2010-07-09, 17:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Nyfiken vart kommer den uppgiften ifrån? eller som alla säger här källa?

Tills vidare är det väl domen/beslutet som gäller?

Men är kanske trött och har bommat något. Who knows.

Min källa är enbart Daddy själv på hans blogg, men jag ser ingen anledning till att han skulle ljuga om det. Det är klart att han kan ha missuppfattat något, antar jag och det är dessutom min tolkning av vad han skriver.

Om uppgifterna stämmer då, så innebär det att TR beslut fortfarande gäller, men att socialchefen och psykologen är överens om att vidare övervakat umgänge inte behövs. Det är ju också det enda rimliga om anklagelserna läggs ner och förundersökningen inte kommer att återupptas. Och det har ju åklagaren deklarerat med kraft rimligen inte kommer att hända. Enligt Daddy skall man återigen utreda hela situationen. Alltihop låter rimligt och plausibelt.

Tyvärr kommer allt då förstås att dra ut på tiden ännu mer, vilket är oerhört sorgligt.
Citera
2010-07-09, 17:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Jag gissar att HS läst i bloggkommentaren, där säger Daddy först att utredningen säger att det inte längre finns skäl för kontaktperson vid umgänge.

Det HS missar är att Daddy lite längre ner i samma inlägg säger att man startat upp en ny utredning i ett senare inlägg blir det klart att både hans och mammans förmåga återigen ska utredas.

Nej, jag har inte missat det som du ser ovan. Låter det inte rimligt att det förhåller sig så som Daddy skriver?
Citera
2010-07-09, 17:56
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Du kan verkligen inte förstå.
Kontentan är din kontenta och absolut inte min.
Ang ditt sista stycke borde de väl resurserna sättas in för att stärka banden mellan far och dotter, det är där det brister.
Samt hjälp till mamman att förstå hur viktig pappan är för deras barn.
När jag försöka föra ett resonemang om att det är det brister och att man ska sätta in resurser där och tänka på hur man arrangerar situationen mellan pappa och dotter, då svarar du inte ens.

När jag talar om att deras relation har tagit skada, då protesterar du och hävdar att så är det minsann inte alls.

När jag håller med dej, och vänder på situationen så den blir precis så som du beskriver, det obristliga bandet mellan pappa och barn. Vi har ett barn som mår känslomässigt dåligt och någonstans ligger det, är det inte hos pappa det brister då är det hos mamma och då ska resurserna dit.

Då protesterar du mot det.

Ursäkta, men hur ska du ha det?
Har den känslomässiga tryggheten tagit skada av separationen eller är den intakt. Behövs det fokuseras på åtgärder där eller är deras förhållande redan så bra. Bestäm dej.

För det är väl inte så att du har bestämt dej för att allt jag säger måste vara elakt mot Daddy så därför måste du protestera utan att ens läsa?

Edit
Jag noterar att du återigen skuldbelägger mamman. Grattis.
Senast redigerad av Logga-ut 2010-07-09 kl. 17:58.
Citera
2010-07-09, 18:08
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag har inte missat det som du ser ovan. Låter det inte rimligt att det förhåller sig så som Daddy skriver?
Vilket av det han skriver är det du tycker låter rimligt?

Inte på något sätt ironiskt nu, utan jag har svårt att svara i blindo faktiskt.
Citera
2010-07-09, 18:17
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
må så vara men husvagnen kan nog svara för sig själv antar jag.
Sorry, menade givetvis inte att klampa in.
Citera
2010-07-09, 18:24
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Nej, det verkar sannerligen ha varit en katastrofal hantering av hela ärendet att döma av utfallet. Någon borde verkligen kunna ställas till svars för hur de behandlat flickan i förhållande till hennes pappa. Visst måste anklagelser om övergrepp utredas och det skyndsamt och grundligt, men det finns olika sätt att hantera en situation.
[...]
Jag måste säga att jag är förvånad över hur lite rättigheterna man har i förhållande till myndigheterna när de utreder ens personliga förhållanden? Är det verkligen överensstämmande med myndigheternas uppdrag att inte informera den berörde om hur man behandlar hans fall?
Det är en väldigt nykter metod när man uttalar sig om kvaliteten när man frågar: Hur blev det till slut?

En allegori, eller snarare analogi, är att bedöma kvaliteten hos ett fotbollslag: Man kan beröma eller kritisera tusen och en saker hos spelare, taktik och organisation men till syvende og sidst så är det matchresultatet som räknas. Man kan för all del hävda att allt och alla varit av världsklass i alla avseenden men det ekar tomt om man förlorat med 45-0.

