2025-01-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Ser ut som ms.ekis.ekman tagit bort det refererade inlägget på Instagram.
Det händer nog en del bakom kulisserna. Unni Drougge skrev i sin artikel om justitiemordet om den galna tiden när man trodde på bortträngda minnen och kulturskribenter vill nog försöka distansera sig från detta. Vad jag har förstått kommer SVT genomföra en total rensning av Borgnäs material.
Citera
2025-01-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Ser ut som ms.ekis.ekman tagit bort det refererade inlägget på Instagram.

Det var en story som försvinner efter 24 timmar. Det här lades upp i december
Citera
2025-01-05, 14:12
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Min fetning.

Får komplimentera dig för ditt försiktiga sätt att uttrycka dig. Du påstår inte att fakta väljs bort utan annat. Nu när vi är i rätt tråd och allt ber jag dig utveckla vad annat är. Vad är det mer precist som är bortvalt?

Det som är bortvalt är sådant som kan nyansera bilden. Rajs är ett bra exempel. Som vi vet förändrade han sin hållning i synen på styckningen, från att ha uppmanat polisen att leta efter någon som kunde stycka kycklingar till att leda dem i riktning mot en person kunnig i anatomi och obduktionsteknik. Det här framställs i dokumentären som att Rajs blev övertygad om TH's skuld på ett tidigt stadium och lät denna övertygelse på ett oprofessionellt sätt färga obduktionsutlåtandet.

Men om man tar sig tid att läsa hela förhöret med Rajs kommer det fram en del annat. Det är tydligt att Rajs från början inte ville höra talas om att TH skulle vara involverad utan slog ifrån sig detta totalt. Han hade förståeligt nog aldrig funderat i banorna att styckningen kunde vara gjord av en kollega. När han väl fick klart för sig att polisen misstänkte TH började han åter fundera över hur styckningen var utförd. Det var inget som hände över en natt utan tog tid men så småningom landade Rajs i att det var en obduktionskunnig person som utfört styckningen men att denne försökt förvilla utredningen genom att medvetet göra klumpiga ingrepp, som att kapa ett lårben genom skelettet istället för genom leden.

I dokumentären framställs Rajs som partisk och ute efter att sätta dit sin yngre kollega medan det faktiskt kan finnas en alternativ sanning: att han genuint ändrade uppfattning när han började tänka i andra banor. Dessutom fick hans utlåtande stöd av en ortoped, Anders Wyjkman, vilket inte nämns i programmet.

Med detta vill jag inte hävda att Rajs nödvändigtvis hade rätt. Rättsliga rådet och utomstående experter gick emot hans utlåtande. Jag nämner det bara som ett exempel på hur Josefsson i dokumentären väljer att presentera en förenklad, svartvit bild.
Citera
2025-01-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocomplies
Det var en story som försvinner efter 24 timmar. Det här lades upp i december
aha, det förklarar varför det inte finns kvar, då har hon antagligen inte backat på att Hannah Olsson trumfar Josefsson.
Citera
2025-01-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men nu skojar du väl. Sånt har väl inget i en rättsstat att göra. Fotohandlarhustrun är inte ens någon makthavare. Hon ska inte tvingas ta tillbaks sitt vittnesmål. En massa i den här dokumentären är partsinlaga, ok det behöver inte vara fel men det är ju Teet och Thomas, Teet och Thomas, intimt och gulligt. Det är alltså ingen domstol. Mer av en skampåle. Skäms du inte! Du borde skämmas! Lindeberg och Josefsson är pinsamma. Kan man bortse i från och fortsätta ställa frågor. Gärna en kommission.

