• 1
  • 2
2016-12-26, 15:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Tidigt p morgonen den 26 januari 1976 blir en polisbil stoppad av en man nra Vanadisplan.
-Jag har ngot att beknna... Nu har jag mrdat tv kvinnor. Frst hon ute p Saltsjbadsvgen och nu en som ligger i min atelj vid Vanadisvgen.
I mannens fotoatelj hittade polisen en naken kvinnokropp, ihopvikt som om ngon frskt att gra ett paket av henne. Poliserna krde mannen till kriminalen dr han upprepade sig infr jourhavande klagare:
-Jag har ddat tv kvinnor.
Mannen anhlls och samtidigt kunde man identifiera den dde i fotoateljn. Hon arbetade i baren p en av de strre danshaken inne i Stockholmas city. Det andra mordoffret mannen talade om hade hittats knappt tv mnader tidigare, p morgonen den 1 december 1975, intill Gamla Saltsjbadsvgen i Nacka. En naken kvinnokropp, strypt och knivhuggen i hals, bl och underliv. Den kvinnan hade varit prostituerad och var knd bland de andra flickorna p Malmskillnadsgatan.

I polisfrhr berttade mannen, som var i medelldern och hemmahrande i Fiskstra, att han i bda fallen suttit hemma framfr TV-apparaten och druckit alkohol nr han knt en livsfarlig lust; han ville mrda. Den frsta kvinnan hade han plockat upp p Malmskillnadsgatan och vl hemma i Fiskstra hade han utan frvaring flugit p och strypt henne. Med hjlp av sin Volkswagen hade han sedan krt kroppen till en parkeringsplats vid Gamla Saltsjbadsvgen dr han dumpat den.
Han berttade vidare i frhren att han njutit av att lsa om polisens jakt efter mrdaren. Att han knt sig mktig och verlgsen. Hans begr hade stillats ett tag men s i slutet av januari var det dags igen. Han ville d inte ha en prostituerad utan gick till en danslokal p stermalm dr han snart lyckats trffa ett offer. Han tog med henne till den fotoalj som han gde i Vasastan och dr upprepades proceduren; utan frvaring blev kvinnan verfallen och strypt till dds.

Av ngon anledning fick det bli den sista fr efter mordet begav han sig ut fr komma i kontakt med polis och verlmna sig sjlv. Mannen dmdes s smningom till sluten psykiatrisk vrd fr de tv morden.

r det ngon som hrt om dessa fall frut? Var blev det av GM? En potentiell seriemrdare, det tillstod t o m GM sjlv under polisfrhren. Jag har lst exakt lder p GM samt vilken adress fotoateljn lg p men kommer ej ihg.

Klla: Heed, Brje: Brottsplats Stockholm (Sveriges Radios frlag, 1989)
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-26 kl. 16:00.
Citera
2016-12-26, 16:48
Medlem
knns ju som alkoholen var en central utlsare, tog bort de hmningar han normalt hade... frgan r ifall han plgades av samvetskval nr han var nykter och det var det som fick honom att erknna?

Det vill sga han blev en helt annan person efter att ha druckit?

han r nog ute sen lnge om det blev vrd...
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-12-26 kl. 16:53.
Citera
2016-12-26, 17:19
Medlem
Minnesmottagnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tidigt p morgonen den 26 januari 1976 blir en polisbil stoppad av en man nra Vanadisplan.
-Jag har ngot att beknna... Nu har jag mrdat tv kvinnor. Frst hon ute p Saltsjbadsvgen och nu en som ligger i min atelj vid Vanadisvgen.
I mannens fotoatelj hittade polisen en naken kvinnokropp, ihopvikt som om ngon frskt att gra ett paket av henne. Poliserna krde mannen till kriminalen dr han upprepade sig infr jourhavande klagare:
Mannen anhlls och samtidigt kunde man identifiera den dde i fotoateljn. Hon arbetade i baren p en av de strre danshaken inne i Stockholmas city. Det andra mordoffret mannen talade om hade hittats knappt tv mnader tidigare, p morgonen den 1 december 1975, intill Gamla Saltsjbadsvgen i Nacka. En naken kvinnokropp, strypt och knivhuggen i hals, bl och underliv. Den kvinnan hade varit prostituerad och var knd bland de andra flickorna p Malmskillnadsgatan.