Inom de medicinska praktikerna finns numera en enorm upptagenhet kring "evidens". Den goda sidan av det är att varje utförare, vårdgivarorganisation eller tillskyndare av viss metod måste redovisa slutresultatet. Om man gör saker som är bra eller dåliga, som har effekter hit eller dit, att man jobbar i enlighet med ena eller andra ideologin, att man har ena eller andra perspektivet - allt lämnar man iskallt därhän och frågar: Vilka är dina resultat? Besk medicin mot organisatorisk eller personlig självgodhet.

Den insikt du gjort om hur medborgaren hanteras av myndigheter är nyttig. Och du kan noga gissa dig till den banala grunden till det orättfärdiga agerandet. Vi lockas ju annars att tro att sådant bara förekommer i Sovjet och riktat mot regimkritiker, eller på Sicilien och riktat mot den som inte avlagt sitt tionde. Eller möjligen om det förekommer ren bestickning.

Men detta är något annat. Och det är banalt. Banalt på samma sätt som Hannah Arendt, på plats i Nürnberg, beskriver ondskan som just banal.

En annan fråga, som besnuddats i denna tråd och legat latent i mitt bakhuvud under denna tråds existens, som du också berör, är granskningsfunktionen.

Om soc. uttalar sig i ett sådant här ärende och om saken sen behandlas i offentlig domstol, så kommer tillsynsmyndigheten aldrig röra ärendet. Den vanliga motiveringen är att saken finns prövad redan, dvs domstol har granskat argumenten.

Nu inses lätt att det är något lurt här eftersom rätten beställt in undersökningar för att avgöra en annan fråga (målet). Rätten beställer ju inte in undersökningar för att få tillfälle att kontrollera riktigheten hos undersökningen. Den utgår från att den är någorlunda vettig. Det vill mycket till för att rätten lämnar soc. uppgifter utan hänsyn. Det gäller också om endera parten lägger fram en omfattande sakkunnigkritik av soc:s utlåtande. Det sker helt enkelt ingen granskning. Och om den sker, vilket händer, så renderar eventuell kritik ett ytterst begränsat obehag för de ansvariga, dvs utgör ett obefintligt incitament för förbättringsåtgärder.

Din avlutande fråga:
Visst ska myndigheten informera i soc.ärenden. i andra får man fråga hur det framskrider.
I soc.ärenden skall man tom. upprätta en plan för detta och rapportera av efter hand. Nu sker detta med vänsterhanden och om medborgaren frågar så finns det ingen annan instans som är så svävande med sina svar.
I Daddys fall finns det en helt avgörande omständighet: Daddy är inte part. Han har inte med sin dotters väl och ve att skaffa. I den stund han interimistiskt avhändades vårdnades om dottern så är hans insyn identiskt lika med noll.

Mången anklagad förälder i samma situation har funnit att det kan bli tal om omfattande utfrågningar, eller inga alls, och resultatet hålls dolt. Om motparten därtill antyder anklagelser om otyg så har vi hamnat i den lika bisarra som vanliga situationen: Den oroliga föräldern, nu utan juridisk vårdnad, är den person i hela universum som har minst insyn i barnets angelägenheter och minst att säga till om.
Citera
2010-07-09, 18:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vilket av det han skriver är det du tycker låter rimligt?

Inte på något sätt ironiskt nu, utan jag har svårt att svara i blindo faktiskt.

För det första att det verkligen är socialens uppfattning att det inte längre finns någon anledning till bevakat umgänge. Vilket måste innebära att man dragit slutsatsen att misstankarna om övergrepp får läggas åt sidan, eftersom de inte lett någon vart.

För det andra att eftersom flickan beter sig som hon gör, anser socialen att hon inte kan tvingas, men har istället satt igång en ny utredning av flickans situation.

För det tredje att det som Daddy skriver, då innebär att också mamman och hennes relation med barnet kommer att granskas. Vad det nu innebär rent konkret har jag ingen aning om, men någon typ av utredning om mammans omsorgsförmåga och förmåga att samarbeta med den andra föräldern kommer då att komma till stånd. Enligt Daddy är det första gången.

Nu kanske han förutsätter väl mycket där, men att han har rätt i att dessa saker skall utredas verkar rimligt. Tydligen är det då beskedet han fått av socialen.
Citera
2010-07-09, 18:42
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
När jag försöka föra ett resonemang om att det är det brister och att man ska sätta in resurser där och tänka på hur man arrangerar situationen mellan pappa och dotter, då svarar du inte ens.

När jag talar om att deras relation har tagit skada, då protesterar du och hävdar att så är det minsann inte alls.

När jag håller med dej, och vänder på situationen så den blir precis så som du beskriver, det obristliga bandet mellan pappa och barn. Vi har ett barn som mår känslomässigt dåligt och någonstans ligger det, är det inte hos pappa det brister då är det hos mamma och då ska resurserna dit.

Då protesterar du mot det.

Ursäkta, men hur ska du ha det?
Har den känslomässiga tryggheten tagit skada av separationen eller är den intakt. Behövs det fokuseras på åtgärder där eller är deras förhållande redan så bra. Bestäm dej.

För det är väl inte så att du har bestämt dej för att allt jag säger måste vara elakt mot Daddy så därför måste du protestera utan att ens läsa?

Edit
Jag noterar att du återigen skuldbelägger mamman. Grattis.
Jag hann inte svara på allt då lillkillen slog slog sig rejält och jag råkade komma åt "skicka knappen" men tog mig inte tid att ta bort det för jag ansåg det andra viktigare.
Jag har inte tid nu heller, men måste ändå fråga dig vad du menar med att säga grattis åt att jag skuldbelägger mamman.
Ja, jag skuldbelägger mamman då det inte är någon som har kunnat ge mig något rimligt så gör att jag ändrar mig.
Men att säga grattis är jäkligt obehagligt tänkt från dig.
Tror du att jag vill att mamman inte klarar av att hantera detta?
Tror du inte att jag vill att flickan skall få möjlighet till båda sina föräldrar.
Jag ställer också en motfråga till dig.
Varför är det så totalt omöjligt att det skulle kunna vara så som jag och några till skriver?
Citera
2010-07-09, 18:53
Medlem
Citat:
Min källa är enbart Daddy själv på hans blogg, men jag ser ingen anledning till att han skulle ljuga om det. Det är klart att han kan ha missuppfattat något, antar jag och det är dessutom min tolkning av vad han skriver.

Om uppgifterna stämmer då, så innebär det att TR beslut fortfarande gäller, men att socialchefen och psykologen är överens om att vidare övervakat umgänge inte behövs. Det är ju också det enda rimliga om anklagelserna läggs ner och förundersökningen inte kommer att återupptas. Och det har ju åklagaren deklarerat med kraft rimligen inte kommer att hända. Enligt Daddy skall man återigen utreda hela situationen. Alltihop låter rimligt och plausibelt.

Tyvärr kommer allt då förstås att dra ut på tiden ännu mer, vilket är oerhört sorgligt.
Tackar så mycket.

Vi är nog rätt ense där.
Silar en del av daddys analyser dock. Litar inte direkt på den mannens förmåga till just analyser.

Fick för mig när jag ögnade igenom hans text att de skulle granska mamman men även båda föräldrarna. men kan ha missförstått det hela.

logga_ut: det gör inget du klampade in, men var en direkt fråga till husvagnen. Vi har nog av analyser av vad någon kan mena osv.

Kan summera lite av min ståndpunkt just nu:
I VT säger jag som jag gjort hela tiden. Dottern har rätt till sin pappa under trygga förhållanden. Vilka dessa är är jag inte man nog att bedöma.
Vad gäller mina åsikter om daddy som person och det budkap han förmedlar är jag rätt klar på att jag inte delar speciellt mycket med honom. Fast det är off topic.

Sedan är jag ibland måttligt förtjust i hur vissa här agerar. Fast blir väl så att säga som att kasta sten i glashus eftersom jag säkert agerar helt och hållet som en idiot enligt vissa.
Citera
2010-07-09, 19:04
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det har inte med kön att göra utan att göra med den bilden som jag fått av Daddy. Den har han då själv presenterat i sin blogg och det är den jag kan utgå ifrån. Jag känner ingen av de inblandade privat och mamman har heller inte gett sin syn på saken någonstans.
Min bild av Daddy är att han är otäck, manipulativ, enögd och i perioder manisk. Kontaktpersonen som är med vid umgängena med dottern beskriver Daddys interaktion med dottern som knepig mellan varven. "Han var hysterisk" är en beskrivning vill jag minnas.
Därför ligger min gissning, som dock bara är en gissning, på att Daddy betett sig på ett sätt som gjort att dottern blivit rädd.

Han beter sig faktiskt på ett sätt som gör att jag tycker att han är obehaglig och skulle dra mig för att träffa honom, trots att jag är en vuxen man och på intet sätt står i beroendeställning till honom.

Men om det nu är som du skriver, att dotterns rädsla för pappan är planterad av mamman på något sätt, så undrar jag varför den kommer så plötsligt på. Enligt Daddy har de tidigare tillfällena med dottern gått bra och dottern har varit glad över att se pappa. Skulle då mamman inom loppet av två veckor ha kovänt och börjat motarbeta samarbetet via dottern. Varför har hon inte gjort det tidigare om hon nu inte klarar av att dottern har en relation med sin pappa?
Ok, du har gjort den bedömningen av daddy och således kan jag förstå att du tror det du tror.
Men det har ju hela tiden varit en kontaktperson med och denna person har inte på något sätt deklarerat att daddy skulle ha gjort något som skulle skadat flickan.
Det är just detta du beskriver här som gör att socialtjänsten många gånger faller, just att de blandar in sin egna känslor och egerar inte proffesionellt.
Nu menar jag inte att det är fel av dig att känna som du gör, absolut inte.
Likaså är du en privatperson och äger all rätt att tro att daddy inte är bra för flickan eftersom du tycker att han är obehaglig.
Citera
2010-07-09, 19:10
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
För det första att det verkligen är socialens uppfattning att det inte längre finns någon anledning till bevakat umgänge. Vilket måste innebära att man dragit slutsatsen att misstankarna om övergrepp får läggas åt sidan, eftersom de inte lett någon vart.
Om det stämmer så är det ett rimligt antagande.

Citat:
För det andra att eftersom flickan beter sig som hon gör, anser socialen att hon inte kan tvingas, men har istället satt igång en ny utredning av flickans situation.
Det verkar så.

Citat:
För det tredje att det som Daddy skriver, då innebär att också mamman och hennes relation med barnet kommer att granskas. Vad det nu innebär rent konkret har jag ingen aning om, men någon typ av utredning om mammans omsorgsförmåga och förmåga att samarbeta med den andra föräldern kommer då att komma till stånd. Enligt Daddy är det första gången.
Det stämmer inte, båda utreddes förra gången, och detta har också uttryckts i tråden tidigare.
Det framgår också av citaten dom lagt ut att mamman också har omfattats av utredningen.
Båda omfattades av utredningen 2007
Båda omfattas givetvis av en ny utredning.

Citat:
Nu kanske han förutsätter väl mycket där, men att han har rätt i att dessa saker skall utredas verkar rimligt. Tydligen är det då beskedet han fått av socialen.
Det är rimligt.

Frågan är varför man tar beslutet att stoppa umgänget igen istället för att försöka skapa alternativa situationer. Det känns inte lösningsinriktat.
Citera
2010-07-09, 19:17
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Ok, du har gjort den bedömningen av daddy och således kan jag förstå att du tror det du tror.
Men det har ju hela tiden varit en kontaktperson med och denna person har inte på något sätt deklarerat att daddy skulle ha gjort något som skulle skadat flickan.
Det är just detta du beskriver här som gör att socialtjänsten många gånger faller, just att de blandar in sin egna känslor och egerar inte proffesionellt.
Nu menar jag inte att det är fel av dig att känna som du gör, absolut inte.
Likaså är du en privatperson och äger all rätt att tro att daddy inte är bra för flickan eftersom du tycker att han är obehaglig.

Det behöver inte vara någon stor grej som Daddy gjort som gjort dottern rädd. Vuxna behöver inte vända barn upp och ner och hänga dom utanför fönstret för att de ska bli rädda. Det kan vara små saker som tonfall, rörelsemönster, små kommentarer eller sätt att uttrycka sig, bara hur den vuxne "känns" eller en doft som gör att de blir rädda. Eller rättare sagt: något av ovanstående kan få ett barn att känna stort obahag inför en person, men det enda ordet de har för att beskriva det på är "jag är rädd". Behöver inte alls betyda att de är livrädda för personen eller att den är farlig för dom.
Jag tar det inte alls för otroligt att något av ovanstående passar in på Daddy.

Jag tycker att det är bra om dotterns rädsla tas på allvar så att det inte blir tvång och obehag kring umgängena med pappan och jag hoppas att hela familjen får hjälp (och är beredda att ta den) för att komma tillrätta med problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in