Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
Om man får vara lite konspiratoriskt lagd (och vilket annat fall inbjuder till det på ett liknande sätt som detta) så tror jag att den sorgliga händelseutveckling vi kommer att se är följande;
Läkarna får rätt i tingsrätten, men målet överklagas till hovrätten. Väl i hovrätten kommer en restriktivare tolkning av preskriptionsregeln göras vilket får till slutsats att läkarnas skadeståndstalan är preskriberad.
Staten kommer att se det som att två fel blivit ett rätt. Läkarna friades men fick sina liv förstörda av de ohyggliga domskälen. Nu får läkarna "rätt", men då de får rätt "för sent" så har staten inga skyldigheter.
Men vad vet jag...
Kanske blir det som du skriver härovanför. Fast i så fall tycker man ju att om staten erkänner gamla fel och friar läkarna, just därför även ska betala ut skadestånd; den skada de åsamkats pågår ju alltjämt.
Staten har i andra fall betalat ut ersättningar, exempelvis till de personer som tvångssteriliserades för årtionden sedan. Jag har hört siffran och skitsumman 175.000 kronor. Kanske inte helt jämförbara fall men ändå på något vis - staten är ju i bägge fallen den som orsakat dessa lidanden.
Kanske är det inte trots allt helt kört för dessa oskyldigt dömda läkare att få rejäla skadestånd?