2024-12-08, 11:58
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Historien om Tomteboken är en historia för sig. Jag hoppas den lyfts fram i del 3.

Avsnitten kommer släppas på onsdagar. Del 3 på onsdagen den 11 dec.

Tack, ser fram emot det!
Citera
2024-12-08, 12:00
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har Jovan Rajs alibi? Tycker killen verkar märklig.
Jag reagerade också över en del saker i dokumentären, som att Rajs först försvarar Teet Härm och sedan pekar ut honom som misstänkt. Han säger också till polisen: "Det finns bara två personer som kan göra detta [stycka en kropp på det sättet] i Sverige; den ena är jag och jag är oskyldig och den andra är Teet Härm". Jag tycker att kommentaren är oerhört märklig. Skulle inte alla rättsläkare klara det, eller menar han att han själv och Teet Härm har särskilda kunskaper i anatomi som andra rättsläkare saknar?
Citera
2024-12-08, 12:06
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:

Märklig? Det är bara förnamnet!
Han var ju helt "cocko" när han från sin semester ringer till polisen och säger typ att "en kvinna har hjälpt till med styckningen för att en kvinna vet hur man styckar en kyckling!" (Kan inte citera ordagrannt vad han sa)

Sen vad gjorde JR på rättsmedicin själv den pingsthelgen när han sa att han stötte på Teet där?
"Ingen ska ju vara där på helgen"
Citera
2024-12-08, 12:47
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Å andra sidan, varför fara ut i två omgångar, nej, glöm det. Jävligt intressant det där dock med först enkla och sedan dubbla säckar. Och sedan handduken vid fyndplats 1. Måste gått hål i säckarna och blivit kladdigt, ett misstag som GM inte ville upprepa vid andra dumpningen.

Edit: Eller är det omöjligt att GM faktiskt fraktade i omgångar då han kanske inte var bilburen utan gick till fots, cyklade, moped, motorcykel?

Det är det mest troliga anser jag. Hade gärningsmannen haft tillgång till bil så är det mer sannolikt att likdelarna dumpats långt bort i skogen och inte i Solna mitt bland allt folk som bor och vistas i närheten. Tror vidare att anledningen till att da Costas styckades i mindre bitar än vad som är brukligt vid en likstyckning har med transporterandet att göra.
Senast redigerad av Chilpericus 2024-12-08 kl. 13:23.
Citera
2024-12-08, 12:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Skulle vilja höra vad Scotland Yard och FBI har att säga om det hela.

Men det hela kommer aldrig klaras upp eftersom statsmakterna redan har bestämt vilka som styckade kroppen och från statligt håll kan man inte backa och erkänna att man haft fel.

Det borde va ett fall för Europadomstolen detta..
Säg inte det
– När en medborgare gör fel, till exempel bryter mot lagen, så begär vi att han eller hon ska vara beredd att ta konsekvenserna utav det. Precis samma princip måste gälla staten. Att när staten gör fel så måste också staten ta konsekvenserna av det och försöka ställa till rätta, sa justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) under pressträffen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-i-kevinfallet

Den här bollen lär hamna i justitieminister Gunnar Strömmers famn så småningom.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-08 kl. 13:02.
Citera
2024-12-08, 13:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Självklart borde man utrett arkitekten till fullo,jag är är inte helt insatt i turerna runt honom,,men jag vill minnas han hörde av sig själv som vittne? Dvs polisen kände inte till Da Costa varit hos honom,,o de kände därmed inte till de träffats, om han är del i hennes död, är det ganska kyligt att anmäla sig till polisen själv,,,

Nej han hörde inte av sig själv, polisen fanns hans namn i några papper och kunde se kopplingen, BO hade bott hos honom i februari/mars 1984 och senare även övernattat i juni 1984.
Citera
2024-12-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Dottern ska ha varit 1,5 år när hon bevittnade detta.
När så gammal så kan barn inte berätta sånt då de på sin höjd kan säja mamma och pappa och bara enstaka ord. Barn har inga minnesbilder från den åldern. Är det någon här på FB som kommer ihåg händelser från när de var 1,5 år? Tror inte det.
Jag har minnen sen jag var 10 månader och framåt.
Minns självklart inte allt men enstaka händelser.
Citera
2024-12-08, 13:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Märklig? Det är bara förnamnet!
Han var ju helt "cocko" när han från sin semester ringer till polisen och säger typ att "en kvinna har hjälpt till med styckningen för att en kvinna vet hur man styckar en kyckling!" (Kan inte citera ordagrannt vad han sa)

Sen vad gjorde JR på rättsmedicin själv den pingsthelgen när han sa att han stötte på T**t där?
"Ingen ska ju vara där på helgen"

En vaktmästare var också där och han ska ha sett OB precis som JR och hans fru gjorde.
Citera
2024-12-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
är du verkligen säker på att det är minnen och inte sådant du har fått berättat för dig
Citera
2024-12-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
då har du unikt tidigt utvecklad hjärna , grattis! Det vanligaste är att msn tror man minns eftersom någon berättat vad som hände o tillslut tror man det är ens egna minnen,,,
Citera
2024-12-08, 13:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Borde inte du istället fråga dig vad det sista vittnet arkitekten hade för alibi?

"Det sista vittnet, den så kallade arkitekten, släppte av da Costa i Kungsträdgården på söndag förmiddag pingsthelgen 1984. Trots att han kände henne och var en återkommande kund på Malmskillnadsgatan med våldshistorik i bagaget förhördes han inte av polisen i egenskap av misstänkt. Senare samma dag åt han lunch med ett större sällskap och då närvaron vid matbordet bekräftades av en polisman kontrollerades inte arkitekten närmare.

Han försvinner därmed märkligt nog ut ur utredningen trots sin status som sista vittne"

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...ita-pa-sverige
Citera
2024-12-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En vaktmästare var också där och han ska ha sett OB precis som JR och hans fru gjorde.
Jag ska rota i rajs vittnesmål angående pingsthelgen o vad han sagt han sett på RLS då,, som jag minns det nu,så var det ändringar om dagar, väder, frun sa ändra saker osv, har du förresten hört Jan Olssons vittnesmål om att paret rajs blev paranoid o trodde OB skulle komma hem till dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in