2024-12-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Fast det är ju inte frågan för dokumentären.

Har jag påstått det? Mitt inlägg gällde överhuvudtaget inte dokumentären.
Men eftersom du tar upp den, kan man säga att det vore önskvärt om vidden av da Costas kriminalitet framgick. En ambition med dokumentären är att snabbt ge en biografisk bild av da Costa, och att hon var så insyltad i kriminalitet att hon smugglade in knark på Hall och dömdes till fängelse i Danmark, hade varit intressant att berätta.

Men hur som helst ... man är ju väldigt nyfiken på vem hon smugglade åt, inne på Hall.
Citera
2024-12-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Det fetade:
Kan du visa källa? (att strypning kan uteslutas pga lungorna osv?)

Jag sökte i tråden, du har upprepat detta MÅNGA gånger de senaste tio åren, när du vill utesluta strypning som dödsorsak.
Så någon källa bör du väl kunna visa?

Jag är inte medicinare, men att tecken på kväning/strypning syntes på lungorna vid obduktion, ter sig så logiskt för mig, att jag inte har behållit någon källa, men denna länk är iaf intressant:

https://epgp.inflibnet.ac.in/epgpdat...M28_e-text.pdf

Emfysemiska lungor och missfärgade lungor nämns bland annat, om jag fattar rätt.
Citera
2024-12-09, 13:13
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi är som vanligt flera personer som drar i trådar här och var, och det har dykt upp minst sagt intressant material på sista tiden. Att da Costa var asocial och djupt kriminell, råder ingen tvekan om. Den livsstil som var följden av knarkandet, präglade henne direkt. I påfallande ung ålder var da Costa djupt nere i det kriminella träsket.

Den som inte vill ta in detta och inte vågar ta av sig skygglapparna, kan jag såklart inte påverka, men jag vet att flera personer är intresserade av att nyansera bilden av da Costa. Here we go.... Här är två faktabitar, som säger en hel del.

- 1978 dömdes da Costa till 6 månaders fängelse i Danmark, för narkotikabrott.
- 1979 försökte da Costa smuggla in narkotika under ett besök på Hall.

Nu är vi långt från den klassiska bilden av Catrine da Costa. Att da Costa var insyltad i narkotikaaffärer som gav fängelse, är inget som framkommer i artiklar, böcker och teveprogram om da Costa.

När da Costa dömdes i Danmark var hon bara 21 år. Domen föll den 22/1 1978.

Citat ur domstolshandling: Catrine Bäckström har den 22 februari 1978 av Köbenhavns
Byret dömts för narkotikabrott till fängelse 60 dagar.

Men det är väl inget nytt eller sensationellt? Eller nyanserande. Jag har vetat om det här och jag är ändå inte besatt av Da Costafallet. Alltså måste jag fått veta det i artiklar, Lindebergs bok (som jag läste för några år sen) och teveprogram. Jag har aldrig hittat nån disneyfierad bild av Da Costa. Vad är det för jävla scoop ni kommer med, att hon var asocial?

Det är väl så här i den här tråden (har alltså inte hängt här från början och inte läst den från start heller utan det är ett intryck jag fått av att senaste dagarna) att några vill att det ska ha varit en torsk som dödade henne, andra vill att det ska ha varit en kriminell uppgörelse. Några tror fortfarande att det var obducenten och/eller allmänläkaren. Det gör inte jag efter att ha läst Lindeberg. Det finns också en sammanfattning han gör nånstans för dem som inte orkar läsa hela där han går igenom vittnesmålen ett efter ett (det var en hemsida jag läste det tror jag, lyckas inte hitta det nu will give it a try again, kanske nån i tråden vill hjälpa till).

Jag tycker inte att det har dykt upp nytt intressant material om Da Costa här men att man drar jättestora växlar på att hon haft den eller den advokaten, lite som konspirationsteorier. Hon har iakttagits med skumma typer i Bandhagen, det måste ha varit planer på ett inbrott. Hon har varit våldsam, det tyder på att hon inte var nån duvunge. Nähä? Och? Det säger ingenting om vem som dödade henne. Och så är det den där arkitekten vars obesvarade stora kärlek till Da Costa blivit lite följetång i tråden och en del vill att det ska ha varit han.

