trden?

Edit: Och ja just det, det dr med att man mste anska 3 mnader i frvg r helt fel.
Snarare s mste din inresa ske inom 3 mnader efter att du ftt visumet annars slutar det glla.
Senast redigerad av Cobra-Kaj 2011-07-12 kl. 21:47.
Citera
2011-07-12, 23:33
Medlem
Nodlezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra-Kaj
Du kanske skulle prova att blddra tillbaks en sida i den hr trden?

Edit: Och ja just det, det dr med att man mste anska 3 mnader i frvg r helt fel.
Snarare s mste din inresa ske inom 3 mnader efter att du ftt visumet annars slutar det glla.

"Requirement for a Tourist Visa application:
Please do not apply visa earlier than 3 months of your expected arrival date to thailand!"

Det hr r citatet frn thaiambassadens hemsida.. drfr jag var fundersam sker p att det r fel?

Jag har vnner som anskt visum och kt inom den perioden och det har gtt bra, men jag dubbelkollar bara. Hur snabbt har det gtt fr er andra att f era visum efter ni vart och anskt?
Citera
2011-07-13, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nodlez
"Requirement for a Tourist Visa application:
Please do not apply visa earlier than 3 months of your expected arrival date to thailand!"

Det hr r citatet frn thaiambassadens hemsida.. drfr jag var fundersam sker p att det r fel?

Jag har vnner som anskt visum och kt inom den perioden och det har gtt bra, men jag dubbelkollar bara. Hur snabbt har det gtt fr er andra att f era visum efter ni vart och anskt?

Tror du br lsa om det du citerar.

Om du kper en biljett idag fr att ka till Thailand om 6 mnader d kommer de sga, kom tillbaka om 3 mnader och ansk d.

Exakt det som Cobra-Kaj sger.

Turistvisum r frskvara.

-----

"Please do not apply visa earlier than 3 months of your expected arrival date to Thailand!"

Snlla, ansk inte turistvisum tidigare n 3 mnader innan du frvntas anlnda till Thailand.

(Keywords, do not.)
(Nyckelord, inte.)

Vet inte om jag kan gra det tydligare och versttningen gr skert att gra bttre.

-----

Din andra frga, nr jag har anskt om turistvisum i olika lnder d har det tagit 2 dagar, frutom Filipinerna dr tog det 4 dagar. I Sverige tror jag det tar lite lngre men det framgr nog p ambassadens hemsida.
Citera
2011-07-15, 15:55
Medlem
031s avatar
vad gr det att kpa dubbelt och trippelt turistvisum?

http://www.visumthailand.se/order/10...-thailand.html

Jag ser bara att man kan kpa ett?
kan ngon frklara vad som menas nr ni sger dubbelt/trippelt turistvisum?
Citera
2011-07-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 031
vad gr det att kpa dubbelt och trippelt turistvisum?

http://www.visumthailand.se/order/10...-thailand.html

Jag ser bara att man kan kpa ett?
kan ngon frklara vad som menas nr ni sger dubbelt/trippelt turistvisum?

Hur ska vi kunna frklara det hr enkelt.

1: Ett enkelt-turistvisum fr en svensk gller i 60 dagar och kan frlngas med 30 dagar.

2: Ett dubbelt-turistvisum r som tv turistvisum fast du mste ut ur landet inom 60 dagar, (90 om du har frlngt).

3: Ett trippelt-turistvisum r som tre turistvisum fast du mste ut ur landet inom 60 dagar, (90 om du har frlngt), tv gnger.

Det dr borde alla frst.

Frdelen med dubbelt och trippelt r att man slipper ska nytt visum om man reser mycket. Det r tex bra fr backpackers som ker ut och in frn Thailand. Oftast krvs det att man har biljetter fr alla ut och inresor, antingen bokningen eller sjlva biljetten. Men det dr r upp till varje ambassad att sjlva avgra.

Vanliga frgor:

Frga: Hur lnge mste jag befinna mig utanfr Thailand fr att kunna anvnda nsta visum?
Svar: Du kan i praktiken vnda nr du gtt ver grnskontrollen till de land du kte ut till. Tex: Du ker till Laos, lmnar Thailand, nr du kommit in i Laos vnder du p klacken och gr tillbaka.

