Citat:
Själv tycker jag det är lite problematiskt när journalister ska göra kvasipolisiära utredningar. Jag vet inte om de riktigt greppar problematiken med källskyddet om det visar sig att någon bland dras källor skulle kunna vara bland de misstänktas skara. Ett annat fenomen som stör mig i vart fall; i artiklar som komenterar Borgnäs bokså förekommer ofta kommentarer från Catrines anhöriga, Catrines syster är tydligen "övertygad" om att det är de två läkarna som är skyldiga trots att teknisk bevisning leder bort från den riktningen.
Det hela verkar byggt på ett emotionellt ideologiskt grundat patos på något sätt. Ungefär som att man faktiskt struntar i om man får fast mördare utan man vill ha rätt sorts typ av misstänkt, att BOs eländighet rättfärdigar en fel GM.
Och jag är verkligt förvånad över att man liksom kopplar bort den uppenbara kopplingen till kriminalitet som Catrin var del av, med bedrägerier och narkotikahandel. Intressant är att exempelvis Doris Hopps son torskade på ett större heroinbeslag ett par år senare (tror jag- 87). Stockholm är inte stort, och bland Doris tjejer fanns de som hade täta kopplingar till bl. a polska ambassaden som man väl fortfarande kan tänka hade kopplingar till GRU (Polen var väl en rätt markant ursprungsleverantör av amfetamin och GRU... tja, Sovjets äventyr i Afghanistan som är rätt signifikant inom såväl heroin som hash). Jag hade nog funderat ett par varv om inte vissa missledande uppgifter kom från det hållet (Härms föräldrarär väl också invandrade från ett baltland? På sätt och vis är det lite typiskt att just denna kategori trakasseras från håll med kopplingar till deras ursprungsländer) . Men den kretsen kanske säpo skyddade av någon anledning, om man hade fått något informstionstillträde under Geijeraffären (när man väl egentligen ville nita dit politiker med annan politisk hemvist?)? Och det sägs att det skulle varit andra aktörer som fått leveransen bland Martin Hopps motordelar, om det var då ett sätt att ta över eller om det var avsiktligt så han skulle torska kan dock vara lite oklart.
Men som sagt, jag är antagligen mer teknokrat än ideolog i mitt sätt att se på saker så mycket i detta framstpr som just obegripligt. Det kan ju varit så att man initialt gått ut och försökt höra dessa kretsar men att det stött på patrull, eller om det är det som åsyftas med att man inte ville ha "fladdriga" vittnen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-13 kl. 07:32.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-13 kl. 07:32.