2010-04-28, 10:18
  #1873
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Nu handlar ju inte Daddys fall i första hand om boende, utan om umgänge.

Dessutom missar du ett par väsentligheter, både ut generell natur och specifikt i detta fallet. För det första får man ingen föräldraledighet om man inte först har fått vårdnad om barnet. I de fall (cirka 50%) föräldrarna inte är gifta så får mamman per automatik enskild vårdnad om barnet när det föds. Då är det hon som har 100% av föräldraledigheten! För att pappan då ska få någon föräldraledighet över huvudtaget måste mamman skriftligen godkänna att pappan erhåller gemensam vårdnad. Först då kan han börja ta ut föräldraledighet. Dessutom är reglerna sådana att mamman och pappan inte får ta ut föräldraledighet samtidigt. Så om mamman redan börjat ta ut ledighet kan inte pappan göra det. Redan där skjuts pappan bort från barnet på grund av hur systemet är uppbyggt.

I Daddys fall så vägrade mamman från början att låta Daddy komma nära barnet och tog till slut barnet med sig och flyttade hem till barnets mormor. Redan där utslöts han från umgänge! Så trots att Daddy vill ta ett praktiskt ansvar för barnet så fick han aldrig möjlighet att göra det p.g.a. mammans agerande. Och inte har det blivit bättre under årens lopp om man säger så!


Jag vet att det i Daddys fall handlar om umgänge. Det var en generell diskussion.


Men vad kan pappor göra för att inte hamna i den situationen att de är utan vårdnad från början? Finns det något de kan göra, gifta sig kanske innan man skaffar barn är ju en idé? Tills saken är ändrad och pappor får vårdnad från början.

Själv är jag för dna-test på bb obligatoriskt och sen delad vårdnad oavsett allt annat.

dna-test för att det faktiskt finns kvinnor som inte vet vem som är pappan och chansar och så de som faktiskt luras. Även om det inte är många så ska man göra allt för att den biologiska pappan ska få sitt barn och att män inte ska narras in i en situation där de är pappa till ett barn som faktiskt inte är deras. Det är oerhört grymt.
__________________
Senast redigerad av Binkermuniten 2010-04-28 kl. 10:20.
Citera
2010-04-28, 10:29
  #1874
Medlem
BM.
Jag ser att du nu för fram många bra åsikter i den fortsatta generella diskussionen och det är bra.

Lite synd att Daddy är avstängd, eftersom hans tråd handlar om just detta och möjligheten till umgänge då man inte får chans att närvara tidigt o kontinuerligt.

Vi har kanske diskuterat förut på något annat föräldraforum, har vi?



Leroy
Citera
2010-04-28, 10:29
  #1875
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Men vad kan pappor göra för att inte hamna i den situationen att de är utan vårdnad från början? Finns det något de kan göra, gifta sig kanske innan man skaffar barn är ju en idé? Tills saken är ändrad och pappor får vårdnad från början.

Själv är jag för dna-test på bb obligatoriskt och sen delad vårdnad oavsett allt annat.

dna-test för att det faktiskt finns kvinnor som inte vet vem som är pappan och chansar och så de som faktiskt luras. Även om det inte är många så ska man göra allt för att den biologiska pappan ska få sitt barn och att män inte ska narras in i en situation där de är pappa till ett barn som faktiskt inte är deras. Det är oerhört grymt.

Jag håller med dig om obligatoriska DNA-test. Det vore ett steg framåt.

I grunden handlar det dock om att män och kvinnor måste behandlas lika i lagen och behandlas lika i praktiken (till exempel i bemötandet av allt från BVC till Soc). Dessutom ska det inte skilja om man är gift eller inte (att säga att män ska gifta sig innan de skaffar barn är dessutom ganska korkat - det är ett beslut som båda ska vara överens om och alla människor vill inte gifta sig).
Citera
2010-04-28, 10:31
  #1876
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
BM.
Jag ser att du nu för fram många bra åsikter i den fortsatta generella diskussionen och det är bra.

Lite synd att Daddy är avstängd, eftersom hans tråd handlar om just detta och möjligheten till umgänge då man inte får chans att närvara tidigt o kontinuerligt.

Vi har kanske diskuterat förut på något annat föräldraforum, har vi?



Leroy

Ja det är bra, har du några tips till pappor vad de ska göra för att öka sina chanser att få gemensam vårdnad, till exempel ingå äktenskap innade skaffar barn och ta ut mer föräldraledigt. Tror du att det är en bra idé att män gör detta?
Citera
2010-04-28, 10:37
  #1877
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Jag håller med dig om obligatoriska DNA-test. Det vore ett steg framåt.

I grunden handlar det dock om att män och kvinnor måste behandlas lika i lagen och behandlas lika i praktiken (till exempel i bemötandet av allt från BVC till Soc). Dessutom ska det inte skilja om man är gift eller inte (att säga att män ska gifta sig innan de skaffar barn är dessutom ganska korkat - det är ett beslut som båda ska vara överens om och alla människor vill inte gifta sig).

Absolut, det måste ske en lagändring därvidlag. Det är en självklarhet i ett jämställt samhälle. Ska vi ha jämlikhet ska det ju vara jämlikt.

Men hur ska en man agera bäst i dag när det ser ut som det gör. Varför går inte papparörelserna ut med info om hur man kan agera för att få den bästa möjligheten som finns att vara en närvarande pappa efter en tvist? Det kan ju hjälpa många, att kunna lägga fram att man faktiskt har tagit lika stor del i det praktiska som mamman, eller större ökar ju chanserna för att få bli boeneförälder om det är det man vill.

