Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Menar du att den som kan vara det sista kända vittnet inte borde utredas och kontrolleras? Särskilt med hänvisning till den statistik som finns om mord/dråp/dödligt våld.
Förresten undrar jag vad du menade när du antydde att åklagaren gjort sig skyldig till tjänstefel. Var det för att åtalet väcktes? Vad kan det vara för annan åtgärd som eventuellt kan ha varit tjänstefel? Stödjer du dig på något i rättegångsbalken, eller någon praxis, när du behandlar olämpligheten i domskälen?
Nej, det menar jag inte, arkitekten hördes väl sedan man funnit honom? Det är Lawnies inställning till att en uppgift någon lämnat som visat sig felaktig inte skulle vara intressant. Inte för att det nödvändigtvis skulle gett något.
Vilket menar du min antydan om tjänstefel var, jag har gett ett antal olika exemplifieringar på vad som kan utgöra tjänstefel. Bl. a. när en skribent menade att åtalet väcktes på grund av "trycket" och att åklagare väl inte skulle förväntat sig fälllande dom. Skulle så vara fallet vore det väl tjänstefel att väcka åtal. Men sådant kan väl vara otympligt att ens argumentera om, huruvida åklagare haft anledning att på god grund kunna emotse fällande dom utifrån det bevisläge hen har, men principiellt så. Rent allmänt så drivs det väl till och från "kampanjer" från media, intressegrupper och ibland även de som sitter på guldsitsen, riksdagsledamöter (lagstiftaren alltså) där man menar att fler brott av vissa typer borde gå till åtal fast skälet just är att dessa typer av brott är bevisfattiga, rättsväsendet kan inte skapa bevis. Nu sist var det väl socionomer utan gränser.
Olämpligheten i domskälen är väl inget som direkt korrelerar till ett tjänstefel hos åklagaren, just det felet landar väl på rätten (varför kopplar du det till min exemplifiering om när åklagare begår tjänstefel?) . Felet består ju i att de avger ett yttrande om något som inte varit åtalspunkt, och därmed inte varit relevant att lägga upp försvaret kring. Försvaret sker ju som ett bemötande av det man är åtalad för. Nu användes ju den av barnet påstådda bevittnade styckningen, som i sig skulle kunna vara ett brott för sig, men som väl var preskat, som indiciebevis till åtalet om mord. Och i Sverige har vi fri bevisning. Rätten måste således bedöma det, de underkänner delar av barnets berättelse men finner det styrkt att det utfört styckning, vilket då franstår som en anomali. Men bevisvärdering är inget som ger prövningstillstånd. En plethora av brister som var för sig av olika skäl är svåra att angripa.