2009-12-26, 21:35
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...Man har inte heller, såvitt jag vet, gjort en empirisk undersökning som visar på motsatsen - det du hävdar - att det skulle handla om ont uppsåt och en dold agenda riktad mot män. ...
1933 var de flesta tyska sådär lite halvskeptiska mot judar. Ungefär som medelsvensson är en smula obekväm med invandrarare. Många tyckte det var finfint med lite ordning och reda efter den stora depressionen. Dessa banala medlöpare, som utgick från att myndigheterna arbetade för en god sak, trots exempel på motsatsen, gjorde den nazistiska utrotningen möjlig.

Något liknande skedde underr det kommunistiska styret i Östtyskland. En förfärande stor andel trodde på systemet.

När exemplen är så förfärande - och förnekandet i både befolkning och nomenklatura likväl fortsätter med hänvisning till goda föresatser och drömmar om en fin värld (som är snäll mot barn och andra), så är det inte så långsökt att tänka sig att ett motsvarande processer sker i Sverige idag. Inte av elakhet, utan av oförmåga att släppa sina fantasier.
Citera
2009-12-26, 21:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
1933 var de flesta tyska sådär lite halvskeptiska mot judar. Ungefär som medelsvensson är en smula obekväm med invandrarare. Många tyckte det var finfint med lite ordning och reda efter den stora depressionen. Dessa banala medlöpare, som utgick från att myndigheterna arbetade för en god sak, trots exempel på motsatsen, gjorde den nazistiska utrotningen möjlig.

Något liknande skedde underr det kommunistiska styret i Östtyskland. En förfärande stor andel trodde på systemet.

När exemplen är så förfärande - och förnekandet i både befolkning och nomenklatura likväl fortsätter med hänvisning till goda föresatser och drömmar om en fin värld (som är snäll mot barn och andra), så är det inte så långsökt att tänka sig att ett motsvarande processer sker i Sverige idag. Inte av elakhet, utan av oförmåga att släppa sina fantasier.

Fast jag tror att det är viktigt att vi uppmärksammar och ser bristerna i systemet -- och ser de konsekvenser häxjakten får för oskyldiga fäder (och ibland mödrar) för att kunna göra någonting åt det.

Men jag tror att det kommer att vara enklare att nå fram om vi inser att många handlar med barnens bästa för ögonen -- när vi kan få dem att förstå att de gör mer skada än nytta i många fall -- inte alla -- så kan de med samma motivering och börja revidera sina handläggningar.

Samtidigt måste vi också komma ihåg att i alla tragedier med fäder som inte får träffa sina barn oförskyllt, så finns det också barn som får ett reellt och väl behövt skydd för många barn.
Det gäller ju att försöka uppnå ett system där vi kan skydda de utsatta barnen utan att oskyldiga drabbas i processen.
Citera
2009-12-26, 21:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...behöver inte vata "ont" uppsåt eller någon dold agenda. Agendan kan förvisso vara helt öppen, men det vanligaste tror jag är att det råder fördomar om mäns lämplighet som förälder. För många av dagens genuscertifierade byråkrater, och förvisso bland rätt många kvinnor i största allmänhet, så skriks det hejdlöst; först för att män skall ta sitt föräldraansvar, sedan när män gör det så skälls det på att de inte gör det så som en kvinna skulle gjort det. De inser inte att män och kvinnor gör litet olika - och att det är just det som barnen behöver. Goda män som är faderliga förebilder - en av vår tids stora bristvaror.

Ja, det tror jag- det råder fördomar och det råder en stor rädsla. När en mamma kommer med anklagelser så blir handläggaren rädd för man vill inte utsätta barnet för fara -- och då vågar man inte ifrågasätta det mamman säger.

Dina sista rader håller jag med dig till 110% om -- och kan bara upprepa, jag och min man är olika, jag tog hand om barnen mest timmar när de var små, men jag har alltid vetat att om något skulle hända mig så hade jag lämnat dem i världens mest kompetenta händer som fanns. Han var inte jag - han gör inte saker som jag -- men han är världens bästa förälder för sina barn, bara han får göra saker på sitt sätt.
Barn behöver bra pappor, som får vara pappor -- och inte konverterade mammor.
Citera
2009-12-27, 12:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Tänk...

Citat:
Ja, det tror jag- det råder fördomar och det råder en stor rädsla. När en mamma kommer med anklagelser så blir handläggaren rädd för man vill inte utsätta barnet för fara -- och då vågar man inte ifrågasätta det mamman säger.

Dina sista rader håller jag med dig till 110% om -- och kan bara upprepa, jag och min man är olika, jag tog hand om barnen mest timmar när de var små, men jag har alltid vetat att om något skulle hända mig så hade jag lämnat dem i världens mest kompetenta händer som fanns. Han var inte jag - han gör inte saker som jag -- men han är världens bästa förälder för sina barn, bara han får göra saker på sitt sätt.
Barn behöver bra pappor, som får vara pappor -- och inte konverterade mammor.

