Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Ja det är märkligt att man inte utredde personer som pysslade med djurslakt i omgivningen, mycket märkligt. När det så uppenbart framstod som kroppsdelarna styckats med samma förfarande som vid djurslakt. Till och med Ra*s besökte ju ett slakteri just därför.
Slaktar/jägarspåret är alltid intressant. Jag tror också att det finns en socioekonomisk markör här. Jag har lite svårt att tänka mig att en högutbildad person skulle bli inblandad i ett sådant här mord överhuvudtaget.
Och en GM som både är van vid att stycka djur/kött och lämnar ett sådan här signum, är antagligen lågutbildad och van vid snabba praktiska lösningar. Jag tror att GM var van att tänka bra men kortsiktigt, så att säga.
GM var ingen idiot men han var säkerligen osofistikerad, intellektuellt, socialt och yrkesmässigt.
Jag tänker mig en knegartyp, som de flesta av BO:s bekanta var. När de inte var helt utslagna, körde de lastbil, skötte enkla kontorsjobb, jobbade på tvätterier, diskade, städade, passade barn och mekade med bilar.
I da Costas kretsar var utbildning över grundskolenivå sällsynt. Kände hon missbrukare som kommit in på gymnasiet, så var de ändå misslyckade och gick ut med bedrövliga betyg, varefter de vandrade vidare till vuxengymnasier, socialtjänsten, enkla jobb utan krav på utbildning osv.
Da Costa var själv en del av trasproletariatet, hänvisad till superenkla jobb. Hon hade ingen utbildning över grundskola. Det är helt rimligt att tänka sig att 95% av hennes långvariga bekanta var liknande personer.