Se mitt ex. om pappor i norrlandslänen som oftar får boendet eftersom de faktiskt tar ut mer av föräldraförsäkringen. Där ser man ju att det faktiskt funkar så och inte ensidigt handlar om att mammor favoriseras.
Citera
2010-04-28, 10:46
  #1878
Medlem
BM.

Synd att dom flesta par bor nedanför Dalälven.

Men det är trevligt att konstatera att det vi diskuterar är viktigt och att det skyndsamt faktiskt sker och införs direktiv och förändringar.
Leroy
Citera
2010-04-28, 11:02
  #1879
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
...öka sina chanser att få gemensam vårdnad, till exempel ingå äktenskap innade skaffar barn ...

Varför tycker du att män (men inte kvinnor) ska behöva gifta sig för att få gemensam vårdnad?
Citera
2010-04-28, 11:09
  #1880
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Varför tycker du att män (men inte kvinnor) ska behöva gifta sig för att få gemensam vårdnad?

Men det tycker jag väl inte, jag säger ju att jag tycker att det ska ändras och det gärna i går. Finns ingen anledning att pappor inte ska bli vårdnadshavare till sina barn. Dock så måste nog det finns någon slags beredskap för att hjälpa till med att diskutera fram för hur kontakten mellan barnet och pappan ska ske om föräldrarna inte är tillsammans, de kanske knappt känner varandra eller är osams. Ju mer stöd och uppmuntan och information att det är skadligt för barnet att inte ha kontakt med pappan desto bättre. Troligtvis kan man inte få alla par att fungera men det ska sättas in resurser för att få det att fungera. Samtal bör påbörjas redan på mödravårdscentralen.

Min fråga gällde vad pappor kan göra idag när det ser ut som det gör i dag. Är det en bra idé att gifta sig innan man skaffar barn? Bör pappor dra öronen åt sig om den kvinna de planerar att skaffa barn tillsammans med om hon inte vill gifta sig?

Jag tycker att de män som tillsammans med en kvinna idag planerar att skaffa barn bör gifta sig för att de ska få den viktiga vårdnaden.
Citera
2010-04-28, 11:36
  #1881
Medlem
micro113s avatar
DNA test på BB förutsätter ju dock att mamman vill ha pappan i barnets liv och därför samarbetar genom att uppge faderns namn - således förstår jag inte riktigt funktionen med testet i samband med gemensam vårdnad. Ett godkänt faderskapserkännande borde väl i så fall räcka för att automatisk gemensam vårdnad skall vara regel - och ensam vårdnad undantag.

Den diskussionen har dock inte bäring på Joakims fall - där förelåg det gemensam vårdnad från starten, den har sedan övergått till modern.
Citera
2010-04-28, 11:51
  #1882
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
DNA test på BB förutsätter ju dock att mamman vill ha pappan i barnets liv och därför samarbetar genom att uppge faderns namn - således förstår jag inte riktigt funktionen med testet i samband med gemensam vårdnad. Ett godkänt faderskapserkännande borde väl i så fall räcka för att automatisk gemensam vårdnad skall vara regel - och ensam vårdnad undantag.

Den diskussionen har dock inte bäring på Joakims fall - där förelåg det gemensam vårdnad från starten, den har sedan övergått till modern.

Självklart hjälper det ju inte om mamman inte uppger någon pappa alls, men det hjälper ju när hon uppger fel. Sen är min tanke lite att det är dna-testet som ska ligga till grund för att man ses ut som pappa. Inte några intyg hit eller dit.

Undrar om det kommer någon mer information om den pågående förundersökningen i dag. Man liksom funderar fram och tillbaka hur allt det här hänger ihop.
Citera
2010-04-28, 13:25
  #1883
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
BM.
Jag ser att du nu för fram många bra åsikter i den fortsatta generella diskussionen och det är bra.

Lite synd att Daddy är avstängd, eftersom hans tråd handlar om just detta och möjligheten till umgänge då man inte får chans att närvara tidigt o kontinuerligt.

Vi har kanske diskuterat förut på något annat föräldraforum, har vi?



Leroy

Han är ju avstängd för 1.06 så det är ju medvetet.

Sen kan man ju tycka att det sker vid en passande tidpunkt när han skulle svara ang. ofredandet.

Känner igen mönstret i en annan tråd här på forumet. Huvudpersonen blev passande avstängd för 1.06 vid en tidpunkt som var besvärande för vederbörande.
Citera
2010-04-28, 13:32
  #1884
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Han är ju avstängd för 1.06 så det är ju medvetet.

Sen kan man ju tycka att det sker vid en passande tidpunkt när han skulle svara ang. ofredandet.

Känner igen mönstret i en annan tråd här på forumet. Huvudpersonen blev passande avstängd för 1.06 vid en tidpunkt som var besvärande för vederbörande.

Ursäkta. Det där var nog lite konstigt. Jag kan hantera ofredandet åt dig.

Om pappan säger att han inte ens kallats till polisförhör och än mindre delgetts misstanke om brott så tänker du vad? Jag tänker att bevisbördan ligger på alla andra.

För min egen del nöjer jag mig med hans svar eftersom det sett till alla rättsfall i stort är det mest rimliga - de flesta förundersökningar läggs ju ner och ofta förhörs inte ens den som utpekas i anmälan. Man kan inte kräva mer av en person än att denne svarar att han inte förhörts, inte delgetts misstanke och att han inte ens känner till denna förundersökning. Det är nämligen det mest troliga.

Vad exakt kan han svara annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in