Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-10-19, 21:59
Medlem
Tycker inte vi ska hänga läpp nu. Eremona, Echoes mfl ni har gjort ett banbrytande arbete genom att digitalisera ett arkiv (echoes) och Eremonas arbete med FUP (kostnader, överklaganden, beställningar, läsning av material, publicering av text, analys etc etc ) är berömvärt. Finns flera här som kommer med mycket intressant input däribland Reimers, Hamilkar, Justice och andra jag inte minns namnet på just nu. Och ja Hagen och Lawnie fyller ju en funktion de med.

Har någon annan tittat närmare på Vincents lastbil som han skrotade i juni 1984?
Citera
2013-10-19, 22:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan han bara ha gjort anslutningsvis, annars hade Svea Hovrätt tagit upp fallet, och inte brytt sig ett skvatt om att de tilltalade inte hade någon rättslig grund för sitt överklagande. Klart att åklagaren får överklaga en friande dom!

Det är bara att kolla på Spekerödsfallet, där driver åklagaren målet upp till Högsta domstolen för att han tror på sitt fall.

Jag vet givetvis att han inte längre är åklagare (han som drev det från början) men oavsett det så har hans uttalanden visat att han har verkligen trott på sitt scenario och driver det ända in i kaklet till skillnad från Helin som inte ens orkade med ett eget överklagande utan hängde på det som TA och TH överklagade.

Kan du på rak arm komma ihåg något annat fall där så har skett, åklagaren har fått sitt åtal ogillat (vi pratar om mord här) men inte brytt sig om att överklaga den friande domen?

För att förtydliga, något fall lika omskrivet som det fall tråden gäller?
Senast redigerad av Reimer 2013-10-19 kl. 22:42.
Citera
2013-10-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Jag tycker uppriktigt sagt att du inte utför ngt arbete alls, du trampar vatten och låtsas, men lurar ingen, och det enda du verkligen lyckas med är att göra fantastiskt avskräckande antireklam för din egen falang, till glädje för mig och många andra. Du samlar i en kropp alla de sämsta dragen hos Hanna Olsson, Rajs, Diesen & Co, och du skäms inte alls för att exponera dina sämsta sidor som debattör och tänkare, och det är på sätt och vis gott att se Man behöver vara läsa 20 av dina inlägg för att fatta exakt vilket sorts tänk som ledde helt åt helvete på 80-talet

Och ditt resonemang är totalt felaktig, från början till slut, självklart. Vi letar för guds skull inte efter ngn som redan styckmördat, inte just en sådan person, och om någons punktlista innehåller ett styckmord så bör det tala emot personen, inte för, lustigt nog, och Gonerka innehar såklart en högst ambivalent plats, för hans tidigare styckmord (Wanda/1974) talar paradoxalt nog emot honom, för en dubbel-styckmördare är hisnande sällsynt, och de flesta mördare är dessutom engångsmördare.

Gonerka är däremot en extrem människotyp, mkt ovanlig i sig själv, och bör enligt mig vara kvar på listan över möjliga gärningsmän. Han har ju i medelåldern (hög ålder för denna typ av råa, korkade brott) gjort sig skyldig till både styckmord och dubbelmord, och har sas redan brutit sig ur kriminalstatistiken. Knepigt fall ...

Nå, det man gör med hjälp av en punktlista är att peka ut ngn med potential för styckmord, eller ng som kan förväntas frottera sig med personer som skulle kunna styckmörda, och i utredningsmaterialet finns verkligen inte många klockrena kandidater. De personer som jag funderar över nu är Vincent, Bosse (utreddes inte i samband med Catrines död iofs) Saba och hennes krets, samt den kriminella man som skötte charkbutik ca 25 meter från Sabas fästmans adress i S-berg.

Du har svårt att hantera konceptet, verktyget punktlista överhuvudtaget märker jag. Punktlistan ska vara en slagruta, en kompass, den ska inte vara ngn sorts konstig gärningsmannaprofil där det begångna brottet ingår sedan tidigare. Det är som vanligt svårt att sondera din privata logik.