Några frågor: varför sägs det att det måste framkomma något nytt för att fallet ska tas upp till prövning igen?
Gäller prövningen läkarlegitimationerna eller tillägget i Kammarrättens dom?
Jag pratar om hur läkarna ska få tillbaka sina liv. Det enda möjliga sättet är det folk förstår att allt handlade om mytomani. Det i sin tur avslöjar dessa bägge som mytomaner. Så nej givet de fruktansvärda konsekvenser dessa bägge ställde till med så skäms jag inte ett dugg för att kräva att dessa bägge avslöjas för vad de är. Sedan kan du alltid förklara på vilket Josefsson och Lindeberg är pinsamma. Att svamla om partsinlaga, vet du ens vad ordet betyder, eller att det är vinklat ger ingenting visa vad för väsentligt de har fel om tack.
Citera
2025-01-05, 14:20
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Det händer nog en del bakom kulisserna. Unni Drougge skrev i sin artikel om justitiemordet om den galna tiden när man trodde på bortträngda minnen och kulturskribenter vill nog försöka distansera sig från detta. Vad jag har förstått kommer SVT genomföra en total rensning av Borgnäs material.

Unni Drougge är skarp och nyanserad. Bästa kommentaren om hur alla (verkligen inte bara feminister, som det framställs nu) först springer åt ett håll och sen åt motsatt håll.

https://www.epochtimes.se/den-stora-...ckat-kvinnolik
Citera
2025-01-05, 14:21
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Har för mig att jag sett eller läst det nånstans men nu blir jag lite osäker. För själva fallet kunde hon ju inte bidra med något även om hon var något slags "huvudvittne" när det begav sig.

Edit 1: Det stod i eftertexterna (del 3) att "den nu vuxna dottern erbjudits att ta del av researchen men att hon tackat nej".

Edit 2: Ser nu att jag var tvåa på den bollen.

Tack för info! Tack även till andra skribenter som också citerat eftertexterna.
Citera
2025-01-05, 14:23
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
BM`s sambo börjar på sidan 18. De andra kommer sedan.

Vilka åkte ut och fiskade den 10/6? Var fiskade de? När kom de tillbaka till Ösmo efter att de fiskat? Vilken tid åkte TÅ in till stan och letade efter CDC den 10/6? Åkte han in ensam och letade efter CDC i Stockholm den 10/6 eller åkte någon med honom in till stan? Vilken tid var TÅ tillbaka i Ösmo? När åkte TÅ till Småland och vem åkte med honom? Hur många bilar var det som lämnade Ösmo på kvällen kl 23? Har samtliga undersökts? Vad handlade bråket om i Ösmo? Hade CDC några tillhörigheter i Ösmo? Varför tog inte TÅ med sig hennes pass och telefonbok till Stockholm om han återvände helgen därpå för att leta efter henne? Visste TÅ att hon var försvunnen?

Kan det rimligtvis vara som så att TÅ hittade CDC i Stockholm och att hon åkte med TÅ till för att prata med RL om stugan hon gärna ville hyra av honom?
NÅ berättar om bråk och knuffar ute i Ösmo och hen sitter förmodligen på betydligt mer information- likaså pojkvännen och det förhöret vill jag läsa.
Tyvärr har jag svårt att sätta tilltro till damer i vitt och att CDC dragit sin kos med en nyfunnen nymuckad pojkvän som det berättas om i förhör.
Livlig fantasi var definitivt inget bristvara när TÅ och Co förhördes.
Att förundersökningsledare kunde gå på dessa rövarhistorier är obegripligt.
Senast redigerad av Taifun1117 2025-01-05 kl. 14:30.
Citera
2025-01-05, 14:26
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Jag pratar om hur läkarna ska få tillbaka sina liv. Det enda möjliga sättet är det folk förstår att allt handlade om mytomani. Det i sin tur avslöjar dessa bägge som mytomaner. Så nej givet de fruktansvärda konsekvenser dessa bägge ställde till med så skäms jag inte ett dugg för att kräva att dessa bägge avslöjas för vad de är. Sedan kan du alltid förklara på vilket Josefsson och Lindeberg är pinsamma. Att svamla om partsinlaga, vet du ens vad ordet betyder, eller att det är vinklat ger ingenting visa vad för väsentligt de har fel om tack.