OK det är underhållande men i alla fall: jag har blivit övertygad om att det var ett justitiemord på läkaren och obducenten och det är tyvärr inte tack vare spanarna i den här tråden utan främst pga Lindeberg. Feministernas typiska feltänk var ju att besök hos prostituerade i sig bevisade nåt (det var dessutom lagligt på den tiden och ingen har kunnat belägga nån koppling mellan Da Costa och TH, en del grejer var rena falsarier av uppmärksamhetstörstande individer, som dagboksvittnet).
Nu hoppas jag att de får upprättelse och skadestånd, även för att TH inte ville vara med i dokumentären, det tyder INTE på att han var skyldig lika lite som självmordsförsök tyder på att han var skyldig, utan på att han vet hur många resonerar, ingen rök utan eld. Så reportrarna tjatade och tjatade, de ville visa hans ansikte. Varför egentligen? Han blev arg och till slut gick reportrarna med på att bara låta hans röst höras. Jag tycker det är obehagligt att tjata fram en sån grej eftersom det är onödigt, dvs om man vill visa hur olycklig och nerbruten han ser ut kommer alltid nån jävel i stället tänka vad skum han ser ut . Fattade de inte vilka risker han tar? De hade inte behövt ha den där musiken heller.
Det var ett justitiemord och det kommer krävas en upprättelse av rättsapparaten för att det ska sjunka in även i dem som inte lyckas släppa misstankarna.
Citera
2024-12-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Men det är väl inget nytt eller sensationellt? Eller nyanserande. Jag har vetat om det här och jag är ändå inte besatt av Da Costafallet. Alltså måste jag fått veta det i artiklar, Lindebergs bok (som jag läste för några år sen) och teveprogram. Jag har aldrig hittat nån disneyfierad bild av Da Costa. Vad är det för jävla scoop ni kommer med, att hon var asocial?

Nu bygger du halmgubbar igen och beter dig väldigt affekterat. Lugna ner dig. Andas.
Jag är minst lika påläst som du och jag har aldrig någonstans läst att da Costa dömdes till sammanlagt 3 månaders fängelse. Detta är säkerligen första gången som det diskuteras offentligt överhuvudtaget.
Det är verkligen nytt och nyanserande information. Det står verkligen i inte i Lindebergs böcker. Öh, om du inte har märkt att da Costa har framställts som ett helgon i förhållande till vem hon verkligen var, måste du ha skygglappar stora som motorhuvar eller så har du sovit under en sten.
Du ljuger också Du har inte alls vetat att da Costa satt i fängelse. otroligt barnsligt att påstå.
Ja, många fåntrattar har funnits i tråden, men du tar fan priset. I alla fall idag. Ha ett bra liv. Hej.
Citera
2024-12-09, 13:31
Medlem
Alonens avatar
En så alldeles förfärlig historia. Tack för de nya länkarna med olika polis-protokoll. (Finns i trådstarten).

Detta måste vara ett av Sveriges värsta justitiemord på två oskyldiga… Vilka livsöden.

För länge sedan, läste jag (fråga mig inte när, var) att Jovan Rajs kände sig hotad av Teet Härm pga att Teet var mycket begåvad, skicklig och framgångsrik i sin yrkesutövning. Jovan tog tillfället i akt för att ”sänka” Härm en gång för alla.

Sant eller inte❓OGK…(= Only God Knows…)
Citera
2024-12-09, 13:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
De kanske skulle lutat sig mot din statistik i det här fallet: https://www.hbl.fi/artikel/alla-krop...t-i-jakobstad/

Två fyndplatser. De skyldiga var hemmahörande där fynden hittades, kom inte utomsocknes ifrån och åkte in i lilla Jakobsstad.

Tack för länken men det finns alltid avvikelser, vissa gärningsmän förvarar kroppsdelar i kylskåpet eller i bostaden samtidigt som det finns en rad andra fall där gärningsmännen ansträngt sig för att uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna.

Är det inte också bättre att vi håller oss till fall i Sverige? Du hänvisar dessutom till ett uppklarat fall i Finland, fallet Catrine da Costa är fortfarande ouppklarat och ingen vet hur långt eller kort kroppsdelarna transporterades från brottsplatsen till de båda dumpningsplatserna.

Men om vi istället tittar på ett par andra fall där GM istället färdats en lite längre sträcka så har vi exempelvis Koffertmordet (af Forselles) 1969 där GM färdades runt 116 km med BO:s styckade kvarlevor innan de kastades i havet.

(FB) Olöst koffertmord: Margareta af Forselles, Göteborg, 1969.

GM i lustmordet i Nacka 1975 transporterade sitt offers stympade och svårt misshandlade kropp 4 km innan dumpning ägde rum.

(FB) Dubbelt lustmord; Nacka december 1975, Vasastan januari 1976

Det går att notera att båda offren i dessa fall var prostituerade kvinnor likt Catrine da Costa.
Citera
2024-12-09, 13:51
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Nu bygger du halmgubbar igen och beter dig väldigt affekterat. Lugna ner dig. Andas.
Jag är minst lika påläst som du och jag har aldrig någonstans läst att da Costa dömdes till sammanlagt 3 månaders fängelse. Detta är säkerligen första gången som det diskuteras offentligt överhuvudtaget.
Det är verkligen nytt och nyanserande information. Det står verkligen i inte i Lindebergs böcker. Öh, om du inte har märkt att da Costa har framställts som ett helgon i förhållande till vem hon verkligen var, måste du ha skygglappar stora som motorhuvar eller så har du sovit under en sten.
Du ljuger också Du har inte alls vetat att da Costa satt i fängelse. otroligt barnsligt att påstå.
Ja, många fåntrattar har funnits i tråden, men du tar fan priset. I alla fall idag. Ha ett bra liv. Hej.

