Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-10, 23:02
  #23713
Avstängd
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Det är mig veterligen bara en här som blivit kallad foliehatt och det är bara en här som protesterar mot benämningen ( enter "murderrevolution"). Du kallade mig Eremonas bisittare tidigare. Det hedrar. Eremona har presenterat verkliga människor och händelser ur den verkliga miljö det verkliga offret levde i ( inklusive torskar).

Jag tror helt enkelt inte på det som Eremona&Co har grävt fram och det är tydligen ett enormt problem för vissa här i tråden. Du vet lika väl som jag att det inte finns det minsta bevis för att personkedjan Vinof-Robert-Monika-Jarko skulle vara insyltade på nåt sätt för dom här människorna var med stor sannolikhet inte ens i närheten av CdC i juni så här kan dom då vara inblandade? Att kalla meningsmotståndare som också läst FUP:et för foliehattar förstör också debatten, hade din husgud Eremona varit en förnuftig och klok person så hade hen lagt ner tid och energi på att vara saklig och försökt övertyga med vettiga argument istället för att försöka misstänkliggöra meningsmotståndare med helt ogrundat skitsnack. Alla som följt tråden de senaste två åren vet att hen har stora problem med att sy ihop sina teorier och om vi ska vara ärliga så har de senaste 4 årens grävande inte resulterat i något intressant som kan ge svar på gåtans lösning. Den "verkliga miljön" som Eremona har presenterat är märkligt fri från många av de torskar som figurerar i förundersökningen och vi vet att polisen begick ett stort misstag när dom fixerade sig vid ett enda spår på 80-talet, frågan är bara varför du köper Eremonas fixering vid Vinof&Co?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-04-10 kl. 23:47.
Citera
2016-04-11, 11:51
  #23714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
I en resningsansökan nämns en bekant till CdC som 1984 sa att han träffat Catrine på en resa tidigt under året, men erkände senare att han medvetet ljugit för att inte bli inblandad, resan hade ägt rum i mitten av juni 1984. Det finns nog fler som undanhållit sanningen, men idag är nog många döda tyvärr.

De flesta som var nära CdC är nog döda, ja, och säkert ljög många 1984; i desssa kretsar är det ju lätt att bli oberörbar, och är man död (förmodligen mördad också) så har man ju ingen praktisk betydelse. Nedgångna missbrukare är oftast pragmatiker, och det är dessutom omöjligt att sköta sunda relationer och missbruk på samma gång. Lojaliteter finns, men de är ack så sköra.

Och personen (eller personerna) som var skyldiga bör ha ingett respekt, rädsla, och kanske också sympati. Det är högt i tak i missbrukarvärlden, och vem som helst kan väl blanda fel kemikalier, snedtända på fyllan, prova helt fel drog osv. Det är inte otänkbart att CdC:s vänner sörjde henne och tyckte synd om gärningsmannen på samma gång ...

Och ärligt talat, vem vill stöta sig med en styckmördare

Dom flesta normala medborgare slingrar sig inför våldsbrottslingar (inkl jag själv), och hur jobbigt är det inte för en aktiv missbrukare eller vanebrottsling att tjalla?
Citera
2016-04-11, 16:59
  #23715
Medlem
Raine

Jag har bläddrat lite i Raines intressanta men röriga Dagbok, som innehåller en kort passage om Catrine da Costa.

Raine nämner bl.a. en tjej som heter "Kicki", som ska ha känt da Costa jättebra (det stämmer nog - "Kicki" omnämns som vän i polisens papper), och Raine bodde visst med "Kicki", da Costa och 2 andra tjejer i mitten på 70-talet. Raine tycker att polisen skulle ha pratat med "Kicki" när det begav sig, och om han kände da Costa i 10 år och bodde med henne på våren 1984 (det var på hotell, har jag hört, och det kanske nämns i boken) bör han väl ha haft koll (Raine är avliden nu), och han silade väl sitt prat och sina minnesbilder, som många andra.

Att da Costa plötsligt "försvann" ur Raines blickfält på våren 1984 har jag svårt att tro på.

En missbrukare "försvinner" nog inte bara i ankdammen S-holm, om personen inte överger staden helt - eller dör.

Raine kom väl ihåg det han hade lust att komma ihåg, som många andra ...

Raine verkar ha varit en luttrad kille (men han verkar också ha varit en ovanligt trevlig buse), som åkte in och ut ur finkan hela tiden.