Jo det vet jag att du pratar om, men att allt skulle handla om en konspiration av mytomaner tror inte jag på. Det är demonisering det med. Mediatribunal som får pöbeln att inse att alla dom här var mytomaner.
OK det funkar kanske och då är väl syftet att allmänheten ska demonstrera och kräva upprättelse åt Thomas och Theet på samma sätt som massorna gjorde det för Catrine. Till priset av en rätt konstig människosyn. Jo jag tycker de är pinsamma när de hötter med fingret åt olika håll och säger att den och den ska skämmas.
Citera
2025-01-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jo det vet jag att du pratar om, men att allt skulle handla om en konspiration av mytomaner tror inte jag på. Det är demonisering det med. Mediatribunal som får pöbeln att inse att alla dom här var mytomaner.
OK det funkar kanske och då är väl syftet att allmänheten ska demonstrera och kräva upprättelse åt Thomas och Theet på samma sätt som massorna gjorde det för Catrine. Till priset av en rätt konstig människosyn. Jo jag tycker de är pinsamma när de hötter med fingret åt olika håll och säger att den och den ska skämmas.
Nu hyttar inte Lindeberg med några fingrar vad jag vet och knappt Josefsson heller. Sedan är det ingen som har talat om en konspiration av mytomaner. Däremot att vittnena förmodligen är eller åtminstone betett sig som mytomaner. Vet du vad en konspiration är. Om ja hur kan du få ihop det till att någon skulle hävdat att det handlat om en sådan. Sedan vill jag upplysa dig om vad en partsinlaga är (saxat från nätet)
En partsinlaga är ett vittnesmål eller liknande som framförs av en av de tvistande parterna i en juridisk process. Den är inte värd lika stor tilltro som en inlaga av en neutral part.

I överförd bemärkelse betecknar partsinlagor alla former av uttalanden rörande något som den som uttalar sig själv är inblandad i.

Vi kan väl ta konspiration också.
Konspiration (av latinets conspirare: 'andas tillsammans'), komplott eller sammansvärjning, syftar på ett hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte.

Eftersom ingen har hävdat att en sådan föreligger bör du inte insinuera att någon har gjort det.
Senast redigerad av TomP. 2025-01-05 kl. 15:04.
Citera
2025-01-05, 14:55
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Vilka åkte ut och fiskade den 10/6? Var fiskade de? När kom de tillbaka till Ösmo efter att de fiskat? Vilken tid åkte TÅ in till stan och letade efter CDC den 10/6? Åkte han in ensam och letade efter CDC i Stockholm den 10/6 eller åkte någon med honom in till stan? Vilken tid var TÅ tillbaka i Ösmo? När åkte TÅ till Småland och vem åkte med honom? Hur många bilar var det som lämnade Ösmo på kvällen kl 23? Har samtliga undersökts? Vad handlade bråket om i Ösmo? Hade CDC några tillhörigheter i Ösmo? Varför tog inte TÅ med sig hennes pass och telefonbok till Stockholm om han återvände helgen därpå för att leta efter henne? Visste TÅ att hon var försvunnen?

Kan det rimligtvis vara som så att TÅ hittade CDC i Stockholm och att hon åkte med TÅ till för att prata med RL om stugan hon gärna ville hyra av honom?
NÅ berättar om bråk och knuffar ute i Ösmo och hen sitter förmodligen på betydligt mer information- likaså pojkvännen och det förhöret vill jag läsa.
Tyvärr har jag svårt att sätta tilltro till damer i vitt och att CDC dragit sin kos med en nyfunnen nymuckad pojkvän som det berättas om i förhör.
Livlig fantasi var definitivt inget bristvara när TÅ och Co förhördes.
Att förundersökningsledare kunde gå på dessa rövarhistorier är obegripligt.

De som fiskade den 10:e var NÅ, hennes fästman, ragge och någon till(?). Det är som sagt maskat. TÅ Åkte in till till STHLM redan den 9:e för att "leta" (Stalka) Senare på kvällen ringer TÅ till Ösmo varpå BM far upp till STHLM. De återvänder först till Ösmo sent på kvällen den 10:e då bråket uppstår,
mellan antingen Ragge och TÅ eller BM. De far alla ner mot Småland samma kväll/natt. T.Å BM NÅ och hennes fästman.