Frga: Vad kostar det?
Svar: Om jag har frsttt det hela rtt (dvs jag kan ha fel) d r kostnaden fr dubbelt som ett enkelt gnger tv, d borde det logiska vara att trippel r gnger tre.

Frga: Kan man frlnga bda visumen i ett dubbelt-turistvisum?
Svar: Ja och man kan gra det 3 gnger med trippel.

Frga: r det hr p riktigt?
Svar: Ja, om du tittar igenom trden d ser du att det tas upp med jmna mellanrum.
Citera
2011-07-15, 17:03
Medlem
031s avatar
okey tack fr svaret.
d r det bsta att kpa trippel visum rakt av. Hur mnga dagar blir det sammanlagt?
Kan man bestlla ett trippel turist visum innan man kpt biljetten eller mste man visa bokningen??
Citera
2011-07-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 031
okey tack fr svaret.
d r det bsta att kpa trippel visum rakt av. Hur mnga dagar blir det sammanlagt?
Kan man bestlla ett trippel turist visum innan man kpt biljetten eller mste man visa bokningen??

Du mste visa bokningar, nr det kommer till trippelt mste du d ha alla utresor klara. Men ngon som verkligen har erfarenhet av dubbelt och trippel-visum kan nog bertta mer.

Jag har aldrig krt p ngot annat n enkelt turistvisum och jag frstr inte riktigt stressen med att skaffa trippel, du mste oavsett hur du gr ut ur landet. ker du tex till Laos tar det tv dar att fixa ett nytt visum, du lmnar in passet p frmiddagen och hmtar ut det nsta eftermiddag. Det r inte vrldens grej. Fr hur kul r det egentligen att dra till Laos fr att vnda vid grnsen? Lika bra att gra ngot vettigt av det hela.
Citera
2011-07-28, 03:19
Medlem
Jag ska boka en tur och returbiljett till Thailand p totalt 40 dagar. I god tid innan mina 30 automatiska visumdagar gr ut, frmodligen runt den 25 dagen in p resan, s ska jag ka till ett grannland och stanna dr 7 dagar. Sedan tervnda till Thailand (och f 14 nya dagar om jag kommer landvgen) och vara dr dom sista dagarna innan hemresa.

Frgan r om jag d p frhand mste ha en utresebiljett att visa upp innan jag fr komma in i Thailand fr att visa att jag kommer lmna landet en gng inom loppet av dessa 40 dagar?
Citera
2011-07-28, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Jag ska boka en tur och returbiljett till Thailand p totalt 40 dagar. I god tid innan mina 30 automatiska visumdagar gr ut, frmodligen runt den 25 dagen in p resan, s ska jag ka till ett grannland och stanna dr 7 dagar. Sedan tervnda till Thailand (och f 14 nya dagar om jag kommer landvgen) och vara dr dom sista dagarna innan hemresa.

Frgan r om jag d p frhand mste ha en utresebiljett att visa upp innan jag fr komma in i Thailand fr att visa att jag kommer lmna landet en gng inom loppet av dessa 40 dagar?

Kort svar, ja.

Lngt svar:

r du nordeuropeisk, inte adopterad, inte andra generationens invandrare frn ngot kenland osv, d r chansen att de kollar otroligt lg. Om de kollar dig d frklarar du att i din resa ingr att beska grannlandet. Om de mot all frmodan skulle krva biljett d... d fixar du det p flygplatsen.

Har du indiskt, afrikanskt eller mellanstern utseende d br du fixa ett visum. Gller ven om du ser ut som en pundare, dr kan du vara hur vit som helst men ser du ut som en d kommer de att kolla.

Det finns egentligen tv stllen du kan bli stoppad p.

1: Nr du ska in p planet till Thailand.
2: Nr du ska igenom imigrations nr du har landat.

Eftersom du har en fast biljett hem s tror jag (obs... tror) inte att det blir ngot problem. Om du dremot har mjlighet d skaffar du ett turistvisum, d behver du inte lmna landet utan fr 60 dagar. En ganska billig frskring att slippa eventuellt strul.
Citera
2011-07-28, 15:54
Medlem
ankuss avatar
Jag behver inget visum eller annat bevis p att jag ska lmna landet(flygbiljett) fall jag har fr avsikt att lmna landet inom 30 dagar igen? Nej jag har inte lst trden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in