2009-07-25, 19:27
Medlem
Three-Gringoss avatar
searchsian:
Det som jag tycker är mest suspekt med dessa är att ingen av dem har jag sett i TV och ingen av dem har förklarat sig. Om de nu är så extremt solklart oskyldiga så torde dessa herrar också kunna bevisa det med samma förtroendeingivande förklaringar som polisen ändå framställt, men med motsatt innehåll? Eller?

Du kanske inte insåg det själv när du skrev detta men det du förespråkar här är omvänd bevisföring, skyldig till motsatsen bevisats.

Searchsian:
Dock kvarstår en fråga, vad säger obducenten?

Att han är oskyldig både till mordet på Catrine da Costa och att han skulle styckat hennes kropp.

Searchsian:
Handduken. Vems hårstrån tillhörde handduken då? Vad är det som säger att det var hennes handduk eller någon annans. Det säger ju ingeting i princip, förrän man har kunnat koppla hårstråna till någon individ. Det är inte detsamma som att säga att alla är oskyldiga, någon är ju skyldig men man råkar inte veta vem. Men som sagt jag tycker inte man kan entydigt säga pga detta att någon är oskyldig. I rättslig bemärkelse räcker detta säkert men inte för mig. Hur resonerar ni?

Problemet är att du har spår som pekar mot en eller flera andra gärningsmän men inga spår som pekar mot obducenten och allmänläkaren.

edit:

11. NY FRÅGA! Varför lögndetektortestar man inte dessa herrar? Sen kan vi resonera om vad det finns för vetenskap kring detta. Det var bara en tanke som slog mig.

Lögndetektortest är inte tillförlitliga, inte mer än slumpen iaf. Det var ganska nyligen uppe på tapeten i nyheterna för inte så länge sedan. Det var bl a. en svensk forskare som varit med och skrivit en artikel i en vetenskaplig tidskrift och som visade att dessa test inte hade någon vetenskaplig förankring.

Efter påtryckningar från ett företag som tillverkar dessa lögndetektorapparater ändrades texten i artikeln så att innehållet lät lite mera fördelaktigt för dom som är anhängare för att det fungerar.

Nu har jag inte läst denna artikel utan bara snappat upp vad som sagts i nyheterna, så jag har inga länkar till detta.
Senast redigerad av Three-Gringos 2009-07-25 kl. 19:58.
Citera
2009-07-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchsian
ska kolla in era källor.

En sak som jag inte förstår heller hur man kan kalla detta bevis för att det inte är allmänläkaren och obducenten.

"Ett fingeravtryckstest 2003 visade att de fingeravtryck som finns på säckarna som Catrine återfanns i inte tillhörde läkarna. Ett DNA-test två år senare visade att de hårstrån som fanns på en handduk bredvid Catrines styckade kropp inte tillhörde läkarna".

Nu ska ju rättväsendet fungera så att de ska bevisa och man ska inte behöva motbevisa. Dock kvarstår en sak jag undrar. Vad är det som säger att de är oskyldiga bara för att fingeravtrycket inte stämmer? På en plastpåse med en styckad kropp, torde ha många många fingeravtryck. Den som gjorde detta hade förmodligen handskar på sig. Så vad säger det? Ingeting? Kan ju ha varit någon från polisen som har tummat på påsen eller någon annan.

Handduken. Vems hårstrån tillhörde handduken då? Vad är det som säger att det var hennes handduk eller någon annans. Det säger ju ingeting i princip, förrän man har kunnat koppla hårstråna till någon individ. Det är inte detsamma som att säga att alla är oskyldiga, någon är ju skyldig men man råkar inte veta vem. Men som sagt jag tycker inte man kan entydigt säga pga detta att någon är oskyldig. I rättslig bemärkelse räcker detta säkert men inte för mig. Hur resonerar ni?

Att de hårstrån som fanns tillsammans med Da Costas hårstrån inte är läkarnas är givetvis inget definitivt bevis för deras oskuld. Däremot skulle det ju vara märkligt att de tryckte på så hårt för att få bli testade om de nu varit skyldiga. Alltså, om de visste med sig att de var skyldiga, skulle de då vara så bergsäkra på att deras DNA inte fanns på brottsplatsen?

Det starkaste "beviset" (om man nu glömmer att det egentligen inte finns några bevis för deras skuld) är dock tidsfaktorn. De kan omöjligt ha utfört mord och styckning på den korta alibiskugga som fanns.

Vad gäller din tidigare fråga om läkarnas umgänge så har du ju helt rätt i att om de skulle begå en sådan här handling tillsammans så borde de ju umgåtts en hel del tidigare. De nekar båda till att ha umgåtts och det finns faktiskt heller inget som talar för att de ska ha umgåtts mer än vi något enstaka tillfälle flera år innan Da Costa-mordet. De var bekanta för att de träffat på varandra genom yrke/utbildning, men de umgicks inte.
Citera
2009-07-25, 20:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
searchsian och andra : Glöm heller inte Anders Agells hemsida. Här finns många frågor besvarade. Man kan börja med Anatomin av en häxprocess.