I polisfrhr berttade mannen, som var i medelldern och hemmahrande i Fiskstra, att han i bda fallen suttit hemma framfr TV-apparaten och druckit alkohol nr han knt en livsfarlig lust; han ville mrda. Den frsta kvinnan hade han plockat upp p Malmskillnadsgatan och vl hemma i Fiskstra hade han utan frvaring flugit p och strypt henne. Med hjlp av sin Volkswagen hade han sedan krt kroppen till en parkeringsplats vid Gamla Saltsjbadsvgen dr han dumpat den.
Han berttade vidare i frhren att han njutit av att lsa om polisens jakt efter mrdaren. Att han knt sig mktig och verlgsen. Hans begr hade stillats ett tag men s i slutet av januari var det dags igen. Han ville d inte ha en prostituerad utan gick till en danslokal p stermalm dr han snart lyckats trffa ett offer. Han tog med henne till den fotoalj som han gde i Vasastan och dr upprepades proceduren; utan frvaring blev kvinnan verfallen och strypt till dds.

Av ngon anledning fick det bli den sista fr efter mordet begav han sig ut fr komma i kontakt med polis och verlmna sig sjlv. Mannen dmdes s smningom till sluten psykiatrisk vrd fr de tv morden.

r det ngon som hrt om dessa fall frut? Var blev det av GM? En potentiell seriemrdare, det tillstod t o m GM sjlv under polisfrhren. Jag har lst exakt lder p GM samt vilken adress fotoateljn lg p men kommer ej ihg.

Intressant! Jag hade glmt detta, men minnet vcks till liv en del (tror det r genom din klla Heed)...

Kan fylla i lite detaljer via en ldre nrstende, som alldeles nyss berttat om denna info:

* GM var en 38-39-rig man ca.
* Ska ha varit kpman

Mord 1
BO1 var en 48-rig kvinna. Hon strps med en elsladd.
Parkeringsplatsen du nmner vid Gamla Saltsjbadsvgen, var belgen i Saltsj Duvns.
Mord2
BO2 var en 47-48-rig (finns olika uppgifter) frnskild kvinna.
Citera
2016-12-26, 17:30
Medlem
Ngra artiklar hr:
http://s1033.photobucket.com/user/da...0Duvnas%201975
Citera
2016-12-26, 21:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ngra artiklar hr:
http://s1033.photobucket.com/user/da...0Duvnas%201975
Tack fr artiklarna, echoesofglory. Jag minns att kort efter man hittat det frsta offret, Lisbeth, s ptrffades nnu ett mordoffer; en man till synes avrttad. Minns ej om det var i nrheten? Det visade sig i a f att mannen ingtt i Lisbeths kontaktnt och det spekulerades i pressen om det skulle finnas ngot slags samband mellan de tv morden.
Citera
2016-12-27, 00:45
Medlem
Minnesmottagnings avatar
Den mrdade kvinnan som terfanns p Saltsjbadsvgen i Nacka, adressen r vid nr 15-17 ungefr. I stort sett mittemot dr Fannydals strandvg slutar p andra sidan Saltsjbadsleden och Stubbsundsvgen.
Det var tv mn frn gatukontoret som fann kroppen strax fre 8 p morgonen.

Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
knns ju som alkoholen var en central utlsare, tog bort de hmningar han normalt hade... frgan r ifall han plgades av samvetskval nr han var nykter och det var det som fick honom att erknna?

