Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-25, 01:50
  #17113
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
[/spoiler]
Visst är det intressant med gärningsmannaprofilering och länkning och det är ju som bekant någonting som idag används av polisen.

Problemet med Lindquists och Borgnäs analys är att de medvetet väljer bort allt som talar EMOT att alla tre mord har begåtts av samma mördare.

Närheten till E4:an kan jag till viss del köpa som en likhet, men däremot köper jag inte närheten till sjukhus. Jag misstänker att experten från Wales har fått titta på en karta och konstaterat att det stod "sjukhus" i närheten av fyndplatserna. Borgnäs förklarade säkert exalterat att det betydde "hospital" och sedan konstaterade de nöjt att de hittat en likhet till. Problemet med detta som Borgnäs säkert inte nämnde för walesaren är ju att Långbro sjukhus var ett mentalsjukhus och därför skiljer sig lika mycket från ett vanligt sjukhus som en bilhall skiljer sig från ett bussgarage.

Det är just det som är problemet, idag använder polisen gärningsmannaprofilering men 1991 då Olle Lindquist ville använda det, ja då var detta helt okänt territorium för den svenska polisen.
Om man hade analyserat möjligheten att morden nu var kopplade till varandra och jämfört DNA från tekniska fynd i de olika fallen så skulle man kanske kommit en bra bit på vägen, Lindquist var tyvärr långt före sin tid

Kopplingen till de tre sjukhusen är trots allt mycket intressant, speciellt med tanke på att en viss person hade arbetat på två av dessa sjukhus, har det någonsin kollats upp om det fanns en möjlig koppling till det tredje sjukhuset ?
Den amerikanske "experten" säger ju faktiskt å sin sida att man måste kolla på allting eftersom allting kan vara intressant, om man utesluter vissa aspekter så utesluter man samtidigt andra möjligheter, kan bara hålla med honom om allt detta.

Och "experten" från Wales är ingen annan än en professor i rättspsykiatri vid namn Malcolm MacCulloch , han borde faktiskt veta vad han snackar om.
Professorn har antagligen gjort en geografisk analys och upptäckt att fyndplatsernas närhet till tre olika sjukhus är rätt så uppenbar
Citera
2013-11-25, 02:45
  #17114
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Fortsättning från föregående inlägg...


Att det sedan finns likheter mellan offren sett till deras ålder och yrke är kanske inte så konstigt med tanke på att de prostituerade levde farligast av alla i stan samt att de flesta av dem var under 30 år. Att både Annika och Elisabeth hade skador på halsen kanske inte heller var så konstigt med tanke på att strypning med all sannolikhet är den vanligaste dödsorsaken vid mord på en prostituerad. Det är också intressant att den kanske tyngsta experten inom området, Hazelwood från USA, inte ens håller med om att CdC är kopplad till de andra. Det är trots allt via CdC som Borgnäs intresserade sig för TH. Det finns ju inget som helst som pekar mot TH i fallen Annika och Elisabeth och om det inte är samma mördare i alla tre fallen så är sannolikheten för att TH har mördat Annika och Elisabeth lika med 0.

När sedan Borgnäs berättar om TH som en mystisk man som aldrig undersöktes närmare så är det klart att expertisen hänger på och tycker att han borde ha undersökts närmare. Borgnäs använder sig dessutom av en del fula retoriska knep. Bland annat skriver han att TH jobbade på ÅTMINSTONE två av de tre sjukhusen, vilket får den som läser att tro att han också kanske jobbade på det tredje. Borgnäs som har grävt djupt kring TH VET att han inte har det. Att ha en tumstock i handskfacket på bilen är inte särskilt märkligt, inte heller att på den tiden ha urrivna kartsidor ur telefonkatalogen. Det var det väldigt många som hade innan internet så att man kunde hitta rätt om man körde vilse. Att ha en bild på Yngsjömördeskan är förstås inte så vanligt, men det gör förstås varken till eller från när det gäller misstanke om mord. Slutsatsen som walesaren drar att det antyder att personen har varit involverad i att skada kvinnor känns väldigt vågad.

Sedan så är det naturligtvis trams det här med Jack the Ripper och likheterna med hans mordoffer. Hade experten inte varit från de brittiska öarna så hade denna galna teori med största sannolikhet aldrig kommit fram. Det hade förstås varit lite annorlunda om TH hade haft bilder på Jack the Ripper uppsatta överallt och haft den bilden i sitt handskfack istället för den på Yngsjömördeskan.

En avslutande kommentar får bli om E4:an. Om det var så att Annika mördades på ett annat ställe och dumpades vid Hägerstensbadet så är det inte längre så nära avfarten till E4:an eftersom mördaren då måste ha parkerat bilen uppe på Hägerstensåsen och dit når man inte via avfarten vid badet.


En rätt så förbryllande omständighet som du helt utelämnar i ditt inlägg är ju det att en viss herres första egna obduktion var tydligen Nordberg som hittades 1982 vid "Hägerstensbadet", Hagenbach har tidigare postat uppgifter om detta i inlägg #16547 https://www.flashback.org/t94865p1379
Nordbergs kranium hamnade till slut i bokhyllan på nämnda herres arbetsrum, jag undrar faktiskt vad den "tyngsta experten" Roy Hazelwood hade för åsikt om detta något märkliga faktum ?

Du har dragit dina egna slutsatser och självklart får du tro vad du vill men ärligt talat så känns det mer som om den andre experten professor MacCullochs ord väger något tyngre, hans då 30-åriga erfarenhet är inte att förakta

Du har tydligen också vissa invändingar mot att det bara var "Yngsjömörderskan" vars bild det var som återfanns i handskfacket, faktum är att denna kvinna i slutet på 1800-talet ströp sin sons hustru och försökte sen få det att se ut som att sonhustrun hade ramlat i en trappa och brutit nacken
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-11-25 kl. 02:52.
Citera
2013-11-25, 03:30
  #17115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En rätt så förbryllande omständighet som du helt utelämnar i ditt inlägg är ju det att en viss herres första egna obduktion var tydligen Nordberg som hittades 1982 vid "Hägerstensbadet", Hagenbach har tidigare postat uppgifter om detta i inlägg #16547 https://www.flashback.org/t94865p1379
Nordbergs kranium hamnade till slut i bokhyllan på nämnda herres arbetsrum, jag undrar faktiskt vad den "tyngsta experten" Roy Hazelwood hade för åsikt om detta något märkliga faktum ?

Du har dragit dina egna slutsatser och självklart får du tro vad du vill men ärligt talat så känns det mer som om den andre experten professor MacCullochs ord väger något tyngre, hans då 30-åriga erfarenhet är inte att förakta

Du har tydligen också vissa invändingar mot att det bara var "Yngsjömörderskan" vars bild det var som återfanns i handskfacket, faktum är att denna kvinna i slutet på 1800-talet ströp sin sons hustru och försökte sen få det att se ut som att sonhustrun hade ramlat i en trappa och brutit nacken

Hanna Olsson uttrycker sig väldigt positivt om Yngsjömöderskan i sin bok om mordet. Jag vet inte om denna omständighet har undersökts.
Citera
2013-11-25, 22:13
  #17116
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är just det som är problemet, idag använder polisen gärningsmannaprofilering men 1991 då Olle Lindquist ville använda det, ja då var detta helt okänt territorium för den svenska polisen.
Om man hade analyserat möjligheten att morden nu var kopplade till varandra och jämfört DNA från tekniska fynd i de olika fallen så skulle man kanske kommit en bra bit på vägen, Lindquist var tyvärr långt före sin tid

Kopplingen till de tre sjukhusen är trots allt mycket intressant, speciellt med tanke på att en viss person hade arbetat på två av dessa sjukhus, har det någonsin kollats upp om det fanns en möjlig koppling till det tredje sjukhuset ?
Den amerikanske "experten" säger ju faktiskt å sin sida att man måste kolla på allting eftersom allting kan vara intressant, om man utesluter vissa aspekter så utesluter man samtidigt andra möjligheter, kan bara hålla med honom om allt detta.

Och "experten" från Wales är ingen annan än en professor i rättspsykiatri vid namn Malcolm MacCulloch , han borde faktiskt veta vad han snackar om.
Professorn har antagligen gjort en geografisk analys och upptäckt att fyndplatsernas närhet till tre olika sjukhus är rätt så uppenbar
Jag kan bara hålla med. Det är synd att inte gärningsmannaprofilering användes från början på dessa fall. Då hade man redan då kommit fram till att morden INTE är länkade (inte för att du skulle trott på det men ändå).

Resten av ditt inlägg är i stort sett obegripligt...

För det första har naturligtvis Borgnäs kollat upp en eventuell koppling mellan TH och det tredje sjukhuset. Att du nu ställer den retoriska frågan om det är kollat kan bara betyda att du antingen vill misstänkliggöra TH genom ett fult trick eller att du helt enkelt inte har tänkt till alls i frågan.

"Professorn har antagligen gjort en geografisk analys och upptäckt att fyndplatsernas närhet till tre olika sjukhus är rätt så uppenbar"
Det här förstår jag inte. Det är väl självklart att den kopplingen är uppenbar om man tittar på kartan, men om du minns vad jag skrev i mitt inlägg så vände jag emot att man i det här sammanhanget kallar Långbro mentalsjukhus för sjukhus.

Sedan hänvisar du till Hazelwood och att han har sagt att man ska titta på allt så att man inte utesluter någonting viktigt. Du håller med och jag håller med. Problemet för dig är ju att Borgnäs bara valt att ta med det som experterna sa som kunde misstänkliggöra TH. Allt annat har han förstås valt att inte nämna. Lite som du gör...

Slutligen lite om professor Malcolm McCulloch: Det här med 30 års erfarenhet är något av en överdrift om man bara räknar rättspsykologi. Hans biografi:

Career
conslt child psychiatrist Cheshire 1966-67, lectr in child psychiatry and subnormality Univ of Birmingham 1967-70, sr lectr in psychiatry Univ of Liverpool 1970-75, sr princ med offr DHSS London 1975-79, med dir Park Lane Hosp Liverpool 1979-89, conslt WHO 1977-79, visiting prof of forensic psychiatry Toronto 1987-89, advsr in forensic psychiatry Ontario Govt 1987-92, emeritus prof of forensic psychiatry Univ of Wales Coll of Med Cardiff 2001- (prof of forensic psychiatry 1997-2001); ed Jl of Forensic Psychiatry and Psychology 2007- (ed-in-chief 2002-07)


Första gången det där med rättspsykologi dyker upp är alltså 1987, några år före 1991.

Det är säkert en kille med koll, men jämfört med Roy Hazelwood (som inte verkar tro att daCosta är länkad med de övriga morden) väger han lite lätt. Wikipedia om Hazelwood: http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Hazelwood

Intressant som kuriosa är också McCulloghs böcker och publikationer:
Homosexual Behaviour: Therapy and Assessment (1971), Human Sexual Behaviour (1980)
Citera
2013-11-25, 22:27
  #17117
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En rätt så förbryllande omständighet som du helt utelämnar i ditt inlägg är ju det att en viss herres första egna obduktion var tydligen Nordberg som hittades 1982 vid "Hägerstensbadet", Hagenbach har tidigare postat uppgifter om detta i inlägg #16547 https://www.flashback.org/t94865p1379
Nordbergs kranium hamnade till slut i bokhyllan på nämnda herres arbetsrum, jag undrar faktiskt vad den "tyngsta experten" Roy Hazelwood hade för åsikt om detta något märkliga faktum ?

Du har dragit dina egna slutsatser och självklart får du tro vad du vill men ärligt talat så känns det mer som om den andre experten professor MacCullochs ord väger något tyngre, hans då 30-åriga erfarenhet är inte att förakta

Du har tydligen också vissa invändingar mot att det bara var "Yngsjömörderskan" vars bild det var som återfanns i handskfacket, faktum är att denna kvinna i slutet på 1800-talet ströp sin sons hustru och försökte sen få det att se ut som att sonhustrun hade ramlat i en trappa och brutit nacken
Jag vet inte om jag "utelämnar" att Annika Nordberg var TH:s första egna fall. Du får det att låta som om att jag försöker dölja något. Faktum är att jag har nämnt det i tråden långt innan vare sig du eller Hagenbach hade gjort ert inträde i tråden. Jag ansåg helt enkelt att det var irrelevant eftersom TH var rättsläkare och att det med tanke på det lilla antalet mord som sker i Stockholm per år inte alls var så konstigt att han hade hand om ett av dem som nu är på tapeten.

Sedan blir du lite obegriplig igen... När du skriver "den tyngsta experten" Hazelwood, menar du då att du inte tycker att det är så trots att det är han som anses vara gärningsmannaprofileringens fader? När du sedan skriver att McCulloch väger tyngre (med 30 års erfarenhet som inte är 30 år), menar du då jämfört med mig eller jämfört med Hazelwood. Menar du jämfört med mig så är jag naturligtvis beredd att hålla med, men om du menar jämfört med Hazelwood så ber jag dig läsa mitt föregående inlägg.

Gällande Yngsjömörderskan så vet jag vad hon gjorde, men jag anser fortfarande inte att det talar emot TH. Han var bevisligen intresserad av mordfall i allmänhet och strypningar i synnerhet. Det var allmänt känt och en bild i hans handskfack gör varken från eller till i det sammanhanget.
Citera
2013-12-02, 11:44
  #17118
Medlem
På håret

Satirgruppen "På Håret" tog upp styckmordet ett par gånger, i radio och på teaterscenen, något Expressens Anders Björkman uppskattade: http://imageshack.us/photo/my-images/577/lg9y.jpg/ 14 år senare skrev han om hur medierna borde "Sluta tjata om det olösta styckmordet: http://imageshack.us/photo/my-images/850/84s4.jpg/ Da Costas anhörigas reaktion på skämten tas upp i "En bro över mörka vatten": http://imageshack.us/photo/my-images/690/d2b2.jpg/ samt i en debattartikel på DN Debatt: http://imageshack.us/photo/my-images/834/xd63.jpg/
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-02 kl. 11:51.
Citera
2013-12-02, 20:54
  #17119
Medlem
_Jago_s avatar
Enligt det första vittnesmålet från makarna Schröder, från 2 november ska Arne Schröder ska ha pratat både om en blond och en mörk man, utan att precisera vem av dem som lämnade in bilderna. "En av dom kanske inte har något direkt med detta att göra". (Vid detta läge var både Härm och Allgèn anhållna)

Han sa dessutom att mannen som lämnade in fotona ska ha sagt att han var "obducent".

Som bekant är "obducent" ingen titel. Som rättsläkare kan det ingå i arbetsuppgifterna förutom undersökning av skador på både avlidna och levande personer, även undervisning, brottsplatsundersökning och obduktioner.

Teet Härms titel var leg. läkare och var på rättsläkarstationen anställd som underläkare.

Efter att han i pressen benämnts som "Obducenten", hörde Arne Schröder av sig till polisen och började rulla upp historien om den mystiske man som kommit in till butiken och kallat sig för "obducent".

Rapports sändning 2 november visade, av misstag, en tydlig ansiktsbild på Teet Härm. Tidigare på dagen hade f.ö. ett första förhör hållts med makarna Schröder. Uppståndelsen kring Allmänläkaren och Obducenten varvades upp. Vittneskonfrontationen hölls två dagar senare.

Efter att Schröder pratat om en man som kallade sig "obducent" riktade polisen sig in på att Teet Härm kanske var mannen som lämnade in bilderna, och makarna Schröder tyckte först bland andra att figurant 4 (Teet Härm) såg bekant ut (bilder på Härm hade f.ö. cirkulerat i media innan vittneskonfrontationen, mer om det senare). Efter att fått hjälp av poliserna, fått chans på chans (trots att de bl.a. alltså först redan pekat ut en annan person), pekade de sedermera ut Allgèn som kunden.

Då var det ju tur att de för säkerhets skull pekade ut Teet Härm också, då kanske som den Arne ursprungligen kallade "en av dom kanske inte har något direkt med detta att göra". Någon levande person hade inte synts på bilderna, var Schröder tidig med att fastställa. Det blev naturligtvis svårt för Arne att hålla ihop sin historia, detta skulle innebära att Thomas Allgèn kallat sig "obducent", en benämning som förövrigt sedan flera veckor tillbaka varit kraftigt lanserad i kvällspressen, men för Teet Härm. Faktum är att han så tidigt som 1984 benämndes som "obducenten".

Det finns oändligt mycket att skriva om makarna Schröders "utpekanden". Faktum är att deras vittnesmål, oavsett i vilken ände man än börjar titta på det, hur man än vrider på det, totalt saknar ens den minsta grad av trovärdighet.
Citera
2013-12-03, 12:42
  #17120
Medlem
JK Göran Lambertz om da Costa-fallet från 2007: http://imageshack.us/photo/my-images/51/eumo.jpg/
Citera
2013-12-04, 23:45
  #17121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Som bekant är "obducent" ingen titel. Som rättsläkare kan det ingå i arbetsuppgifterna förutom undersökning av skador på både avlidna och levande personer, även undervisning, brottsplatsundersökning och obduktioner.

Begreppet obducent finns i SAOL.

Det kan dessutom vara så att personen som lämnade in filmrullarna använde ordet obducent därför att det är mer förståeligt för en lekman än den formella yrkestiteln rättsläkare.

Namnet Allgèn stavas f ö Allgén.
Citera
2013-12-05, 01:28
  #17122
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag kan bara hålla med. Det är synd att inte gärningsmannaprofilering användes från början på dessa fall. Då hade man redan då kommit fram till att morden INTE är länkade (inte för att du skulle trott på det men ändå).

Resten av ditt inlägg är i stort sett obegripligt...

För det första har naturligtvis Borgnäs kollat upp en eventuell koppling mellan TH och det tredje sjukhuset. Att du nu ställer den retoriska frågan om det är kollat kan bara betyda att du antingen vill misstänkliggöra TH genom ett fult trick eller att du helt enkelt inte har tänkt till alls i frågan.

"Professorn har antagligen gjort en geografisk analys och upptäckt att fyndplatsernas närhet till tre olika sjukhus är rätt så uppenbar"
Det här förstår jag inte. Det är väl självklart att den kopplingen är uppenbar om man tittar på kartan, men om du minns vad jag skrev i mitt inlägg så vände jag emot att man i det här sammanhanget kallar Långbro mentalsjukhus för sjukhus.

Sedan hänvisar du till Hazelwood och att han har sagt att man ska titta på allt så att man inte utesluter någonting viktigt. Du håller med och jag håller med. Problemet för dig är ju att Borgnäs bara valt att ta med det som experterna sa som kunde misstänkliggöra TH. Allt annat har han förstås valt att inte nämna. Lite som du gör...

Slutligen lite om professor Malcolm McCulloch: Det här med 30 års erfarenhet är något av en överdrift om man bara räknar rättspsykologi. Hans biografi:

Career
conslt child psychiatrist Cheshire 1966-67, lectr in child psychiatry and subnormality Univ of Birmingham 1967-70, sr lectr in psychiatry Univ of Liverpool 1970-75, sr princ med offr DHSS London 1975-79, med dir Park Lane Hosp Liverpool 1979-89, conslt WHO 1977-79, visiting prof of forensic psychiatry Toronto 1987-89, advsr in forensic psychiatry Ontario Govt 1987-92, emeritus prof of forensic psychiatry Univ of Wales Coll of Med Cardiff 2001- (prof of forensic psychiatry 1997-2001); ed Jl of Forensic Psychiatry and Psychology 2007- (ed-in-chief 2002-07)


Första gången det där med rättspsykologi dyker upp är alltså 1987, några år före 1991.

Det är säkert en kille med koll, men jämfört med Roy Hazelwood (som inte verkar tro att daCosta är länkad med de övriga morden) väger han lite lätt. Wikipedia om Hazelwood: http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Hazelwood

Intressant som kuriosa är också McCulloghs böcker och publikationer:
Homosexual Behaviour: Therapy and Assessment (1971), Human Sexual Behaviour (1980)

Nu blir jag väldigt nyfiken, hur kan du vara så säker på att resultatet hade slutat med noll om nu gärningsmannaprofilering hade utförts i de tre fallen med olösta prostitutionsmord i Stockholm ?

Obegripligt faktiskt att du kan vara så bergsäker

Och vad gäller Långbro så var det ett psykiatriskt sjukhus och mig veterligt så går det inte att kalla Långbro för något annat än just ett sjukhus om än fd sjukhus eftersom det tydligen las ner 1997
Närheten till fyndplatsen där Nordberg påträffades 1982 är också rätt så uppenbar, hittade Borgnäs någon koppling till Löwenströmska sjukhuset förresten ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngbro_sjukhus
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-05 kl. 01:34.
Citera
2013-12-05, 10:09
  #17123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch

Det kan dessutom vara så att personen som lämnade in filmrullarna använde ordet obducent därför att det är mer förståeligt för en lekman än den formella yrkestiteln rättsläkare.


Det finns inga bilder och det lämnades inte in några filmrullar.
Citera
2013-12-05, 15:37
  #17124
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu blir jag väldigt nyfiken, hur kan du vara så säker på att resultatet hade slutat med noll om nu gärningsmannaprofilering hade utförts i de tre fallen med olösta prostitutionsmord i Stockholm ?

Obegripligt faktiskt att du kan vara så bergsäker

Och vad gäller Långbro så var det ett psykiatriskt sjukhus och mig veterligt så går det inte att kalla Långbro för något annat än just ett sjukhus om än fd sjukhus eftersom det tydligen las ner 1997
Närheten till fyndplatsen där Nordberg påträffades 1982 är också rätt så uppenbar, hittade Borgnäs någon koppling till Löwenströmska sjukhuset förresten ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngbro_sjukhus
Jag är åtminstone säker på att da Costa och övriga fall inte är länkade. Det som anförs som bevis för att morden ska vara länkade håller inte enligt mig. Ett exempel är som jag tidigare skrev att jag inte anser att själva ORDET sjukhus utgör en grund för att morden ska vara länkade.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga med det du skriver om Långbro. Ja, det var till namnet ett sjukhus. Nej, det var inte ett vanligt sjukhus. Du menar väl inte att anledningen till att experten från Wales såg en koppling var själva ordet sjukhus? I så fall är mord som sker i närheten av ett bussgarage och ett vanligt garage länkade på samma sätt. Eller mord som sker på OdenGATAN, Sankt ERiksGATAN och HornsGATAN för att nämna några tänkbara gator som skulle kunna vara länkade enbart på grund av namnet.

Kan du inte sluta fråga om Borgnäs hittade kopplingar när du vet att han inte gjorde det? Om det är en seriös fråga så borde väl du vara en större expert på Borgnäs än vad jag är eftersom du tycks gilla hans verk väldigt mycket och verkar vara väldigt inläst på det.

Har du förresten någon kommentar kring det jag skrev om din kompis MacCullogh?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback