2016-12-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocturnae
Har endast läst sista 8000 meddelandena så jag kan ha missat och ber om ursäkt om min fråga redan är avhandlad.
Har man gjort nåt försök att söka igenom närområdena till fp1/fp2 i syfte att hitta resterande kroppsdelar? Finns det nån "teori" om varför de inte hittats? Finns det nån teori om varför båda psoasmusklerna samt nedre delen av lårmuskulaturen var avlägsnad?

Polisen genomförde bla dykningar i området, en teori är att resten av kroppsdelarna dumpats i en container som sedan tömts.
Citera
2016-12-15, 15:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Polisen genomförde bla dykningar i området, en teori är att resten av kroppsdelarna dumpats i en container som sedan tömts.

Läste det där, men det låter lite tveksamt. Varför skulle man i såfall inte lagt alla säckar i containern?Jag gissar at orhan och de mindre delar som saknas antagligen gick tillräckligt smidigt att göra sig av med på stället där styckningen skedde.
Citera
2016-12-15, 15:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Läste det där, men det låter lite tveksamt. Varför skulle man i såfall inte lagt alla säckar i containern?Jag gissar at orhan och de mindre delar som saknas antagligen gick tillräckligt smidigt att göra sig av med på stället där styckningen skedde.
Det har ju varit lite av ett mysterium varför de fynd som har gjorts har varit på två helt olika ställen. En enkel förklaring till detta skulle kunna vara att det var två snubbar som gick iväg med säckarna (i t.ex. väskor), och att man då inte såg någon direkt anledning att gå till exakt samma ställe. Man kan ju lika gärna tänka sig att det också fanns en tredje snubbe, som då gick till ett tredje ställe (t.ex. en container).

Man kan också tänka sig en ensam gärningsman som gick flera vändor. Inte heller då finns det någon anledning att gå flera gånger till samma ställe. Tvärtom skulle detta kunna uppfattas som mystiskt av eventuella vittnen som såg att man gick fram och tillbaka där.

Ett alternativ till en tredje dumpningsplats är som bradgardsindianen skriver, att de delar som aldrig återfanns försvann på annat sätt. T.ex. menade Leif GW Persson i "Styckmordsskolan" att huvudet ofta slängs i sopnedkastet, helt enkelt eftersom det är så litet att det går in där (1:10 in i klippet): https://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA
Senast redigerad av Draifos 2016-12-15 kl. 16:14.
Citera
2016-12-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har ju varit lite av ett mysterium varför de fynd som har gjorts har varit på två helt olika ställen. En enkel förklaring till detta skulle kunna vara att det var två snubbar som gick iväg med säckarna, och att man då inte såg någon direkt anledning att gå till exakt samma ställe. Man kan ju lika gärna tänka sig att det också fanns en tredje snubbe, som då gick till ett tredje ställe (t.ex. en container).

Man kan också tänka sig en ensam gärningsman som gick flera vändor. Inte heller då finns det ju någon anledning att gå flera gånger till samma ställe. Tvärtom ökar det bara risken för att bli uppmärksammad av vittnen.

Ett annat alternativ är att de delar som aldrig återfanns försvann på annat sätt. T.ex. menade Leif GW Persson i "Styckmordsskolan" att huvudet ofta slängs i sopnedkastet, helt enkelt eftersom det är så litet att det går in där (1:10 in i klippet):
https://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA

Ja det sista är väl vad jag tänkte då. Att säckarna var på olika ställen kan ju vara att man dumpat vid olika tillfällen, eller att det var fler som bar dem som du säger. Jag tror nog man lämnade dem där för att de skulle hittas, man kanske dessutom visste att hon var straffade och skulle gå att identifiera. Det kanske var folk i närheten av första dumpningsplatsen när man skulle gå med andra omgången och därför de hamnade med något avstånd emellan?