Agell var naturligtvis part i målet, eftersom han företrädde läkarna, men han var jurist och man kan därför lita på att faktauppgifterna angående de tidigare rättsprocesserna är korrekta.

http://www.andersagell.se/
Citera
2009-07-27, 17:36
Medlem
Zeke Wargs avatar
Ett stinkande justitiemord

Lindebergs bok har skakat om detta fall, all heder åt den mannen, men tystnaden är ändå ganska påfallande.

Några verkliga makthavare inom rättsväsendet - JO t.ex. - verkar inte vidta några som helst åtgärder för att en gång för alla gå till botten med detta stinkande justitiemord.

Förklaringen är förstås att de inte vill framställa sig - eller sina föregångare - som de lättlurade och korrumperade personer/institutioner de är.

Så hur är läget nu? Har läkarna någon stämning på gång och/eller försöker de få någon sorts upprättelse?
Citera
2009-07-27, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Så hur är läget nu? Har läkarna någon stämning på gång och/eller försöker de få någon sorts upprättelse?

Ja, de driver skadeståndstalan mot staten. Om jag inte missminner mig så ska det upp till huvudförhandling i Attunda tingsrätt i höst. Det ska bli mycket spännande att följa.
Citera
2009-07-27, 18:52
Medlem
http://st.nu.adp-visitor.sth.basefarm.net/opinion/ledare/1.1220152

Sundsvalls tidning om justitiemordet
Citera
2009-07-27, 20:29
Medlem
Zeke Wargs avatar
Hoppas på att lite rättvisa!

Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Ja, de driver skadeståndstalan mot staten. Om jag inte missminner mig så ska det upp till huvudförhandling i Attunda tingsrätt i höst. Det ska bli mycket spännande att följa.

Tack för upplysningen! Jag trodde deras skadeståndstalan var nedlagd pga att den av någon anledning inte var "giltig".

Men då vi får vi hoppas på att lite rättvisa skipas här! Det ska bli intressant att följa detta!

Mvh
Citera
2009-07-27, 20:40
Bannlyst
Citat:

Tack för upplysningen! Jag trodde deras skadeståndstalan var nedlagd pga att den av någon anledning inte var "giltig".

Men då vi får vi hoppas på att lite rättvisa skipas här! Det ska bli intressant att följa detta!

Mvh

Nej, den lades inte ned. Däremot försökte JK - som företräder staten - få den ogiltigförklarad. Men den patentaren gick inte Attunda tingsrätt på, utan underkände JK:s argument. Heder åt dem!
Citera
2009-07-27, 20:43
Medlem
Zeke Wargs avatar
Härligt!

Citat:
Nej, den lades inte ned. Däremot försökte JK - som företräder staten - få den ogiltigförklarad. Men den patentaren gick inte Attunda tingsrätt på, utan underkände JK:s argument. Heder åt dem!

Hade för mig att han på något vis var inblandad!

Men - härligt! Då får vi hoppas på detta!

mvh
Citera
2009-07-28, 12:21
Medlem
Citat:
Hade för mig att han på något vis var inblandad!

Men - härligt! Då får vi hoppas på detta!

mvh

Vad som hände var att i en mellandom ogillade tingsrätten preskriptionsinvändningen från JK. En mycket olustig konsekvens blev att tingsrättens lagman, kopplade bort rådmannen från målets fortsatta handläggning, en närmast unik åtgärd. Se Agells hemsida för mer detaljer.
Citera
2009-07-28, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Vad som hände var att i en mellandom ogillade tingsrätten preskriptionsinvändningen från JK. En mycket olustig konsekvens blev att tingsrättens lagman, kopplade bort rådmannen från målets fortsatta handläggning, en närmast unik åtgärd. Se Agells hemsida för mer detaljer.

Tack - ska genast läsa!
Citera
2009-07-28, 15:40
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:

Om man får vara lite konspiratoriskt lagd (och vilket annat fall inbjuder till det på ett liknande sätt som detta) så tror jag att den sorgliga händelseutveckling vi kommer att se är följande;

Läkarna får rätt i tingsrätten, men målet överklagas till hovrätten. Väl i hovrätten kommer en restriktivare tolkning av preskriptionsregeln göras vilket får till slutsats att läkarnas skadeståndstalan är preskriberad.

Staten kommer att se det som att två fel blivit ett rätt. Läkarna friades men fick sina liv förstörda av de ohyggliga domskälen. Nu får läkarna "rätt", men då de får rätt "för sent" så har staten inga skyldigheter.

Men vad vet jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in