2010-07-18, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Att personer får pengar till sport är helt ok, de drar in det allra mesta själva.
Förlåt?

Citat:
Att från STATEN ge en miljard till att bekämpa "mäns våld mot kvinnor" när problemet är "våld i nära relationer" är helt barockt.
Har du en länk till den här uppgiften?

Citat:
Kvinnojourer ska få pengar, men då ska mansjourer få pengar med, helt i relation till hur stort problemet är. Om det är 80% kvinnor som har problem och 20% män, fördela då pengarna på det sättet.
Hur jobbar ni i den mansjour du jobbar i för att få människor intresserade av att donera pengar eller skänka kläder till behövande som fått fly sitt hem? Och hur jobbar du i övrigt för mansjourernas förverkligande. Intressant att veta mer om hur ditt engagemang tar sig praktiska uttryck.
Citat:
Ja, du har missförstått mig totalt. Det stora problemet är att idag ges det bidrag till i princip ALLA kvinnobaserade verksamheter.. i feminismens namn.. men det finns INGA eller extremt lite pengar till mansbaserade verksamheter.. troligen för att "män förtrycker kvinnor, och kan då per definition inte vara i underläge".
Hur jobbar du och hur många är ni i din organisation?

Kan vara lite roligt att få info om hur det går för mansrörelsen. Berätta mer.
Citera
2010-07-18, 01:53
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Men du väljer alltså att klaga på att pengar går till att hjälpa kvinnor som blir misshandlade i stället för det du anser är sportkreation. Jaha.

Vore det inte bättre att du krävde att män som leker med fotbollar ställde upp för sina bröder i stället.

Hur mycket har du själv skänkt till olika mansjourer. Hur många frivilliga timmar har du erbjudit dig att jobba på närmaste mansjour? Antar att det är en hel del.

Nej, det gör jag inte. När staten väljer att hjälpa just KVINNOR istället för våldsoffer.. detta är inte direkt frivilligt. Varför är det OK att fokusera på ett kön på denna punkt, menar du? Varför är det kvinnor som ska få pengar och inte "problemet" i sig?

Sport är en annan sak. Du ska veta att jag inte är intresserad av sport alls, men det är frivilligt. Så ditt "jaha" säger en del om dig. Du antar att jag är en sportfåne som värderar sporten över samhället vilket inte kan vara mer fel.

Jag som person betalar inget till mansjourer. Varför skulle jag göra det när skatten går till kvinnojourer? Varför ska jag som jobbar runt 40 timmar i veckan erbjuda frivillga timmar i veckan när skattepengar går till att betala timmarna på kvinnojourer? Jag betalar redan 2-3 gånger mer skatt än del flesta andra, och jag undrar varför man över huvudtaget ens ska behöva lägga frivilliga timmar eller betala massa skatt för detta.

Varför betalas pengar ut PER KÖN? Ser ni inte att det är helt barockt? Varför betalas inte pengar ut pga problemet, och om det nu är 70% kvinnor som råkar illa ut och 30% män, varfär inte ha en gemensam pott? Varför ska vi ha EN ENDA POTT FÖR KVINNOR och ingen pott för män?
Citera
2010-07-18, 01:58
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Förlåt?

Jo, de får en del från staten men mkt får de via medlemsavgiter och genom att sälja lotter och annat. Detta är inget konstigt.

Citat:
Har du en länk till den här uppgiften?
http://www.roks.se/nyheter/2010-01-29/ny-rapport-fran-bra-hojd-ambition-i-kampen-mot-mans-vald-mot-kvinnor

Citat:
Hur jobbar ni i den mansjour du jobbar i för att få människor intresserade av att donera pengar eller skänka kläder till behövande som fått fly sitt hem? Och hur jobbar du i övrigt för mansjourernas förverkligande. Intressant att veta mer om hur ditt engagemang tar sig praktiska uttryck.
Hur jobbar du och hur många är ni i din organisation?

Kan vara lite roligt att få info om hur det går för mansrörelsen. Berätta mer.

