2010-10-20, 23:17
Medlem
[darkmore?

Det är bra att du försöker förklara en del av dina påståenden.

Så klart finns det pappor som anser att myndigheter agerat sjukt fel i en del lägen och situationer. Sen är det väl så att en del ännu sjukare personer visat sig ifrågasätta om vårdnads utredningar och tvister utreds bra eller inte idag väljer att hoppa på en pappa som valt att öppet ifrågasätta detta är ute på rätt resa eler om pappan som velat att öppet diskutera detta är på rätt spår eller inte.

Men en del vill ju heldre verka i mörker än att öppet stå för sin åsikt likt Daddy(Joakim) valt att göra. De fortsätter att insinuera eller påstå.

De har ju valt att lämna diskussionen just nu men de letar säkert argument för att kommentera eller försöka hindra eller påstå. förska påverka att möjlighet förhindras utifrån påstående och inte det blir genomlyst eller granskat det som påstås.

Personligen tycker jag det är bra om sanningen får en möjlighet att bli granskad och ifrågasatt så insikt visar sig få råda och inblandade får möjlighet att visa..
Citera
2010-10-20, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var dock intressant att höra experten uttala sig om familjehemsmamman Evas rätt att driva en hemsida och skapa opinion för sitt åsikt, trots att den biologiska mamman kände sig förföljd. Naturligtvis har Eva en sådan rätt, eftersom det inte är en fråga av betydelse för fallet i sig, dvs barnens bästa och var de skall placeras, utan är en fråga om yttrandefrihet.

Precis som inte socialen har en rätt att påstå att Eva och hennes make skall anses som mindre lämpliga för att hon driver en blogg, så har inte myndigheterna, varken soc eller DI, i den här vårdnadstvisten rätt att lägga sig i Joakim Ramstedts rätt att skapa opinion. Det handlar om myndighetsmissbruk och censur.
Det beror helt på hur man driver en blogg.
Självklart har myndigheter och DI rätt att lägga sig i när det förekommer oegentligheter, de utsatta skall väl också ha någon rätt när de ansätts på ett felaktigt sätt, tycker du inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Journalister undersöker i detta nu vad detta handlar om, liksom rättsvårdande myndigheter. Jag tror personligen att vi ska vara tacksamma över att vi lever i ett rättssamhälle.
Det är bra att det finns undersökande journalister som gräver i Joakims förehavanden, jag är också glad att vi lever i ett rättssamhälle där liknande pappskallar inte får härja ogranskat fritt, stackars barn.
Citera
2010-10-20, 23:24
Bannlyst
Leroy, den lille åsiktspolisen? Ingen orkar läsa dina tjafsinlägg så du kan lika gärna lägga ner.
Citera
2010-10-20, 23:28
Medlem
Jag vet av egna erfarenheter att det i Sverige finns pappor som anses sig överkörda i Vtn. Dock är långt ifrån alla rätt i sin egen värdering av sin Vtn. En del har inte varit utsatt för en orättvisa.

Och samma sak bland mammorna. Finns skithögar där med. Alla spelar inte rent.

Du pratar om sanningen, jag vill se en sanning ang. Daddy Sverige och dess aktiva medlemmar, deras agenda osv.

Och jag upprepar agerar man som en form av förening skjutjärns journalest får man acceptera att själv bli granskad och det man frambringar analyserat.

Eller ska ponken analysera t.ex. ug fritt får han inse att samma granskning kan ske av honom,

Fråga leroy anser,du daddy inte ska granskas som han själv granskar andra?
Om inte varför?
Citera
2010-10-20, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Det beror helt på hur man driver en blogg.
Självklart har myndigheter och DI rätt att lägga sig i när det förekommer oegentligheter, de utsatta skall väl också ha någon rätt när de ansätts på ett felaktigt sätt, tycker du inte?

Det är bra att det finns undersökande journalister som gräver i Joakims förehavanden, jag är också glad att vi lever i ett rättssamhälle där liknande pappskallar inte får härja ogranskat fritt, stackars barn.
Ja, och de (vilket jag vet eftersom det är personer jag känner och umgås med) vet att man aldrig ska ta en historia för given innan man har hört den andra sidan också. Jag har stort hopp om att detta kommer att leda till en större förståelse av hela tematiken och dess följder.
Citera
2010-10-20, 23:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
Micro

När så krävs vem avgör det?

Är det din inställning till person eller sakfråga eller din del i ev. konflikt o frågeställningsom avgör är det saklig grund eller tyckande som skall få vara avgörande? Vad tycker du själv när man börjar focusera eller diskutera centarla sakfrågor och det inte visar sig inte handla om 2ndra person utan om tredja part som inte kan föra egen talan.

Personligen anser jag att alltför många tagit alltför stora kliv där man väljer att påstå sak om person i stllet för att respektera de sakfrågor som tråden ursprungligen handlade om och man väljer att skifta focus.

Man inte ser när det sker och man fastnar i fel saker i stället för att diskutera om barnen har fått möjlighet eller inte och vad det ev. kan bero på.

Så klart beror det på vad som tillåts. Här är det lite högre i tak än hos familjerätt men inte alla orkar fortsätta ifrågasätta eller argumentera, tjafsa med utomstående och det är väl lite det som det handlar om. Vad händer när barnen en dag söker sanning. Vem skall då stå till svars?

