2010-04-08, 21:56
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du övertolkar nog. Det är rimligt att höra sig för hos folk som kan tänkas ha haft en insyn i fallet om man ska besluta om skyddad identitet. Det är fullt möjligt att både polis, socialtjänst och kvinnojourer kan ha haft en insyn i fallet. Då är det rimligt att alla dessa får bidra med vad de vet. Sedan är det säkert så att outbildade på en kvinnojour kanske inte tillmäts lika stor betydelse som polis eller socialtjänst.

Som sagt, jag, snuten i Västmanland, Stiftelsen Barnhuset och Sydsvenskan tänker lika här. Men, som sagt, vi kan ju ha fel.
Senast redigerad av Roback 2010-04-08 kl. 21:59.
Citera
2010-04-08, 22:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Sydsvenskan tycks också ha gjort samma tolkning som jag har gjort.

http://sydsvenskan.se/sverige/article420273/13-000-svenskar-lever-i-det-dolda.html

Se särskilt faktarutan

När det gäller hedersvåld - det vill säga utlänningar som kommer från kulturer där det är belagt att det råder en hederskultur kan de i vissa fall nöja sig med ett utlåtande från en jour, om de gör bedömningen att läget är sådant att det är omöjligt för kvinnan att anmäla.

Det sägs i intervjun som Joakim gör, och detta tar jag också upp i mitt inlägg --- det är dock sällsynta undtantag för dessa fall, och ingen regel - enligt kvinnan från Skatteverket som Joakim intervjuar.
Citera
2010-04-08, 22:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Som sagt, jag, snuten i Västmanland, Stiftelsen Barnhuset och Sydsvenskan tänker lika här. Men, som sagt, vi kan ju ha fel.

Och skatteverket fattar besluten.
Citera
2010-04-08, 22:20
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Sydsvenskan tycks också ha gjort samma tolkning som jag har gjort.

http://sydsvenskan.se/sverige/article420273/13-000-svenskar-lever-i-det-dolda.html

Se särskilt faktarutan

Det skulle vara intressant att veta vad "vissa" fall betyder i faktarutan.
Citera
2010-04-08, 22:25
Avstängd
micro113s avatar
Så här säger Skatteverket -- som är de som fattar de faktiska besluten
Citat:
Allt vanligare med skyddad identitet
En viktigt arbetsuppgift för Skatteverket är hanteringen av skyddade identiteter.

Över 11 000 personer lever idag med skyddade personuppgifter. Av dessa är 405 folkbokförda i Västmanland, 394 i Södermanland och 457 i Uppsala län. 60 procent är kvinnor som hotas av män.
Arbetet med skyddade identiteter är omgärdat av strängast möjliga sekretess. Det kan innebära livsfara för personerna i fråga om de skyddade personuppgifterna skulle spridas. 1993 hade 4700 personer i Sverige skyddade personuppgifter. Idag är siffran över 11 000.

- Ökningen beror på att samhällsklimatet har hårdnat. Vi ser mycket allvarligt på utvecklingen och har en organisation omkring detta som fungerar väl, säger Anders Ågren, kommunikationschef Skatteverket Mälardalen.

Den vanligaste gruppen som har skydd är kvinnor som hotas och förföljs av män. Nya grupper har tillkommit sedan i slutet av nittiotalet, bland annat personer som hotas på grund av sitt arbete. Bombdåden mot åklagare tidigare i år är ett exempel.

För att få skyddad identitet krävs en tydlig hotbild. Skatteverket gör prövningen i samarbete med polisen och i många fall med kommunens socialtjänst.

Det finns tre grader av skyddade uppgifter

* Sekretessmarkering: Namn och adress med mera får bara lämnas ut efter noggrann prövning.
* Kvarskrivning: Personens adress registreras inte i folkbokföringen
* Fingerade personuppgifter: Det innebär att personen i fråga får ett helt nytt namn och personnummer. Det är Rikspolisstyrelsen som ansvarar för denna form av skydd. Stockholms tingsrätt fattar beslut.

