Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Bertraktad som en advocatus diaboli kan dina inlägg ha ett visst värde.
Dock har du uppenbart svårt att föra samman dina tankar till en övergripande betraktelse, vilket troligen bidrar till din känsla av urspårning. Sätt dig lugnt och läs och anteckna dina och andras idéer i tråden och annorstädes, utför en noggrann sammanställning över olika tolkningsalternativ, så kommer du tids nog till en punkt då du kan fälla ett kvalificerat omdöme över fallet.
Du avsluta ditt inlägg med den retoriska frågan, alltså ett insinuant påstående, om att Daddys blogg är öppnad av penninghunger. Du gör alltså det klassiska misstaget att reducera hela frågeställningen till en ekonomisk fråga för frågeställaren.
Du ger därvid exempel på en väldigt mänsklig egenskap hos oss alla: Vi tenderar att hänföra orsaken till en persons handlande till hans personliga egenskaper i en lite överdrivet stor utsträckning. Samtidigt som vi har en tendens att lägga förklaringen till vårt eget handlande till omständigheter utanför oss själva. Dessa vetenskapligt avtäckta psykologiska förhållanden kan möjligen kasta en del ljus över att flera inlägg i denna tråd gör sig skyldig till (icke-valida) ad hominem-argument.
Dock har du uppenbart svårt att föra samman dina tankar till en övergripande betraktelse, vilket troligen bidrar till din känsla av urspårning. Sätt dig lugnt och läs och anteckna dina och andras idéer i tråden och annorstädes, utför en noggrann sammanställning över olika tolkningsalternativ, så kommer du tids nog till en punkt då du kan fälla ett kvalificerat omdöme över fallet.
Du avsluta ditt inlägg med den retoriska frågan, alltså ett insinuant påstående, om att Daddys blogg är öppnad av penninghunger. Du gör alltså det klassiska misstaget att reducera hela frågeställningen till en ekonomisk fråga för frågeställaren.
Du ger därvid exempel på en väldigt mänsklig egenskap hos oss alla: Vi tenderar att hänföra orsaken till en persons handlande till hans personliga egenskaper i en lite överdrivet stor utsträckning. Samtidigt som vi har en tendens att lägga förklaringen till vårt eget handlande till omständigheter utanför oss själva. Dessa vetenskapligt avtäckta psykologiska förhållanden kan möjligen kasta en del ljus över att flera inlägg i denna tråd gör sig skyldig till (icke-valida) ad hominem-argument.
Det tar lång tid att försöka få reda på hur man ska bedöma den här mannens trovärdighet. Han skriver mängder av text som inte är lättläst. Jag har bildat mig en uppfattning. Rätt uppfattat. Det har jag gjort genom att med hänsyn till att det är endast hans egna versioner som förmedlas. Följande inlägg där han själv värderar den polisanmälan om sexuella övergrepp som gjordes ger lite mer kunskap om hans syn på denna:
http://daddys.blogg.se/2009/october/nu-kan-dom-atala-mig.html#comment