Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-08, 11:21
Medlem
Med din "eviga o-logik" så bidrar du med en 99%ig sannolikhet med noll o. intet till att bringa klarhet i CdC-gåtan
Men en sak bidrar du klockrent med; genom att älta innehållet o. figuranter i den ofantligt misslyckade utredningen, så drar du ett löjets skimmer över ett statligt rättsmisslyckande..

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om Catrine mot all förmodan överlevde Pingsthelgen 1984 så är det mycket konstigt att hon och arkitekten inte hade någon mer kontakt med tanke på den täta kontakten veckan innan, något måste ju ha hänt? Och ja, Catrine var skyldig arkitekten flera tusen och man kan tänka sig ett scenario där han ville ha tillbaka pengarna fast i natura då, ungefär som i fallet med Eva som polisanmälde gubben den 31 augusti för att ha burit kniv och strypsnara uppe på stritan. Hon var också skyldig arkitekten pengar och han skrev ett minst sagt hotfullt brev till henne hösten 1984 när hon var inlagd på behandlingshem, hon fick ett antal alternativ vad gäller "återbetalningen", det var inte direkt ett vänligt brev som Eva fick och hon blev också mkt orolig.

Det som skiljer ut arkitekten från Ragnar och Saba är att han var kund till Catrine och han skrev också dagbok vilket dom två andra inte gjorde, möjligheten finns givetvis om Ragge och Saba verkligen nu verkligen talade sanning att arkitekten kan ha träffat Catrine igen men att detta sista möte inte skrevs ned i dagboken, nu tror inte jag på detta scenario så vidare värst mycket och är istället rätt så övertygad om att arkitekten var den sista personen som träffade CdC innan något helt oväntat och mycket hemskt hände. Vem som är GM går bara att spekulera i men en sak verkar ändå vara rätt säker, missbrukargänget från E-25 har inte varit i närheten av Catrine efter Pingsthelgen.

Att rota i arkitekten och hans förehavanden 32 år senare är i princip halvomöjligt men jag har ändå en ide om en ingång här till något som kan bära frukt, återkommer om detta så fort jag kollat upp vissa saker.
Citera
2016-04-08, 14:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Det är ju just det faktum du nämner @ Eremona, att Stockholm var en ankdamm på 80-talet, som gör att det nästan känns omöjligt att detta ska ha kunnat skett inom missbrukarkretsar. "Någon som kände någon som kände någon"-kedjans alla länkar håller inte tyst i all evighet.

Apropå att alla kände alla (mer eller mindre) som höll på med heroin i Sthlm city sommaren 1984, detta borde betyda att personerna som förekom i filmen Ett anständigt liv/Det sociala arvet rörde sig i samma snäva kretsar som Catrine. Jag vet att detta tagits upp tidigare i tråden, men då bara med fokus på personen som kallades för Skåningen. Finns ju en del andra också...som är kvar i livet.

(Måste bara få komma med en kommentar)

Tyvärr är många av dessa personer inom missbrukarkretsarna från 1970-1980-talet avlidna och det är ytterst tveksamt om de som kvar i livet har något att berätta som kan bringa klarhet. Allt det här tröttsamma tjatet om hel eller halvkriminella missbrukare som har hamrats in i våra medvetanden här i tråden en längre tid tjänar bara till att få bort fokus från CdC:s kundkrets på Malmskillnadsgatan och de personer där som både kan ha haft möjlighet och motiv att ta hennes liv.

Tror inte alls att hennes död är förknippad med missbrukarkretsarna i Stockholm, tror betydligt mer på teorin om en stamkund som råkar i gräl med CdC om någonting så banalt som skulder som inte behövde röra sig om några jättesummor, kanske var stamkunden rejält trött på att hon ringde alltför ofta under dygnets alla timmar och krävde olika tjänster som tex att bli skjutsad hit och dit och att behöva låna ut/ge pengar till henne som aldrig återbetalades, ibland kan man undra vem som blir mest utnyttjad i såna här relationer? Kanske var stamkunden helt enkelt riktigt förbannad på henne och att situationen urartade helt under deras sista möte? Jag grundar denna teori på flera uppgifter ur det digra utredningsmaterialet, bla från en väninna till offret och uppgifter från minst en person som köpte tjänster av CdC.

Ser också att du nämner Ett anständigt liv/Det sociala arvet, CdC började väl använda centralstimulantia redan i mitten på 1970-talet och bör alltså ha kommit i kontakt med klientelet i filmerna? Skulle såna här personer eller bekanta i anslutning till dessa ha varit inblandade i ett styckmord? Känns väldigt osannolikt........
Citera
2016-04-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jo Har du interagerat med missbrukare alls? Det har jag, på flera plan. Dessa människor snackar, och de är ärliga - internt. Utåt, mot polisen, kan de hålla fasaden hur länge som som helst. De upprätthåller tunga missbruk och är kriminella, och vem gillar en tjallare? Att någon av dessa snedseglare skulle offra 5% av sin kaka för en död pundares skull, det är osannolikt. Du såg ju hur lojal Vinof var Han kunde inte lyfta på arslet på ett halvår, fast han huserade 100 m från FP2. Och CB då, som kände da Costa, var har han hållit hus i 32 år? Att han åtminstone kunde försöka bidra är inte mkt begärt ... men nej då, dessa människor har fullt upp med sitt ...

Ja, jag har interagerat med missbrukare genom att leva med en i ca 2 år. Hur lojala man är mot varandra så medför missbruket och kriminaliteten en EGOism utan dess like. Det tricksas hejvilt bland 'vänner', småblåsningar lite här och där för tjäna in en halv dos åt sig själv. Jag sätter ordet vänner inom citationstecken för att det var, enligt min definition av vänskap, ingen genuin sådan som håller i vått och torrt. Inte konstigt egentligen, drogen sätter sig ju över andra behov i prioritetsordning. Bara man har 'ordnat' för sig så kan man gå vidare i vardagen med andra, icke- drogrelaterade aktiviteter.

Tjallare är som du säger allt annat än populära, men de finns. I ett scenario där man själv kan råka illa ut, bli misstänkt för något eller bli inblandad i nåt som potentiellt hotar ens tillvaro, ens drogtillgång..då brister lojaliteten.
I fallet Catrine har ju åren gått, folk i dessa kretsar har dött, flyttat etc. Vad skulle det ens finnas för fasad att upprätthålla. Visst kan omständigheterna vara som du säger, men är det inte mer sannolikt att Catrines mördare är någon som inte levde samma liv som hon? Det skulle ju vara en del av förklaringen till att hon bara 'försvann'. Hade hon varit i en känd miljö, bland 'vänner' så hade det funnits nån mer handfast iakttagelse än de luddiga utsagor andra gjort. Jag tippar på att hon vid tiden för sin död befann sig på en plats där hon normalt sett inte vistades.
Citera
2016-04-08, 15:06
Medlem
Citat:
I fallet Catrine har ju åren gått, folk i dessa kretsar har dött, flyttat etc. Vad skulle det ens finnas för fasad att upprätthålla.

Det får du fråga Catrines överlevande vänner, som vi har försökt kontakta.

De är levande exempel på det jag påstod, och de ger mig rätt, genom sitt beteende - 30 år har gått, och motståndet är kompakt.

Vi har fått kontakt med en (en!) gammal vän till Catrine. Resten har ignorerat oss totalt, och har inte heller vänt sig till polisen.

Den vän vi fick kontakt med svarade efter ett helt jävla år, och gav oss iofs viktiga upplysningar, men vi fick ung. 5% av den samlade informationen som denna person har.

Han uttryckte en klar ovilja att beröra det förflutna, och det är bara tack vår envishet som vi fick information från honom ...

Vi har också diskuterat med PS, som har info om Vinof.

PS hakade av oss, utan förklaring.

Kom inte och säg att folk är beredda att snacka, för att tiden går.

Jag och andra har ofta upptäckt att folk håller käften i evighet, trots att det inte finns nåt att riskera.

Och som sagt var, fråga dom som tiger.

Fråga inte mig.
Citera
2016-04-08, 15:09
Medlem
Citat:
(Måste bara få komma med en kommentar)

Tyvärr är många av dessa personer inom missbrukarkretsarna från 1970-1980-talet avlidna och det är ytterst tveksamt om de som kvar i livet har något att berätta som kan bringa klarhet. Allt det här tröttsamma tjatet om hel eller halvkriminella missbrukare som har hamrats in i våra medvetanden här i tråden en längre tid tjänar bara till att få bort fokus från CdC:s kundkrets på Malmskillnadsgatan och de personer där som både kan ha haft möjlighet och motiv att ta hennes liv.

Tror inte alls att hennes död är förknippad med missbrukarkretsarna i Stockholm, tror betydligt mer på teorin om en stamkund som råkar i gräl med CdC om någonting så banalt som skulder som inte behövde röra sig om några jättesummor, kanske var stamkunden rejält trött på att hon ringde alltför ofta under dygnets alla timmar och krävde olika tjänster som tex att bli skjutsad hit och dit och att behöva låna ut/ge pengar till henne som aldrig återbetalades, ibland kan man undra vem som blir mest utnyttjad i såna här relationer? Kanske var stamkunden helt enkelt riktigt förbannad på henne och att situationen urartade helt under deras sista möte? Jag grundar denna teori på flera uppgifter ur det digra utredningsmaterialet, bla från en väninna till offret och uppgifter från minst en person som köpte tjänster av CdC.

Ser också att du nämner Ett anständigt liv/Det sociala arvet, CdC började väl använda centralstimulantia redan i mitten på 1970-talet och bör alltså ha kommit i kontakt med klientelet i filmerna? Skulle såna här personer eller bekanta i anslutning till dessa ha varit inblandade i ett styckmord? Känns väldigt osannolikt........

Nej, det känns inte speciellt sannolikt. Och det du skriver är ju så sant, många missbrukare utnyttjar sin omgivning riktigt ordentligt - skjuts hit och dit - pengar lånas här och där med löften om återbetalning... Det blir ett virrvarr av paranoia, inbillningar till höger och vänster, brutna löften...m.m m.m. Inte svårt att tänka sig att Catrine hade en/flera kontakter som blev urförbannade till slut, speciellt om de som kunder inte tyckte att det räckte med en pay back i natura.
Citera
2016-04-08, 15:21
Medlem
@ Eremona

Kan det kanske vara så att man tiger för att man inte har så mycket info att bidra med? Behöver ju inte tolkas som att personen i fråga döljer Sanningen....
Citera
2016-04-08, 15:35
Medlem
Under åren har det funnits mycket skit på nätet; Burger hängdes ut som nymuckad styckmördare, nån anonym tant påstod att hon sett da Costa tillsammans med TH och TA, och nån dåre drev en ursinnig förtalsblogg (riktad mot TH och TA) , som säkert skulle ha blivit åtalad, om den inte skrotats ...

Det finns också en flummig krimblogg (Mysterium 24), vars administratör kör med samma grepp som foliehatten i denna tråd, och avsnittet om saligt ihågkomne Raine är särskilt roande

2 ggr påstår bloggens ägare att Raine sagt att Catrine sagt (phu!) att två läkare gav henne benso/fludder, men Raine citeras också i bloggen (som ett apskaft sköter, uppenbarligen), och Raine skrev ju:

Enligt henne själv hade hon träffat några läkare som gav henne hur mycket valium och annat fludder som helst /.../

Min understrykning

Att narkomanen CdC fick piller av några läkare vet vi, och troligen fick 1000 andra narkomaner också det, av privatläkare, naiva läkare på sjukhus (alla knarkare snackar till sig piller) ... att det skulle vara bara två läkare kan vi utesluta

Nog om detta ...

Raine var ju en lustig prick också ...

Han bodde med Catrine i mars 1984 - säger han - och sen "försvann hon plötsligt".

Ja, men eller hur Ha ha

Raine fortsatte leva sitt hårda liv i city, liksom Catrine, och under 3 månader missade de varandra, i varje gathörn, i varje park, på varje fest, vid varje knarkaffär, utanför varje systembolag ...

Ja, men såhär är ju gatupundare. De drabbas av plötsliga och väldigt stora minnesluckor.

Raine påminner om NK, som inte kom ihåg vilka smycken Catrine hade, eller om hon hade klocka.

Never trust a junkie, säger man ... så sant, så sant.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-04-08 kl. 15:41.
Citera
2016-04-08, 15:39
Medlem
Citat:
@ EremonaKan det kanske vara så att man tiger för att man inte har så mycket info att bidra med?

Den vän vi fick tag i har viktig info, liksom PS. Det finns också fler personer som garanterat har info, men de vill inte samarbeta. Du kommer inte längre med denna lilla debatt - jag har bearbetat mkt centrala personkällor många ggr, och vet precis hur detta funkar. Det finns 3 st personer som vore ovärderliga att djupprata med, men alla bjuder motstånd. Du kan aldrig ana vilket jobb det är att hitta, odla och tillvarata dessa kontakter. Du ska vara glad att du slipper allt grovjobb
Citera
2016-04-08, 16:01
Medlem
Citat:
@ Eremona

Kan det kanske vara så att man tiger för att man inte har så mycket info att bidra med? Behöver ju inte tolkas som att personen i fråga döljer Sanningen....

Det finns nog flera varianter och förklaringar, en del tiger, medan andra ljuger för att inte bli inblandade.

I en resningsansökan nämns en bekant till CdC som 1984 sa att han träffat Catrine på en resa tidigt under året, men erkände senare att han medvetet ljugit för att inte bli inblandad, resan hade ägt rum i mitten av juni 1984. Det finns nog fler som undanhållit sanningen, men idag är nog många döda tyvärr.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-04-08 kl. 16:36.
Citera
2016-04-08, 18:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, det känns inte speciellt sannolikt. Och det du skriver är ju så sant, många missbrukare utnyttjar sin omgivning riktigt ordentligt - skjuts hit och dit - pengar lånas här och där med löften om återbetalning... Det blir ett virrvarr av paranoia, inbillningar till höger och vänster, brutna löften...m.m m.m. Inte svårt att tänka sig att Catrine hade en/flera kontakter som blev urförbannade till slut, speciellt om de som kunder inte tyckte att det räckte med en pay back i natura.

Catrine hade ett antal "välgörare" eller om vi ska kalla dom stamkunder i någon form och om vi utvecklar den här teorin i ett vidare perspektiv så är det fullt möjligt att relationen mellan Catrine och denna person/kund kan ha urartat på något sätt och det har kommit in känslor av hatkärlek i bilden, kunden kände sig kanske ekonomiskt utnyttjad och var heligt förbannad över att relationen slagit in på helt fel spår med en massa krav på bilskjuts och annat stöd i olika former och pengar är ofta en källa till ond bråd död som bekant. Pay back i natura är nog bara riktigt intressant i början av en relation, med tiden blir nog de flesta rätt mätta på denna typ av återbetalning. Det har för oss som är lite mer vakna och alerta och som tar fallet på fullt allvar hela tiden varit Catrines sexkunder som är de mest intressanta att titta närmare på och jag är själv extremt övertygad om att torskspåret är det det enda riktigt trovärdiga alternativet bland flera teorier, tyvärr har debatten här i tråden kantrat och det finns en handfull aggressiva skribenter som med fanatism driver tesen om inblandning från missbrukare med en kriminell livsstil trots att det inte finns några bevis för att dessa personer har umgåtts med Catrine den sista tiden innan hon försvinner.

Det vi helt enkelt ska göra är att titta närmare på vilka stamkunder Catrine träffade den sista tiden, kanske finns det någon läsare i tråden som var med på den tiden och vet något av vital betydelse och som kan bidra med uppgifter och helt ny information, det är bara att skicka ett PM i såna fall. Alla tips emottages tacksamt.
Citera
2016-04-09, 03:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns också en flummig krimblogg (Mysterium 24), vars administratör kör med samma grepp som foliehatten i denna tråd, och avsnittet om saligt ihågkomne Raine är särskilt roande

2 ggr påstår bloggens ägare att Raine sagt att Catrine sagt (phu!) att två läkare gav henne benso/fludder, men Raine citeras också i bloggen (som ett apskaft sköter, uppenbarligen), och Raine skrev ju:

Enligt henne själv hade hon träffat några läkare som gav henne hur mycket valium och annat fludder som helst /.../