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/press/pressmeddelanden/lokala/2008/2008/alltvanligaremedskyddadidentitet.5.3a7aab801183dd6 bfd3800013978.html?posid=1&sv.search.query.allword s=skyddad%20identitet
Citera
2010-04-08, 22:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Man kan verkligen om så är fallet undra över om skatteverket är en lämplig instans att ingripa i vårdnadstvister?
Citera
2010-04-08, 22:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man kan verkligen om så är fallet undra över om skatteverket är en lämplig instans att ingripa i vårdnadstvister?

Skatteverket fattar inte beslut om skyddade uppgifter på grund av en vårdnadstvist.

Jag måste säga att jag hoppas verkligen att den kommentaren var ett skämt - för så pass insatt inbillar jag mig att du är att du är fullt medveten om att dessa åtgärder inte kommer ifråga på grund av samarbetssvårigheter vid umgänge.

Läs gärna inlägget som visar Skatteverkets info.
Citera
2010-04-08, 22:31
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Det skulle vara intressant att veta vad "vissa" fall betyder i faktarutan.

Exakt, det skulle verkligen jag också vilja veta. Om det skulle vara så som farbror blå i Västmanland, Barnhuset och Sydsvenskan påstår att det "räcker" med ett intyg från en kvinnojour för att få skattemyndigheten att fatta ett beslut om skyddade personuppgifter, då har vi ett rättssäkerhetsproblem i det här landet.
Citera
2010-04-08, 22:39
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Jo tack, jag vet det. Just därför har jag som du ju vet diskuterat vilka typer av underlag de har för sina beslut. Men tack ändå för påminnelsen.
Citera
2010-04-08, 22:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Exakt, det skulle verkligen jag också vilja veta. Om det skulle vara så som farbror blå i Västmanland, Barnhuset och Sydsvenskan påstår att det "räcker" med ett intyg från en kvinnojour för att få skattemyndigheten att fatta ett beslut om skyddade personuppgifter, då har vi ett rättssäkerhetsproblem i det här landet.

Har vi?

Det är väl fortfarande inte de som fattar besluten om sekretess -- det gör Skatteverket - inte de som du räknade upp.

Dessutom har väl de listat ett antal källor, och det är du som tolkar listningen avser att en källa räcker, förutom i artikel då.

Fördjupad information från Skatteverket

Citat:
Ansökan

Sekretessmarkering begär du hos det skattekontor i din region som handlägger ärenden om skydd av personuppgifter. Ansökan ska vara skriftlig. Ansökan ska innehålla dessa fyra uppgifter

* personnummer
* namn
* adress
* anledningen till att du vill att personuppgifterna ska sekretessmarkeras.

Du ska styrka dina skäl med

* intyg från sociala myndigheter
* intyg från polisen
* kopior av domar
* beslut om besöksförbud.

Tänk på att ansöka om sekretessmarkering innan eller i samband med att du anmäler flyttning. För att en sekretessmarkering ska vara effektiv måste du normalt begära sekretessmarkeringar för familjemedlemmar som bor på samma adress. Tänk därför på att informera din sekretesshandläggare om ändrade familjeförhållanden.

Det är viktigt att ny adress och telefonnummer lämnas till sekretesshandläggaren. Om du flyttar finns risk att sekretessmarkeringen tas bort om din nya adress saknas. Det kan också medföra att post sänds till den gamla adressen.

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/informationtilldigsomvillhaskyddavpersonuppgifter. 4.18e1b10334ebe8bc80004675.html
Citera
2010-04-08, 22:42
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Vad farbror blå och barnhuset ordagrant påstår vet jag inte. Men det jag efterfrågade var ju vad det Sydsvenskan skrev i sin faktaruta faktiskt betydde.

Hur får du det till att Sydsvenskan anser att det räcker med ett intyg från kvinnojouren?
Citera
2010-04-08, 22:44
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vad farbror blå och barnhuset ordagrant påstår vet jag inte. Men det jag efterfrågade var ju vad det Sydsvenskan skrev i sin faktaruta faktiskt betydde.

Hur får du det till att Sydsvenskan anser att det räcker med ett intyg från kvinnojouren?

Du får läsa ett par sidor bakåt i tråden så finns det länkar och citat. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in