Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Jag anser att användaren Leif Jennekvist är urtypen för de personer som på flashback argumenterar tvärsäkert att läkarna är oskyldiga och utsatts för "rättsskandal", ja.
Det var tråkigt. Fast jag hoppas att vi kan vara överens om att de under alla omständigheter utsatts för en "rättsskandal". Med det menar jag att t.o.m. även om de skulle vara skyldiga så är rättegångarna mot dem och de grunder de blivit av med sina läkarlegitimationer på helt felaktiga.
Citat:
Jag har såvitt jag vet inget fel i mina beskrivningar av obducenten. En del av denna information har t om Lindeberg själv bjuckat på, trots att han bla på sin propagandasajt gör allt för att de båda läkarna skall framstå som "vanliga killar"
"Å det är så synd om dom och det var bara massa galna feminister som angrep dessa reko killar som är bortom alla misstankar! Lindeberg skriver ju t ex att obducentens arbetskamrat sagt att han är en "snäll kille" så då kan han ju inte vara pervers! Och han gick ju till horor med sin frus goda tycke! Så då är han ju inte pervo!", typ.
Och det där med Obducentens intresset för strypning, prostuerades kroppsdelar på kontoret, intresse för våld, stammisen i cathrines miljöer av gatuprostituerade, eller att polisen förr haft ögonen på honom, obducenten, att han på många sätt stämmer in i en gärningsmannaprofil osv.. ja, det är ju inget att fästa sig vid. För han är ren som snö, det är bortom alla tvivel? Varför? Jo, för att det INTE fanns några dna på en handduk! Och för att Hanna olsson är en obalanserad feminist! Och för att det var mediehysteri och att det begicks fel under den hysteriska rättegången. DÄRFÖR är läkarna oskyldiga lamm!
Ok, ok. Jag har förstått din poäng att obducenten inte är en vanlig kille. Om vi nu lämnar den debatten och koncentrerar oss på bevis. Finns det ETT ENDA som pekar på obducenten som gärningsman? Hans personlighet kan möjligtvis ses som ETT indicium totalt. Inte som ett indicium per drag i personligheten.
Om vi nu ska döma folk enbart på det du radar upp så skulle i så fall den polske slaktaren komma högre upp på listan över misstänkta eftersom han också var prostitutionskund och dessutom var dömd för styckmord där likdelarna dumpats i säckar. Där kan vi börja snacka misstänkt personlighet.
Citat:
Att de är friska och normala individer pekar också det faktum på, den person de valt som rättsombud beskrivs på följande vis ""Borgenstierna var målsägarbiträde och hade fått sin juridiska expertis från en över 20 år lång kriminell karriär innan han slog in på den juridiska banan. Det var f ö då han tog namnet Borgenstierna, han var född Edquist och var aktiv nazist under 30-talet. Spionerade för tyskarna under kriget och flydde till tyskockuperade Norge för att undgå den svenska säkerhetstjänsten. Stred i Waffen-SS 1944-45 och avancerade enligt Schön till Obersturmführer men vid krigsslutet satt han i koncentrationsläger misstänkt för olika brott.""
Seriöst.
Personligen skulle jag inte ha valt en gammal nazist till försvarare, men på vilket sätt gör det någon till skyldig? Skulle vi inte undvika politik i diskussionen?
Citat:
Nu påstår jag inte att man är skyldig till mord för att man är pervers, fixerad vid våld, umgås med gatuprostituerade i samma miljö som den mördade eller annat. Jag påstår bara att det är alltför stor fixering vid Lindebergs skönskrivning av läkarna som "vanliga killar". Och att alldeles för många sväljer detta med hull och hår, och dessutom börjar politisera fallet och dra in hanna olsson i diskussionen, där hon ju aldrig haft att göra. Man är så inne i Lindeberg att man glömmer bort att ta steget ut ur hans bok.
Nej det gör du inte men inte långt ifrån. Min nästa fråga är om du åtminstone tror att allmänläkaren är oskyldig eftersom han saknar dessa udda drag i personligheten?
Citat:
Nu finns det ju mord där mördarna går fria, även om man misstänker fortfarande vartåt det pekar. Ta mordet på Malin i Husum t ex. Det här kan ju vara ett sånt fall. Det finns mer indicier än bevis. Mördaren kan inte fällas.
Men det i sig säger inte att mördaren inte är skydlig. Eller att Obducenten inte skulle kunna vara det.
Mordet på Malin går inte ens att jämföra med detta då det finns många fler och dessutom betydligt starkare indicier som pekar på att polisen hade hittat rätt man. Hade det funnits ens hälften så starka indicier i det här fallet hade jag utan tvekan satsat alla mina ägodelar på att de var skyldiga.