2010-08-30, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Det är något annat alltså menar du? Eller menar du att mamman tror att barnpsykologen ska göra barnet illa? Förstod inte riktigt vad du menar här kan du utveckla?

Jag svarade knoxy.
Citera
2010-08-30, 18:35
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Fast om vi ska anknyta till det här fallet nu så finns det väl ingen anledning att tro att barnpsykologen är ute efter att göra barnet illa?

Jag tror knappast att psykologen är ute efter att göra barnet illa, men jag är inte så säker på att alla uppgifterna när det gäller det hela stämmer. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att hela situationen är så stressfull för mamman att barnet märker det och reagerar. Alla som har någon slags erfarenhet av barn borde ju veta att barn har en jäkla bra radar när det gäller deras föräldrar och även om mamman gör allt för att inte visa barnet att hon mår dåligt, så skulle jag bli väldigt förvånad om dottern inte har märkt det. Det jag har problem med är hur daddys supportrar set precis allt som bevis på att mamman hjärntvättar dottern, även saker som dom flesta föräldrar tycker låter ganska normalt för barn i den åldern. Om mamman känner stress så är det mycket möjligt att dottern reagerar som hon gör, både när det gäller psykologen och sin pappa, utan att det ligger någon illasinnad tanke bakom det från mammans sida.
Citera
2010-08-30, 18:43
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Fast det där går väl åt båda håll? Det finns väl en hel del som anförs mot Daddy också - tycker du inte?

Om någon börjar slänga runt siffror från någon undersökning som ska bevisa att alla pappor som blivit anklagade för sexuellt utnyttjande är skyldiga, då kommer jag reagera exakt likadant som jag har gjort når den här undersökningen har nämnts. Annars vet jag ärligt talat inte vad du syftar på.
Citera
2010-08-30, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Jag tror knappast att psykologen är ute efter att göra barnet illa, men jag är inte så säker på att alla uppgifterna när det gäller det hela stämmer. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att hela situationen är så stressfull för mamman att barnet märker det och reagerar. Alla som har någon slags erfarenhet av barn borde ju veta att barn har en jäkla bra radar när det gäller deras föräldrar och även om mamman gör allt för att inte visa barnet att hon mår dåligt, så skulle jag bli väldigt förvånad om dottern inte har märkt det. Det jag har problem med är hur daddys supportrar set precis allt som bevis på att mamman hjärntvättar dottern, även saker som dom flesta föräldrar tycker låter ganska normalt för barn i den åldern. Om mamman känner stress så är det mycket möjligt att dottern reagerar som hon gör, både när det gäller psykologen och sin pappa, utan att det ligger någon illasinnad tanke bakom det från mammans sida.

Självklart kan det vara precis som du skriver också. Jag tar ingen ställning i det här eftersom jag som sagt inte är särskilt initierad, men jag reagerar på övertoner från ömse håll. Detta är sammantaget en sorglig och tragisk historia och mitt i alltihop sitter inte bara ett, utan två barn som självklart far illa av alltihop. Jag har aldrig försvarat Daddys offentliggörande av den här historien, det har skadat honom och det har skadat både barn och ex, men jag har över huvud tagt svårt att se när någon demoniseras totalt och jag försöker fatta varför den ene gör si och den andre gör så - det gäller inte bara detta ärende.
Citera
2010-08-30, 18:44
Bannlyst
Citat:

Hur skulle mamman inte kunna må dåligt av dessa nätaktioner och hela situationen? Det är storartat av henne att inte gå ut på internet och hänga ut dottern än mer. Imponerande.

Joakim Ramstedt motarbetar sig själv genom sitt agerande faktiskt. Situationen är väl en mer upptrissad än någonsin? Eller är läget lugnt och fint kanske?
Citera
2010-08-30, 18:47
Bannlyst
Citat:
Om någon börjar slänga runt siffror från någon undersökning som ska bevisa att alla pappor som blivit anklagade för sexuellt utnyttjande är skyldiga, då kommer jag reagera exakt likadant som jag har gjort når den här undersökningen har nämnts. Annars vet jag ärligt talat inte vad du syftar på.

Vad jag menar kort och gott är att de negativa reaktionerna mot Daddy inte har förbättrat situationen utan snarare förvärrat den och jag har flera gånger sagt att jag tycker att tråden borde stängas för att det hela inte ska accelerera ytterligare. Då enbart med tanke på barnen.
Citera
2010-08-30, 18:48
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ja, jag vet inte men det var så jag uppfattade det, alltså att det är mamman som kommit med utsagan om att flickan inte vill träffa psykologen i första änden - det låter som det mest rimliga, men har du andra uppgifter så har ju inte jag något emot att ta del av dem.