Och Raine lämnade spår efter sig här och var, som andra hemlösa missbrukare; plötsligt blev han förhörd pga ett inbrott hos Ulf LUndell (!), och bara därför får vi veta att Raine hade mkt stora fötter (strl 46), vilket han själv nämner i boken.

Jaharu, tack för det. Då får vi kanske lägga Raines skonummer i den provisoriska specialmappen (för ovanligt storväxta missbrukare som var i S-holm 1984 och kände da Costa).

Ska man vara nördig ska man vara 100% nörd. Annars får det vara.
Citera
2016-04-11, 21:00
  #23716
Medlem
Raine nämner f.ö. den självklara kopplingen mellan mord och dråp och alkohol, och en sämre auktoritet än Raine kan man ju hitta. Raine var erfaren kåkfarare, och enligt honom brukade dömda dråpare och mördare ha problem med alkohol. Det vet vi ju, men det är alltid trevligt att kunna stärka fakta med erfarenheter från den råa verkligheten.
Citera
2016-04-11, 21:10
  #23717
Medlem
I de fall där en missbrukare blandar bens ("fludder") och alkohol kan det gå riktigt snett, och redan våldsamma personer kan flippa ur ordentligt.

"Fludder" är en allmän term för bens, men med "fludder" menar man mer specifikt Rohypnol, som har fått riktigt dåligt rykte, efter att kriminella personer "psykopat-dopat" sig med Rohypnol ("roppar").

Och enligt FU köpte da Costa "fludder" i juni 1984, och "fluddret" intog hon i samband med en heroininjektion; avsikten var nog att förfina heroinkicken (inte så ovanligt bland heroinister).

Det är lite intressant - det var Nils K som använde termen "fludder" (kanske menade han Rohypnol), och om da Costa köpte Rohypnol i början av juni kunde det ju bli åka av, på sämsta möjliga vis, men hur det eg ligger till får vi såklart inte veta.

Da Costa var iaf känd för att missbruka sömntabletter, och Rohypnol var specifikt ett sömnmedel, om jag minns rätt.

En annan person som storkonsumerade piller var "Monika", som också var en inbiten alkoholist, och bland allt annat intressant kan vi notera kombinationen piller och alkohol.

Sannolikt knaprade "Monika" bens (tillsammans med allt möjligt annat) när hon krökade, och sannolikt förvärrade bens-alkohol-kombinationen hennes antisociala, våldsamma, livsfarliga beteende, och det är också möjligt att "Monika" blev gränslös, aggressiv och livsfarlig just för att hon sköljde ner benspiller med sprit ...
Citera
2016-04-11, 23:15
  #23718
Avstängd
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Raine

Jag har bläddrat lite i Raines intressanta men röriga Dagbok, som innehåller en kort passage om Catrine da Costa.

Raine nämner bl.a. en tjej som heter "Kicki", som ska ha känt da Costa jättebra (det stämmer nog - "Kicki" omnämns som vän i polisens papper), och Raine bodde visst med "Kicki", da Costa och 2 andra tjejer i mitten på 70-talet. Raine tycker att polisen skulle ha pratat med "Kicki" när det begav sig, och om han kände da Costa i 10 år och bodde med henne på våren 1984 (det var på hotell, har jag hört, och det kanske nämns i boken) bör han väl ha haft koll (Raine är avliden nu), och han silade väl sitt prat och sina minnesbilder, som många andra.

Att da Costa plötsligt "försvann" ur Raines blickfält på våren 1984 har jag svårt att tro på.

En missbrukare "försvinner" nog inte bara i ankdammen S-holm, om personen inte överger staden helt - eller dör.

(det fetade)

Hotellet som CdC och Raine bodde på i några veckor när han muckade i mars -84, kan det möjligtvis ha varit hotell Gustav Vasa? CdC bodde nämligen där den 13 april när hon ringde efter en 54-årig läkare som haft kontakt med sen 1983 och då syntes ingen Raine till för CdC var tydligen ensam när läkaren väl dök upp, CdC låg utslagen i rätt risigt skick på golvet i rummet hon disponerade och hon bad också läkaren att hjälpa henne därifrån. CdC övernattade också hos läkaren påföljande natt, kan det här ha varit hennes sorti från Raine?
Citera
2016-04-11, 23:45
  #23719
Avstängd
Lawnmoverman2011s avatar
Har lite lösa funderingar över rätt motsägelsefulla uppgifter angående da Costas och arkitektens vänskap, enligt arkitekten själv så träffades dom första gången hösten 1983 trots att han i de två första förhören av tre uppgav att dom träffades första gången i början av februari 1984, först i det tredje förhöret så uppgav han alltså att dom träffades för allra första gången hösten -83 men det krockar direkt med uppgifter som säger att da Costa återkom till Sverige i januari -84 efter ett halvår i Portugal, hon var tydligen inte ens i Sverige under hösten? Om vi backar i tiden så borde ett halvår/cirka 6 månader tillbaka vara runt juli-augusti 1983 och då snackar vi sommar? Hur går det här ihop?
Citera
2016-04-12, 09:57
  #23720
Medlem
Kommentaren om en man som "muckat" är ju intressanta, men tyvärr oanvändbara, 32 år senare.

