2009-12-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Ingen visste väl hans namn då?
Med reservation för att det är svårt för mig att minnas så långt tillbaka till 80-talet, jag tror faktiskt jag redan då hörde bägges namn. Inget av deras namn förekom i tidningarna. Men det var många som tyckte det var viktigt att sprida namnen för att inte fler kvinnor skulle bli styckmördade. I Norge kan jag tänka mig att namnen faktiskt publicerades i tidningarna. Det är ju ett vanligt trick när man vill ta reda på namnet på en brottsling, att man kollar om utländska medier har rapporterat om saken. Då brukar namnet förekomma.
Citera
2009-12-13, 21:45
Medlem
månss avatar
Ny dag i rätten imorgon och agendan är alltså följande:

0930-1030 Sakkunnigförhör med docent Nils Wiklund.
(Vittnessykolog. Har studerat fotoparets utpekande och sågat det totalt)

1030-1200 Vittnesförhör med fd. kriminalinspektör Per-Åke Larsson.
(Tuffingen som fick ta över ärendet och som satte stor tillit till "mamman")

1300-1430 Vittnesförhör med kriminalinspektör Bengt Wingqvist.
(Inblandad i förhören med fotoparet och vid konfrontationen)

1430-1515 Vittnesförhör med tv-reporter Olle Andersson.
(Intervjuade Härm och även horan med de uppdiktade dagböckerna)

1515-1600 Vittnesförhör med advokat Kerstin Koorti.
(Har kritiserat rättssäkerheten i Sverige rent allmänt)

Kan väl bli rätt intressant? Jag förstår bara inte vad Olle, och kanske även Kerstin, ska tillföra?
Senast redigerad av måns 2009-12-13 kl. 22:28.
Citera
2009-12-13, 21:58
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Ny dag i rätten imorgon och agendan är alltså följande:

1030-1200 Vittnesförhör med fd. kriminalinspektör Per-Åke Larsson.
(Tuffingen som fick ta över ärendet och som satte stor tillit till "mamman")

Här finns nog den viktigaste förklaringen till att rättsfallet ballade ur fullständigt. Det var den här polisens första mordutredning och han upplevde Mamma som en "enastående kvinna".

Låt mig nu få klargöra en gång för alla. Mamman är inte enastående på något sätt. Det Per-Åke Larsson missade fullständigt var att han hade med en riktig idiot att göra - och ingenting annat. Den här idioten ljög dessutom friskt och hade full koll på vad hon var ute efter och det var en - enastående - sjuk grej hon gjorde.

Det värsta är att jag inte heller är ett piss impad av hennes prestation - det enda hon gjorde var att prata en massa skit som var uppenbart sjukt. Ändå blev hon någon sorts "hjälte" och tyvärr har hon följts av andra kvinnor i motsvarande ålder, motsvarande värderingar och motsvarande utseende.

Jag är rätt säker på att en stor del av Mammans framgång berodde på hennes total brist på utstrålning. Har du en gång träffat henne så minns du henne inte nästa gång du träffar henne. Träffar du henne en andra gång kommer du inte ihåg henne den tredje gången. Och så vidare. Det är också en förklaring till att hon lyckades gå genom den här affären näst intill osynlig.

Jag upprepar att det hon gjorde saknar allt romantiskt skimmer. Det var bara en ljugande kärring som träffade rätt snut. Händer allt för ofta tyvärr.
Citera
2009-12-13, 22:10
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Här finns nog den viktigaste förklaringen till att rättsfallet ballade ur fullständigt. Det var den här polisens första mordutredning och han upplevde Mamma som en "enastående kvinna".

Låt mig nu få klargöra en gång för alla. Mamman är inte enastående på något sätt. Det Per-Åke Larsson missade fullständigt var att han hade med en riktig idiot att göra - och ingenting annat. Den här idioten ljög dessutom friskt och hade full koll på vad hon var ute efter och det var en - enastående - sjuk grej hon gjorde.

Det värsta är att jag inte heller är ett piss impad av hennes prestation - det enda hon gjorde var att prata en massa skit som var uppenbart sjukt. Ändå blev hon någon sorts "hjälte" och tyvärr har hon följts av andra kvinnor i motsvarande ålder, motsvarande värderingar och motsvarande utseende.

