Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-18, 02:14
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Dom blev ju dömda för mord i den första rättegången, många verkar ha glömt bort det.

Tingsrättens majoritet fann att det förelåg övertygande bevisning för att de båda läkarna begått mordet och beslutade att de båda skulle sitta häktade medans dom genomgick en rättspsykiatrisk undersökning.

Tyvärr fick rättegången tas om för nämndemännen hade låtit sig intervjuas av en journalist om vad som sagts under överläggningen och dessa uppgifter publicerades av aftonbladet.

Läkarnas försvarare yrkade nämligen i Svea hovrätt att hovrätten skulle överpröva hela processen med hänvisning till att rättegångsfel begåtts då nämndemännen berättat om konfidentiella överläggningar samt att rättens ordförande inte närvarat vid rättens sista överläggning.

Svea hovrätt fann att ett rättegångsfel begåtts och att de båda läkarna skulle sättas på fri fot i väntan på en ny rättegång med nya ledamöter.

Slutligen så inleddes en ny rättegång, Stockholms tingsrätt bad Socialstyrelsens vetenskapliga råd i rättsmedicin att studera fallet, och dom kom fram till att då vitala organ saknades så kunde inte dödsorsaken fastställas.

Man kunde då inte utesluta att hon dött en naturlig död och därefter styckats.

Domen meddelades till slut och innebar att rätten fann de två männen oskyldiga till mord.

Tingsrätten uttalade dock i sina domskäl att de båda bevisligen hade styckat den mördades kropp, men att brottet mot griftefriden var preskriberat.

Detta är i korthet vad som hände 1988 under de båda rättegångarna.

Dom blev friade för mord men dom hade styckat Catrines kropp.

Läkarna hade tur i oturen, 1993 så utökades tiden för brott mot griftefriden till 5 år istället för 2 år som tidigare.

Hade denna lag kommit lite tidigare så hade dom alltså åkt dit för detta brott.

Det är många som blivit fällda av TR som sedan har frikänts i Hovrätt. En av dom heter Christer P.
Citera
2012-01-18, 02:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Ja, det händer att man själv glömmer bort detta. Jo, otroligt korkat av nämndemännen.
Och har dom mördat henne, så har dom även styckat hennes kropp. Kan inte tänka mig
något annat.

Hade inte nämndemännen klumpat sig i den första rättegången så hade kanske domen stått sig utan några överklaganden till hovrätten.

Och vi hade sluppit att sitta här hela nätterna på flashback och försvara rättvisan och stackars Catrine.

Självklart är läkarna skyldiga till mordet på henne om dom nu styckat offret, jag tror knappast att Härm och Allgen var ute och tog en promenad i solen och helt plötsligt hittade en nyss avliden prostituerad kvinna och då i ren panik bestämde sig för att stycka henne.
Citera
2012-01-18, 02:17
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Jag tror mest att du surar som en liten pojke för att sanna fakta presenteras här , läkarna och speciellt Härm var inga helgon som du och vissa andra vill förvandla dom till i efterhand

Du tycker väl självklart att det är ett lämpligt beteende av en läkare att stjäla huvuden på sin arbetsplats och sen som grädde på moset köpa nedgångna prostituerade narkomaner på Malmskillnadsgatan.

Man kan undra över vad du själv har för moraliska värderingar egentligen

Lämpligt beteende är irrelevant.

Jag tycker att stöld, horköp, är helt förkastligt att pyssla med som läkare.

Det blir ingen mördare eller seriemördare av Teet oavsett det.

Fortfarande vägrar du skriva om när du tror hon avled, varför?
Citera
2012-01-18, 02:17
Medlem
lamashtas avatar
Jan Guillou förlitade sig helt på en del uppgifter (gällande det s.k. dagboksvittnet) i Lindebergs bok som visade sig vara felaktiga, enl. Borgnäs och dennes bok, och han (Guillou) hade inte kollat dessa närmare. Och Guillou ville inte jämföra uppgifterna heller, när han fick möjlighet till det. Och han uttalade sig under en pågående utredning (Varför åtalas inte menederskan??), samtidigt som han uppmanade sina kollegor att hålla låg profil och inte uttala sig om skuldfrågan under just en pågående utredning eller rättegång. Han lever inte som han lär, den "gode" Janne.
Citera
2012-01-18, 02:19
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Inte för mig endast utan för majoriteten som skriver här.

Din vän har ju ej ens lyssnat på ljudbanden...

Hur går det, får du fram någon hyfsad tidpunkt för mordet eller vill du avstå att kommentera det?

Och majoritet är lika med "rätt"? Eller?
Citera
2012-01-18, 02:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är många som blivit fällda av TR som sedan har frikänts i Hovrätt. En av dom heter Christer P.

Och vad har Christer P. med det här fallet att göra ?