Informationen var väl värd att spara, om nu "Kristine" existerade och TÅ talade sanning.

Raine muckade på våren 1984, och var en luttrad kåkfarare, och en nymuckad fängelsekund passar också bra ihop med den högst schematiska personprofil som man kan snickra ihop.

Men att Raine skulle vara kopplad till da Costas död anser jag vara uteslutet.

Men det kan ju finnas andra ...

En nymuckad kille som väljer att hänga ihop med da Costa är förmodligen pank, bostadslös och roderlös, och kanske ganska desperat också, och är han missbrukare så kan ju både sprit och knark slå lite fel ute i friheten - supa och knarka kan man förstås göra i finkan, men inte lika intensivt som vanligt ... så den som är törstig eller knarksugen efter muck kan ju vara ovan, och mer än en muckarskiva har ju spårat ur

Och att fira muck med med knark och sprit (just de grejer som man borde undvika) är ju inte heller så ovanligt ...

Raine påstod att da Costa "försvann" i mitten på våren, och det får man väl tro på om man vill ...

Men någon större brist på nymuckade killar lär det iaf inte ha varit i dessa luggslitna kretsar, och dessa killar kan ju ha kommit från häkten, rättspsyk, öppna anstalter etc etc ...

Möjligheterna är för många att rabbla upp.

Hm ... öhm ... ja, så har vi "Robert" då, en storväxt missbrukare som bevisligen lämnade polisförvaring kort innan da Costas död; han knallade ut från häktet den 7/6 vid 16-tiden. Han var då inne i en rejäl missbrukarperiod, och hade inte varit nykter sedan jan 1984 ... och de personlighetsförändringar som en sådan här avancerad alkoholist genomgår är ganska drastiska ... Detta är inte inte någon man vill bli osams med.

"Robert" är möjligen intressant, pga sin storlek (jämför med TÅ:s vittnesmål), datumet, "mucken", och det faktum att han kände Vinof (han kände Catrine) som var välkänd på Malmskillnadsgatan.

Och om da Costa kände Vinof och hade Vinofs jobbnummer i telefonboken, varför skulle hon vara obekant med Vinofs lokaler och polare kan man undra ...

Hm ... ja, vi får se var vi hamnar ... vi tråcklar vidare, på vinst och förlust ...

Vinof och "Robert" fick förresten en möjlig mötespunkt till, förutom E-vägen 25 - om jag inte misstar mig låg häktet och krimjouren i samma hus. "Robert" var anhållen 4/6-7/6, och Vinof lämnade anmälan den 15/6, och båda herrarna hade kanske anledning att springa runt i polishuset, pga eventuella sidobesök, faktakoll, hämtande av pinaler, faktakorrigeringar etc

Dom var ju också med i samma utredning (bilstöld + allmänfarligt beteende etc).

"Robert" bör f.ö. ha lämnat häktet tillsammans med sin polare/kumpan "Martin", som också var inne i en suparperiod ...
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-04-12 kl. 10:04.
Citera
2016-04-12, 10:26
  #23721
Medlem
Ja, just det ... jag har glömt en grej, som antagligen bör sparas. Monikas och Roberts kaotiska och infekterade relation har jag tagit upp tidigare - det var ständiga slagsmål 1986-1987, Monika var skräckslagen för Robert, och hon vågade inte prata om "tidigare brottslighet", i vilken han hade varit aktiv.

Men Robert sökte också aktivt stöd hos Monika i mitten på 80-talet, men hon ville inte vara "extramamma", enligt egen utsago. Att en sån här luttrad kille söker stöd hos en 10 år äldre, nersupen kvinna tycker jag är lite anmärkningsvärt.

Att Robert var i total obalans på 80-talet är uppenbart, och troligen hade han starka skäl att vara i kris (och missbruket var nog bara en del av denna kris).

