Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-08, 21:47
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej jag har inte tid att leta nu, min ursprungliga länk till nyteknik vill jag minnas är borttagen av någon märklig anledning, kanske är det Lindeberg-vänner som sett till att länken försvann fortare än kvickt lite så där konspiratoriskt

Googla själv så länge, Mvh

Det vore klädsamt om du ville replikera på Hamilkars inlägg: https://www.flashback.org/sp43335040

Jag är blott en lekman så jag följer experternas meningsutbyte med ett öppet sinne.
Citera
2013-05-08, 21:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Catrines mor & syster har ju grymt marginaliserats. Deras dotter och syster styckmördades (<-- med största sannolikhet mördades (stryptes, tror jag) hon, innan styckningen) och påträffades ofullständig i ett gäng plastsäckar, men mamman och systern har inte fått någon upprättelse överhuvudtaget från någon enda myndighet.
Intressant. Vilken typ av upprättelse skulle vilken typ av myndighet kunna ge dessa båda, och varför skulle dessa båda personer öht vara i behov av någon upprättelse? Dem är det väl ingen som har anklagat för något? De har förlorat sin syster och dotter, vilket är djupt beklagligt, men inget som Myndighetssverige kan göra det minsta åt. Är din tanke alltså att mamman och systern a) skulle behöva upprättelse och b) att en sådan upprättelse skulle kunna bekommas genom att någon utpekades som skyldig till mord på deras dotter, hellre en oskyldig än ingen alls?
Citera
2013-05-08, 22:06
Medlem
Eremona, togs sekretessbeslutet om Vincents papper i samband med att du begärde ut dem? Eller fanns sekretessbeslutet där sedan tidigare?

Det är ju jättemärkligt. Det rör sig om snart 30 år gamla förhör. Vad sjutton skulle det kunna vara för känsliga uppgifter i dem? "Rikets säkerhet"?! (jag har sett för mycke på amerikanska TV-serier)

De måste ju ha motiverat sitt beslut med något? Alla myndighetsbeslut måste följas av en motivering. Vad skrev de?
Citera
2013-05-08, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Intressant. Vilken typ av upprättelse skulle vilken typ av myndighet kunna ge dessa båda, och varför skulle dessa båda personer öht vara i behov av någon upprättelse? Dem är det väl ingen som har anklagat för något? De har förlorat sin syster och dotter, vilket är djupt beklagligt, men inget som Myndighetssverige kan göra det minsta åt. Är din tanke alltså att mamman och systern a) skulle behöva upprättelse och b) att en sådan upprättelse skulle kunna bekommas genom att någon utpekades som skyldig till mord på deras dotter, hellre en oskyldig än ingen alls?

Nej, ingen har anklagat dem för något, men det är i mina ögon mer synd om dem än ett par läkare som jag starkt misstänker har gjort sig skyldiga till dotterns och systerns död och styckningen av dennes lik. En personlig uppfattning, helt enkelt, som mitt inlägg ger uttryck för.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 22:27.
Citera
2013-05-08, 22:26
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Eremona, togs sekretessbeslutet om Vincents papper i samband med att du begärde ut dem? Eller fanns sekretessbeslutet där sedan tidigare?

Det är ju jättemärkligt. Det rör sig om snart 30 år gamla förhör. Vad sjutton skulle det kunna vara för känsliga uppgifter i dem? "Rikets säkerhet"?! (jag har sett för mycke på amerikanska TV-serier)

De måste ju ha motiverat sitt beslut med något? Alla myndighetsbeslut måste följas av en motivering. Vad skrev de?

Det görs en prövning varje gång någon nisse vill ha ut lite udda papper från någon myndighet. Det juridiska resultatet kan variera beroende på vem som frågar - en känd journalist som Lars Borgnäs har fördel framför en anonym nobody - och när i tid det görs. En myndighet som avslår en begäran måste peka på vilken paragraf i sekretesslagen som är på tapeten så att beslutet kan överprövas av nästa instans. Det hela går ofta på slentrian och är inget märkligt i den meningen.
Citera
2013-05-08, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Agells hemsida innehåller massor av tunga fakta, dokument och insatta analyser, och den är en guldgruva för den som vill förstå detta fall.

Inget som friar läkarna från ansvar. Man bara utgår ifrån att läkarna är oskyldiga. Det är allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Ignorefunktionen är sunda verktyget verkar det som, och tolkar krakarna det som ngn sorts vinst, en seger, då får det gärna den godisbiten, de blir nog glada, och deras agenda är ju bara patetisk.

Tja, du kan ju jämföra det med mig, som inte satt någon på "ignore" alls. Att en del gör så här kan bara tolkas som att de sätter på sig skygglappar och inte vill veta av något annat än den uppfattning de själva har i skuldfrågan. Och det är ju bara fegt.
Citera
2013-05-08, 22:41
Bannlyst
Citat:
Det skulle jag inte vilja säga. DNA är känsligt för mycket hög värme - låt oss säga över åttio grader - men inte för temperaturer som normalt förekommer utom- eller inomhus på våra breddgrader. Det är vidare inte i sig känsligt för fukt, även om det, som den vattenlösliga substans det är, kan sköljas bort av stora mängder regn, i synnerhet om det är rent, vilket det mycket sällan är i forensiska prov. DNA i sig är en mycket stabil molekyl som har kunnat detekteras i prov som är fyrahundratusen år gamla. Rent allmänt är det inget problem med DNA-analyser av forensiskt material som är något tiotal år gammalt - ganska många sådana analyser gjordes i PCR-teknikens barndom på prover från tiden före PCR.

När det gäller DNA från hår är det ganska ointressant om det har varit fuktigt innan det påträffades eller ej. De mitokondrier som finns, har det mysigt och skönt gömda inuti hårstrået. Och svenska sommartemperaturer klarar alltså DNA utmärkt.

Så är det rent teoretiskt. Men därför kontrollerar man med att PCR:a kärn-DNA vid den typen av analyser. Senare, kontaminerande, mitokondrie-DNA åtföljs av motsvarande kärn-DNA, medan mitokondrie-DNA:t i hårstråna inte ska åtföljas av individens kärn-DNA. Om man inte får någon kärn-DNA-träff, är sannolikheten att mitokondrie-DNA:t härrör från en kontamination mycket liten.

Alldeles bortsett från att man kan andra Ormstads resonemang till stöd för att påstå att samtliga mord där rättsmedicinsk undersökning misslyckas med att identifiera en gärningsman måste vara begångna av rättsmedicinare, ska vi ha klart för oss att resonemanget inte gäller för identifiering av DNA-spår från små mängder DNA. Catrine da Costa dödades på våren 1984. Kary Mullis publicerade det första arbetet om PCR-amplifieringstekniken i december 1985. Det fanns inga möjligheter för TH att veta hur man skulle bete sig för att inte lämna amplifierbara DNA-spår.