Jag är rätt säker på att en stor del av Mammans framgång berodde på hennes total brist på utstrålning. Har du en gång träffat henne så minns du henne inte nästa gång du träffar henne. Träffar du henne en andra gång kommer du inte ihåg henne den tredje gången. Och så vidare. Det är också en förklaring till att hon lyckades gå genom den här affären näst intill osynlig.

Jag upprepar att det hon gjorde saknar allt romantiskt skimmer. Det var bara en ljugande kärring som träffade rätt snut. Händer allt för ofta tyvärr.
Låter vettigt. Denna man måste ju bara skämmas idag!
Det låter nästan som om du träffat mamman pesonligen förresten..

En personlig favoritstory när det gäller de här två förvirrade själar är när mamman ger en karta till Larsson över Thomas föräldrars sommarställe ute i skärgården.
Huvudet kunde ligga nergrävt där, det hade ju barnet sagt!
Hej och hå- polisen åker ut dit och hackar upp hela tomten mitt i vintern..
Utan att hitta ett skit såklart
Senast redigerad av måns 2009-12-13 kl. 22:31.
Citera
2009-12-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Med reservation för att det är svårt för mig att minnas så långt tillbaka till 80-talet, jag tror faktiskt jag redan då hörde bägges namn. Inget av deras namn förekom i tidningarna. Men det var många som tyckte det var viktigt att sprida namnen för att inte fler kvinnor skulle bli styckmördade. I Norge kan jag tänka mig att namnen faktiskt publicerades i tidningarna. Det är ju ett vanligt trick när man vill ta reda på namnet på en brottsling, att man kollar om utländska medier har rapporterat om saken. Då brukar namnet förekomma.

Jag bodde i Skåne vid den tiden, är säker på att namnen publicerades i Sydsvenskan efter rättegång.
Citera
2009-12-13, 22:54
Bannlyst
Aysha - har läst på

1. läkarna blev förvarnade att leggen skulle ryka - dom kunde ha dragit utomlands. Frikännande dom juli 1988 - ansökan om indragning leg typ april 1989 (1989 & troligen april).

2. Härm fick sparken från rättsläkarstationen redan 1984 eller möjligen 1985 dvs långt före rättegångens dom(ar). Han gjorde då självmordsförsöket.

I domskälen skrev domstolen att läkarna utan tvivel utfört styckningen. Detta brott, brott mot griftefriden, var då redan preskriberat. I och med att det var preskriberat, kunde åtal inte väckas. Eftersom åtal inte hade väckts, hade läkarna inte givits chansen att försvara sig mot det, utan mötte den anklagelsen för första gången i domen.

HÄR ÄR NYCKELFRÅGAN OM TINGSRÄTTEN FÅR SKRIVA SÅ HÄR - jag påstår att den inte får det - utan den skulle ha skrivit i & m att eventuella brott mot griftefriden är preskriberade så har dessa delar inte kunnat prövas.

Nu synes tingrätten ha uttalat sig i något utanför åtalet och förhoppningsvis även gärningsbeskrivningen - jag skriver förhoppningsvis därför att jag gissar att styckningen ingår som en berättelse i mordåtalet.
Citera
2009-12-13, 23:06
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmam
1. läkarna blev förvarnade att leggen skulle ryka - dom kunde ha dragit utomlands. Frikännande dom juli 1988 - ansökan om indragning leg typ april 1989 (1989 & troligen april).
Ja, visst kunde dom det. Men varför? Om du själv blivit oskyldigt anklagad, hade du då hellre stuckit utomlands för att tjäna pengar istället för att stanna och slåss för din heder?
Nu skrev ju Aisha att Thomas faktiskt hade jobbat inom vården i Norge men jag förutsätter att ingen trodde henne..
Citera
2009-12-14, 00:21
Medlem
aisha51s avatar
jag hade hört det på en fest hos en bekant. Men jag litar mer på er så jag hävdar det inte mer. Men mitt omdöme är gott. Jag är inte svartvit.
Varför blev TH avskedad från Solna Rättsläkarstation? Av vad jag har hört så var han mycket duktig i sitt jobb.
Senast redigerad av aisha51 2009-12-14 kl. 00:25.
Citera
2009-12-14, 00:49
Bannlyst
Så här är det nog Aysha

Klart att thomas kan ha jobbat i norge - antingen lurat till sig det som läkare eller som underhuggare - om det nu inte var innan legget rök - eller efter OM han jobbat där innan - då frågar INGEN.