...att vi är ense om något. Ingen självändamål, men trevligt som omväxling ändå. Jag och min fru såg nog saken på samma sätt när vi hade yngre barn.
Citera
2010-03-03, 08:06
Medlem
zarions avatar
Citat:
Denna blogg besöks flitigt av både sveriges mydigheter och media. Man kan dock inte bara gå in och stänga ner bloggen. Det vore ett allt för tydligt brott mot sveriges grundlag, så istället försöker man bryta ner mig på andra sätt. Ett sätt som är effektivt är att fullständigt sabotera min ekonomi.

Försöker media och sveriges myndigheter sabotera Daddys ekonomi?

Citat:
Förutom de ekonomiska trakasserierna och att myndigheterna stämplat en fullständigt oskyldig man som förövare, så har jag också tvingats löpa gatlopp i kvällspressen. Expressen skrev under gömda skandalen om den hemska "pappabloggaren". Detta var förstanyheten i tidningen den dagen. Jag fick aldrig någon chans att bemöta kritiken.

I Aftonbladet en tid senare tog man in en stor debattartikel skriven av en "Moa Karlsson" som inte ens existerar, utan är ett täcknamn för Sanna Ax, även känd som den fanatiska pedofilhysterikern "Motherbitch". Hela debattartikeln är ett enda långt personangrepp mot mig där jag demoniseras för att ha "hängt ut" min dotter på internet.

Citat:
Jag skulle ha träffat min dotter i fredags för första gången på nästan en månad. Med det blev det emellertid inget. Istället får jag ett brev från datainspektionen som säger att det kommit in klagomål på min blogg. Man upplyser mig dock inte om vem som klagat. Inte förrän jag igår ringde dom och begärde en kopia på anmälningen skickade man den. Jag väntar nu på att se vem som skrivit under.

Citat:
Är bloggen verkligen något som gagnar Daddy vad gäller hans chanser att umgås med dotter? Känner mig mycket förvirrad av det jag läser.

Anmälan går ut på precis samma sak som överlevarsekten, med människor som Sanna Ax, Kjell Åke Bjurqvist, Eva Britt Dahlström, Kiremaj och Marina Engan i spetsen, anklagat mig för ända sedan Aftonbladet gjorde sig till språkrör för dessa extremister. Till råga på allt genom att publicera en debattartikel under falskt namn. Jag kränker mitt barn....?

Daddy anklagas alltså för att kränka sitt barn. Har själv ingen aning om vad som ska hända utav det här. Någon som har någon ide? Är barnet kränkt eller är det bara dumheter av någon idiotisk anmälningsbenägen galning?

http://daddys.blogg.se/2010/march/vem-ar-det-som-kranks.html#comment
Citera
2010-03-03, 08:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarion
Försöker media och sveriges myndigheter sabotera Daddys ekonomi?

Daddy anklagas alltså för att kränka sitt barn. Har själv ingen aning om vad som ska hända utav det här. Någon som har någon ide? Är barnet kränkt eller är det bara dumheter av någon idiotisk anmälningsbenägen galning?

http://daddys.blogg.se/2010/march/vem-ar-det-som-kranks.html#comment

Det är det väl ingen som vet eftersom vi bara Daddy´s version av vad som hänt, och inte den "andra sidans".
Citera
2010-03-03, 13:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det är det väl ingen som vet eftersom vi bara Daddy´s version av vad som hänt, och inte den "andra sidans".

Svar nej! Daddy har givit oss dokument som visar hur de andra agerar, vilket är en av orsakerna till myndigheters anti-inställning till daddy.
Citera
2010-03-03, 13:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Svar nej! Daddy har givit oss dokument som visar hur de andra agerar, vilket är en av orsakerna till myndigheters anti-inställning till daddy.

Vi har inte hört den andra sidan - mammans version t ex, och vet enbart det som Daddy´s visat oss, vilket innebär att vi vet inte om och vilken mer dokumentation som finns i ärendet.

När en person talar i egen sak så måste man alltid vara medveten om att det är precis det personen gör -- vill man veta att man har en objektiv bild, så måste man inhämta information från flera källor, och helst då från opartiska/oberoende källor också.
Citera
2010-03-03, 15:13
Medlem
Jag ville bara säga att kvinnor inte ska klaga på att männen inte tar hand om sina barn när det finns såna här exempel på pappor som kämpar för sina barn inte får någon vårdnad för barnen.

Jag förstår inte hur kvinnor och politiker misslyckas att se detta som ett exempel på varför män vågar sluta bry sig om sina barn. För det är inte lönt? Man förlorar ändå pga av LAGEN
Citera
2010-03-11, 19:47
Moderator
TheLuckys avatar
Se hit!

Ikväll medverkar daddy dvs. Joakim Ramstedt i svt:s debatt. Detta tillsammans med Ingrid Carlqvist.
Citera
2010-03-11, 22:28
Medlem
Synd att Joakim inte fick berätta lite mer om sin situation i programmet.
Citera
2010-03-11, 22:42
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Jag ville bara säga att kvinnor inte ska klaga på att männen inte tar hand om sina barn när det finns såna här exempel på pappor som kämpar för sina barn inte får någon vårdnad för barnen.

Jag förstår inte hur kvinnor och politiker misslyckas att se detta som ett exempel på varför män vågar sluta bry sig om sina barn. För det är inte lönt? Man förlorar ändå pga av LAGEN

Ja det är ju verkligen en vettig förklaring gällande alla män som helt eller delvis överger sin avkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in