Är han en gammal fd kompis till dig Claude eller vad

Läkarna blev inte frikända i någon hovrätt, rättegången togs om i Stockholms tingsrätt och dom ansåg att läkarna styckat Da Costa men eftersom huvudet och vitala organ saknades så kunde inte dödsorsaken fastställas = det gick inte att bevisa mord och då ansåg rätten att dom var oskyldiga till detta.

Det är en jävla skillnad som tom du borde förstå.
Citera
2012-01-18, 02:22
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Och majoritet är lika med "rätt"? Eller?
Nej men lika med att du har fel när du skriver som du gör i inlägget jag blir tvungen att rätta.

Ni kan ju ibland skriva sansat så gör det så kanske vi kan komma fram till något i slutändan.
Citera
2012-01-18, 02:24
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Och vad har Christer P. med det här fallet att göra ?

Är han en gammal fd kompis till dig Claude eller vad

Läkarna blev inte frikända i någon hovrätt, rättegången togs om i Stockholms tingsrätt och dom ansåg att läkarna styckat Da Costa men eftersom huvudet och vitala organ saknades så kunde inte dödsorsaken fastställas = det gick inte att bevisa mord och då ansåg rätten att dom var oskyldiga till detta.

Det är en jävla skillnad som tom du borde förstå.

Christer P var ett exempel på en person som blivit frikänd, måste jag verkligen förklara det?
Citera
2012-01-18, 02:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Inte för mig endast utan för majoriteten som skriver här.

Din vän har ju ej ens lyssnat på ljudbanden...

Hur går det, får du fram någon hyfsad tidpunkt för mordet eller vill du avstå att kommentera det?

Och sen när blev du talesman för de förvirrade individer här som tror att läkarna är oskyldiga ?

Jag kan gärna skicka ett PM till dig med mina teorier om när stackars Catrine blev mördad av läkarna.

Är det ok ?

Sen kan ju du gärna förklara varför två kvinnliga poliser skulle ljuga om att dom sett Härm tillsammans med Catrine ?
Citera
2012-01-18, 02:28
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Det blir ingen mördare eller seriemördare av Teet oavsett det.

Nej, en horköpare är inte per automatik en mördare och likstyckare. Inte heller det faktum att någon idkar avvikande sex (strypsex, sadomasochism etc.), men lägger man ihop många bitar här så talar mycket för att Härm är skyldig till mord. Faktiskt mer som talar för det än det omvända.
Citera
2012-01-18, 02:29
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Dom borde ha utrett Gonerka bättre, helt klart, med tanke på hans historia. En av många missar som gjorts, vad gäller detta fall. Den s.k. Arkitekten borde dom också ha kollat noga. Han ska ju ha varit den som senast såg Catrine i livet, innan hon försvann. En otrolig miss...

Att dom andra kvinnomorden inte hade inslag av någon form av lemlästning utesluter inte per automatik att dom kan ha fallit offer för samma person som också mördade och styckade Catrine. Det är just det att i samtliga fall är det prostituerade kvinnor som mördats och det har varit vanskligt att komma fram till exakt hur dom tagits av daga (min personliga misstanke är att dom strypts eller kvävts), att samtliga berövades livet i början av 80-talet, i 08-området, att kropparna i samtliga fall verkar ha dumpats där dom också påträffades och att dessa fall är olösta. Kan vara tal om seriemord, men det behöver inte vara någon som rent medvetet velat imitera Jack Uppskäraren.

Håller helt med dig, och det är väl här problemen med utredningen börjar – att polisen riktar in sig på ett spår och försöker hitta bevis som stöder det istället för att samla ihop allt som går och därefter dra slutsatser.
Hade processen varit mer öppen skulle förmodligen många misstag undvikits, både vad gäller undermåliga vittneskonfrontationer, jävssituationen med Rajs (oavsett ställningstagande) och uteblivna förhör med möjliga vittnen och gärningsmän. Och jag tror väl att alla kan hålla med om att en rättssäker utredning hade varit att föredra oavsett var man står i skuldfrågan. För tror man att de är skyldiga borde man inte kunna se det som att polisen förstörde chanserna att få dem fällda för mord?

Det är väl svårt att utesluta någonting, men jag tror inte att Catrine har någon koppling till de andra dödsfallen just på grund av styckningen. Då känns det mer troligt att de andra kvinnorna kan ha fallit offer för samma förövare – särskilt om de mördats utomhus, för enligt Leif GW Persson i Veckans brott så var Catrines kropp styckad från ett håll, som om hon legat i ett badkar. Förmodligen så dog hon också inomhus och styckningen var ett sätt att få bort kroppen.

Jack the Ripper var en av Borgnäs teorier, men jag har svårt att se några likheter annat än den långsökta kopplingen med namnen och att det var prostituerade kvinnor, vilket inte är unikt för Jack.
Citera
2012-01-18, 02:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Christer P var ett exempel på en person som blivit frikänd, måste jag verkligen förklara det?

Du är i fel tråd nu igen, byt gärna, vi klarar oss utmärkt här utan dig.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in