Nå, nu undrar jag vad du och Lawn åstadkommit på ett halvår, förutom att repetera textsnuttar till vansinne, material som lyfts direkt ur Catrine och rättvisan, Diesen-uppsatsen och Borgnäs-boken, och dess textsnuttar repeteras hundratals ggr, helt riktningslöst, monotont, mekaniskt, idisslande. Man har rätt att gnälla på andras arbete, jovisst, men när man inte tillför ngt nytt stoff själv fast man skriver i tråden dagligen, då faller ens kritik helt platt. Den blir patetisk

Du har inte tillfört en enda ny molekyl på alla dessa månader

Och man kan sura över mina och andras gärningsmannakandidater hur mkt man vill, det görs ju så mkt annat också, och du har nog inte märkt det, men det pågår ett övergripande informationsarbete hela tiden, och man måste vara sjukligt självupptagen och inskränkt för att hetsa mot det dygnet runt

Jag vet mycket väl vad man har en punktlista till och du vet ju inte hur jag tänker och resonerar, det har du ingen aning om fast du tror att du vet. Du har grymt mycket fel angående detta och det vet du om själv, i högsta grad.

Jag och Lawn talar om vår uppfattning här och så mycket mer behöver vi inte göra i princip. För oss står det klart att de båda läkarna är skyldiga. Så, det känns helt meningslöst att gräva efter något som vi redan i stora drag är övertygade om har skett och vilka som ligger bakom. Det är det som är skillnaden mellan oss, som redan är säkra på vem/vilka som är GM, och er läkarkramare, som i jämförelse enbart famlar i ett becksvart mörker. Vi gissar inte. Det gör ni. I jämförelse.

Det enda man behöver i form av uppgifter angående de båda läkarna är kompletterande sådana.

Och du verkar vilja fylla skorna hos någon gärningsmannaprofilerare och jag tycker du ännu inte riktigt lyckats med det företaget, då ditt resonemang oftast befinner sig på fel plats.

Jag är inte här för att utföra något arbete.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-19 kl. 23:33.
Citera
2013-10-19, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som ett historiskt dokument över den stackars svenska statens stora misslyckande fyller det dock en viktig funktion......

Alla håller ju inte med om detta.

Och för oss som tror på läkarnas skuld, så är det ju ett misslyckande av Helin att inte kunna få dem fällda. Och man kan kritisera honom för att han inte löpte linan ut vad gäller utredningen av de båda läkarna. Kammarrätten gjorde det som är näst bäst, nämligen att frånta dem deras legitimationer.
Citera
2013-10-20, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ingen kommer nånsin att finna ngn GM i denna mordsåpa.

Och hur ska det då kunna oskyldigförklara läkarna och det en gång för alla? Hur kan de då vara oskyldiga, om inte den skyldige hittas?* Vad talar för deras oskuld? Exakt vad? Än så länge har ingen annan misstänkt GM hittats och inte heller att det kunnat bevisas att denne/de är skyldig(a) till CdCs tragiska död och styckningen av hennes lik, som solklart talar för att läkarna är oskyldiga. Hur kan de vara oskyldiga, när både tingsrätten och kammarrätten funnit det styrkt att de styckat en kvinnokropp? Det har åtminstone styrkts av TR och KR att de styckat, om inte haft ihjäl, Catrine da Costa.

*) Nej, detta fall har inget med Quick-fallet att göra.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-20 kl. 00:29.
Citera
2013-10-20, 00:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
”Birgitta Ohlsson”.
En person som kallar sig Birgitta Ohlsson skrev ett brev till åklagare Anders Helin 1988. Hon beskrev hur hon i egenskap av prostituerad träffat en av läkarna, den sk Obducenten och att han erkänt att han mördat både Da Costa och sin första fru Anne-Catherine Härm. Birgitta Ohlssons identitet är än idag okänd.

Har det någonsin blivit klarlagt vem "Birgitta Ohlsson" egentligen var ?
Någon okänd person har alltså skrivit ett brev adresserat till åklagare Helin som innehåller märkliga påståenden, togs detta brev någonsin på allvar ?

Eremona har senast igår påmint oss allesammans om det mystiska siarbrevet som vissa av mediemordsvännerna finner så oerhört intressant, Vincents "grovsignalement ska tydligen finnas i detta brev.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att det är märkligt att vissa anonyma brevskrivare är så oerhört intressanta medans andra avfärdas direkt, hur kommer det sig ?
Citera
2013-10-20, 01:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är bara att kolla på Spekerödsfallet, där driver åklagaren målet upp till Högsta domstolen för att han tror på sitt fall.