När det gäller Passet och telefonboken, som förövrigt hittades vid husrannsakan,
så var det förmodligen bara en souvenir. Han tog ju axelremsväskan från effekförvaringen då han visste att hennes pass och telefonbok fanns i den. Allt annat kunde han ju bara lämna kvar. Hon skulle aldrig få sättas ihop med honom.
Det gäller att städa snyggt efter sig. Hade han lämnat kvar den( väskan med Passet) kanske Polisen kunnat sätta ihop Catrine med de kvarlevor som senare hittas i Solna.
Citera
2025-01-05, 15:15
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Det som är bortvalt är sådant som kan nyansera bilden. Rajs är ett bra exempel. Som vi vet förändrade han sin hållning i synen på styckningen, från att ha uppmanat polisen att leta efter någon som kunde stycka kycklingar till att leda dem i riktning mot en person kunnig i anatomi och obduktionsteknik. Det här framställs i dokumentären som att Rajs blev övertygad om TH's skuld på ett tidigt stadium och lät denna övertygelse på ett oprofessionellt sätt färga obduktionsutlåtandet.

Men om man tar sig tid att läsa hela förhöret med Rajs kommer det fram en del annat. Det är tydligt att Rajs från början inte ville höra talas om att TH skulle vara involverad utan slog ifrån sig detta totalt. Han hade förståeligt nog aldrig funderat i banorna att styckningen kunde vara gjord av en kollega. När han väl fick klart för sig att polisen misstänkte TH började han åter fundera över hur styckningen var utförd. Det var inget som hände över en natt utan tog tid men så småningom landade Rajs i att det var en obduktionskunnig person som utfört styckningen men att denne försökt förvilla utredningen genom att medvetet göra klumpiga ingrepp, som att kapa ett lårben genom skelettet istället för genom leden.

I dokumentären framställs Rajs som partisk och ute efter att sätta dit sin yngre kollega medan det faktiskt kan finnas en alternativ sanning: att han genuint ändrade uppfattning när han började tänka i andra banor. Dessutom fick hans utlåtande stöd av en ortoped, Anders Wyjkman, vilket inte nämns i programmet.

Med detta vill jag inte hävda att Rajs nödvändigtvis hade rätt. Rättsliga rådet och utomstående experter gick emot hans utlåtande. Jag nämner det bara som ett exempel på hur Josefsson i dokumentären väljer att presentera en förenklad, svartvit bild.
Tack för svar. Det var lustigt att du skriver att ”det var inget som hände över en natt”, när Rajs själv har beskrivit att han en natt stod på altanen och rökte när en plötslig insikt slog han att Teet hade vänt allt han hade lärt honom 180 grader och att han i ett slag blev övertygad om Teets skuld.

Känner du inte igen detta vill du så klart ha källa och jag tror originalen är en bok Rajs skrivit, medan jag läst en återgivning, men hittar inte tillbaka till länken rakt upp och ned nu. Ska se om jag hittar det annars kanske någon kan hjälpa till.

Edit: Bandet rullar när Jovan Rajs berättar för Kristina Hjertén von Gedda om sin synska gåva. De två skriver på hans självbiografi:
”Jag hade nästan som en vision. Och så såg jag Teet Härm som doktor Jekyll och mister Hyde. … Jag vaknade klockan två, tre och kom ner och stod här i altandörren och rökte. Och tänkte och tänkte och kunde inte sova. Det är jag som är hans läromästare. Det är jag som har lärt honom rättsmedicin och obduktion… Plötsligen faller pusselbitarna på sitt ställe hos mig och i mitt huvud. Så kommer jag ihåg dessa oförklarliga händelser, episoder… Det gör bara att snaran dras starkare åt runt hans hals. Allt som han har lärt sig från mig har han ändrat 180 grader. Jag själv blev utnyttjad av en kriminell hjärna.”

http://catrine2009.blogspot.com/2024...-fick.html?m=1
Senast redigerad av Bigpox 2025-01-05 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in