Men det spelar väl egentligen ingen roll om det är mamman som har meddelat att dottern är rädd och inte vill träffa psykologen. Det som betydet något är väl den som har makten att stoppa umgänget och som jag har förstått det var det inte mamman som gjorde det.
Citera
2010-08-30, 18:57
Bannlyst
Citat:
Men det spelar väl egentligen ingen roll om det är mamman som har meddelat att dottern är rädd och inte vill träffa psykologen. Det som betydet något är väl den som har makten att stoppa umgänget och som jag har förstått det var det inte mamman som gjorde det.

Om, säger om...socialförvaltningen är/har blivit partisk p.g.a. att man t.ex. själva är trötta på Daddy och inte fixar honom så finns det ett problem. Det kan gå prestige i sådana här ärenden och jag har sett det hända.
Citera
2010-08-30, 19:09
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
...Om mamman känner stress så är det mycket möjligt att dottern reagerar som hon gör, både när det gäller psykologen och sin pappa, utan att det ligger någon illasinnad tanke bakom det från mammans sida.
Om du läser mina några hundra inlägg kan du nog övertyga dig om att jag inte är någon supporter av Daddy, av Daddys blogg, av Daddys person - inte ens hans gitarrer eller konspirationsteorier. I alla fall inte i ordets ordboksmening.

Däremot har jag någonstans framfört samma hypotes som du nu gör.

Därtill har jag nog också öppnat för möjligheten att det också, fortfarande hypotetiskt, faktiskt kan finnas en illasinnad tanke i bakgrunden - och tillagt att det inte är säkert att den i så fall bara är moderns och framför allt att den i så fall inte säkert är helt klart formulerad/medveten.

Tror inte också du att det hade varit bra om någon hade hjälpt Modern med att hantera denna hypotetiska stress på ett mer fruktbart vis? Särskilt om den kanske har den centrala funktion som vår hypotes antyder?
Citera
2010-08-30, 19:09
Bannlyst
Citat:

Nu behöver vi nog gå till botten med juridiken, detta är inget brottsmål.

Det är ett civilrättsligt mål, där parterna yrkar Tingsrätten att hjälpa till med ett avgörande domslut, antingen båda två eller var för sig, anledningen torde då vara att man inte kan komma överens.

Om tex modern nu bestämmer sig för att gå pappan tillmötes, i det att umgänge kan komma till och de väljer att överenskomma, återkallar man målet och får det avskrivet, alternativt kommer till förlikning och begär skriftlig dom på detta, för att ha som schema för framtid.

Bollen ligger helt och hållet hos parterna, således finns ingen annan som kan bestämma.

Idag har modern ensam vårdnad så det är hon som bestämmer själv och det har hon kunnat göra hela tiden.
Citera
2010-08-30, 19:16
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Självklart kan det vara precis som du skriver också. Jag tar ingen ställning i det här eftersom jag som sagt inte är särskilt initierad, men jag reagerar på övertoner från ömse håll. Detta är sammantaget en sorglig och tragisk historia och mitt i alltihop sitter inte bara ett, utan två barn som självklart far illa av alltihop. Jag har aldrig försvarat Daddys offentliggörande av den här historien, det har skadat honom och det har skadat både barn och ex, men jag har över huvud tagt svårt att se när någon demoniseras totalt och jag försöker fatta varför den ene gör si och den andre gör så - det gäller inte bara detta ärende.

Jag håller faktiskt med. Själv tror jag inte att varken mamman eller daddy är helt oskyldiga till att situationen är som den är. Jag kan förstå varför båda reagerar som dom gör, skillnaden för mig är att mamman inte har bjudit in hela nätet för att diskutera deras situation och därför kan jag inte kommentera hennes handlande på samma sätt som jag kommenterar daddys. Det enda jag vet om hennes handlande är ju vad daddy och hans supportrar berättar om, och det har jag svårt att se som sanning. Jag tycker faktiskt synd om alla inblandade, speciellt barnen.
Citera
2010-08-30, 19:18
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ja, alltså va, det är ingen som har förbjudit henne att följa någon av den räcka tingsrättsbeslut om umgänge hon brutit mot.
Så icke heller nu.

Det som hänt är att Socialtjänten inte längre genomdriver umgänget medelst kontaktperson eftersom Daddy inte anses vara farlig nog att behöva en kontaktperson som förkläde.

Nu har myndigheten i fråga istället beslutat utreda varför Modern säger att Dottern är rädd för den utredande psykologen från föregående utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in