Men Thomas har haft mycket bristande inkomster.

Härm har haft 180 - 222 k per år.

Allgen har haft 10-11 år med 0-inkomst.

Härm hade väl inte legat så jävla mycket bättre till om han inte misslyckats med självmordsförsöket & haft goda inkomster innan.

Teet Härm kunde naturligtvis inte jobba kvar.

Jovan Bajz påstod ju först att Härm var oskyldig för att sedan* påstå & intyga att Härm är en zekzualzadizt & zpezializtmännizkoztyckare - som både mördat da costa - tömt påzen i henne & ztyckat henne - ALLT PÅ RÄTTSLÄKARSTATIONEN (& under 2 timmar visar det sig senare!!!!).

* SynagogeBajz kom väl under mellantiden på att balterna var på hitlers sida - & det gynnade inte precis en baltättling som Härm

Då har han missbrukat arbetsgivarens och anställningens förtroende.
Gissningsvis var han avstängd ett tag med lön för att sedan sparkas - & när legget sen rök kunde han inte komma tillbaka.

DET KUNDE HAN INTE TIDIGARE HELLER EFTERSOM HAN FÖRSÖKTE TA LIVET AV SIG TYP DAN EFTER HAN FICK SPARKEN

Någon borde intervjua Peter Lukseep - han har bekräftat att han varit/är kompis med Härm
Citera
2009-12-14, 09:07
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Låter vettigt. Denna man måste ju bara skämmas idag!
Det låter nästan som om du träffat mamman pesonligen förresten..

En personlig favoritstory när det gäller de här två förvirrade själar är när mamman ger en karta till Larsson över Thomas föräldrars sommarställe ute i skärgården.
Huvudet kunde ligga nergrävt där, det hade ju barnet sagt!
Hej och hå- polisen åker ut dit och hackar upp hela tomten mitt i vintern..
Utan att hitta ett skit såklart

Skämmas? Hörru, Per-Åke Larsson har ju varit en hjälte fram till 1999 då Per Lindeberg kom in i matchen. Vi ska nu ha klart för oss att vi pratar om en polis som under 13-14 år levt i övertygelsen om att ha tråcklat fram svensk kriminalhistorias mest rafflande gärningsbeskrivning. Jag håller det för helt osannolikt att han skulle backa en enda meter. Mig veterligen har han inte tagit en centimeter bakåt.

Per-Åke Larssons situation - att sätta sig i knät på den verkliga skurken i rättsfallet - är tyvärr inte unik.
Citera
2009-12-14, 09:08
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-accuse
Det jag känner mig mest nyfiken på nu är rättsläkarna Eriksson och Krantz vittnesmål. Jag hade sett fram emot vad de hade att säga och får väl bara hoppas på att bloggarna gör en sammanställning av det nästa vecka. Jag har för mig att de två kvinnorna lovade att göra det på sin eminenta blog.

Nu finns rapporten där:
"RÄTTSLÄKARNA LARS ERIKSSON OCH PETER KRANTZ VITTNAR"
http://catrine2009.blogspot.com/
Citera
2009-12-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
jag hade hört det på en fest hos en bekant. Men jag litar mer på er så jag hävdar det inte mer. Men mitt omdöme är gott. Jag är inte svartvit.
Varför blev TH avskedad från Solna Rättsläkarstation? Av vad jag har hört så var han mycket duktig i sitt jobb.
Jag har bestämt för mig att Härm inte blev avskedad. Han var doktorand vilket är en tidsbestämd anställning. Han blev avstängd från sin tjänst medans utredning pågick, när utredningen var färdig hade tjänsten redan upphört - och förlängdes naturligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in