Jo det visste jag faktiskt. Kanske är GW som nämnt det? Minns inte var jag hört/sett det men jo jag visste att hon suttit i fängelse. Visste också att hon var "asocial".
Gör inget om du tror att jag ljuger, bygger halmgubbar och är affekterad.
"Lugna ner dig. Andas".
Alltså jag har ju inte hängt här i femton år eller hur länge det är.
Men en blind höna hitta ett korn ibland, så du kanske löser mordet till slut.
Citera
2024-12-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
En så alldeles förfärlig historia. Tack för de nya länkarna med olika polis-protokoll. (Finns i trådstarten).

Detta måste vara ett av Sveriges värsta justitiemord på två oskyldiga… Vilka livsöden.

För länge sedan, läste jag (fråga mig inte när, var) att Jovan Rajs kände sig hotad av Teet Härm pga att Teet var mycket begåvad, skicklig och framgångsrik i sin yrkesutövning. Jovan tog tillfället i akt för att ”sänka” Härm en gång för alla.

Sant eller inte❓OGK…(= Only God Knows…)

Rajs var nog mest rädd (läs skiträdd) för polisen. I potten låg både rättsläkarstationens rykte och Rajs karriär. En annan nödig person var K Ormstad, som har hamnat i skuggan av Rajs, och även hon verkar ha kastat Härm till vargarna utan att blinka. Vad jag vet lyfte hon inte ett finger för att försvara honom.
Citera
2024-12-09, 13:52
Medlem
habets avatar
Citat:
Det kan man fundera ihjäl sig på. I synnerhet huvudet väcker ju tankar, eftersom skelettdelar och tänder svårligen försvinner, om man inte sätter igång och destruerar dem: krossar, bränner extremt länge osv.

I synnerhet tänder har ju en extremt lång livslängd om man bara gräver ner dem. Och att styckmördare totalt destruerar tänder och skelettdelar, är extremt ovanligt.

Den logiska slutsatsen blir: Catrine da Costas kranium och tänder finns någonstans. Tänderna och kraniet sitter inte nödvändigtvis ihop men någonstans bör dessa kroppsdelar finnas. Och det är såklart inte uteslutet att kraniet + tänderna hittas i framtiden, av byggjobbare, rörläggare eller andra som gräver djupt.

Och kraniet och tänderna kan såklart ha begravts flera meter under marken, när Eugeniavägen byggdes om. Det är sånt här man ligger och grubblar på när man inte kan sova, klockan 03.....
Vatten skulle ju kunna vara ett alternativ (plastsäck/sten) vad som talar emot det är väl att den som gjorde det i så fall inte gjorde det med allt.
Citera
2024-12-09, 14:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Och här vi en annan icke så briljant som valde att dumpa likdelarna hemma i garderoben och i källaren: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordostmordet

Kan ju inte ha varit han som var GM, utan måste ju vara någon som åkt minst ett par mil och placerat likdelarna i hans bostadshus, eller hur?

Eller är det så att i stridens heta så gäller inte din ”statistik”?

Som jag påpekade tidigare så finns det ofta avvikelser i statistiken men vi kan samtidigt lära oss en hel del av "statistiken" som verkar vara vissa skribenters värsta fiende.

I styckmordet i Högdalen 2018 så transporterades likdelarna från Högdalen Centrum till Flaten, dvs en sträcka på ca 9,5 km.

I ett annat uppmärksammat styckmord 1998 så transporterades likdelarna från Bandhagen till dumpningsplatsen vid Söder Mälarstrand.

Vi kan alltså inte börja ta för givet att brottsplatsen och platsen för styckning i Catrine da Costa-fallet måste ha varit i närheten av de båda dumpningsplatserna.
Citera
2024-12-09, 14:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Eftersom det framkommit att Gonerka rörde sig på Malmskillnadsgatan för att köpa prostituerade och därtill hade ett styckmord på meritlistan så ville jag säga att det ej behövs någon mer "koppling"; uppenbart är att polisen skött fallet - i vanlig ordning - under all kritik varmed den kvinnliga polisens utsago torde falla inom ramen för vad man kan vänta sig av polisiär inkompetens.

Jag har tidigare påpekat att styck och lustmördaren Anders Carlsson besökte också Malmskillnadsgatan likt Gonerka. Carlsson verkar vara märkligt frånvarande i debatten av någon anledning?

Man kan fråga sig vad Anders Carlsson hade för alibi kring pingsthelgen 1984?

Här är en tråd om honom.

(FB) Anders Carlsson styckmördare & psykopat

Det går dock att notera att inget polisvittne har sett vare sig Gonerka eller Carlsson i BO:s sällskap.
Citera
2024-12-09, 14:44
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
...
...
Nej. Minns häxbränningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in