Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Varför tycker du att män (men inte kvinnor) ska behöva gifta sig för att få gemensam vårdnad?
Men det tycker jag väl inte, jag säger ju att jag tycker att det ska ändras och det gärna i går. Finns ingen anledning att pappor inte ska bli vårdnadshavare till sina barn. Dock så måste nog det finns någon slags beredskap för att hjälpa till med att diskutera fram för hur kontakten mellan barnet och pappan ska ske om föräldrarna inte är tillsammans, de kanske knappt känner varandra eller är osams. Ju mer stöd och uppmuntan och information att det är skadligt för barnet att inte ha kontakt med pappan desto bättre. Troligtvis kan man inte få alla par att fungera men det ska sättas in resurser för att få det att fungera. Samtal bör påbörjas redan på mödravårdscentralen.
Min fråga gällde vad pappor kan göra idag när det ser ut som det gör
i dag. Är det en bra idé att gifta sig innan man skaffar barn? Bör pappor dra öronen åt sig om den kvinna de planerar att skaffa barn tillsammans med om hon inte vill gifta sig?
Jag tycker att de män som tillsammans med en kvinna idag planerar att skaffa barn bör gifta sig för att de ska få den viktiga vårdnaden.