Är det någon som brukar röra sig i området behöver denne inte just bekymra sig om hen blir uppmärksammad som körande/gående kring platsen dock (men däremot om hen slänger ur något ur en väska eller bil).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-15 kl. 15:50.
Citera
2016-12-15, 18:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Är det någon som brukar röra sig i området behöver denne inte just bekymra sig om hen blir uppmärksammad som körande/gående kring platsen dock (men däremot om hen slänger ur något ur en väska eller bil).
Jag har lite svårt att föreställa mig en bilburen dumpare. Blir det inte ganska långsökta förklaringar till avståndet mellan dumpningsplatserna då?
Senast redigerad av Draifos 2016-12-15 kl. 18:20.
Citera
2016-12-15, 18:33
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att föreställa mig en bilburen dumpare. Blir det inte ganska långsökta förklaringar till avståndet mellan dumpningsplatserna då?

Jo, kanske. För då hade man ju kunnat dra iväg med allt på en gång. Men om man av någon anledning valde att dumpa det successivt. Exempelvis om utrymmet man hade att stycka på var begränsat och man gjorde lite i taget (exempelvis om kroppen är i ett badkar när man gör det). Eller man tyckte det blev jobbigt och gjorde uppehåll. Jag skulle gissa att man tog huvudet först, för att liksom dehumanisera. Och det är väl litet och lätt att dumpa närpå varsomhelst.
Citera
2016-12-15, 19:43
Medlem
Ok, kände inte till det där med dykningarna. Känns ju som det självklara stället att välja som "dumpningsplats", att slänga sopsäckarna i Karlbergskanalen alltså, om man nu inte vill att hennes kvarlevor skall hittas.
Finns det nåt som talar för fler inblandade om man endast utgår ifrån fyndplatser och tillvägagångssätt vid styckning?
Citera
2016-12-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ok, kände inte till det där med dykningarna. Känns ju som det självklara stället att välja som "dumpningsplats", att slänga sopsäckarna i Karlbergskanalen alltså, om man nu inte vill att hennes kvarlevor skall hittas.
Finns det nåt som talar för fler inblandade om man endast utgår ifrån fyndplatser och tillvägagångssätt vid styckning?

Nej det finns inget som avslöjar antalet styckare, eller vad för sorts verktyg som använts.
Citera
2016-12-15, 19:55
Medlem
Citat:

Fast dels hade de kanske flutit i land vid något tillfälle, sedan kanske det dyks där lite då och då av olika skäl.
Men man kanske ville att delarna skulle hittas. Och att hon skulle kunna identifieras. Eljest hade man väl tagit av händer/fingrar?
Citera
2016-12-15, 22:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men man kanske ville att delarna skulle hittas. Och att hon skulle kunna identifieras. Eljest hade man väl tagit av händer/fingrar?
Eller också brydde man sig inte ett dugg om huruvida hon skulle hittas eller ej, eller om hon skulle kunna identifieras eller ej. Man kanske var helt nöjd med att få bort hennes döda kropp från en plats man själv hade koppling till.
Citera
2016-12-15, 23:12
Medlem
Citat:
Eller också brydde man sig inte ett dugg om huruvida hon skulle hittas eller ej, eller om hon skulle kunna identifieras eller ej. Man kanske var helt nöjd med att få bort hennes döda kropp från en plats man själv hade koppling till.

Jo, men mitt inlägg var svar till Nocturnae som verkade argumentera att dumpning i kanalen vore bättre om man inte ville att delarna skulle hittas. Man var väl likgiltig (som minst får man väl anta? ) om huruvida de skulle hittas, och om hon kunde identifieras.
Citera
2016-12-15, 23:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, men mitt inlägg var svar till Nocturnae som verkade argumentera att dumpning i kanalen vore bättre om man inte ville att delarna skulle hittas. Man var väl likgiltig (som minst får man väl anta? ) om huruvida de skulle hittas, och om hon kunde identifieras.
OK. Ja, man skall nog inte hoppas för mycket på att sopsäckar med likdelar sjunker. Den där finske hårdrockaren i Gysingemordet kom ju tydligen upp till ytan igen:
http://www.gd.se/allmant/makabert-och-unikt-styckmord
Senast redigerad av Draifos 2016-12-15 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in