Jag vet givetvis att han inte längre är åklagare (han som drev det från början) men oavsett det så har hans uttalanden visat att han har verkligen trott på sitt scenario och driver det ända in i kaklet till skillnad från Helin som inte ens orkade med ett eget överklagande utan hängde på det som TA och TH överklagade.

Kan du på rak arm komma ihåg något annat fall där så har skett, åklagaren har fått sitt åtal ogillat (vi pratar om mord här) men inte brytt sig om att överklaga den friande domen?

För att förtydliga, något fall lika omskrivet som det fall tråden gäller?

Du som är juridik-expert kanske kan förklara vad ett separat överklagande hade kunnat få för effekt, när Svea Hovrätts domstolssekreterare faktiskt lika gärna kunnat be om kompletterande ändringsyrkande från läkarna? Du vet, att allt skulle avskrivas kunde ingen veta i slutet av 80-talet.

Att driva ett mål in i kaklet (HD) gör man om det finns behov av prejudikat eller om nya omständigheter dykt upp - eller om någon form av domvilla förekommit. Kan juridik-experten motivera vettig grund för HD-prövning?

Du framstår för övrigt som smått sinnessjuk - ett exempel på ett olika omskrivet fall som da Costa-ärendet, som kanske är Sveriges mest omdebatterade, där åklagaren inte valt att överklaga? Jo, det finns mängder. Precis lika många som det finns planeter i universum som har en befolkningsmängd om ca 7 miljarder människor och en area på 510 072 000 km².
Citera
2013-10-20, 01:34
Bannlyst
Går det inte en bro direkt från Kungsholmen (där Allmänläkaren bodde redan 1984) till FP1?
Citera
2013-10-20, 01:46
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Alltså, jag tycker uppriktigt sagt att du gjort ett enormt arbete och det kan ingen ta ifrån dig, Eremona. Dock tycker jag att det med största sannolikhet inte ger ett vitten (nej, jag säger inte detta för att vara elak), förutom att läsarna av denna tråd och de aktiva medlemmarna lär sig veta mer om flera olika personer och platser, som på något vis varit knutna till brottsoffret Catrine da Costa.

Men, även om någon hade en punktlista med 100 punkter, så kan någon annan med en sådan lista med enbart ett fåtal punkter (eller inga alls) vara den som är GM i ett särskilt fall. En punktlista pekar ju absolut inte automatiskt ut en styckmördare, såvida inte en av punkterna redan avser ett sådant brott begånget av personen det gäller.
Citat:
Då är jag ledsen över att säga - och det uppriktigt - att jag inte är någon av de där personerna.

Däremot är jag en helt utomstående person som tror på läkarnas skuld och det har jag gjort väldigt länge nu. Och det är inte för inte.

Det är så många omständigheter som talar för läkarnas skuld.
Det är ju just det här som är så spännande. Du är självklart fri att ha vilken åsikt du vill, men du är ju fullständigt låst i ditt resonemang, "så mycket som talar för läkarnas skuld", det finns ärligt talat inte ett skit som talar för det. Jag kommer ihåg hur det var då. Man skämtade om "da costa-poliserna" eftersom det var clowneri på hög nivå. Du kan faktiskt ta vilken människa som helst och byta ut "läkarna" med, samma bevisning fungerar på dem med. Helin var så jävla skitnödig att han visste varken ut eller in. Klart som fan att han försökte sig på "jag tror på deras skuld", det var han ju tvungen till, annars hade han själv kunnat åka dit på obefogat åtal. Titta i klartext på vad han säger vid Attunda TR 2008 (?), han tror inte ett dyft på någon skuld, och det gjorde han ärligt talat inte på 80-talet heller. Han hade helt enkelt målat in sig i ett hörn.

Samma sak med ditt ändlösa tjat om kraniet som förvarades på Härms kontor (det var f ö fler än ett, förmodligen 3-4 stycken). Jag kommenterade det och det nonchalerade du fullständigt. Det var rätt vanligt att man sparade kranier, de märktes tom upp med data från obduktionen. Under 80-talet var jag vid flera tillfällen speciellt vid två rättsläkarstationer (emellanåt en tredje) och nu ägnade jag mig givetvis inte åt att räkna kranier, men det var definitivt ingen ovanlig syn, det kan jag lova dig. Detta var innan man införde etiska regler för hanteringen.

Kan du inte bara på ett konkret sätt tala om vad du anser talar för läkarnas skuld? Nu fladdrar du ju mest runt och återkommer ständigt till samma saker trots att det gång efter gång påvisats att ditt resonemang inte håller.

Så vad är det som driver dig? Vilka bevis är det du tycker finns?
Citera
2013-10-20, 01:47
Medlem
Citat:
Går det inte en bro direkt från Kungsholmen (där Allmänläkaren bodde redan 1984) till FP1?
Ja det gör det. Ekelundsbron heter den. Man kan än i dag köra i båda riktningarna. En av vägtullarna ligger där i dag.
Citera
2013-10-20, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Ja det gör det. Ekelundsbron heter den. Man kan än i dag köra i båda riktningarna. En av vägtullarna ligger där i dag.

OK. Intressant.

Något annat som någon alldeles nyligen kläckte ur sig är att läkarna kan var för sig, i varsin bil, ha dumpat säckarna...en kör åt ett håll och den andra åt ett annat. Ja, därför två FP:er. Personligen tror jag Obducenten gjorde detta själv, med ett par veckors mellanrum. Med andra ord att de sista likdelarna dessförinnan förvarats i ett tillräckligt kallt utrymme under tiden.
Citera
2013-10-20, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Det är ju just det här som är så spännande. Du är självklart fri att ha vilken åsikt du vill, men du är ju fullständigt låst i ditt resonemang, "så mycket som talar för läkarnas skuld", det finns ärligt talat inte ett skit som talar för det. Jag kommer ihåg hur det var då. Man skämtade om "da costa-poliserna" eftersom det var clowneri på hög nivå. Du kan faktiskt ta vilken människa som helst och byta ut "läkarna" med, samma bevisning fungerar på dem med. Helin var så jävla skitnödig att han visste varken ut eller in. Klart som fan att han försökte sig på "jag tror på deras skuld", det var han ju tvungen till, annars hade han själv kunnat åka dit på obefogat åtal. Titta i klartext på vad han säger vid Attunda TR 2008 (?), han tror inte ett dyft på någon skuld, och det gjorde han ärligt talat inte på 80-talet heller. Han hade helt enkelt målat in sig i ett hörn.

Samma sak med ditt ändlösa tjat om kraniet som förvarades på Härms kontor (det var f ö fler än ett, förmodligen 3-4 stycken). Jag kommenterade det och det nonchalerade du fullständigt. Det var rätt vanligt att man sparade kranier, de märktes tom upp med data från obduktionen. Under 80-talet var jag vid flera tillfällen speciellt vid två rättsläkarstationer (emellanåt en tredje) och nu ägnade jag mig givetvis inte åt att räkna kranier, men det var definitivt ingen ovanlig syn, det kan jag lova dig. Detta var innan man införde etiska regler för hanteringen.

Kan du inte bara på ett konkret sätt tala om vad du anser talar för läkarnas skuld? Nu fladdrar du ju mest runt och återkommer ständigt till samma saker trots att det gång efter gång påvisats att ditt resonemang inte håller.

Så vad är det som driver dig? Vilka bevis är det du tycker finns?

"Fullständigt låst"? Tja, jag har ju en övertygelse, eller hur?

Jovisst, men hur vanligt var det att en rättsläkare avskilde huvudet på ett lik som tillhört en kvinna som jobbat som prostituerad - när detta ingrepp inte ens var nödvändigt ur ett rättsmedicinskt perspektiv? Och sedan valde att ha kraniet i en hylla i sitt tjänsterum? Och kom ihåg att Obducenten själv var sexkund. Varför skrev han inte ett ljud (för att citera åklagare Helin) om det i obduktionsutlåtandet? Och varför hade han det hemma hos sig, sedan? Kan du eller någon annan Ge läkarna upprättelse!-skandör förklara det? Och det var inga andra rättsläkare som stod åtalade här, eller hur? Det var nämligen bara en: den s.k. Obducenten.

Bevis? Exempelvis tror jag på fotohandlarparets vittnesmål. Och nej, jag har som sagt ingen anledning att ifrågasätta deras vittnesmål.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-20 kl. 02:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in