Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Beror på vem man är och varför man gör det. Det betyder inte per automatik att Rajs är en bluffmakare.
Bluffmakare? Njae, men han har ju verkligen inte imponerat sina kolleger runt om i landet med sitt dravel heller precis. Efter rättegångarna var Jovan Rajs inte längre lika vetenskapligt ryktbar. Kort sagt, hans oförmåga att vara objektiv och saklig fick följdverkningar.
Citera
2012-01-16, 17:30
Medlem
lamashtas avatar
Jo, men min utgångspunkt är verkligheten och inte vad som är "rätt" och "fel" eller vem som är "skyldig" eller "oskyldig" i en rättsal.
Citera
2012-01-16, 17:36
Medlem
lamashtas avatar
Om Rajs trodde på Härms skuld, så hade han säkert skäl till det. Det säger ju inget om att han hade/har fel.
Citera
2012-01-16, 17:40
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Beror på vem man är och varför man gör det. Det betyder inte per automatik att Rajs är en bluffmakare.

Nej, däremot minskar trovärdigheten i det han säger.

Det blir så att säga svårt att tro på det han säger.
Citera
2012-01-16, 17:46
Medlem
Claude-Ms avatar
lamashta

Vem/vilka tror du är skyldiga till styckningen av Catrine?
Citera
2012-01-16, 22:37
Medlem
lamashtas avatar
Mordet på Catrine da Costa, 1984

Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Nej, däremot minskar trovärdigheten i det han säger.

Det blir så att säga svårt att tro på det han säger.

Härm ändrade sig också. Först hade han inte köpt sex, för att senare säga att han gjort
det "någon enstaka gång". Mycket som denne sagt är inte heller särskilt trovärdigt.

Jag tror att åtminstone Härm är skyldig till mord och styckning av Catrine.
Och bär dessutom ansvar för sin hustrus död. Tror jag. Och han kan ligga
bakom dom olösta morden på två-tre andra prostituerade, i början av 80-talet.
Senast redigerad av lamashta 2012-01-16 kl. 22:53. Anledning: Korrigering
Citera
2012-01-16, 23:27
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Härm ändrade sig också. Först hade han inte köpt sex, för att senare säga att han gjort
det "någon enstaka gång". Mycket som denne sagt är inte heller särskilt trovärdigt.

Det finns inte ens en indiciekedja som håller ens till vissa delar. Och än mindre finns det bevis.
Citera
2012-01-16, 23:59
Medlem
lamashtas avatar
Nej, finns inga bevis, men så är gärningsmannen också en rättsläkare och som därmed vet hur att försvåra, om inte omöjliggöra, det för utredarna.
Citera
2012-01-17, 00:10
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:

"Mycket som denne sagt är inte heller särskilt trovärdigt."

Nu blir jag nyfiken, han har alltså sagt många saker som ej är trovärdiga?

Berätta.

Noterar även att du instämmer i att Rajs sagt saker som ej är trovärdiga.
Senast redigerad av Claude-M 2012-01-17 kl. 00:12.
Citera
2012-01-17, 00:21
Medlem
Citat:

Härm behövde inte, till skillnad mot Rajs framstå som trovärdig. Dels så har inte anklagade i Sverige en skyldighet att tala sanning, dels är det besvärande för de flesta att erkänna att de gått till prostituerade. Så det säger ingenting egentligen att Härm svävade på målet där. För tiden var det dessutom lagligt att låta prostituerade tvätta snasen med munnen mot kontant ersättning.
Rajs däremot, vittnade under Ed, något som han inte fäste några större moraliska betänkligheter kring då han for med osanning.

Dessutom, så är de två läkarna seriemördare enligt dig, åtminstone Härm. Dina fantasier finner inga gränser verkar det som. Vet inte varför jag svarar dig ens, du verkar inte seriös i dina tankar.
Senast redigerad av scheele 2012-01-17 kl. 00:25.
Citera
2012-01-17, 00:31
Medlem
lamashtas avatar
Instämmer väl inte i att Rajs sagt saker "som inte är trovärdiga".

Om jag väljer att inte kommentera ditt och datt är väl för att jag känner att det inte är lönt. Så, det är inte ett tyst medgivande eller något sådant. Det som är viktigt här för mig är det faktum att jag tror Härm är skyldig. Bra många saker pekar åt den riktningen. Dom minst sagt mystiska omständigheterna kring hans hustrus påstådda självmord, hans stora intresse för och koppling till prostitutionsvärlden, iakttagelser som olika personer gjort (som haft med honom att göra, på ett eller annat sätt + vittnen i rättsalen), det faktum att säckarna med Catrines kvarlevor återfanns i närheten av Härms arbetsplats, hans stora intresse för strypningar och hängningar, det faktum att han utanför arbetstid gick till kylrummet och skar av huvudet på en kropp som tillhört en prostituerad kvinna, utan att notera det och en hel del annat minst sagt suspekt. Ni säger väl att allt detta var för sig inte gör honom till en mördare och styckare, men jag har mina misstankar.
Citera
2012-01-17, 00:36
Medlem
lamashtas avatar
Scheele:

Härm var det, ja. Menade på att det inte är helt otänkbart att han kan ha mördat ytterligare några prostituerade. Du kan förresten inte veta om jag fantiserar eller icke. Och ja, jag är faktiskt väldigt seriös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in