Och allt detta är ju intressant, med tanke på Roberts våldsamma historia, missbruket, hans koppling till E-vägen 25 (han var anställd där och fanns där i juni 1984), hans chef Vinof (som kände Catrine da Costa) och FP2.

Jag gissar (på ganska god grunder) att Roberts kris hängde samman med da Costa-fallet.
Citera
2016-04-12, 13:22
  #23722
Medlem
Grumliga relationer

Alla har vi väl mer eller mindre flummiga relationer - vänskap och affärer, nytta och nöje, sex och opprtunism flyter ihop ibland, och det kan ta ett tag att bringa ordning.

Och läser man de centrala, intressanta delarna av da Costa-utredningen är det inte svårt att skönja möjliga kärleksproblem, i de fall som sexsäljandet, missbruket och ömma känslor rördes ihop till en märklig soppa ... Och jag är säker på att polisen fattade detta tidigt i utredningen, bl.a. när man vallade pojkvännen/torsken TÅ i S-holm och försökte sondera da Costas långvariga manliga kontakter.

Detta är inte svårbegripliga saker ...

Da Costas nära väninna V***O*** hade f.ö. en rätt grumlig relation med Uffe/väktaren, som hon bodde hos länge, och Uffe tyckte nog att detta var ett förhållande, men det tyckte inte V***O***, och Uffe ska ha tagit den slutliga brytningen hårt.

Och tittar man ytligt på da Costas nära kontakter med män (någon avancerad inblick får vi såklart inte, eftersom ingen av oss har interagerat med da Costa eller hennes vänner och pojkvänner) så upptäcker man ganska många flytande och grumliga kontakter (möjliga torskar, halvtorskar och tillfälliga pojkvänner och "polare" vars status är oklar).

När jag har läst om da Costas sista månader i livet hittar jag inte mindre än 5 intressanta, utvecklade manliga relationer (nu menar jag inte män som plockade upp da Costa på Norrmalm för att köpa sex).

Detta är män som da Costa antingen bodde med länge, "var ihop med", "fattade tycke för tillfälligt", hade en kärleksrelation med eller använde som kombinerade pojkvänner och torskar ...

Det fanns 3 st manliga narkomaner som hade någon sorts "relation" med da Costa år 1984, hon hade någon sorts projekt med sin make på våren och sommaren, om jag minns rätt, och så försökte hon bli av med TÅ, den svartsjuke finnen ...

Och till denna lista kan vi addera "knarklangaren" på Lidingö, som fattade tycke för da Costa (enligt V***O***), men kärleken var inte besvarad. Da Costa bodde hos denna man under en period - troligen år 1982.

Da Costas äktenskapliga status har jag inte i minnet just nu - kanske för att hennes make inte har varit central i utredningen. Men jag tar med honom i listan ändå - han är väl ett av tecknen på ett kaotiskt, grumligt liv.

Vad hade da Costa för intresse av en dömd knarklangare som hon inte ens umgicks med längre?

Tydligen ringde hon till honom, och planerade en resa - till Paris, vill jag minnas.

Da Costa hade ingen bostad, inget jobb, och hon förlorade kontrollen över sitt missbruk, och det verkar som om hon förlorade kontrollen över relationerna också.

Och sårade känslor ska ju verkligen inte underskattas ... det är lätt att trampa snett, och om en desperat kvinna förför fel person (tex en gravt personlighetsstörd narkoman med aggressionsproblem) så kan det ju sluta hur som helst.

Det räcker ju med att googla i 5 minuter för att förstå hur en sådan relation kan sluta

Och om det fanns ett udda och laddat psyke bakom detta brott, någon som var direkt hatisk mot offret och offrets kön (vissa detaljer kan möjligen tyda på det, men jag tvivlar) så kan det psyket ha tillhört någon som var sårad, förbannad, hämndlysten och kränkt.

Kanske en störd och avvisad person som ansåg att han hade en relation med da Costa ...

Det är inte alls omöjligt. Kriminella psykopater ska man inte leka med
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-04-12 kl. 13:29.
Citera
2016-04-12, 13:36
  #23723
Medlem
FÖRUTOM huvudet är det nån mer kroppsdel som saknas? Läst att vissa inre organ var borta men menar hela kroppsdelar som händer och armar?
Citera
2016-04-12, 13:54
  #23724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upphandlingsmyndig
FÖRUTOM huvudet är det nån mer kroppsdel som saknas? Läst att vissa inre organ var borta men menar hela kroppsdelar som händer och armar?

Ett avskuret bröst hittades aldrig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback