Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Försök inte likställ dig med mig, som om vi båda skulle ha en "övertygelse". Det spelar ingen roll vilken fakta folk låter dig ta del av, du håller fortfarande fast vid din tro.

"Jag utgår naturligtvis ifrån att jag har rätt och svarar och resonerar därefter." = Det låter närmast som en fanatiker som talar.

Det är ytterst din egen tolkning.

Jo, men din övertygelse är den att läkarna är oskyldiga. Eller hur? Och det är det jag åsyftar.

De "fakta" du talar om säger ju inte att läkarna är oskyldiga.
Citera
2013-08-27, 00:18
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det kan i en del fall anses vara ställt utom allt rimligt tvivel vem som är den skyldige, men däremot inte veta säkert när brottsoffret dött.
När brottsoffret dött är i just detta sammanhang ointressant, då KR inte ens nämner något om hur läkarna skulle fått tag i kroppen. Så jag vet inte riktigt varför du tog upp det.

Hur kan det vara ställt utom varje rimlig tvivel vem som är den skyldiga när KR inte berättar när, var eller hur kroppen styckats?
Citera
2013-08-27, 00:20
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Det är ytterst din egen tolkning.

Jo, men din övertygelse är den att läkarna är oskyldiga. Eller hur? Och det är det jag åsyftar.

De "fakta" du talar om säger ju inte att läkarna är oskyldiga.
Ingen av din fakta säger ju att läkarna är skyldiga. Och det är väl ändå det som betyder något? Eller har jag fått det om bakfoten.

Det ska väl bevisas att läkarna är skyldiga för att de ska bedömas ansvara för ett brott?

Det intressanta för dig borde ju vara att hitta fakta som säger att läkarna är skyldiga?
Citera
2013-08-27, 00:22
Bannlyst
Citat:
Anser du då att det är "ställt utom varje rimlig tvivel" att läkarna styckat Catrine da Costas döda kropp när Kammarrätten:

...Fastslår att styckningen ska ha skett inom en tvåveckorsperiod (som ni själv sa, "i nära anslutning" kan innefatta hela veckan efter, och borde således kunna innefatta mån-tor samma vecka som pingsthelgen också).

...Inte fastslår var kroppen ska ha styckats.

...Inte fastslår hur kroppen skulle styckats.

Är det att ställa det utom varje rimlig tvivel?

KR har fastslagit vem/vilka det är. Då är ju tid och plats inte lika viktiga att fastslå.
Citera
2013-08-27, 00:24
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
KR har fastslagit vem/vilka det är. Då är ju tid och plats inte lika viktiga att fastslå.
KR har fastlagit vem Thomas Allgèn och Teet Härm är, ja. Men du som så gärna svänger dig med uttrycket "ställt utom varje rimlig tvivel" borde väl ändå fundera på om man inte borde fastställa var brottet begåtts, när brottet begåtts och hur brottet begåtts? Om man nu ska ställa det utom varje rimlig tvivel?
Citera
2013-08-27, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ingen av din fakta säger ju att läkarna är skyldiga. Och det är väl ändå det som betyder något? Eller har jag fått det om bakfoten.

Det ska väl bevisas att läkarna är skyldiga för att de ska bedömas ansvara för ett brott?

Det intressanta för dig borde ju vara att hitta fakta som säger att läkarna är skyldiga?

Ett exempel är ju fotohandlarparet, som pekat ut båda läkarna. Fotohandlarparet har inte lämnat över några styckbilder till utredarna, men deras vittnesmål tillsammans med andra vittnesmål gör gällande att läkarna är skyldiga. Rätten gjorde en sammanvägning av det material de hade till sitt förfogande.

Eller hur? Det förekommer även brottsfall där bevisen är bristfälliga, men då kan det räcka med indicier. Jag menar, den misstänkte tillika den åtalade är inte alltid oskyldig bara för att bevisen inte är blytunga. Jag skulle inte tro att CdC-fallet är det enda fall, när det varit så här vanskligt.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-08-27 kl. 00:37.
Citera
2013-08-27, 00:36
Bannlyst
Citat:
När brottsoffret dött är i just detta sammanhang ointressant, då KR inte ens nämner något om hur läkarna skulle fått tag i kroppen. Så jag vet inte riktigt varför du tog upp det.

Hur kan det vara ställt utom varje rimlig tvivel vem som är den skyldiga när KR inte berättar när, var eller hur kroppen styckats?

KR har gått igenom materialet och dragit sin slutsats om vem/vilka som styckat, men däremot har de inte kunnat fastslå när, var, hur. Varför de inte funderade kring hur läkarna fått tag i kroppen har jag ingen aning om.
Citera
2013-08-27, 01:02
Bannlyst
Citat:
Anser du då att det är "ställt utom varje rimlig tvivel" att läkarna styckat Catrine da Costas döda kropp när Kammarrätten:

...Fastslår att styckningen ska ha skett inom en tvåveckorsperiod

Japp, då har de inte bara inskränkt sig till pingsthelgen.
Citera
2013-08-27, 01:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, i nära anslutning är ju i alla fall inte plus/minus en vecka.

Om du själv skulle blivit utpekad för ett preskriberat brott, som inte tas upp av en brottmålsdomstol, utan en förvaltningsdomstol. Hade du då godtagit att brottet, enligt rätten, skulle begåtts inom tidsrymden av en vecka (ej vidare specificerat), att rätten inte nämner något om var eller hur brottet skulle begåtts?

Anser ni att det är "ställt utom varje rimlig tvivel" att läkarna styckat Catrine da Costas döda kropp när rätten inte kunde fastslå när (åtminstone inom en tre-dagarshelg, plus/minus några dagar), inte kunde fastslå var, och inte kunde fastslå hur brottet skulle begåtts. Är det att ställa det utom varje rimlig tvivel, anser ni?

Exakt hur länge en "i nära anslutning" är bestämmer inte du min vän så försök inte ens

Och vad gäller "ställt utom allt rimligt tvivel" så gjorde nog kammarrätten inget annat än en samlad bedömning av alla indicier/vittnesmål och rätten kom då fram till att så var fallet, vad är ditt problem egentligen ?
Citera
2013-08-27, 01:18
Bannlyst
Det är ju inte vi (jag & Lawn) som hittat på att läkarna styckat CdCs kropp. Det har både tingsrätten och kammarrätten slagit fast. Och för mig måste inte läkarna vara skyldiga, det är bara det att jag har gått igenom en hel del material och utifrån det dragit min slutsats och kommit fram till att de är s-k-y-l-d-i-g-a. Så, jag är inte alls den "fanatiker" som vissa här tycks tro.

"I nära anslutning" kan ju i alla händelser inte inkludera dagarna före pingsthelgen, då det finns många vittnen som sett och talat med CdC så sent som den 8/6.
Citera
2013-08-27, 01:53
Bannlyst
Citat:
Men du som så gärna svänger dig med uttrycket "ställt utom varje rimlig tvivel" borde väl ändå fundera på om man inte borde fastställa var brottet begåtts, när brottet begåtts och hur brottet begåtts? Om man nu ska ställa det utom varje rimlig tvivel?

Tingsrätten som är en brottsmålsdomstol har fastslagit detta och den om någon, något, bör vara den som vet när den ska ställa något bortom allt rimligt tvivel och när den inte ska göra det.

Kammarrätten skulle avgöra legitimationsärendet och kom fram till samma slutsats.
Citera
2013-08-27, 02:15
Medlem
Citat:
Tingsrätten som är en brottsmålsdomstol har fastslagit detta och den om någon, något, bör vara den som vet när den ska ställa något bortom allt rimligt tvivel och när den inte ska göra det.

Så bevisningen är stark helt enkelt därför att tingsrätten säger det? Att utgå från att dom har gjort en korrekt bedömning är minst sagt naivt. Om du undrar vilket material de grundat sitt antagande på så är det samma som det du har läst. Rättegångar är nämligen offentliga, det finns inga bevis som lagts fram där och som hållits hemligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in