Du, nätet eller tjänsteman, myndighet osv.

Leroy

I den här tråden har vi diskuterat de olika frågor som kommit upp i tvisten, och bemött de påståenden som lagts fram utifrån den dokumentation som finns i ärendet Leroy.

Jag har inte valt frågorna. Det har Joakim gjort.

Stå till svars för vem?

Jag har inte valt dagordningen, inte valt vem/vilka som skall diskuteras.

Det här är ett diskussionsforum, inte en blogg, inte en megafon - det var Joakim medveten om när han startade tråden.
Citera
2010-10-20, 23:56
Medlem
Berengar

Det står för dig om du inte väljer att diskutera vidare eller försöka förklara, det säger mer om din inställning och åsikt än om min.

Tyvärr så är det nog så. Åsiktspolis eller inte. Jag mfl. har talat om varför man skriver och är engagerade men en del skriver heldre än visa sig förklra. Respekt, insikt eller inte?

Så även du min Brutus.

Leroy
Senast redigerad av Leroy1 2010-10-20 kl. 23:59.
Citera
2010-10-21, 00:34
Bannlyst
Citat:
Berengar

Citat:
Det står för dig om du inte väljer att diskutera vidare eller försöka förklara, det säger mer om din inställning och åsikt än om min.

Tyvärr så är det nog så. Åsiktspolis eller inte. Jag mfl. har talat om varför man skriver och är engagerade men en del skriver heldre än visa sig förklra. Respekt, insikt eller inte?

Så även du min Brutus.

Leroy
Är det den sena timmen som orsakar dina uttrycks- och stavningsproblem Leroy, eller har du alkoholproblem eller är det bara normal trötthet som orsakar detta återkommande syndrom?
Joakim verkar omge sig av en mängd olika människor som skulle behöva hjälp av andra orsaker än de angriper.
Citera
2010-10-21, 10:45
Medlem
Tuesdays avatar
Den planerade, muntliga förhandlingen i tvisten idag är inställd.

Föräldrarna och flickan verkar ha fått plats på utredningshem (åtta veckors vistelse).
Citera
2010-10-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Den planerade, muntliga förhandlingen i tvisten idag är inställd.

Föräldrarna och flickan verkar ha fått plats på utredningshem (åtta veckors vistelse).

Japp ligger i linje med vad som önskas. Nu ska syndabock finnas till att flickan inte reagerar som pappa vill, alternativt (beror på vilken sida man står på) hur mycket mamman manipulerat.

Är osäker hur det går till på ett sådant hem, men ska man observera hur dottern agerar med de två tillsammans eller var för sig osv.

När det brister i samarbete(utan döma daddy nu) så blir priset för alla parter högt. Inklusive samhället. Någonstans i denna VT har massor av vägval funnits, vissa har bränts på grund av det egna egot. Andra av oviljan se sin egna roll i det som händer.
Citera
2010-10-21, 12:21
Bannlyst
Citat:
Berengar

Så även du min Brutus.

Leroy[/quote]

Jag har noggrant och vid flera tillfällen redogjort för min egen motivation att diskutera i den här tråden. Och det vet du mycket väl. Jag har egna erfarenheter av att vara barn i en dysfunktionell familj där båda föräldrarna var olämpliga som vårdnadshavare, nån vårdnadstvist blev det aldrig för oss men jag kan vittna om att samhället ibland gör för lite och inte alltid ingriper trots att barn far illa. Med en dåres envishet har jag gång efter annan påpekat att det är en skadlig förenkling att säga att barn ska ha rätt till båda sina föräldrar. I vissa fall ska barn ha rätt att skyddas från en eller båda föräldrar om olämplighet föreligger.

Så än en gång, jag ser det ur dotterns perspektiv och det är för henne jag skriver. Och för alla barn i vårdnadstvister, eftersom det är en sån som är grund till denna tråd. Du däremot har fått frågan många gånger varför du skriver. Men nåt svar har vi aldrig sett och lär väl aldrig få det heller. Men visst, jag har svarat, nu är det din tur. För vem skriver du i denna tråd?
Senast redigerad av Berengar 2010-10-21 kl. 12:24. Anledning: korrfel
Citera
2010-10-21, 12:35
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var dock intressant att höra experten uttala sig om familjehemsmamman Evas rätt att driva en hemsida och skapa opinion för sitt åsikt, trots att den biologiska mamman kände sig förföljd. Naturligtvis har Eva en sådan rätt, eftersom det inte är en fråga av betydelse för fallet i sig, dvs barnens bästa och var de skall placeras, utan är en fråga om yttrandefrihet.

Familjehemsmamman har lagstadgad tystnadsplikt - hon har skrivit på papper om sekretess för att komma i fråga som placeringshem. Att i det läget orera om barnens biologiska föräldrars förhållanden på nätet, på ett sätt som gör det mycket lätt att identifiera dem, är definitivt en annan femma.

Jag hoppas att föräldrarna i tråd-fallet är kloka nog att acceptera utredningshem i detta läge. Där är det meningen att personal observerar hur de inblandade parterna interagerar.

Noterar att flickan har träffat sin pappa på annan plats nu i oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in