Min understrykning

Att narkomanen CdC fick piller av några läkare vet vi, och troligen fick 1000 andra narkomaner också det, av privatläkare, naiva läkare på sjukhus (alla knarkare snackar till sig piller) ... att det skulle vara bara två läkare kan vi utesluta

Den alldeles utmärkta kriminalbloggen Mysterium 24 som tycks vara ett speciellt hatobjekt för dig skriver också så här angående Raines dagbok och det citeras då direkt ur denna:

Citat:
Läste i gårdagens Metro att preskriptionstiden för dråp går ut om en vecka angående Catrine, som blev styckmördad 1984. I mitten av sjuttiotalet bodde jag ihop med min före detta och Catrine, som hade varit klasskamrater i skolan. I mars 1984 muckade jag från ett fängelsestraff och var tillsammans med Catrine några veckor. Vi bodde på ett hotell som hon betalade, för lägenheten jag fick i samband med frigivningen var ju helt omöblerad. En dag försvann hon bara. Hon var ledsen över att hennes två barn blivit omhändertagna. Enligt henne själv hade hon träffat några läkare som gav henne hur mycket valium och annat fludder som helst. Jag vet inte om det var samma läkare som misstänktes för att ha styckmördat henne.

Och flera läkare borde ju innefatta ju minst två eller ännu flera läkare och det exakta antalet hade troligtvis Raine inte den minsta vetskap om i mars 1984 då CdC berättade detta för honom. GW tar kort upp antalet läkarkunder till CdC i Veckans brott avsnittet som sändes för 5 år sedan, från 39:00 in i klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=7siLTMh-few&list=PL3ItrADqKFGmTJxYH0-j2sj4vxK9JoBpl

Du har också en väldigt ful ovana att kalla alla meningsmotståndare för foliehattar trots att det här passar mycket bättre in på aggressiva konspirationsteoretiker som dig själv. Vi vet också att brottsoffret CdC var narkoman så du behöver upplysningsvis inte upplysa tråden om detta något mer i fortsättningen, du har en väldigt nedlåtande ton i största allmänhet och det är inte tråden förtjänt av, ta för helvete lite hänsyn till brottsoffret nån gång människa, om CdC hade kunnat vrida klockan tillbaka så hade hon med stor sannolikhet aldrig befattat sig med horse och annan stimulantia. Ta gärna åt dig av kritiken!
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-04-09 kl. 03:47.
Citera
2016-04-10, 10:24
Medlem
Citat:
Den alldeles utmärkta kriminalbloggen Mysterium 24 som tycks vara ett speciellt hatobjekt för dig skriver också så här angående Raines dagbok och det citeras då direkt ur denna:

Och flera läkare borde ju innefatta ju minst två eller ännu flera läkare och det exakta antalet hade troligtvis Raine inte den minsta vetskap om i mars 1984 då CdC berättade detta för honom. GW tar kort upp antalet läkarkunder till CdC i Veckans brott avsnittet som sändes för 5 år sedan, från 39:00 in i klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=7siLTMh-few&list=PL3ItrADqKFGmTJxYH0-j2sj4vxK9JoBpl

Du har också en väldigt ful ovana att kalla alla meningsmotståndare för foliehattar trots att det här passar mycket bättre in på aggressiva konspirationsteoretiker som dig själv. Vi vet också att brottsoffret CdC var narkoman så du behöver upplysningsvis inte upplysa tråden om detta något mer i fortsättningen, du har en väldigt nedlåtande ton i största allmänhet och det är inte tråden förtjänt av, ta för helvete lite hänsyn till brottsoffret nån gång människa, om CdC hade kunnat vrida klockan tillbaka så hade hon med stor sannolikhet aldrig befattat sig med horse och annan stimulantia. Ta gärna åt dig av kritiken!

Det är mig veterligen bara en här som blivit kallad foliehatt och det är bara en här som protesterar mot benämningen ( enter "murderrevolution"). Du kallade mig Eremonas bisittare tidigare. Det hedrar. Eremona har presenterat verkliga människor och händelser ur den verkliga miljö det verkliga offret levde i ( inklusive torskar). Du väljer att lägga krutet på att driva rättsövergreppen mot två verkliga människor som fick sina liv förstörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in