Det vill sga han blev en helt annan person efter att ha druckit?

han r nog ute sen lnge om det blev vrd...
Han ska ha varit rejlt spritpverkad vid bgge morden.
I frhr tors 29 jan 1980 berttade GM att han haft Nackakvinnans dda kropp kvar i lgenheten frn tidigt p sndagsmorgonen till sent p kvllen den sista november. D frst transporterade han kroppen till fyndplatsen vid Saltsj-Duvns.
Han uppgav i samma frhr att han under lng tid varje dag varit mycket starkt alkoholpverkad.
Citera
2016-12-27, 01:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnesmottagning
Den mrdade kvinnan som terfanns p Saltsjbadsvgen i Nacka, adressen r vid nr 15-17 ungefr. I stort sett mittemot dr Fannydals strandvg slutar p andra sidan Saltsjbadsleden och Stubbsundsvgen.
Det var tv mn frn gatukontoret som fann kroppen strax fre 8 p morgonen.

Han ska ha varit rejlt spritpverkad vid bgge morden.
I frhr tors 29 jan 1980 berttade GM att han haft Nackakvinnans dda kropp kvar i lgenheten frn tidigt p sndagsmorgonen till sent p kvllen den sista november. D frst transporterade han kroppen till fyndplatsen vid Saltsj-Duvns.
Han uppgav i samma frhr att han under lng tid varje dag varit mycket starkt alkoholpverkad.
Kommer ihg detta nu, att han hade liket kvar i hemmet en tid efter mordet. Har fr mig det var samma historia vid mord nummer tv. Att mordet skedde p kvllen, men GM lmnade inte ateljn fr att pkalla polis frrn runt klockan fem morgonen drp.

Mellan de tv morden hade GM inbrott i sin fotoatelj. Poliser var p plats och GM uppgav senare att han gick i tankarna p att verlmna sig redan d, men s blev det som bekant inte.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-27 kl. 01:23.
Citera
2016-12-28, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mrkligt litet omskrivna i media.

Citat:

Dessa mord har jag lst en del om media. Mrkligt nog s har dessa mord blivit frvnansvrt litet omskrivna i media efter att de hade skett. Vissa fall omnmns knappast alls medans andra blir ordentligt uppmrksammade.

Minns att GM hade ett ovanligt bde fr- och efternamn.
Citera
2016-12-28, 13:22
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessa mord har jag lst en del om media. Mrkligt nog s har dessa mord blivit frvnansvrt litet omskrivna i media efter att de hade skett. Vissa fall omnmns knappast alls medans andra blir ordentligt uppmrksammade.

Minns att GM hade ett ovanligt bde fr- och efternamn.
Han kallas fr "Ossian Kraft" i Heeds bok. Offren har ftt andra namn n de verkliga s man kan anta att ven GM:s r hitte-p.
Citera
2016-12-28, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det riktiga fr- och efternamnet.

Citat:
Han kallas fr "Ossian Kraft" i Heeds bok. Offren har ftt andra namn n de verkliga s man kan anta att ven GM:s r hitte-p.

Ja detta r phittat namn i Heeds bok men jag har sett dubbelmrdarens riktiga fr- och efternamn.
Citera
2016-12-28, 13:46
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja detta r phittat namn i Heeds bok men jag har sett dubbelmrdarens riktiga fr- och efternamn.
Du vet inget mer om dennes de? Han var vl relativt gammal nr han fick fr sig att brja ta folk av daga. Det "vanliga" i dessa sammanhang brukar vl vara att man lugnar ner sig nr man nr den ldern, "Ossian Kraft" tycks ha gjort precis tvrtom.
Citera
2016-12-28, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad blev "Krafts" senare den i livet?

Citat:
Du vet inget mer om dennes de? Han var vl relativt gammal nr han fick fr sig att brja ta folk av daga. Det "vanliga" i dessa sammanhang brukar vl vara att man lugnar ner sig nr man nr den ldern, "Ossian Kraft" tycks ha gjort precis tvrtom.

Nej tyvrr ingenting om "Krafts" de.

Varfr han fick denna mordlusta s pass lngt fram i livet berodde troligtvis p bde mycket alkohol och psykisk sjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in