2024-12-20, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scomberscombrus
En annan fråga.

Vad gav den forensiska utredningen?

Det har ju bara diskuterats hur CdC har styckats, men fann man inget annat på de kroppsdelar som upphittades? Blod? Sperma? Hudskrap under naglarna?

Det vore märkligt om någon både mördat och styckat henne utan att lämna minsta spår.
Finns/ fanns flera dna men polisen o åklagaren hade bestämt sig ! Så sådana skitsaker som dna, o ett omöjligt tidsrum för brottet skiter väl Heldin i,,? Historiens sopigaste team: pimmepolis/ Heldin/Bäckström,,,!?
Citera
2024-12-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Och skräckexempel och skolboksexempel..... Detta borde tuggas flera hundra år framöver.

Ja man undrar hur länge da Costa-fallet kommer att poppa upp, i media, på utbildningar, på internet osv. Det sjukt att tänka, men folk kommer ju att upptäcka detta fall när man själv är borta från jorden.
Citera
2024-12-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, som jag förstod det hade de en grävmaskinist där den dagen också, finns det något förhör med han?

Något sådant har jag aldrig sett. Att rota fram Teets grannars personnummer och begära ut förhören med dem, är ett intressant projekt. Fascinerande att de förhören finns i FU men så var ju polisen fanatiskt envis när det gällde att sätta dit Teet också .... så fanatisk var stämningen, att man tog Thomas på köpet ....
Citera
2024-12-20, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Kanske du kan hänvisa till hårstråt med en blå rot. Jag ser 10 hårstrå inklusive djurhår.

Jag hittade det. 1987 SKL. Bilaga Box 36
2 cm konstig blåfärgad ände ser ut som en halv rot.

Ok jag kom ihåg fel. "Ände" var det, inte rot. Låter iaf som ett blåfärgat hårstrå helt enkelt?
Citera
2024-12-20, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Det här vet du kanske redan men programmet bör finnas på Kungliga Biblioteket.

Kan du speca vilket datum som programmet sändes? Jag vet en person jag kan fråga.

4/6 2002 sändes programmet enligt IMBD. Raine verkar medverka, och jag tror att Madeleine skymtar förbi, så det vore intressant att kolla på det. Stort tack om du kan hjälpa till, verkligen

https://www.imdb.com/title/tt11669490/
Citera
2024-12-20, 07:44
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Varför ska domstolen ersätta personer som de frikänt och som media förstört livet för?

Du kan läsa i domen att domstolen anser det ställt bortom allt rimligt tvivel att de båda läkarna styckade da costa.....
Citera
2024-12-20, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Lite långsökt kanske, men kan det vara någon form av tatuering? Micropigmentation fanns inte på 1980-talet, så det går bort.

Som jag tolkar den torftiga texten nu, var roten halv och änden blåfärgad. Jag kom ihåg fel. Det är säkerligen inte roten som är blåfärgad. Det står inte om hårstrået är helt heller....

Vad göra med detta? Att någon färgade håret blått var fullt tänkbart på åttiotalet - jag tänker på punkare, alternativkulturer osv. Det kan ju också vara ett människohår eller djurhår som varit i kontakt med färg eller kemikalier.

Kunde man applicera nutidens teknik på detta konstiga hårstrå och skicka det till världens bästa labb, skulle hårstråt antagligen berätta massor.... undrar var det är förvarat någonstans. SKL?
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-20 kl. 07:55.
Citera
2024-12-20, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
På insidan av plastsäckarna fann man 20 år senare delar av fingeravtryck. Inga fullständiga fingeravtryck dock. Att man inte kollade säckarna för fingeravtryck redan 1984 är ett mysterium.

Intill en av fyndplatserna ska det även ha hittats ett tomt kuvert med texten "Otroligt upphetsande svenska sexbilder" på. Som jag tolkar det ska texten varit skrivet med skrivmaskin, och att det därför fanns tankar om ifall det varit någon bilaga till någon porrtidning.
Om polisen inte kollade efter fingeravtryck på säckarna så gjorde man förmodligen inte det med kuvertet heller. Det kan mycket väl vara så att kuvertet inte hade någonting med plastsäckarna att göra, men om man kollat efter fingeravtryck så hade man nog lätt kunnat se ifall samma fingeravtryck fanns på kuvertet som på säckarna. Kuvertet är väl också ett av de fynd som försvann i polisens förvar.
Likadant med fyndplats tre som bestod av en grå plasttunna i en svart plastsäck. Också försvunnet och verkar inte ha kollats för fingeravtryck.

Jag minns även diskussioner runt åren 2008/2009 om teknik som skulle kunna utvinna DNA från fingeravtrycken på säckarna. Jag minns inte hur det gick med det. Ett fingeravtryck blir ju som ett fettavtryck, och från fettet skulle man alltså kunna utvinna DNA. Jag har för mig att det var så att fingeravtrycken på säckarna var i för dåligt skick för att man då skulle kunna göra någon sådan analys.

Men nej, det fanns inget hudskrap eller annat under naglarna, vilket kunde tala för att hon inte försökt värja sig eller så. Faktum är att naglarna ska ha varit väldigt fina. Inte målade, men välvårdade.

Kuvertet hittades på Eugeniavägen, i augusti 1984.
Citera
2024-12-20, 08:01
Medlem
Citat:
Handduken som låg ihopvikt? Vid Catrines kvarlevor kan absolut vara ett villospår utlagt av mördaren. Att få hennes dna på handduken var lätt, jag tvivlar starkt på att DNA-t från övriga på handduken har med mordet att göra.

Du har ingen aning om vilka det var.
Inte ens polisen har knutit ett namn till varje hårstrå (förutom da Costas förstås) med säkerhet.
Du tvivlar alltså starkt på att GM:s hårstrå fanns på handduken, trots att du inte vet var hårstråna kommer ifrån? Öh...
Citera
2024-12-20, 08:09
Medlem
Citat:
Handduken som låg ihopvikt? Vid Catrines kvarlevor kan absolut vara ett villospår utlagt av mördaren. Att få hennes dna på handduken var lätt, jag tvivlar starkt på att DNA-t från övriga på handduken har med mordet att göra.
På den tiden existerade inte DNA testning i förundersökningar. Ungefär som att brottslingar förr i tiden inte var rädda för att lämna fingeravtryck innan den tekniken uppfanns.
Citera
2024-12-20, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Kolla med Rosa mannen som lägger upp gamla tv-program på youtube. Programmet finns inte på hans kanal men han ska ha en hel del gamla band på lager.

Tack, jag ska kolla där.
Citera
2024-12-20, 08:19
Jovan Rajs säger i programmet att det bara är han själv och Teet i landet som kan utföra ett slags snitt/kapning av extremiteterna, och i samband med att han säger detta visas en teckning av den styckade kroppen. Förmodligen en riktigt dum fråga nu: är det normalt att stycka människokroppar i smådelar på rättsmedicin? Syr man ihop hela kroppen sedan inför begravningen? Jag trodde man kanske nöjde sig med att öppna bålen och kanske titta in i skallen?
Senast redigerad av Kvartalet2023 2024-12-20 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in