Utesluter du helt att läkarna är skyldiga? Kan du göra det?
Citera
2013-05-08, 23:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Utesluter du helt att läkarna är skyldiga? Kan du göra det?
Jag skriver vad jag skriver. Inlägget var till för att rätta felaktigheter i Lawnmoverman:s utläggning om DNA. Om hårstråna på säcken gav juste amplifierbart mitokondrie-DNA, inget kärn-DNA detekterades, och den mitokondriesekvens som detekterades varken stämde med TA:s eller TH:s mitokondrie-DNA, då tillhörde hårstråna med all sannolikhet någon annan person. Vad detta sedan får för konsekvenser för skuldbedömningen är jag för illa inläst för att vilja ta ställning till här och nu, men däremot bör man inte hävda att de testade hårstråna kanske egentligen tillhörde TA eller TH i alla fall, för det är så osannolikt att det inte är legitimt att andra i en diskussion om vem som är skyldig till Catrine da Costas död.
Citera
2013-05-08, 23:09
Bannlyst
Citat:
Jag skriver vad jag skriver. Inlägget var till för att rätta felaktigheter i Lawnmoverman:s utläggning om DNA. Om hårstråna på säcken gav juste amplifierbart mitokondrie-DNA, inget kärn-DNA detekterades, och den mitokondriesekvens som detekterades varken stämde med TA:s eller TH:s mitokondrie-DNA, då tillhörde hårstråna med all sannolikhet någon annan person. Vad detta sedan får för konsekvenser för skuldbedömningen är jag för illa inläst för att vilja ta ställning till här och nu, men däremot bör man inte hävda att de testade hårstråna kanske egentligen tillhörde TA eller TH i alla fall, för det är så osannolikt att det inte är legitimt att andra i en diskussion om vem som är skyldig till Catrine da Costas död.

Mitt resonemang är inte att "kanske det ändå är deras hårstrån", men vad är det som säger att han/de varit i beröring med handduken på ett sådant sätt att de lämnat hårstrån efter sig? Och vad är det som säger att han/de inte använt handskar när säckarna hanterades? De spår (hårstrån, fingeravtryck) som påträffats behöver inte vara efter dem som ligger bakom CdCs död och styckningen av dennes lik. Spåren pekar inte per automatik ut en mördare och/eller styckare.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 23:13.
Citera
2013-05-08, 23:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej, ingen har anklagat dem för något, men det är i mina ögon mer synd om dem än ett par läkare som jag starkt misstänker har gjort sig skyldiga till dotterns och systerns död och styckningen av dennes lik. En personlig uppfattning, helt enkelt, som mitt inlägg ger uttryck för.
Att det är synd om CdC:s mor och syster är naturligtvis ostridigt, och lika ostridigt är att frågan om hur synd det är om TA och TH i hög grad beror av huruvida de faktiskt hade ihjäl CdC eller ej. Men jag förstår fortfarande inte hur begreppet upprättelse kommer in i bilden för CdC:s anhöriga
Citera
2013-05-08, 23:22
Bannlyst
Citat:
Men jag förstår fortfarande inte hur begreppet upprättelse kommer in i bilden för CdC:s anhöriga

Mamman och systern har själva sagt att CdC så att säga exploaterats hur mycket som helst i media och de har känt sig som att de helt enkelt straffats av det, bortsett ifrån det faktum att CdC togs bort från dem och delar av henne hittades i ett gäng plastsäckar. Så, de har velat få någon sorts upprättelse efter allt som varit, som de tagit mycket psykisk skada av. Ja, som att de känt att humaniteten inte bara tagits ifrån CdC, utan från dem själva också. Om CdC har det ju skrivits väldigt mycket i många tidningar om att hon var prostituerad på Malmskillnadsgatan, knarkade och i många artiklar har en bild på henne funnits med och detta har inte kunnat undgå mamman och systern. Så, man kan förstå att det varit oerhört smärtsamt för dem.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 23:26.
Citera
2013-05-08, 23:29
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Mamman och systern har själva sagt att CdC så att säga exploaterats hur mycket som helst i media
och de har känt sig som att de helt enkelt straffats av det, bortsett ifrån det faktum att CdC togs bort från dem och delar av henne hittades i ett gäng plastsäckar. Så, de har velat få någon sorts upprättelse
efter allt som varit, som de tagit mycket psykisk skada av. Ja, som att de känt att humaniteten inte bara tagits ifrån CdC, utan från dem själva också.

Det var exakt det som var utgångspunkten för Lindebergs bok. Och ändå fortsätter ni läkarlynchare att peta i detta öppna sår. Ska ni sadister aldrig ge er någon gång? Är det inte dags att ge Catrines anhöriga en åtminstone medial upprättelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in