Så, vad menar du? Att jag påpekar att kvinnor får en miljard och männen får noll kronor, det är inte OK om jag inte själv frivilligt och utan lön lägger ner X antal timmar?

Varför tror du att det är rätt väg att lägga skuld på den som påpekar att det kanske inte är fördelat rätt, är den korrekta vägen att gå?
Citera
2010-07-18, 01:59
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Du pratar dynga. Jag sa att ROKS fick DELA på den MILJARD som delades ut.
Vi är alltså helt överens om att det ROK:s INTE får en miljard då, bra.

Citat:
Är du helt dum i huvudet eller? Klarar du inte av att skilja på något som folk väljer på fritiden, dvs att sporta lite, och den hjälp folk vill ha när någon slår en?

Jag vet inte om du tror att du är smart eller något, men folk väljer att ansluta sig till vilken sport-anläggning eller typ av motionsanläggning som helst. Det är INTE tvingande, det är totalt frivilligt och staten skjuter inte till några extra miljarder där.

Om du blir slagen dock.. så finns hjälp. OM du är kvinna. Råkar du vara man finns i princip ingen hjälp att tillgå i Sverige, för ALLA pengar går till just att hjälpa kvinnor. Men, du är väl såpass hjärntvättat att du tror att rättvisa är 100% hjälp går till kvinnor?
Nja, jag tror det är du som har lite svårt att ta in hur det fungerar faktiskt.

Kvinnojourer är ideella organisationer, dom drivs av människor som utan lön lägger ner sin fritid på att hjälpa andra. Precis om dom flesta sportklubbar alltså.

Kvinnorna som kommer dit gör det också "frivilligt" på fritiden, om det är brukarperspektivet du vill ha.

Det är alltså ingen myndighet och inga statliga enheter vi pratar om, utan just ideella organisationer och inget annat.

Citat:
Pengarna är till för "mäns våld mot kvinnor" vilket i sig RAKT AV ÄR DISKRIMINERANDE. Om du inte fattar det har du kanske inte alla hästar hemma. Jag har aldrig sagt att pengarna är öronmärkta, jag har sagt att ROKS delar på pengarna. Det finns inte en enda mansjour som får en enda statlig peng utöver det som vilken annan organisation får. Men, det är väl OK för det. Att alla pengar går till kvinnor och typ inga går till män, eller?
Det är diskriminerande att män slår kvinnor tycker jag. Jag förstår inte denna rädsla som män som du tycks ha för att sätta rätt ord på det sker.

Mansjourer får statliga pengar precis som kvinnojourerna. Vilka bidrag menar du är särskilt öronmärkta just för kvinnojourer?

När det gäller mansjourer så finns det inget som hindrar män att engagera sej ideellt och skapa jourer på samma sätt som kvinnor gjort. Problemet för er är att ni kräver att staten ska gå in och ordna det åt er och att ni ska ha betalt för att engagera er. Så fungerar det inte, det är ingen profession det är frågan om det är engagemang.

Precis som för kvinnojourerna får man sen bidrag beroende på medlemsantal, verksamhet, hjälpsökande osv osv. För man måste ha verksamhet för att kunna äska bidrag, det räcker inte med att vara en tyckarförening. Gjorde det det så kunde alla sitta hemma på kammaren och försörja sej som ideella föreningar på statliga bidrag.
Citera
2010-07-18, 02:13
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Vi är alltså helt överens om att det ROK:s INTE får en miljard då, bra.

Nej, det är vi inte. ROKS är med och delar på den miljard som delades ut.

Citat:
Nja, jag tror det är du som har lite svårt att ta in hur det fungerar faktiskt.
Kvinnojourer är ideella organisationer, dom drivs av människor som utan lön lägger ner sin fritid på att hjälpa andra. Precis om dom flesta sportklubbar alltså.

Nej, inte precis som de flesta sportklubbar. Det vore som att säga att de flesta metadonkliniker som är frivilligt uppsatta men som har statligt bidrag är som vilken sportklubb som helst.

De fyller helt olika funktioner och för att sporta lite så får du betala, du behöver väl inte betala när du går till en "kvinnojour" eller?

Citat:
Kvinnorna som kommer dit gör det också "frivilligt" på fritiden, om det är brukarperspektivet du vill ha.

Jo, lika frivilligt som att du en dag vill lägga dig på stranden och sola. De går dit för att de ser ingen annan utväg.

Citat:
Det är alltså ingen myndighet och inga statliga enheter vi pratar om, utan just ideella organisationer och inget annat.

Lustigt, jag har inte sagt något om detta överhuvudtaget.

Citat:
Det är diskriminerande att män slår kvinnor tycker jag. Jag förstår inte denna rädsla som män som du tycks ha för att sätta rätt ord på det sker.

Varför skulle det vara diskriminerande att män slår kvinnor? Du får hemskt gärna utveckla hur det har med diskriminering att göra.

Citat:
Mansjourer får statliga pengar precis som kvinnojourerna. Vilka bidrag menar du är särskilt öronmärkta just för kvinnojourer?

De bidrag jag länkade till tidigare som sa att ca 1000 miljoner kronor gick till just "mäns våld mot kvinnor". Men, du ser ingen skillnad på dessa pengar och de.. vad, tusentals kronor om året som vilken förening som helst får, eller?

Citat:
När det gäller mansjourer så finns det inget som hindrar män att engagera sej ideellt och skapa jourer på samma sätt som kvinnor gjort. Problemet för er är att ni kräver att staten ska gå in och ordna det åt er och att ni ska ha betalt för att engagera er. Så fungerar det inte, det är ingen profession det är frågan om det är engagemang.

Det handlar inte om engagemang, det handlar om pengar och det handlar om att behandla könen lika. Det är något som inte sker idag då man politiskt ger alla pengar till just kvinnojourer.

Citat:
Precis som för kvinnojourerna får man sen bidrag beroende på medlemsantal, verksamhet, hjälpsökande osv osv. För man måste ha verksamhet för att kunna äska bidrag, det räcker inte med att vara en tyckarförening. Gjorde det det så kunde alla sitta hemma på kammaren och försörja sej som ideella föreningar på statliga bidrag.

Vad pratar du om nu? Försöker du på allvar få mig att tro att kvinnojourerna inte får några extra pengar av de ETT TUSEN MILJONER KRONORNA som delades ut för att hantera "mäns våld mot kvinnor"? Speciellt när när ... hur många manliga organisationer fick ta del av pengarna.. ?
Senast redigerad av morrhugg 2010-07-18 kl. 02:30.
Citera
2010-07-18, 02:33
Bannlyst
Citat:
Nej, det är vi inte. ROKS är med och delar på den miljard som delades ut.

Nej, inte precis som de flesta sportklubbar. Det vore som att säga att de flesta metadonkliniker som är frivilligt uppsatta men som har statligt bidrag är som vilken sportklubb som helst.

De fyller helt olika funktioner och för att sporta lite så får du betala, du behöver väl inte betala när du går till en "kvinnojour" eller?

Jo, lika frivilligt som att du en dag vill lägga dig på stranden och sola. De går dit för att de ser ingen annan utväg.

Lustigt, jag har inte sagt något om detta överhuvudtaget.

Varför skulle det vara diskriminerande att män slår kvinnor? Du får hemskt gärna utveckla hur det har med diskriminering att göra.

De bidrag jag länkade till tidigare som sa att ca 1000 miljoner kronor gick till just "mäns våld mot kvinnor". Men, du ser ingen skillnad på dessa pengar och de.. vad, tusentals kronor om året som vilken förening som helst får, eller?

Det handlar inte om engagemang, det handlar om pengar och det handlar om att behandla könen lika. Det är något som inte sker idag då man politiskt ger alla pengar till just kvinnojourer.

Vad pratar du om nu? Försöker du på allvar få mig att tro att kvinnojourerna inte får några extra pengar av de ETT TUSEN MILJONER KRONORNA som delades ut för att hantera "mäns våld mot kvinnor"? Speciellt när när ... hur många manliga organisationer fick ta del av pengarna.. ?

Förklara för mig vem som ska bygga upp mansjourerna i ditt tycke? Ja för att de ska kunna erbjuda män hjälp och för att de ska kunna söka bidrag för verksamheten. Vem ska göra det?
Citera
2010-07-18, 02:38
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Förklara för mig vem som ska bygga upp mansjourerna i ditt tycke? Ja för att de ska kunna erbjuda män hjälp och för att de ska kunna söka bidrag för verksamheten. Vem ska göra det?

Vem? Det är fullkomligt ointressant? Allvarligt, bryr du dig om vem som har hand om dig på sjukhuset? Alltså, jag förstår inte ditt argument. Vad menar du?

Eller vill du att jag ska fråga dig "förklara för mig vem som ska tömma våra sopor?".?
Citera
2010-07-18, 02:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Nu börjar vi avlägsna oss lite väl mycket från ämnet här/ Mod
Citera
2010-07-18, 02:49
Bannlyst
Citat:
Det är väldigt lätt att raljera och prata om snyfthistorier. Dock kan jag berätta om en familj som bestämt sig för att vara jämställda från starten.. med det mesta i livet..

För att göra en lång historia kort så förhandlade kvinnan till sig extra lediga månader med pappan för att hon trivdes så bra, hon kände att hon fick ut så mycket av att vara med barnet. Så det här att man kastar skuld, eller kallar det för snyfthistorier om ekonomi.. det kanske är sant ibland då det helt beror på vilken typ av jobb familjen har.. om en är forskare och en är städare så känns det ganska givet vem som får vara hemma, men det finns även många fall där kvinnan själv väljer, utan förbehåll, utan ekonomi..

Vad jag menade då jag tog upp detta med delad föräldraledighet är ju att mannen kommer i ett bättre utgångsläge i ett vårdnadsärende om han kan påvisa att han insett sin betydelse tidigt, prioriterat barnet framför lönen och jobbet under en period (Och även accepterat att gå ner i lön för att göra denna prioritering - som ensamförälder måste man ju göra det - barn blir sjuka).

Och att säga att många kvinnor väljer att vara hemma - ja det är ju detta....om en man väljer at vara hemma så säger det något och varför är kvinnans/mammans val så viktigt ibland att mannen inte protesterar? (När valet passar honom?)

För att göra en lång historia kort. När man läser vad en del män på forumet skriver så är kvinnan en "barnmaskin" och lite av varje, hennes plats är i hemmet, hon ska ta hand om barnen etc och då blir det väldigt underligt, att man så fort det blir tal om en separation frångår hela den inställningen till detta med att ta hand om barn som något ganska meningslöst och typiskt kvinnligt och något som män inte ska befatta sig med?

Det är ju först då en man är beredd att se omhändertagandet och omsorgen om ett barn som ett viktigt "jobb" som man kan ta honom på allvar när han senare vill ha enskild vårdnad. Först då han med emfas kan hävda att han har samma "rätt"! Man måste i någon mening förtjäna allt.
Citera
2010-07-18, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Men Dingalinga - det beror ju sig på - inte sant? Man får ju fråga sig vad det bristande samarbetet kommer sig av också inte sant? Det kan ju finnas en god anledning till det! För ett antal år sedan tvingade man just en kvinna nere i Halland, att med hot om vite lämna ut sitt barn till pappan. Enligt kvinnan hade mannen hotat att mörda barnet, men det fanns ju givetvis inga vittnen. Till slut pallade inte kvinnan trycket med alla betalningsföreläggande och lämnade ut sitt barn - några timmar efteråt var barnet dött - en extra absurd detalj var att kvinnan ändå tvingades att betala de uppkomna betalningsföreläggandena och åklagaren i fallet ansåg inte att han hade någon skuld utan han hade ju agerat korrekt enligt sig själv. Synpunkter?

Naturligtvis kan det finnas en god anledning till att en förälder inte vill samarbeta..det inser jag också.

Ett fruktansvärt tragiskt fall...som ännu mer bevisar för mej hur viktigt det är att alla utredningar görs grundligt och objektivt.......men jag förutsätter ju då också att båda parter blir ordenligt utredda..deras historia och även andra personer i deras omgivning.Allt absolut allt ska noggrant undersökas för att förhoppningsvis inte missa något.
I det här tragiska fallet har ju polis och åklagare gjort helt fel bedömningar ...och varför det har kunnat bli så kan vi ju bara spekulera kring.
Ang. åklagare så sitter de ju helt skyddade...det finns en åklagare som jag väldigt gärna hade anmält ,eftersom jag anser att denne åklagare inte har skött den objektivitetsplikt som han är satt att arbeta under.
Citera
2010-07-18, 02:58
Bannlyst
Citat:
Vad är problemet? Problemet är inte lagen, utan utförandet.. Soc verkar rakt av diskriminera männen, och domstolarna går i allt för hög grad på vad Soc säger utan att utreda hur det egentligen ligger till. Soc består av stora delar kvinnor, och gamla fördomar verkar vara högst inbitna där. Rätten att bli lika behandlad inför en myndighet gäller bara på pappret, vilket du ganska enkelt ser om du tittar lite på statistiken som plockats fram från t.ex. minpappa.nu som visar hur det ser ut i dagens feministiska sverige.

Det är en enorm skillnad mellan ROKS och pappamanualen och andra sidor, om du inte kände till det. ROKS bland andra får dela på ca 1 miljard kronor om året, pappamanualen och andra får inte en krona från staten. ROKS har varit experter till regeringen i många år, pappamanualen har inget inflytande över huvudtaget då det handlar om en privatperson som samlat erfarenheter från andra. Hur du ens kan jämföra dessa är ganska konstigt.

Men som du skrev angående manliga/kvinnliga professorer - man får ju själv jobba sig in! ROKS har funnits länge, motsvarande papparättsrörelse har väl inte så många år på nacken? Det tar tid - titta på BRIS som höll på i tio år innan de blev remissinstans t.ex.

Och ja...fördomar finns - om män och om kvinnor och ibland gynnar de det ena könet och ibland det andra (Nu vet jag ju att många män vill hävda att de är konstant missgynnade, men jag tror faktiskt ingen ärligt kan påstå att det inte finns en rad sammanhang där mannen har företräden och där också alla anser det vara helt naturligt).

Ska man diskutera fördomar så måste man kunna diskutera alla. Jag tog tidigare upp ett exempel på när ett blint följande av lagen gjorde at ett barn miste livet, Roback är ärlig och tillstår att det finns svikarfarsor också och jag tror att det är nödvändigt att kunna göra sådana medgivande om man vill komma vidare i en diskussion - man måste visa någon respekt för det motsatta könets svårigheter också istället för att förlöjliga det och sedan kräva respekt för det egna. Man måste både kunna ta och ge!
Citera
2010-07-18, 03:01
Bannlyst
Citat:
Vem? Det är fullkomligt ointressant? Allvarligt, bryr du dig om vem som har hand om dig på sjukhuset? Alltså, jag förstår inte ditt argument. Vad menar du?

Eller vill du att jag ska fråga dig "förklara för mig vem som ska tömma våra sopor?".?

Är mansjourer ointressanta för dig. Då förstår jag inte längre.

I en vårdnadstvist är det i alla fall så att mansjourer kan behövas. Min skilsmässa har aldrig varit något problem, vi var fullständigt överens, men jag har kompisar som skulle behövt stöttning av någon frivillig. Nån som inte var kompis, att sänka garden kan vara jobbigt, men ändå tog sig tid att försöka bena i problemen. När det väl börjar trilskas verkar det kunna snurra i väg ordentligt.

Men om inte män vill skänka pengar eller ställa upp med sig själva med engagemang, vem ska göra det? Kvinnojourerna? Fotbollsklubben? Man bygger upp en verksamhet och efter det kan man söka pengar. Det är så det går till. Man söker inte pengar och berättar vad man har tänkt göra om du trodde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in